Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3196 - transport, tele og energi
Offentligt
1453980_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
15491/12
(OR. en)
PRESSE 447
PR CO 58
PRESSEMEDDELELSE
3196. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Transport
Luxembourg, den 29. oktober 2012
Formand
Efthemios Flourentzou
Cyperns minister for kommunikation og offentlige arbejder
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
15491/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0002.png
29.X.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til en omarbejdning af forordningen fra 1993 om
tildeling af
ankomst- og afgangstidspunkter i EU's lufthavne
med kapacitetsproblemer. Med
henblik på at optimere tildelingssystemet på baggrund af voksende overbelastning i lufthavnene vil
det nye udkast til forordning navnlig gøre det muligt for luftfartsselskaber at sælge og købe slots.
Det indfører også en mulighed for at opkræve afgifter for en for sen returnering af ubrugte slots til
slotpuljen og fremmer uafhængigheden af og samarbejdet mellem slotkoordinatorerne. Det
kompromis, der blev nået på rådssamlingen, gør det muligt for medlemsstaterne at anvende
midlertidige begrænsninger for handel med slots i behørigt begrundede tilfælde, men det giver
Kommissionen ret til at modsætte sig sådan en afgørelse.
Rådet nåede også til enighed om en generel indstilling til to udkast til direktiver om fastsættelse af
dels flagstaters, dels havnestaters ansvar for så vidt angår
håndhævelse af konventionen om
søfarendes arbejdsforhold,
som Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) vedtog i 2006.
Målet med konventionen om søfarendes arbejdsforhold er at sikre menneskeværdige arbejds- og
leveforhold om bord på skibe samt begrænse social dumping og dermed sikre loyal konkurrence for
redere, der overholder reglerne om søfarendes rettigheder.
Rådet nåede til politisk enighed om en ny forordning om
fartskrivere,
der anvendes i forbindelse
med vejtransport, og som i alt væsentligt var en bekræftelse af den generelle indstilling, som Rådet
nåede til enighed om i juni i år. Det nye udkast til lovgivning, som træder i stedet for forordningen
om fartskrivere fra 1985, skal vanskeliggøre svig og mindske den administrative byrde, navnlig ved
at indføre en satellitbaseret "intelligent fartskriver" og en række nye lovgivningsmæssige
foranstaltninger.
Rådet gav desuden bemyndigelse til undertegnelse og midlertidig anvendelse af en aftale med Den
Europæiske Organisation for Luftfartens Sikkerhed
(Eurocontrol)
om fastlæggelse af en generel og
stabil ramme for forbedret samarbejde.Endelig havde Rådet en debat om en foreslået ajourføring af
de fælles regler om periodisk
teknisk kontrol
med motorkøretøjer, som tager sigte på at forbedre
trafiksikkerheden og beskyttelsen af miljøet. Resultaterne af debatten vil være retningsgivende for
det igangværende arbejde med dette forslag.
Rådet vedtog uden debat et direktiv om oprettelse af et
fælles europæisk jernbaneområde,
som
moderniserer de lovgivningsmæssige rammer for jernbanesektoren i Europa, der er indeholdt i de
tre direktiver i den første jernbanepakke fra 2001.
15491/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0003.png
29.X.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LUFTFART ......................................................................................................................................... 7
Imødegåelse af overbelastningen i lufthavnene ved ajourføring af reglerne om tildeling af
slots ...................................................................................................................................................... 7
Forbedret samarbejde med Eurocontrol............................................................................................... 9
SØTRANSPORT ............................................................................................................................... 10
Håndhævelse af konventionen om søfarendes arbejdsforhold........................................................... 10
LANDTRANSPORT ......................................................................................................................... 12
Forordningen om fartskrivere ............................................................................................................ 12
Nye regler for regelmæssige tekniske kontroller af køretøjer............................................................ 14
EVENTUELT .................................................................................................................................... 16
Ministerkonference om EU's integrerede havpolitik
......................................................................... 16
Emissionshandel i luftfartssektoren
................................................................................................... 16
Luftfartstopmøde om det fælles europæiske luftrum
.......................................................................... 16
Tilfælde vedrørende kabineluft i luftfartøjer......................................................................................
17
Uformelt møde mellem transport- og telekommunikationsministrene...............................................
17
Verdenskongressen om intelligente transportsystemer (ITS).............................................................
17
Europæisk trafiksikkerhedsdag
.......................................................................................................... 18
Forbindelserne mellem EU og Rusland på transportområdet ............................................................ 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15491/12
PAGE \* MERGEFORMAT 3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29.X.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Det fælles europæiske jernbaneområde * .............................................................................................................. 19
HANDELSPOLITIK
Antidumping - aluminiumsradiatorer - Kina ......................................................................................................... 19
UDENRIGSANLIGGENDER
Rettigheder for personer med handicap - EU-ramme ............................................................................................ 20
MILJØ
Svovlindholdet i skibsbrændstoffer ....................................................................................................................... 20
Udrangerede køretøjer ........................................................................................................................................... 20
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse i Danmark og Tyskland af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen....................... 21
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 21
RETSAKTER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Restriktive foranstaltninger - Republikken Guinea ............................................................................................... 21
15491/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0005.png
29.X.2012
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Kamen KICHEV
Den Tjekkiske Republik:
Jiří �½ÁK
Danmark:
Henrik DAM KRISTENSEN
Tyskland:
Peter RAMSAUER
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Leo VARADKAR
Grækenland:
Konstantinos MOUSOUROULIS
Nikolaos STATHOPOULOS
Spanien:
Ana María PASTOR JULIÁN
Carmen LIBRERO
Frankrig:
Frédéric CUVILLIER
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for transport, informationsteknologi og
kommunikation
Vicetransportminister
Transportminister
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
byudvikling
Økonomi- og kommunikationsminister
Transport-, turisme- og sportsminister
Minister for havspørgsmål
Generalsekretær
Minister for infrastruktur og transport
Generalsekretær for transport
Viceminister under ministeren for økologi, bæredygtig
udvikling og energi, med ansvar for transport,
havspørgsmål og fiskeri
Viceminister for infrastruktur og transport
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Transportminister
Viceminister for transport og kommunikation
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Austin GATT
Nederlandene:
Melanie SCHULTZ van HAEGEN-MAAS GEESTERANUS
Joop ATSMA
Østrig:
Doris BURES
Stedfortrædende fast repræsentant
Infrastruktur-, transport- og kommunikationsminister
Infrastruktur- og miljøminister
Statssekretær, Ministeriet for Infrastruktur og Miljø
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Italien:
Mario CIACCIA
Cypern:
Efthemios FLOURENTZOU
Letland:
Aivis RONIS
Litauen:
Rimvydas VAŠTAKAS
Luxembourg:
Claude WISELER
Michèle EISENBARTH
15491/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0006.png
29.X.2012
Polen:
Maciej JANKOWSKI
Portugal:
Pedro COSTA PEREIRA
Rumænien:
Valentin PREDA
Slovenien:
Uroš VAJGL
Slovakiet:
František PALKO
Finland:
Maria RISLAKKI
Sverige:
Catharina ELMSÄTER-SVÄRD
Det Forenede Kongerige:
Stephen HAMMOND
Understatssekretær, Ministeriet for Transport, Byggeri og
Havspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Transport- og Infrastrukturministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Byggeri og
Regionaludvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Infrastrukturminister
Statssekretær for transport
Kommissionen:
Siim KALLAS
Næstformand
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Kroatien:
Siniša HAJDAŠ DONČIĆ
Minister for havspørgsmål, transport og infrastruktur
15491/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0007.png
29.X.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LUFTFART
Imødegåelse af overbelastningen i lufthavnene ved ajourføring af reglerne om tildeling af slots
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til en omarbejdning af forordningen fra 1993 om
tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i EU's lufthavne (15442/12). Slottildelingssystemet,
som indføres i lufthavne med betydelige kapacitetsproblemer, er et værktøj til at forvalte begrænset
kapacitet på en gennemsigtig og ikkediskriminerende måde. Formålet med revisionen er at imødegå
den voksende overbelastning i lufthavnene.
Revisionen skal sikre, at slots i overbelastede lufthavne tildeles de luftfartsselskaber, der kan
udnytte dem mest økonomisk, og derved sikre den bedst mulige tildeling og brug af kapacitet. Med
henblik herpå indføres der en række foranstaltninger:
-
-
Luftfartsselskaberne får mulighed for at sælge og købe slots ("sekundær handel").
Medlemsstaterne får mulighed for at indføre afgifter over for luftfartsselskaber, der
returnerer ubrugte slots til slotpuljen så sent, at de ikke kan tildeles andre.
Slotkoordinatorernes uafhængighed og samarbejde styrkes, og gennemsigtigheden af
tildelingsprocessen forbedres.
Netforvalteren for det fælles europæiske luftrum knyttes til tildelingsprocessen, så der kan
tages højde for virkningen af kapacitetstildelingen i en given lufthavn for hele det
europæiske lufttrafiknet.
-
-
Det væsentligste udestående punkt, som ministrene skulle blive enige om, var luftfartsselskabernes
mulighed for at sælge og købe slots. Nogle delegationer anmodede om, at der indføres garantier, da
der var betænkeligheder ved den eventuelle negative virkning, som sekundær handel kan have på -
mindre økonomisk rentable - regionale flyvninger, eller ved den mulige spekulative brug af
handlede slots. Andre delegationer og Kommissionen understregede imidlertid, at det er nødvendigt
med ensartet anvendelse af systemet, under henvisning til risikoen for markedsopsplitning. Som et
kompromis, som flertallet af delegationerne kunne acceptere, er formandskabets tekst til udkastet til
forordning (15282/12) blevet ændret, så medlemsstaterne kan anvende midlertidige begrænsninger,
hvor der er et betydeligt og påviseligt problem med sekundær handel. Sådanne begrænsninger skal
være gennemsigtige, ikkediskriminerende og forholdsmæssige, og de skal være begrundede og
meddeles til Kommissionen, som har ret til at modsætte sig dem. Medlemsstaterne vil være
forpligtet til at efterleve Kommissionens beslutning, som også skal begrundes.
15491/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0008.png
29.X.2012
Derudover og stadig inden for rammerne af ordningen for sekundær handel er betingelserne
desuden blevet lempet en smule med hensyn til brug af tidsmæssigt omdisponerede slots, som
modtages efter en bytning af nyerhvervede slots, hvilket kun er tilladt for at forbedre slottiderne for
de berørte tjenester. Der blev opnået enighed om, at sådanne tidsmæssigt omdisponerede slots ikke
nødvendigvis skal benyttes i løbet af en hel fartplansæson.
Det kompromis, der blev nået, omfatter også en række ændringer af andre dele af udkastet til
forordning:
-
Hvis en tilbagetrækning af slots i tilfælde af en overtrædelse er uforholdsmæssig, kan
koordinatoren som et alternativ anbefale, at der pålægges sanktioner.
Bestemmelserne om aflysning af slots på grund af fri- og helligdage er udgået, da de
betragtes som overflødige.
Der blev også foretaget mindre ændringer i bestemmelserne om procedurerne for
koordinering i nødsituationer, adgang til koordinatorens database, oplysninger, som
luftfartsselskaberne skal indgive, og oplysninger, der skal indgives af koordinatoren til
lufthavnens forvaltningsorgan.
-
-
Med hensyn til Kommissionens foreslåede ændringer af de nuværende betingelser for i forbindelse
med tildeling af slots at give forrang til luftfartsselskaber, som allerede har benyttet de samme slots
i tidligere fartplansæsoner ("hidtidigt udnyttede slots"), har drøftelserne i Rådets forberedende
organer allerede vist, at et stort flertal af medlemsstaterne er imod disse ændringer. På
rådssamlingen gentog Kommissionen sit forslag om at hæve den andel af de tildelte slots, som
luftfartsselskaberne mindst skal have udnyttet, fra de nuværende 80 % til 85 % og det antal slots,
der mindst skal anmodes om for det samme tidspunkt på den samme ugedag ("slotserier"), fra de
nuværende 5 til 15 for sommerfartplansæsonen og 10 for vinterfartplansæsonen. De fleste
medlemsstater foretrækker derimod at beholde det nuværende system under henvisning til, at
luftfartsselskaberne behøver fleksibilitet, navnlig for at undgå at der flyves med tomme fly
udelukkende for at sikre retten til slots. Det vil imidlertid være muligt at øge det mindste antal
krævede slots inden for rammerne af lokale retningslinjer.
Forslaget, som blev forelagt af Kommissionen i december 2011
(18009/11),
indgår i en
"lufthavnspakke", som også omfatter forslag om groundhandlingydelser og støjrelaterede
driftsrestriktioner i lufthavne. Pakken tager fat på to centrale udfordringer: lufthavnskapacitet og
servicekvaliteten i lufthavne.
Europa-Parlamentet, hvis godkendelse også er nødvendig for vedtagelsen af forordningen, har
endnu ikke fastlagt sin holdning til forslaget.
15491/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0009.png
29.X.2012
Forbedret samarbejde med Eurocontrol
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelse og midlertidig anvendelse af en aftale med Den
Europæiske Organisation for Luftfartens Sikkerhed (Eurocontrol) om fastlæggelse af en generel og
stabil ramme for forbedret samarbejde (13792/12).
Aftalen, hvori der opregnes samarbejdsområder og defineres former og mekanismer for samarbejde,
bekræfter, at Eurocontrol er EU's tekniske og operationelle gren med hensyn til udvikling og
gennemførelse af programmet for det fælles europæiske luftrum, mens EU fungerer som
regeludsteder for programmet. Den fastsætter også en ramme for civil-militær samordning af
lufttrafikstyring og for paneuropæisk samordning ud over EU's grænser. Den vil desuden gøre det
muligt for EU at bidrage til den igangværende reform af Eurocontrols forvaltningsstruktur.
Endvidere tilsigtes det med aftalen at sikre synergivirkninger med og undgå overlapning af arbejdet
i Det Europæiske Luftfartsikkerhedsagentur (EASA) inden for sikkerhedsrelateret lufttrafikstyring
og miljøspørgsmål.
Eurocontrol er en mellemstatslig civil-militær organisation med 39 kontraherende parter fra hele
Europa, herunder alle EU-medlemsstaterne bortset fra Estland. Den spiller en central rolle i
forbindelse med lufttrafikstyring (ATM) i Europa og står til rådighed med ekspertise og teknisk
bistand for EU på dette område. Eurocontrol blev sidste år udpeget til ATM-netadministrator for
programmet vedrørende et fælles europæisk luftrum, der skal etablere et sikkert og effektivt
lufttrafikstyringssystem på europæisk plan på grundlag af en retlig ramme, der blev vedtaget i 2004
og i 2009.
15491/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0010.png
29.X.2012
SØTRANSPORT
Håndhævelse af konventionen om søfarendes arbejdsforhold
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til to udkast til direktiver om fastsættelse af dels
flagstaters, dels havnestaters ansvar for så vidt angår
håndhævelse af konventionen om
søfarendes arbejdsforhold,
som Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO) vedtog i 2006.
Udkastet til direktiv om
flagstaten
(14790/12) har til formål at sikre, at medlemsstaterne opfylder
deres forpligtelse som flagstater til at kontrollere, at skibe, der fører deres flag, overholder reglerne i
direktiv 2009/13, der har indarbejdet en stor del af konventionen om søfarendes arbejdsforhold i
EU-retten. Det nye direktiv er nødvendigt, da direktivet fra 2009, der gennemfører en aftale mellem
arbejdsmarkedets parter i EU vedrørende konventionen, ikke omhandler håndhævelse.
Arbejdet i Rådets forberedende organer førte til, at Kommissionens forslag (8241/12) blev ændret,
navnlig for at sikre en længere gennemførelsesfrist og give medlemsstaterne mulighed for at
anvende et mere fleksibelt overvågningssystem for mindre skibe med en bruttotonnage på under
200, som ikke sejler i international fart.
Slovenien har betænkeligheder med hensyn til det valgte retsgrundlag for direktivet, der ikke er en
socialpolitisk bestemmelse fra traktaten, som det var tilfældet med direktivet fra 2009, men en
transportbestemmelse, som Kommissionen vurderede var bedre egnet. Derfor undlod delegationen
at stemme og afgav en erklæring for at forklare sin holdning (14790/12
ADD 2).
Udkastet til direktiv, som indeholder dele af håndhævelsesbestemmelserne i konventionen om
søfarendes arbejdsforhold, kræver, at flagstater indfører inspektionsmekanismer for at sikre kontrol
med overholdelse. Det bestemmer også, at personale med ansvar for denne kontrol skal have den
nødvendige faglige kompetence og uafhængighed. Det indeholder tillige bestemmelser om en
klageprocedure.
Udkastet til direktiv om
havnestaten
(13904/12) ændrer direktiv 2009/16 om havnestatskontrol.
Ændringerne omfatter især:
medtagelse af nye dokumenter, der skal kontrolleres, nemlig certifikatet for søfarendes
arbejdsstandarder og erklæringen om søfarendes arbejdsstandarder
udvidelse af inspektionerne til at omfatte andre krav i konventionen om søfarendes
arbejdsforhold
15491/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0011.png
29.X.2012
behandling af klager
medtagelse af alvorlig eller gentagen overtrædelse af konventionen om søfarendes
arbejdsforhold som en grund, der berettiger tilbageholdelse af et skib.
Herudover indføres der nye regler om at tillægge Kommissionen delegerede beføjelser og
gennemførelsesbeføjelser for at tage hensyn til de nye procedurer, der blev indført med
Lissabontraktaten, og som er trådt i kraft efter vedtagelsen af 2009-direktivet.
Under drøftelserne i Rådets forberedende organer blev der foretaget nogle ændringer af Kommis-
sionens forslag (8239/12). Det blev navnlig besluttet at fjerne muligheden for på et hvilket som
helst tidspunkt at underkaste skibe, der sejler under en flagstat, der ikke har ratificeret et sæt
konventioner, yderligere inspektioner ud over de regelmæssige inspektioner. Desuden er situationen
for medlemsstater, der endnu ikke har ratificeret konventionen om søfarendes arbejdsforhold, blevet
præciseret, idet præamblen til direktivet specificerer, at de bør gøre deres yderste for at overholde
procedurer og praksis i henhold til konventionen. Rådet udvidede desuden listen over konventioner,
som kræver, at der gennemføres en havnestatskontrol, med to konventioner, nemlig konventionerne
om henholdsvis begrænsning af skadelige antifoulingsystemer på skibe og civilretligt ansvar for
forurening forårsaget af bunkerolie. Dette burde bidrage til yderligere forbedring af
miljøbeskyttelsen i EU's havne. Generelt er ordlyden i udkastet til direktiv tilpasset, så den lægger
sig tættere op ad konventionens tekst.
ILO's
konvention om søfarendes arbejdsforhold
har til formål at sikre menneskeværdige arbejds-
og leveforhold om bord på skibe samt begrænse social dumping og dermed sikre loyal konkurrence
for redere, der overholder reglerne om søfarendes rettigheder. Konventionen omhandler spørgsmål
såsom minimumskrav for søfarendes arbejde om bord på skibe, beskæftigelsesforhold, opholdsrum,
fritidsfaciliteter, kost og forplejning, sundhedsbeskyttelse, lægebehandling, velfærd og social
beskyttelse samt efterlevelse og håndhævelse.
15491/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0012.png
29.X.2012
LANDTRANSPORT
Forordningen om fartskrivere
Rådet nåede til politisk enighed om en ny forordning om fartskrivere, der anvendes i forbindelse
med vejtransport (13725/12). Den politiske enighed bekræfter den generelle indstilling, som Rådet
nåede til enighed om i juni i år, mens affattelsen af nogle dele er blevet tilpasset en smule for at tage
højde for de ændringer, som Europa-Parlamentet har vedtaget i mellemtiden.
En delegation fremhævede imidlertid, at den ikke kunne støtte teksten i udkastet til forordning, da
den ønskede en bredere fritagelse for pligten til at bruge fartskriveren for små og mellemstore
virksomheder.
Den politiske enighed vil blive formaliseret i form af en førstebehandlingsholdning, når jurist-
lingvisterne har gennemgået teksten. Rådet vil samtidig fortsætte sine uformelle forhandlinger med
Europa-Parlamentet for at nå til enighed om en endelig tekst, der kan vedtages i fællesskab af begge
institutioner under andenbehandlingen.
Formålet med det nye udkast til lovgivning, som skal træde i stedet for forordningen om fartskrivere
fra 1985, er at vanskeliggøre svig og mindske den administrative byrde ved at gøre fuld brug af nye
teknologier og indføre en række nye lovgivningsmæssige foranstaltninger.
Teksten, som Rådet nåede til enighed om, indeholder følgende centrale elementer:
Med hensyn til anvendelse af
teknologi:
Den nuværende manuelle registrering af køretøjets position vil blive erstattet af en automatisk
registrering via satellitpositionering. For at reducere omkostningerne vil der kun blive anvendt
gratis positioneringstjenester.
Fjernkommunikation fra fartskriveren, der giver grundlæggende oplysninger om
overholdelsen af reglerne, vil muliggøre tidlig sporing af eventuel manipulation eller
eventuelt misbrug og dermed give kontrolmedarbejderne mulighed for bedre at målrette
vejkontrollen og undgå unødvendig kontrol. Medlemsstaterne får dog ikke pligt til at sørge
for, at deres kontrolmyndigheder har instrumenter til tidlig fjernsporing af denne art.
Desuden kan fartskriveren udstyres med en grænseflade, der letter dens integration i
intelligente transportsystemer (ITS) på visse betingelser.
15491/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0013.png
29.X.2012
Udkastet til forordning indeholder også garantier for beskyttelse af personoplysninger: Registrering
af køretøjets position begrænses til den daglige arbejdsperiodes afgangs- og ankomststed, adgangen
til data begrænses til kontrolmyndighederne, og der kan kun opnås adgang til personoplysninger via
en ekstern ITS-anordning med udtrykkeligt samtykke fra føreren.
Den "intelligente fartskriver", dvs. anvendelsen af den nye satellitbaserede teknologi, bliver
obligatorisk 40 måneder efter, at de tekniske specifikationer for den nye fartskriver er fastlagt, dvs.
sandsynligvis i 2017 eller 2018.
De
lovgivningsmæssige
ændringer omfatter skærpede krav til værksteder, der installerer og justerer
fartskrivere. For at mindske den administrative byrde vil den fritagelse for pligten til at bruge
fartskrivere, som medlemsstaterne kan indrømme visse brugere, hovedsagelig små og mellemstore
virksomheder, blive udvidet; for disse brugere indfører det nye forordningsudkast fritagelse for så
vidt angår transportoperationer inden for en radius af 100 km, idet denne fritagelse hidtil har været
begrænset til 50 km i visse tilfælde.
De lovgivningsmæssige foranstaltninger finder anvendelse to år efter forordningens offentliggørelse
i EU-Tidende med undtagelse af bestemmelserne om godkendelse og kontrol af værksteder og
brugen af førerkort, der finder anvendelse et år tidligere.
Den tekst, som Rådet er nået til enighed om, bibeholder ikke Kommissionens forslag om at
integrere en mikrochip med førerkortets funktioner i kørekortet for erhvervschauffører, da et flertal
af delegationerne er i tvivl om, hvorvidt fordelene ved en sådan fusion berettiger de omkostninger,
det medfører.
Kommissionen har en række betænkeligheder ved teksten, som ændret af Rådet (jf. erklæringen i
13725/12 ADD 1).
Ud over fjernelsen af bestemmelsen om fusion af kortene mener den, at datoen
for indførelse af "intelligente fartskrivere" ligger for sent, og den er også betænkelig ved
muligheden for at udstede førerkort til førere, der har bopæl i de områder af medlemsstaterne, hvor
EU's traktater ikke finder anvendelse (dvs. Færøerne og Grønland).
Kommissionen forelagde sit forslag i juli 2011 (13195/11). Europa-Parlamentet fastlagde sin
førstebehandlingsholdning til forslaget i juli 2012.
15491/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0014.png
29.X.2012
Nye regler for regelmæssige tekniske kontroller af køretøjer
Rådet havde en debat om et forslag til forordning om ajourføring af de fælles regler om obligatorisk
periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer (12786/12). Debatten, som var baseret på et
dokument fra formandskabet (15093/12), handlede om den grad af harmonisering af kontroller med
køretøjer, der skal opnås gennem de nye regler, og om listen over køretøjer, der skal kontrolleres
regelmæssigt, og hyppigheden af kontrollerne. Formålet med debatten var at give en rettesnor for
det igangværende arbejde med Kommissionens forslag i Rådets forberedende organer.
Rådet var generelt positivt indstillet over for Kommissionens initiativ til at harmonisere de fælles
regler om kontrol af køretøjer yderligere. Et stort antal ministre mente, at et sådant lovgivnings-
initiativ kan yde et nyttigt bidrag til at opfylde målene for større trafiksikkerhed og bedre
miljøbeskyttelse.
Mange medlemsstater havde imidlertid betænkeligheder ved den foreslåede lovgivnings retlige
form og ville foretrække et direktiv frem for en forordning, idet de mente, at et direktiv, som giver
mere plads til at tage hensyn til særlige forhold i medlemsstaterne, vil være mere egnet til at opnå
en bedre grad af harmonisering og fyldestgørende gennemførelse. En delegation mente ikke, at et
initiativ som Kommissionens er nødvendigt på nuværende tidspunkt, og henviste til de store
omkostninger, der er forbundet hermed, og satte spørgsmålstegn ved fordelene, når det gælder
trafiksikkerhed.
Et flertal af medlemsstaterne gav udtryk for betænkeligheder ved listen over køretøjer, der skal
kontrolleres, mens mange af delegationerne satte spørgsmålstegn ved at udvide kontrollerne til at
omfatte to- og trehjulede køretøjer, traktorer eller lette påhængsvogne. Desuden var mange af
delegationerne ikke overbevist af forslaget om at øge hyppigheden af kontrollerne.
Formålet med den ajourføring, som Kommissionen har foreslået, er at forbedre trafiksikkerheden og
navnlig at bidrage til EU's mål om at halvere antallet af trafikdræbte i 2020. Det sigter også på at
forbedre miljøbeskyttelsen ved at nedbringe emissioner fra køretøjer, der skyldes dårlig
vedligeholdelse.
