Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3195 - RIA Bilag 1
Offentligt
1164532_0001.png
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
Samlenotat vedrørende de sager inden for Forsvarsministeriets ansvarsområder, der
forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det
Blandede Udvalg den 25.-26. oktober 2012
Dagordenspunkt 17, orienterende debat om civilbeskyttelse
Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om en
EU-civilbeskyttelsesordning KOM(2011) 934
8. oktober 2012
Revideret udgave af oversendt grund- og nærhedsnotat af 21. februar 2012. Ændringer er
markeret med kursiv. Notatet oversendes til orientering for Folketingets Europaudvalg og
Forsvarsudvalg.
1. Resumé
Kommissionen udsendte den 20. december 2011 et forslag til ny EU-
civilbeskyttelsesordning. Forslaget skal på sigt træde i stedet for det eksisterende EU-
samarbejde om civilbeskyttelse fra 2007. Kommissionen foreslår en række ændringer i
forhold til den eksisterende civilbeskyttelsesordning: Som noget nyt inkluderes i
Kommissionens forslag forebyggelsesområdet, der blandt andet omfatter, at
medlemsstaterne skal udarbejde og fremsende risikostyringsplaner til Kommissionen,
oprettelse af en europæisk beredskabskapacitet i form af en pulje af medlemslandenes
frivilligt tilmeldte kapaciteter (standby pulje) samt forslag om at opbygge og finansiere
fælles kapaciteter på EU-niveau. En række medlemsstater støtter sådanne tiltag, hvor en
række andre medlemsstater peger på, at det nuværende samarbejde om civilbeskyttelse
fungerer tilfredsstillende. Særligt forslagene om EU-finansierede kapaciteter og etableringen
af en standby pulje har delt medlemsstaterne og vil danne grundlag for en orienterende
debat på det kommende RIA-rådsmøde den 25. oktober 2012. Europa-Parlamentets udvalg,
der behandler forslaget, generelt støtter Kommissionens nye tiltag, men understreger
samtidig det nationale ansvar. I lyset af konsolideringsbehovet på nationalt niveau lægger
regeringen betydelig vægt på, at der opnås så omkostningseffektive og enkle løsninger som
muligt med henblik på at minimere omkostningerne for medlemsstaterne. Kommissionen
foreslår, at der afsættes i alt ca. 566 mio. EUR (løbende priser), hvoraf Danmark finansierer
ca. 2 pct. svarende til ca. 11,3 mio. euro. til civilbeskyttelsesinstrumentet over perioden
2014-2020. Forhandlingerne af forslaget forventes tidligst afsluttet 1. halvår af 2013 og skal
ses i lyset af forhandlingerne om de flerårige finansielle rammer 2014-2020. Sagen er ikke
omfattet af retsforbeholdet eller forsvarsforbeholdet.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1164532_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011) 934 af 20. december 2011 fremsendt et forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om en EU-civilbeskyttelsesordning. Forslaget er
oversendt til Rådet den 17. januar 2012 i en dansk sprogversion. Forslaget har hjemmel i
TEUF artikel 196
1
og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal. Forhandlingerne om forslaget
forventes tidligst afsluttet ultimo 2. halvår af 2012 og skal ses i lyset af forhandlingerne om
EU's flerårige finansielle ramme 2014-2020.
Forslaget skal på sigt træde i stedet for Rådets afgørelse om en
fællesskabscivilbeskyttelsesordning (vedrører styrket samarbejde mellem medlemsstaterne
og fællesskabsniveauet på civilbeskyttelsesområdet), og Rådets afgørelse om det finansielle
beredskabsinstrument (vedrører finansiel bistand til foranstaltninger, der gennemføres
under civilbeskyttelsesordningen, for at beskytte mod naturkatastrofer og menneskeskabte
katastrofer)
2
. Mens fællesskabscivilbeskyttelsesordningen ikke er tidsbegrænset, er det
finansielle beredskabsinstrument en del af EU’s flerårige finansielle rammer, der udløber
med udgangen af 2013.
Baggrunden for Kommissionens forslag er således dels, at alle sektorretsakter under den
flerårige finansielle ramme - herunder det finansielle beredskabsinstrument – udløber i
2013, dels at civilbeskyttelsesområdet med Lissabon-Traktaten har fået sin egen artikel,
TEUF artikel 196. For så vidt angår de overordnede finansielle forhold i forbindelse med
forslaget til EU-civilbeskyttelsesordning bemærkes det, at disse behandles som led i
forhandlingerne om de flerårige finansielle rammer (2014-2020).
Det fremgår af forslaget, at det er baseret på Kommissionens meddelelser "Hen imod et
styrket EU-katastrofeberedskab: civilbeskyttelsens og den humanitære bistands rolle"
3
(2010) og "Fællesskabsstrategi til forebyggelse af naturkatastrofer og menneskeskabte
katastrofer"
4
(2009), Kommissionens evaluering i 2011 af civilbeskyttelsesordningen i
perioden 2007-2009
5
og erfaringer fra tidligere katastrofesituationer. Kommissionen nævner
desuden, at forslaget bidrager til Europas 2020-mål og har til formål at øge sikkerheden for
1
Det fremgår af TEUF artikel 196, at målene for Unionens indsats på civilbeskyttelsesområdet er at støtte og supplere
medlemsstaternes tiltag på nationalt, regionalt og lokalt plan med hensyn til risikoforebyggelse, beredskab og indsats i tilfælde af
natur- og menneskeskabte katastrofer i Unionen, at fremme et hurtigt og effektivt operationelt samarbejde mellem de nationale
tjenester på civilbeskyttelsesområdet, samt at fremme sammenhængen i internationalt arbejde på civilbeskyttelsesområdet.
2
Rådets beslutning 2007/779/EF, Euratom af 8. november 2007 om indførelse af Fællesskabets civilbeskyttelsesordning
(omarbejdet) (EUT L 314 af 1.12.2007, s. 9.) Rådets beslutning 2007/162/EF, Euratom af 5. marts 2007 om indførelse af et
finansielt civilbeskyttelsesinstrument (EUT L 71 af 10.3.2007, s. 9)
3
KOM(2010) 600 endelig.
4
KOM(2009) 82 endelig.
5
KOM(2011) 696 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1164532_0003.png
borgerne i EU og skabe større modstandskraft over for naturkatastrofer og menneskeskabte
katastrofer, hvilket er en central del af Stockholm-programmet
6
og Strategien for EU's indre
sikkerhed
7
.
3. Formål og indhold
Den eksisterende civilbeskyttelsesordning omfatter i dag beredskabs- og indsatselementer
såsom identifikation af medlemsstaternes indsatshold og moduler, støtte til
medlemsstaternes transport af katastrofebistand, et uddannelsesprogram og et
erfaringsopsamlingsprogram samt etablering af et monitorerings- og informationscenter
m.m. Monitorerings- og informationscenteret har særligt til opgave at formidle
katastroferamte landes, FN’s m.fl. anmodninger om assistance til de deltagende stater i
civilbeskyttelsesordningen og tilsvarende formidle de deltagende staters tilbud om
assistance til rekvirenterne.
Det overordnede formål med det nye forslag er at støtte, koordinere og supplere
medlemsstaternes foranstaltninger på civilbeskyttelsesområdet for at gøre forebyggelse,
beredskab og indsats i tilfælde af naturkatastrofer og menneskeskabte katastrofer af enhver
slags både inden for og uden for EU mere effektiv. Det fremgår desuden af forslaget, at et
særskilt formål er at sikre øget synlighed af og øget sammenhæng i de europæiske
civilbeskyttelsesindsatser uden for EU.
