Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53
Offentligt
1187286_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
29. november 2012
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. november 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 41 (L 53), som hermed besvares.
J.nr. 2012-9497

Spørgsmål nr. 41:

”Al erfaring viser, at det i socialt arbejde er vigtigt med en tidlig, helhedsorienteretindsats. Mener ministeren ikke, at der er fare for, at man taber mange unge samt deøvrige, der er i målgruppen for ressourceforløb, på gulvet, når der stilles betingelseom længevarende offentlig forsørgelse samt forudgående deltagelse i tilbud, førman kan få bevilget ressourceforløb.”

Endeligt svar:

Udgangspunktet for hele reformen er, at unge ikke skal tilkendes førtidspension.Ressourceforløb er tiltænkt borgere, der er så langt fra at komme i job eller uddan-nelse, at det kræver en helhedsorienteret og tværfaglig indsats for, at de ikke endermed en førtidspension.Det er ikke et krav, at borgeren skal have været på langvarig offentlig forsørgelse,før der kan visiteres til et ressourceforløb. Men langvarig offentlig forsørgelse kanvære en indikation af, at borgeren har mere komplekse problemer, end kommunenmåske hidtil har antaget, og et ressourceforløb derfor kunne være relevant. I noglesager kan det dog hurtigt stå klart, at ressourceforløb er det rigtige at sætte ind med.At alle muligheder i den almindelige indsats skal være udtømte betyder ikke, at allemuligheder altid skal være afprøvet, før et ressourceforløb kan komme på tale.Hvis kommunen vurderer, at en borger har så komplekse problemer, at fx revalide-ring ikke kan finde anvendelse, kan ressourceforløb være en mulighed. Vurdererkommunen, at der heller ikke er andre foranstaltninger, der kan iværksættes, ansesmulighederne for udtømte.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen