Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53
Offentligt
1187288_0001.png
1187288_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
29. november 2012
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. november 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 44 (L 53), som hermed besvares.J.nr. 2012-9497

Spørgsmål nr. 44:

”Ministeren bedes oplyse hvilke begrundelser der er for, at deltagere i ressourcefor-løb skal pålægges sanktioner? Frygter ministeren ikke, da en del af målgruppen ersårbare, psykisk skrøbelige unge, at sanktionerne vila) ødelægge det nødvendige tillidsforhold mellem den gennemgående sags-behandler og deltageren i ressourceforløbe,b) forværre deltagerens samlede helbredsmæssige, sociale og økonomiske si-tuation,c) øge risikoen for at deltageren helt giver op og derved bliver yderligeremarginaliseret?Alle disse forhold modvirker et positivt ressourceforløb.”

Endeligt svar:

Kommunens skal altid forud for at pålægge en sanktion for en deltager i ressource-forløb foretage en socialfaglig vurdering af, om der i det konkrete tilfælde forelig-ger andre omstændigheder end de rimelige grunde, der kan begrunde, at personenikke har pligt til at deltage i samtaler eller aktiviteter, eller, at det ikke er hensigts-mæssigt at iværksætte en sanktion. Alvorlige psykiske lidelser kan fx i det konkretetilfælde betyde, at der ikke skal gives en sanktion for ikke at stå til rådighed for detilbud, som fremgår af rehabiliteringsplanen. Der, hvor en sanktion ikke fremmerrådigheden hos personen, skal der ikke gives en sanktion.Personer i målgruppen for ressourceforløb kan være meget udsatte og skrøbeligepersoner, der kan have svært ved at overskue de betingelser, som kommunen stillerop for at kunne modtage ydelsen, herunder ressourceforløbsydelsen. Nogle vil pågrund af psykiske problemer, manglende bolig eller andre faste rammer omkringderes tilværelse, have svært ved at forholde sig til skriftlige henvendelser fra kom-munen, fx indkaldelse til samtaler eller partshøringer i forbindelse med evt. sankti-oner for manglende fremmøde og lignende.Derfor er der i lovforslaget indsat den yderligere betingelse for at der pålægges ensanktion, at kommunen har været i personlig kontakt med personen, hvis denne ik-ke reagerer på en skriftlig partshøring. Den personlige kontakt kan være telefoniskeller personlig kontakt på bopæl, opholdssteder – herunder behandlingssteder.
Først når kommunen har udtømt alle rimelige muligheder for at komme i personligkontakt med personen, kan der pålægges en sanktion.Kravet om den socialfaglige vurdering af borgeren og den personlige kontakt medborgeren forud for en eventuel sanktion skal således medvirke til, at der kun sank-tioneres, hvor det fremmer rådigheden hos personen og der således ikke indtræderforhold som kunne modvirke et positivt ressourceforløb.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2