Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 224
Offentligt
1261843_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 36(L 224), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl(EL).
18. juni 2013J.nr. 2013-0005891/2013-4791

Spørgsmål nr. 36:

”Hvilken konsekvens vil det have, at kontanthjælpsmodtagere, der får deltidsarbej-de, får samme modregningsregler som mennesker på dagpenge (time for time) -både beskæftigelsesmæssigt og økonomisk?”

Endeligt svar:

Kontanthjælpen skal sikre en indkomst til borgere, der ikke har andre forsørgel-sesmuligheder, da kontanthjælp udgør det underste økonomiske sikkerhedsnet. Nåren borger kommer i arbejde og helt eller delvist kan forsørge sig selv og sin fami-lie, fradrages indkomsten i kontanthjælpen krone for krone, med undtagelse for de15,23 kr. (satsen i 2013), der kan beholdes pr. arbejdstime.I modsætning til kontanthjælpssystemet er dagpengesystemet en forsikringsord-ning, der kompenserer manglende beskæftigelse time for time – uanset familiensøkonomiske forhold i øvrigt. Anvendes dagpengesystemets principper om fradragpå kontanthjælp, vil det for mange betyde, at de kan beholde en større del af dereskontanthjælp, samtidig med, at de arbejder. Heri kan ligge en fastholdelseseffekt ikontanthjælpssystemet, fordi det bliver mere attraktivt at have deltidsarbejde vedsiden af kontanthjælpen. Desuden vil incitamentet til at forsikre sig mod arbejds-løshed i en a-kasse bliver reduceret.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen