Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3193 – landbrug og fiskeri
Offentligt
1453984_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15100/12
(OR. en)
PRESSE 433
PR CO 55
PRESSEMEDDELELSE
3193. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Luxembourg, den 22. og 23. oktober 2012
Formand
Sofoclis ALETRARIS
Cyperns minister for landbrug, naturressourcer og miljø
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15100/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0002.png
22.-23.X.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
På fiskeriområdet nåede Rådet til politisk enighed
om fiskerimulighederne for 2013 for visse
fiskebestande i Østersøen.
Ministrene nåede endvidere til enighed om en delvis generel indstilling
med hensyn til et forslag til
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF)
inden for rammerne af
reformpakken vedrørende den fælles fiskeripolitik. De havde også en udveksling af synspunkter om
de årlige konsultationer mellem EU og Norge
og
ICCAT's årsmøde.
På landbrugsområdet var der i Rådet to debatter om forslagene til forordninger om
direkte
betalinger
og
den fælles markedsordning for landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen)
inden for rammerne af reformen af den fælles landbrugspolitik. Desuden blev ministrene orienteret
om
en ændring af den "horisontale forordning".
Rådet blev endvidere orienteret om den
32. konference mellem direktørerne for EU-betalings-
organerne
og den
niende ministerkonference i CIHEAM.
Endelig bekræftede Rådet, at det ikke kan godkende alle Europa-Parlamentets ændringer til
udkastet til
EU's budgetforslag for 2013.
Det betyder, at der indledes en treugers forligsperiode
den 24. oktober med henblik på at få Europa-Parlamentets og Rådets divergerende holdninger til at
mødes.
15100/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0003.png
22.-23.X.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI .............................................................................................................................................. 7
Fiskerimuligheder i Østersøen for 2013............................................................................................... 7
Reform af den fælles fiskeripolitik - Den Europæiske Hav- og Fiskerifond ..................................... 10
EU/Norge: årlige konsultationer for 2013 ......................................................................................... 11
ICCAT's årsmøde............................................................................................................................... 12
LANDBRUG ..................................................................................................................................... 13
REFORMEN AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK ............................................................. 13
Direkte betalinger - intern konvergens og ordningen for unge landbrugere...................................... 13
Fusionsmarkedsordningen - obligatorisk anerkendelse af producentorganisationer og
konkurrenceregler .............................................................................................................................. 14
Ændring af forslaget om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik ................................................................................................................................. 15
EVENTUELT .................................................................................................................................... 17
32. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne....................................................... 17
9. ministerkonference i CIHEAM...................................................................................................... 17
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
1
Opfølgning vedrørende Codexafgørelse om ractopamin....................................................................................... 19
Rådets konklusioner om en beretning fra Revisionsretten - reformen af den fælles markedsordning for vin....... 20
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15100/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.X.2012
ENERGI
Krav til miljøvenligt design for elektriske belysningsprodukter ........................................................................... 20
BUDGET
Forlig om EU's budget for 2013 ............................................................................................................................ 21
HANDELSPOLITIK
Antidumping - tråde og strenge - strygebrætter - Kina.......................................................................................... 21
Laos - tiltrædelse af WTO ..................................................................................................................................... 21
UDVIKLING
Produkter med oprindelse i AVS-stater................................................................................................................. 22
TRANSPORT
Ajourføring af krav til kørekort ............................................................................................................................. 22
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 22
15100/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0005.png
22.-23.X.2012
DELTAGERE
Belgien:
Kris PEETERS
Carlo DI ANTONIO
Bulgarien:
Tsvetan DIMITROV
Tjekkiet:
Martin HLAVÁČEK
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Ilse AIGNER
Robert KLOOS
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Keit PENTUS
Irland:
Simon COVENEY
Thomas HANNEY
Grækenland:
Athanasios TSAFTARIS
Dimitrios MELAS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Rosa María QUINTANA
Frankrig:
Stéphane LE FOLL
Frédéric CUVILLIER
Italien:
Mario CATANIA
Cypern:
Sofoclis ALETRARIS
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Arūnas VINČIŪNAS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
György CZERVÁN
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Patrick R. MIFSUD
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og
landdistrikter
Minister for offentlige arbejder, landbrug, landdistrikter,
natur, skovbrug og kulturarv
Viceminister for landbrug og fødevarer
Vicelandbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
forbrugerbeskyttelse
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Miljøminister
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
Statssekretær for landdistriktsudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for landmiljø og havspørgsmål i den selvstyrende
region Galicien
Landbrugs- og fødevareminister
Minister for økologi, bæredygtig udvikling og energi
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktsudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
15100/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0006.png
22.-23.X.2012
Nederlandene:
Henk BLEKER
Derk OLDENBURG
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Harald GÜNTHER
Polen:
Stanislaw KALEMBA
Tadeusz NALEWAJK
Portugal:
Assunção CRISTAS
José DIOGO ALBUQUERQUE
Manuel PINTO DE ABREU
Rumænien:
Achim IRIMESCU
Slovenien:
Franc BOGOVIČ
Slovakiet:
�½ubomír
JAHNÁTEK
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Jari KOSKINEN
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Owen PATERSON
Richard LOCHHEAD
Alun DAVIES
Richard BENYON
Minister med ansvar for landbrug og udenrigshandel
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Understatssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Statssekretær for landbrug
Statssekretær for havspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og miljøminister
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær
Minister for landdistrikter
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Kabinetsminister for landdistriktsspørgsmål og miljø (den
skotske regering)
Viceminister for landbrug, fødevarer, fiskeri og
europæiske programmer (den walisiske regering)
Statssekretær for miljø, fødevarer og
landdistriktsspørgsmål
Kommissionen:
Dacian CIOLOȘ
Maria DAMANAKI
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Snježana ŠPANJOL
Vicelandbrugsminister
15100/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0007.png
22.-23.X.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI
Fiskerimuligheder i Østersøen for 2013
Ministrene nåede til politisk enighed om fiskerimulighederne for 2013 for visse fiskebestande i
Østersøen.
Dette punkt vil efter jurist-lingvisternes endelige udformning af teksten blive optaget som A-punkt
på dagsordenen for en kommende samling i Rådet.
Denne enighed fastsætter for 2013 den maksimale mængde fisk fra specifikke bestande, som må
fanges i Østersøen (samlede tilladte fangstmængder (TAC'er) og kvoter) samt
fiskeriindsatsbegrænsninger for torskebestanden i Østersøen. De foreslåede foranstaltninger er
blevet truffet under hensyntagen til den foreliggende videnskabelige rådgivning og navnlig
rapporter, der er udarbejdet af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den
Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF). Fangst- og
fiskeriindsatsbegrænsningerne for torskebestanden i Østersøen fastlægges imidlertid i
overensstemmelse med reglerne i Rådets forordning (EF) nr. 1098/2007 om en flerårig plan. Et
centralt element, der skal tages med i betragtning, er, at den endelige aftale var baseret på et forslag
fremlagt af de berørte medlemsstater, hvilket er et første eksempel på ansvarligt og succesrigt
regionalt samarbejde.
Enigheden omfatter to afdelinger, der vedrører forvaltningen af fiskeriet gennem fiskerimuligheder i
Østersøen i 2013: den første afdeling vedrører fastsættelse af TAC'er og kvoter, og den anden
afdeling vedrører begrænsning af fiskeriindsatsen ved at pålægge begrænsninger for deres
aktiviteter (antal havdage).
Enigheden vedrører først og fremmest TAC'er og fiskekvoter for medlemsstaterne i fællesskabs-
farvandene i Østersøregionen; de vigtigste ændringer for så vidt angår nedsættelse, forøgelse eller
videreførelse i forhold til 2012 sammenfattes i tabellen herunder. En vigtig omstændighed, der bør
bemærkes, er den frivillige højere reduktion med hensyn til torsk i Østersøen, der er foreslået af de
berørte medlemsstater (-5,9 % i stedet for -2 %).
15100/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0008.png
22.-23.X.2012
SAMLEDE TILLADTE FANGSTMÆNGDER (TAC'er) FOR FÆLLESSKABET I ØSTERSØEN FOR 2013
Kommissionens
forslag
Latinsk navn
ICES-FISKERIOMRÅDER
TAC
2012
i tons
1
106 000
20 900
78 417
for 2013
i tons
2
99 100
25 800
85 155
Kommissionens
mål
for 2013
i%
3
-7 %
23 %
9%
Enighed i
Rådet
TAC
2013
i tons
4
106 000
25 800
90 180
Forskel i
forhold til
sidste år
i%
5**
0%
23 %
15 %
Clupea
harengus
Clupea
harengus
Clupea
harengus
Clupea
harengus
Gadus
morhua
Gadus
morhua
Pleuronectes
platessa
Salmo salar
*
Salmo salar
*
Sprattus
sprattus
Østersøen - underafsnit 30-31
(Den Botniske Bugt)
Østersøen - underafsnit 22-24
(vestlige del af Østersøen)
Østersøen, underafsnit 25-27, 28.2,
29, 32
(østlige del af Østersøen undtagen
Den Botniske Bugt)
Østersøen, underafsnit 28-1
(Rigabugten)
Østersøen - underafsnit 25-32
(østlige del af Østersøen)
Østersøen - underafsnit 22-24
(vestlige del af Østersøen)
Østersøen - underafsnit 22-32
IIIb,c,d, undtagen underafsnit 32
(22-31)
Østersøen, underafsnit 32
IIIb,c,d
30 576
67 850
21 300
2 889
122 553
15 419
225 237
27 640
61 565
20 800
3 409
108 762
15 419
249 978
-10 %
-9 %
-2 %
18 %
-11 %
0%
11 %
30 576
61 565
20 043
3 409
108 762
15 419
249 978
0%
-9 %
-6 %
18 %
-11 %
0%
11 %
Forklaring:
Latinsk navn
- Dansk navn/English name/Nom français/Deutsche Name
Gadus morhua
- torsk/cod/morue/Dorsch
Pleuronectes platessa
- rødspætte/plaice/plie/Scholle
Salmo salar
- laks/Atlantic salmon/saumon atlantique/Lachs
Sprattus sprattus
- brisling/sprat/sprat/Sprotte
* Tilladt fangstmængde (TAC) er udtrykt som antal fisk
** En
negativ
% angiver
nedsættelse
af TAC'en, en
positiv
% angiver
forøgelse
af TAC'en, og 0 % angiver videreførelse af
TAC'en.
15100/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0009.png
22.-23.X.2012
For sild (Clupea
harengus)
blev det besluttet at øge TAC'en betydeligt for den vestlige del af
Østersøen (23 %) og for den østlige del af Østersøen (15 %) i betragtning af den markante
forbedring af bestanden. Endvidere er de nuværende TAC'er for Den Botniske Bugt og Rigabugten
blevet fastholdt.
For brisling (Sprattus
sprattus)
blev der vedtaget en forøgelse af TAC'erne på 11 %.
For laks (Salmo
salar)
blev der vedtaget en nedsættelse (11 %) undtagen for underafsnit 32, hvor
der blev vedtaget en videreførelse.
I overensstemmelse med den flerårige plan for bestandene af torsk i Østersøen (Gadhus
morhua)
vedtaget den 18. september 2007
1
og i betragtning af den videnskabelige rådgivning godkendte
Rådet en nedsættelse af TAC'erne i den østlige del af Østersøen (9 %) og en nedsættelse af
TAC'erne i den vestlige del af Østersøen (5,9 %).
For at forenkle og tydeliggøre de årlige TAC- og kvotebeslutninger er fiskerimulighederne i
Østersøen blevet fastsat ved en separat forordning siden 2006.
Disse fiskerier bør være åbne den 1. januar 2013.
I henhold til artikel 43, stk. 3, i Lissabontraktaten skal Rådet vedtage foranstaltningerne vedrørende
fastsættelse og fordeling af fiskerimuligheder inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik.
Europa-Parlamentets deltagelse og Det Økonomiske og Sociale Udvalgs udtalelse er derfor ikke
påkrævet for denne art.
1
Forordning (EF) nr. 1098/2007,
EFT L 248 af 22.9.2007, s. 1.
9
15100/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0010.png
22.-23.X.2012
Reform af den fælles fiskeripolitik - Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
Rådet nåede til enighed om en delvis generel indstilling til forslaget til forordning om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF), der skal erstatte den eksisterende europæiske fiskerifond
(17870/11) .
Denne enighed om EHFF støtter de vigtigste elementer i de to forordningsforslag inden for
rammerne af reformen af den fælles fiskeripolitik, som Rådet i juni i år nåede til enighed om med
henblik på en generel indstilling (10415/12;
11322/12; 11366/12):
forslaget til forordning om den fælles fiskeripolitik (12514/11), der træder i stedet for de
grundlæggende bestemmelser vedrørende den fælles fiskeripolitik
forslaget til forordning om den fælles markedsordning for fiskevarer og akvakulturprodukter
(12516/11), der fokuserer på markedspolitiske spørgsmål.
I forbindelse med enigheden om EHFF anerkendes behovet for at styrke finansieringen af
akvakultur, både havdambrug og ferskvandsdambrug; den støtter også bedre selektivitet,
innovation, kontrol og dataindsamling.
For at gøre det lettere for fiskerne at tilpasse sig de centrale principper i reformen, som blev
vedtaget i Rådet i juni, især målet om at nå det maksimale bæredygtige udbytte (MSY) og
gennemføre et forbud mod udsmid, indeholder enigheden bestemmelser om, at foranstaltninger til
omstrukturering af flåden opretholdes i en kort periode (indtil 2017) inden for et samlet loft (15 %
eller 6 mio. EUR af det samlede bidrag fra EHFF til den pågældende medlemsstat).
Hovedformålet med EHFF er at støtte gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik og videreudvikle
EU's integrerede havpolitik (IMP) ved at finansiere nogle af de fastsatte prioriteter. EHFF-forslaget
skal ses i sammenhæng med Kommissionens forslag til en flerårig finansiel ramme (FFR) for 2014-
2020 og indgår i reformpakken om den fælles fiskeripolitik, der skal fastlægge den
lovgivningsmæssige ramme for dette politikområde i nævnte periode.
15100/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.X.2012
EU/Norge: årlige konsultationer for 2013
Rådet havde en udveksling af synspunkter om de årlige konsultationer mellem EU og Norge under
deres bilaterale fiskeriaftale. Den første runde af konsultationer finder sted den 19.-23. november i
Bruxelles og den anden runde den 3.-7. december i Norge.
De fleste af delegationerne anerkendte, at denne aftale med Norge er nyttig, men foretrak en
forsigtig tilgang fra EU's side med hensyn til TAC'er og øvrige tilknyttede foranstaltninger
vedrørende de fælles bestande i Nordsøen, der forvaltes i fællesskab. De ville også anbefale en
forsigtig tilgang for andre bestande, som det kan være umagen værd at identificere og bruge til den
gensidige kvoteudveksling.
I den forbindelse noterede flere delegationer sig betydningen af at prøve at løse
makrelforvaltningsspørgsmålet med Island og Færøerne. Disse forhandlinger vedrører også direkte
Norge sammen med EU.
De vigtigste spørgsmål i forbindelse med konsultationerne i år er følgende:
Detaljerede forvaltningsordninger for fiskebestande, der forvaltes i fællesskab (torsk, kuller,
rødspætte, hvilling, sild og sej) i overensstemmelse med de langsigtede forvaltningsplaner, der
navnlig indebærer udarbejdelse af TAC'er og kvoter for de respektive parter
Aftale om udvekslinger af gensidige fiskerimuligheder, der vil gøre det muligt at fastholde en
række vigtige fiskeriaktiviteter for begge parters fiskere, herunder fiskerimuligheder for arktisk
torsk i norske farvande, samt andre foranstaltninger inden for fiskeri af fælles interesse.
Samarbejde med Norge om makrelforvaltning inden for rammerne af forhandlingerne med de to
andre kyststater, Island og Færøerne.
Den bilaterale fiskeriaftale fra 1980 mellem EF og Norge dækker fælles bestande i Nordsøen,
hvoraf nogle forvaltes i fællesskab og andre ikke. Årlige TAC'er fastsættes i fællesskab af EF og
Norge for de bestande, der forvaltes i fællesskab. Der er fælles langsigtede forvaltningsplaner for
torsk, kuller, sild og sej og basale principper for en langsigtet forvaltningsplan for rødspætte, der
bygger på EU's langsigtede forvaltningsplan for tunge og rødspætte i Nordsøen (forordning nr.
676/2007). Der blev i januar 2010 indgået en tiårig aftale med Norge om makrel, herunder gensidig
adgang i Nordsøen. Denne aftale er er betinget af en tilfredsstillende overordnet bilateral aftale. Der
skal i aftalen som helhed være balance i den gensidige kvoteudveksling.
15100/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0012.png
22.-23.X.2012
ICCAT's årsmøde
Ministrene havde en udveksling af synspunkter om årsmødet i Den Internationale Kommission for
Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT) den 12.-19. november 2012 i Agadir
(Marokko) (14549/12).
Nogle medlemsstater fremhævede, at det i de disponible videnskabelige data, der var forelagt for at
forberede ICCAT's årsmøde, bekræftede, at de foranstaltninger, som fiskerne har været underlagt i
mange år, var gennemført korrekt og viste en genopretning af bestanden af almindelig tun. I
overensstemmelse med den videnskabelige udtalelse anmodede de om, at den samlede tilladte
fangstmængde (TAC) for i år hæves.
I efteråret 2008 og 2012 vedtog Rådet afgørelser om fastlæggelse af EU's holdning i ICCAT, som er
gyldige indtil ICCAT-mødet i 2013. Mandatændringen fra 2010 angik holdningen vedrørende østlig
tun. I 2006 vedtog ICCAT en 15-årig genopretningsplan for østlig tun. Denne plan blev
efterfølgende ændret i 2008, 2009 og 2010.
ICCAT's videnskabelige udvalg (Det Stående Udvalg for Forskning og Statistik (SCRS)) forelagde
i midten af oktober 2012 en bestandsvurdering for den østlige tun og skal rådgive om den samlede
tilladte fangstmængde (TAC) og andre forvaltningsforanstaltninger samt om mulige beskyttede
områder, der kan benyttes som gydeområder. Ifølge denne rapport kan målene for genopbygning af
bestanden nås med fangstmængder, der ligger tæt på den nuværende TAC eller en smule over.
Indikatorerne viser en stigning i bestandens størrelse, selv om stigningens omfang og hastighed er
usikker. Der blev ikke givet noget endeligt råd angående gydeområder.
På årsmødet i Agadir i november i år forventes det, at ICCAT reviderer genopretningsplanen for
almindelig tun på grundlag af bestandsvurderingen fra SCRS. Dette omfatter udarbejdelse af nye
TAC'er og i relevante tilfælde andre forvaltningsforanstaltninger. Selv om ICCAT er ansvarlig for
mange andre arter end østlig tun, vil den med spænding ventede bestandsvurdering fra SCRS
næsten helt uundgåeligt lægge vægten på dette års møde om bevarelse af østlig tun.
15100/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0013.png
22.-23.X.2012
LANDBRUG
REFORMEN AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK
Ministrene havde tre orienterende debatter inden for rammerne af reformen af den fælles
landbrugspolitik. Drøftelserne fokuserede på specifikke spørgsmål i:
forslaget til forordning om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere inden for
rammerne af reformen af den fælles landbrugspolitik (forordningen om direkte betalinger)
(15396/3/11)
forslaget til forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter (forordningen om
fusionsmarkedsordningen) (15397/2/11).
Direkte betalinger - intern konvergens og ordningen for unge landbrugere
Debatten om direkte betalinger fokuserede på to elementer i forslaget:
spørgsmålet om "intern konvergens" (opnåelse af et ensartet niveau for direkte betalinger på
nationalt eller regionalt plan senest i 2019) (14991/12)
den ordning for unge landbrugere, der foreslås for at håndtere spørgsmålet om
landbrugsbefolkningens aldring (14993/12).
For så vidt angår den interne konvergens fremførte mange delegationer igen, at en ordning for
direkte betalinger, der er baseret på rent historiske betalingsniveauer, er forældet, og at
medlemsstater, der anvender enkeltbetalingsordningen (SPS) bør opnå betydelige og uigenkaldelige
fremskridt i retning af intern konvergens senest i 2019.
Nogle delegationer støttede den hastighed og de metoder, der er foreslået af Kommissionen, men de
fleste delegationer efterlyste justeringer, især et mindre første skridt i 2014, der tager hensyn til
grønne betalinger, en længere overgangsperiode (efter 2019) og en parallel tilgang til intern og
ekstern konvergens. Nogle delegationer var imidlertid af den opfattelse, at en eventuel fleksibilitet
med hensyn til intern konvergens bør medføre mindre rundhåndede muligheder for koblet støtte.
15100/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0014.png
22.-23.X.2012
En række medlemsstater, der anvender den generelle arealbetalingsordning (SAPS), gjorde det
klart, at deres støtte til den fleksibilitet, der efterlyses af de medlemsstater, der anvender
enkeltbetalingsordningen, er betinget af en tilfredsstillende reaktion på deres anmodning om, at der
skal tages hensyn til en række nylige historiske elementer (nationale supplerende betalinger og
koblet støtte) i forbindelse med deres overgang til den nye betalingsordning.
For så vidt angår ordningen for unge landbrugere erkendte næsten alle delegationer, at
landbefolkningens aldring er et spørgsmål, som medlemsstaterne skal håndtere på en effektiv og
hensigtsmæssig måde. Mange delegationer var åbne over for, hvordan dette bedst kunne opnås, men
der var ikke tilstrækkelig støtte til en obligatorisk ordning for søjle I parallelt med den frivillige
ordning for søjle II (som foreslået af Kommissionen), eller til det alternative forslag om en
obligatorisk ordning under søjle I parallelt med en opt-out-mulighed for de medlemsstater, der
støtter unge landbrugere under søjle II.
Rådet har allerede haft orienterende debatter om intern konvergens og ordningen for unge
landbrugere i april 2012.
Fusionsmarkedsordningen - obligatorisk anerkendelse af producentorganisationer og
konkurrenceregler
Forslaget til fusionsmarkedsforordningen er en del af landbrugsreformpakken og fastsætter regler
for en fælles markedsordning for landbrugsprodukter. For at styrke landbrugernes
forhandlingsposition i fødevareforsyningskæden foreslår Kommissionen i den forbindelse at udvide
de nugældende bestemmelser for producentorganisationer, sammenslutninger af
producentorganisationer og brancheorganisationer inden for frugt- og grøntsagssektoren, så de
omfatter alle sektorer (14994/12).
Delegationerne var generelt enige i målet om at styrke de vigtigste producenters position i
fødevarekæden, men der var uenighed om, hvordan dette bedst kan opnås. Der var ikke
tilstrækkelig støtte til den foreslåede obligatoriske anerkendelse af producentorganisationer og
brancheorganisationer i alle sektorer, eller til at medtage andre specifikke sektorer sammen med
dem, der allerede er omfattet af en sådan anerkendelse (Producentorganisationer anerkendes kun i
mælkesektoren, frugt- og grøntsagssektoren, olivenolie- og spiseolivensektoren og i visse andre
mindre sektorer, mens brancheorganisationer anerkendes i frugt- og grøntsagssektoren,
tobakssektoren og olivenolie- og spiseolivensektoren).
For så vidt angår konkurrencereglerne støttede de fleste delegationer Kommissionens forslag, men
flere delegationer mente, at der skulle gøres mere på et tekniske plan med hensyn til tilgangen til de
producentorganisationer, der indtager en dominerende stilling på markedet.
Under det cypriotiske formandskab blev flere andre aspekter af fusionsmarkedsordningen drøftet
indgående. Rådets debat i juli handlede om ekstraordinære støtteforanstaltninger under
fusionsmarkedsordningen (foranstaltninger til at imødegå trusler om markedsforstyrrelser eller
sygdomme hos dyr og tab af forbrugernes tillid). Den anden debat i Rådet i september om
fusionsmarkedsordningen fokuserede på markedsforvaltningsforanstaltningernes funktion som
sikkerhedsnet og det eventuelle behov for at opdatere referencepriserne.
15100/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0015.png
22.-23.X.2012
Ændring af forslaget om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles landbrugs-
politik
Kommissionen briefede Rådet om en ændring af forslaget til forordning om finansiering,
forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik eller den "horisontale forordning", der
indgår i landbrugsreformpakken (14314/12).
For så vidt angår ændringerne vedrørende offentliggørelsen af modtageres navne gjorde nogle
medlemsstater opmærksom på, at en minimumstærskelværdi ikke er nødvendig af hensyn til
gennemsigtigheden. Efter deres opfattelse bør alle modtagere af betalinger under den fælles
landbrugspolitik opgives. Andre medlemsstater var betænkelige ved de detaljerede oplysninger om
modtagerne, idet de frygtede, at denne proces kunne gribe ind i oplysninger om privatlivet. De var i
tvivl om, hvorvidt forslaget overholdt Domstolens afgørelse. Nogle delegationer anmodede om en
udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste.
Ud over bestemmelser vedrørende krydsoverensstemmelse for Kroatien med henblik på landets
tiltrædelse omfatter det nye forslag om den horisontale forordning også andre ændringer vedrørende
nye regler om offentliggørelse af oplysninger om alle modtagere af midler fra EU's landbrugsfonde.
Her tages der hensyn til de indsigelser, som er blevet rejst af Domstolen mod de tidligere regler, i
det omfang de gjaldt for fysiske personer. De nye regler vil adskille sig fra dem, der blev erklæret
for ugyldige af Domstolen i de pågældende forenede sager, for så vidt som de:
er baseret på en revideret, detaljeret begrundelse, hvor der fokuseres på behovet for offentlig
kontrol med brugen af midler fra europæiske landbrugsfonde med henblik på at beskytte
Unionens finansielle interesser
kræver, at der gives mere detaljerede oplysninger om arten og beskrivelsen af de
foranstaltninger, som disse midler udbetales til
indeholder en bagatelgrænse, under hvilken navnet på modtageren ikke vil blive offentliggjort.
15100/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.X.2012
Landbrugsreformpakken blev forelagt af Kommissionen på samlingen i Rådet for Landbrug i
oktober 2011. Rådet har siden da holdt generelle orienterende debatter om forslagene til reform af
den fælles landbrugspolitik næsten hver måned.
I marts i år havde ministrene en debat om forenkling af den fælles landbrugspolitik. På samlingen i
april havde Rådet en orienterende debat om unge landbrugere, mindre landbrugere, frivillig koblet
støtte og supplerende betalinger til landbrugere i områder med naturbetingede begrænsninger samt
om definitionen af "aktiv landbruger" og loftet for støtten til store bedrifter. På den samme samling
drøftede ministrene intern konvergens. I maj havde Rådet en anden orienterende debat om en
grønnere fælles landbrugspolitik og så sent som i juni endnu en om spørgsmål om
landdistriktsudvikling.
Det danske formandskab fremlagde ligeledes en statusrapport, der understreger de fremskridt, der er
gjort i første halvdel af 2012 med hensyn til de vigtigste spørgsmål i forslagene til reform af den
fælles landbrugspolitik.
I september i år afsluttede en debat om områder med naturbetingede begrænsninger
(landdistriktsudvikling) drøftelsen af fusionsmarkedsordningen.
Rådet forventes at vedtage en delvis generel indstilling vedrørende fusionsmarkedsordningen og de
andre forslag til reform af den fælles landbrugspolitik under det cypriotiske formandskab inden
årets udgang.
15100/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0017.png
22.-23.X.2012
EVENTUELT
32. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne
På initiativ af formandskabet blev ministrene orienteret om de generelle konklusioner fra den
32. konference mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne, som fandt sted i Paphos (Cypern)
fra den 11.-13. september 2012 (15025/12).
Den første workshop under konferencen konkluderede, at der var en betydelig risiko for, at
gennemførelsen af reformen af den fælles landbrugspolitik, især hvad angår direkte betalinger, ikke
bliver en succes. Risiciene omfatter manglende tid til at præcisere og fremskaffe nye systemer, de
komplekse krav, manglende udkast til gennemførelsesretsakter, manglende ressourcer og
usikkerhed blandt landbrugerne. Den anden workshop understregede de vigtigste erfaringer med
gennemførelsen af programmet for udvikling af landdistrikterne for 2007-2013 samt deres
betydning for gennemførelsen af det tilsvarende program for perioden 2014-2020.
Konferencen er et halvårligt møde mellem direktørerne for EU-betalingsorganerne, repræsentanter
for institutioner i landbrugssektoren i EU-kandidatlandene og repræsentanter for EU-institutionerne.
Målet med mødet er at drøfte spørgsmål, som er af interesse for EU-betalingsorganerne, udveksle
idéer og bedste praksis med hensyn til gennemførelse af opgaver og drøfte problemer i forbindelse
med betalingsorganernes drift. Dette bliver særligt vigtigt i forbindelse med den igangværende
reform af den fælles landbrugspolitik.
9. ministerkonference i CIHEAM
Den maltesiske delegation aflagde beretning til Rådet om resultatet af den 9. ministerkonference i
CIHEAM (International Centre for Advanced Mediterranean Agronomic Studies) med titlen "Food
Security and Pricing: a Mediterranean Perspective", der blev afholdt den 27. september 2012 i
Malta (15076/12).
På konferencen blev der gjort opmærksom på den tætte sammenhæng mellem fødevaresikkerhed og
fødevareprisvolatilitet i Middelhavsområdet og nogle af de emner, der i øjeblikket drøftes i Rådet i
forbindelse med reformen af den fælles landbrugspolitik.
15100/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.-23.X.2012
Mødet i CIHEAM på landbrugsministerniveau fokuserede på fødevaresikkerhed og prisvolatilitet
og havde deltagelse af 10 ministre, kommissær Dacian Ciolos og John Dalli, Paolo De Castro,
formand for Europa-Parlamentets Landbrugsudvalg, og repræsentanter for FAO, OECD,
Middelhavsunionen og ikkestatslige organisationer.
CIHEAM består af fire agronomiske institutter i Middelhavsområdet beliggende i Bari (Italien),
Chania (Grækenland), Montpellier (Frankrig) og Zaragoza (Spanien) og et generalsekretariat i
Paris.
15100/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0019.png
22.-23.X.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Opfølgning vedrørende Codexafgørelse om ractopamin
Rådet vedtog konklusioner om opfølgningen af Codex Alimentarius-Kommissionens vedtagelse på
mødet den 2.-7. juli 2012 af maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer (MRL) for ractopamin
i okse- og svinekød. Se
14981/12
for yderligere oplysninger.
På den sidste rådssamling i september beklagede mange medlemsstater sammen med
formandskabet og Kommissionen de mulige virkninger, som Codex Alimentarius-Kommissionens
vedtagelse af en MRL for ractopamin kan få. Delegationerne forsvarede navnlig den nuværende
EU-lovgivning, som forbyder vækstfremmende stoffer, og udtrykte betænkelighed ved Codex
Alimentarius-beslutningsproceduren.
Ractopamin er et vækstfremmende stof, der tilhører kategorien beta-agonister: Det har en anabolsk
virkning, som øger muskelmassen betydeligt, mens det sænker fedtindholdet i slagtekroppe. Siden
1996 har det været strengt forbudt at anvende vækstfremmende stoffer i EU og importere kød fra
dyr, der er behandlet med disse stoffer. EU's politik angående dette stof bygger på den fortsatte
videnskabelige usikkerhed omkring sikkerheden i produkter, der stammer fra dyr, der er behandlet
med ractopamin, og modstand mod at bruge veterinærlægemidler som vækstfremmende stoffer.
Da fastsættelsen af en MRL betragtes som fastsættelse af en tærskel, under hvilken brugen af
produktet anses for at være sikker, kan den nye standard, som er fastsat af Codex, imidlertid reelt
betragtes som en tilladelse til at bruge ractopamin under den fastsatte MRL i fødevareproducerende
dyr. Dette kunne føre til, at nogle tredjelande sætter spørgsmålstegn ved EU's politik, da
Codexstandarder som regel betragtes som benchmarks i henhold til WTO's SPS-aftale.
15100/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0020.png
22.-23.X.2012
Rådets konklusioner om en beretning fra Revisionsretten - reformen af den fælles
markedsordning for vin
Rådet vedtog konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 7/2012 med titlen
"Reformen af den fælles markedsordning for vin: hidtidige fremskridt" (14227/12).
Rådet understreger behovet for at vurdere effekten af reformen på udbuds- og
efterspørgselsniveauet i vinsektoren og fastslå, om der fortsat er strukturel uligevægt på markedet;
Kommissionen bør forelægge en rapport om situationen på vinmarkedet senere på året.
Det vigtigste mål med vinreformen er at fremme EU-vinproducenternes konkurrenceevne.
Rydningsordningen har resulteret i en begrænsning af udbuddet i overensstemmelse med formålet
om at reducere det strukturbetingede overskud. Omstrukturerings- og omstillingsordningen har haft
en positiv effekt for vindyrkerne og har bidraget til forbedringen af driftsmetoderne inden for
vindyrkning.
ENERGI
Krav til miljøvenligt design for elektriske belysningsprodukter
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til
miljøvenligt design af retningsbestemte lyskilder, diodelyskilder og dertil hørende udstyr
(13227/12).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol, og da Rådet nu har
givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage den, medmindre Europa-Parlamentet gør
indsigelse.
15100/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0021.png
22.-23.X.2012
BUDGET
Forlig om EU's budget for 2013
Rådet bekræftede, at det ikke kan acceptere alle de ændringer, Europa-Parlamentet har vedtaget
vedrørende EU's budget for 2013. Det betyder, at der indledes en treugers forligsperiode den
24. oktober med henblik på at få Europa-Parlamentets og Rådets divergerende holdninger til at
mødes.
Yderligere oplysninger findes i
15269/12.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - tråde og strenge - strygebrætter - Kina
Rådet præciserede anvendelsesområdet for den antidumpingtold, der er indført ved forordning
nr. 383/2009 på importen af visse tråde og strenge med oprindelse i Kina
(14251/12).
Det genindførte også en endelig antidumpingtold på importen af strygebrætter fremstillet af
Zhejiang Harmonic Hardware Products Co. Ltd.
(14349/12).
Laos - tiltrædelse af WTO
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaterne vedtog afgørelser om, at EU og medlemsstaterne
bør fastlægge en holdning i Det Almindelige Råd under WTO, der godkender Laos' tiltrædelse af
WTO (14172/12
+
14173/12).
Tiltrædelsen af WTO ventes at yde et positivt og varigt bidrag til processen med økonomisk reform
og bæredygtig udvikling i Laos. Laos' tilsagn om at åbne markederne, der er nedfældet i en
tiltrædelsesprotokol, lever op til EU's krav og er i overensstemmelse med landets udviklingsniveau.
15100/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453984_0022.png
22.-23.X.2012
UDVIKLING
Produkter med oprindelse i AVS-stater
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til forordning om ændring af bilag I til forordning
nr.
1528/2007
("forordningen om markedsadgang") for så vidt angår udelukkelse af en række lande
fra listen over regioner eller stater, der har afsluttet forhandlinger om økonomiske
partnerskabsaftaler (ØPA'er) med EU.
Formålet med forordningsudkastet er at trække fordelene ved forordningen om markedsadgang
tilbage for de lande, der endnu ikke har taget de nødvendige skridt til at ratificere ØPA'er, der er
undertegnet med EU.
Rådets tekst adskiller sig fra Kommissionens forslag ved, at Zimbabwe er tilføjet til listen over
modtagerlande, eftersom Zimbabwe har meddelt, at landet har deponeret sit ratifikationsinstrument
vedrørende den midlertidige ØPA mellem de østlige og sydlige afrikanske stater og EU.
Rådet vedtager sin førstebehandlingsholdning, når teksten er endelig udformet.
TRANSPORT
Ajourføring af krav til kørekort
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om
ajourføring af nogle af kravene i bilagene til direktivet fra 2006 om kørekort (12921/12).
Ajourføringen vedrører navnlig motorcykler, der anvendes til de praktiske prøver, køretøjer med
automatgear og erhvervskøretøjer, der anvendes af førere, for hvem kørsel ikke er deres
hovedbeskæftigelse.
Udkastet til direktiv er underlagt forskriftsproceduren med kontrol, og da Rådet nu har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage den, medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Hannes WENINGER (Østrig) til medlem af Regionsudvalget for den resterende
del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(14734/12).
15100/12
22
DA