Kommissionen foreslår med den nye retsakt, at samarbejdet på civilbeskyttelsesområdet
skal videreudvikles på de eksisterende samarbejdsområder, men samtidig også i højere grad
skal omfatte forebyggelsesområdet. Forslaget er overordnet set bygget op omkring fire
hovedelementer: Forebyggelse, beredskab, indsatser (henholdsvis inden for og uden for EU)
og finansielle bestemmelser. De væsentligste nye forhold i forslaget fremgår nedenfor
struktureret efter de fire hovedelementer.
Der sigtes med forslaget på:
a) at opnå et højt niveau af beskyttelse mod katastrofer ved at forebygge eller reducere
deres konsekvenser og ved at fremme en forebyggelseskultur
b) at øge EU’s katastrofeberedskab
c) at fremme en hurtig og effektiv indsats i tilfælde af større katastrofer eller overhængende
fare herfor.
Forebyggelse
Medlemsstaterne skal udarbejde risikostyringsplaner
Kommissionen inden udgangen af 2016.
6
7
og
kommunikere
disse
til
EUT C 115 af 4.5.2010.
KOM(2010) 673 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1164532_0004.png
Beredskab
Oprettelse og forvaltning af et europæisk katastrofeberedskabscenter (European
Response Center (ERC)) med udgangspunkt i det eksisterende monitorerings- og
informationscenter. Centeret skal styrkes, så det har operationel kapacitet døgnet rundt.
Kommissionen skal under inddragelse af medlemsstaterne udarbejde referencescenarier,
og medlemsstaterne skal kortlægge eksisterende kapaciteter. Herefter skal
Kommissionen under inddragelse af medlemsstaterne udarbejde beredskabsplaner for
anvendelsen af kapaciteterne.
Oprettelse af en europæisk katastrofeberedskabskapacitet i form af en pulje af
medlemsstaternes på forhånd bevilgede kapaciteter (standby pulje), som
medlemsstaterne frivilligt stiller til rådighed for indsats under civilbeskyttelsesordningen.
Kommissionen skal i samarbejde med medlemsstaterne identificere mangler i den
europæiske indsatskapacitet og udbedre disse på passende og omkostningseffektiv vis
enten ved, at enkelte medlemsstater opbygger disse kapaciteter eller ved, at der
udvikles en EU-kapacitet i de tilfælde, hvor dette er mere omkostningseffektivt.
Styrkelse af de eksisterende initiativer inden for uddannelse på civilbeskyttelsesområdet,
herunder
ved
at
etablere
et
uddannelsesnetværk
og
diversificere
uddannelsesprogrammet.
Styrkelse af det eksisterende program for erfaringsopsamling.
Mulighed for udsendelse af EU eksperthold til tredje land for at yde vejledning til landet
om forebyggelses- og beredskabsforanstaltninger.
Mulighed for at medlemsstater kan oplagre indsatskapacitet i logistiske knudepunkter i
EU, dvs. placering af medlemsstaters kapaciteter i fælles lager.
Indsatser inden for EU
Mulighed for at medlemsstaterne kan anmode om bistand i form af midlertidig oplagring
af kapacitet (forud placering af kapaciteter) i situationer, hvor der er en forventning om,
at konsekvenserne af en hændelse overstiger kapaciteten af de nationale
indsatskapaciteter.
Medlemsstater, der anmoder om assistance, skal yde støtte som værtsnation til den
indkommende bistand.
Indsatser uden for EU
Kommissionen skal samarbejde med FN og andre relevante aktører med henblik på at
maksimere synergi, sikre komplementaritet og undgå duplikation, ligesom det
katastroferamte land, FN, FN’s agenturer eller andre relevante internationale
organisationer kan rette anmodning om bistand gennem det europæiske
katastrofeberedskabscenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1164532_0005.png
Kommissionen underretter den Fælles Udenrigstjeneste for at kunne sikre konsistens
mellem civilbeskyttelsesoperationer og EU's overordnede forbindelser med det berørte
land.
Finansielle bestemmelser
Der lægges fra Kommissionens side generelt op til øget EU-(med)finansiering på
civilbeskyttelsesområdet, herunder på følgende områder:
Medlemsstaternes udarbejdelse af nationale risikostyringsplaner.
Opretholdelse af det europæiske katastrofeberedskabscenter og dets funktioner.
Etablering og opretholdelse af den europæiske katastrofeberedskabskapacitet
(standby pulje af medlemsstaternes kapaciteter, som medlemsstaterne frivilligt har
tilmeldt). Identificering af mangler i den europæiske katastrofeberedskabskapacitet
og udbedring af disse mangler, dvs. kapacitetsanskaffelser.
Logistik- og transportudgifter i forbindelse med indsatser, herunder i visse tilfælde
mulighed for fuld EU-finansiering af transportomkostninger (f.eks. ved udsendelse af
kapaciteter tilmeldt den europæiske katastrofeberedskabskapacitet) samt i nogle
tilfælde forskellige satser for EU-medfinansieringen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Miljøudvalg (ENVI) har endnu ikke fremsendt deres rapport.
Den 28. november 2012 forventes ordførerens rapport afsluttet efter intern drøftelse og
afstemning. Det fremgår af udkast til ordførerens rapport, at Europa-Parlamentet generelt
støtter Kommissionens nye tiltag, men understreger samtidig det nationale ansvar for
civilbeskyttelse og fra enkelte MEP udtrykt bekymring om det budgetmæssige tiltag i
Kommissionens forslag.
Der er endnu ikke påbegyndt trialogmøder med EU-formandskabet, men forventes at kunne
påbegynde forhandlinger i starten af 2013.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, fordi forslagets mål ikke i
tilstrækkelig grad kan opfyldes af de enkelte medlemsstater. Kommissionen begrunder dette
med,
at
civilbeskyttelsesområdet
indebærer
håndtering
af
situationer
af
tværnational/multinational karakter, som kræver overordnet koordinering og fælles handling
ud over det nationale niveau.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt, når der
med udgangspunkt i medlemsstaternes ansvar for beskyttelse af egne borgere, lægges op
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1164532_0006.png
til initiativer, der kan styrke den europæiske evne til på solidarisk vis at håndtere situationer
og hændelser, der har grænseoverskridende karakter.
6. Gældende dansk ret
Beredskabsloven fastlægger rammerne og opgaverne for redningsberedskabet og omfatter
endvidere planlægningen af redningsberedskabet og det civile beredskab.
Efter beredskabslovens § 3 kan forsvarsministeren bestemme, at redningsberedskabet skal
indsættes i udlandet i fredstid i tilfælde af katastrofer, der medfører alvorlig skade på eller
udgør en overhængende fare for personer, ejendom eller miljøet.
Efter beredskabslovens § 24 skal de enkelte ministre hver inden for deres område
planlægge for opretholdelse og videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af ulykker
og katastrofer. Det fremgår desuden, at forsvarsministeren koordinerer planlægningen
vedrørende den civile sektors beredskab og rådgiver myndighederne, samt at
forsvarsministeren gennemfører
den del af planlægningen, der ikke påhviler andre
myndigheder.
Det følger af beredskabslovens § 25, at kommunalbestyrelser og regionsråd skal udarbejde
en samlet plan for kommunen henholdsvis regionens beredskab (beredskabsplaner), samt at
disse planer skal indsendes til Beredskabsstyrelsen. I henhold til beredskabslovens § 27
fastsætter de enkelte ministre hver inden for deres område vejledende retningslinjer for
regionernes og kommunernes beredskabsplanlægning.
På en række områder er der endvidere gennemført implementering af EU-direktiver, som
indeholder beredskabselementer
8
i forhold til specifikke sektorer.
7. Konsekvenser
Konsekvenserne vil afhænge
civilbeskyttelsesordning.
af
den
endelige
ordlyd
af
forslaget
til
EU-
Lovmæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslaget kan medføre behov for justeringer af beredskabsloven afhængigt
af forslagets endelige ordlyd.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet eller forsvarsforbeholdet.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
8
Herunder samarbejdet vedr. europæisk kritisk infrastruktur (EPCIP-direktivet), virksomheder med risiko for større uheld med farlige
stoffer (Seveso-direktivet) og oversvømmelses-direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En vedtagelse af Kommissionens forslag i dens nuværende form indebærer en udgift på
EU's flerårige finansielle ramme 2014-2020 på ca. 566 mio. EUR hvoraf Danmark finansierer
ca. 2 pct. svarende til ca. 11,3 mio. euro.
Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget er hørt i EU-specialudvalget på civilbeskyttelsesområdet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er gennemført en lang række justeringer til Kommissionens forslag, hvor de fleste går i
retning af større inddragelse af medlemsstaterne og nedtoning af Kommissionens rolle. I
Kommissionens forslag lægges op til en styrkelse af samarbejdet bl.a. gennem en række
EU-finansierede tiltag. En række medlemsstater støtter sådanne tiltag, hvor en række andre
medlemsstater peger på, at det nuværende samarbejde om civilbeskyttelse fungerer
tilfredsstillende. Særligt påpeger en række lande, at beskyttelse af borgeren er et nationalt
ansvar og at tiltag bedst sker på nationalt niveau, men kan støtte visse EU-finansierede
tiltag. Disse kan omfatte fælles rammer for et tættere samarbejde, erfaringsudveksling,
øvelser og lignende. Der er af en række lande udtrykt stor skepsis til Kommissionens nye
forslag om etablering af deciderede EU-kapaciteter på områder, hvor der er identificeret
mulige kapacitetshuller (lav sandsynlighed og stor konsekvens), som finansieres fuldt ud
over EU-budgettet. Disse lande mener bl.a., at der er risiko for, at det kan fjerne
incitamentet for effektiv national forebyggelse af store ulykker i medlemsstaterne, som EU
etablerer og finansierer. Metodemæssigt er den største del af medlemsstaterne imod at
indsende nationale risikoplaner til Kommissionen, som ønsker at bruge planerne for at
danne basis for at identificere kapacitetsmangler.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et effektivt samarbejde på civilbeskyttelsesområdet. Danmark har
bidraget til og været tilfreds med den nuværende civilbeskyttelsesordning, som er blevet
gradvist udviklet over de sidste 10 år. Regeringen finder det generelt hensigtsmæssigt, at
der støttes op om eksisterende roller og mandater, f.eks. i forhold til FN’s overordnede
koordinerende rolle i forbindelse med internationale humanitære katastrofer og indsatser,
og at der bygges ovenpå eksisterende systemer og instrumenter for at undgå duplikering,
samt at der på behørig vis tages højde for sektoransvarsprincippet. I lyset af
konsolideringsbehovet på nationalt niveau lægger regeringen betydelig vægt på, at der
opnås så omkostningseffektive og enkle løsninger som muligt med henblik på at minimere
omkostningerne for medlemsstaterne. Dette gælder både den del af omkostningerne, der
finansieres af medlemsstaterne via EU's budget, og de omkostninger der finansieres direkte
af medlemsstaterne. Regeringen finder endvidere, at indsatser i forbindelse med katastrofer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1164532_0008.png
bør basere sig på en behovsdrevet tilgang og analyse af de præcise behov i det
katastroferamte land frem for en kapacitetsdrevet tilgang
9
. Regeringen ser frem til, at det
konkrete indhold af en række forhold i forslaget afklares nærmere.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev oversendt som grund- og nærhedsnotat den 21. februar 2012 til Folketingets
Europaudvalg.
9
Jf. principperne for ”Good Humanitarian Donorship” (GHD), som en række små og store donorer – herunder Europa-Kommissionen
og en række EU-lande - har tilsluttet sig.