Sammenlignet med de nuværende regler i direktivet fra 2009, som fastsatte minimumsstandarder
for periodiske tekniske kontroller, foreslår Kommissionen at udvide kontrollerne til at omfatte
motorcykler, scootere og lette påhængsvogne (under 3,5 ton) og øge hyppigheden af kontrollerne af
ældre køretøjer. Der bør også indføres nye krav til især prøvningsudstyr og prøvningspersonalets
færdigheder og uddannelse samt tilsyn med synsvirksomheder.
15491/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0015.png
29.X.2012
Som under den nuværende ordning foreskriver forslaget, at biler skal kontrolleres første gang senest
fire år efter datoen for den første registrering og gennemgå endnu et syn senest to år efter. De
efterfølgende syn skal imidlertid gennemføres hvert år i stedet for hvert andet. Denne revision anses
som nødvendig, da data viser, at antallet af alvorlige ulykker pga. tekniske fejl øges betydeligt efter
fem år. Køretøjer med et højt kilometertal, nemlig 160 000 km, ved den første regelmæssige
tekniske kontrol skal gennemgå årlige syn af sikkerhedsmæssige årsager. De samme intervaller skal
gælde for motorcykler og scootere. Det anses for nødvendigt at lade denne kategori af køretøjer
omfatte af synsordningen, da motorcyklister er den gruppe af trafikanter, der løber den største
sikkerhedsrisiko.
Den foreslåede forordning, som Kommissionen forelagde i juli 2012, er en del af en
"køretøjssikkerhedspakke", som også indeholder forslag til forordninger om syn ved vejsiden af
erhvervskøretøjer (12809/12) og om registreringsdokumenter for motorkøretøjer (12803/12).
15491/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0016.png
29.X.2012
EVENTUELT
Ministerkonference om EU's integrerede havpolitik
Formandskabet briefede ministrene om den uformelle ministerkonference om EU's integrerede
havpolitik, som fandt sted i Limassol (Cypern) den 7. og 8. oktober. Drøftelserne på konferencen
fokuserede på fastlæggelse af de havaktiviteter og maritime aktiviteter, der betragtes som afgørende
drivkræfter for vækst og job, og på de støtteforanstaltninger, der skal træffes i EU og på nationalt
niveau og den fremtidige udvikling af den integrerede havpolitik. Konferencen vedtog Limassol-
erklæringen, som fremmer en havdagsorden og en maritim dagsorden til støtte for Europa 2020-
strategien (14792/12). Vedtagelsen af erklæringen falder sammen med offentliggørelsen af
Kommissionens meddelelse om initiativet Blå vækst, som udgjorde konferencens primære støtte-
dokument (13908/12).
Emissionshandel i luftfartssektoren
Kommissionen underrettede ministrene om Unionens forberedelse af mødet i Rådet for Organisa-
tionen for International Civil Luftfart (ICAO), der finder sted fra den 29. oktober til den 16.
november i Montreal, hvor spørgsmålet om foranstaltninger til håndtering af
drivhusgasemissionerne fra international luftfart vil blive drøftet (15449/12). EU mener, at en
global ramme for markedsbaserede foranstaltninger, som bygger på princippet om
ikkediskrimination, er den bedste vej fremad. Hvis der kan opnås enighed om sådan en ramme
inden for en overskuelig fremtid, kan EU ved hjælp af fleksibiliteten i
emissionshandelslovgivningen tage hensyn til globale strategier uden at forringe målsætningerne for
sit eget emissionshandelssystem (ETS).
Kommissionen orienterede også ministrene om den seneste udvikling med hensyn til modstand fra
lande uden for EU mod anvendelsen af EU ETS for deres luftfartsselskaber.
Luftfartstopmøde om det fælles europæiske luftrum
Formandskabet underrettede Rådet om luftfartstopmødet, som blev afholdt i fællesskab af det
cypriotiske formandskab og Europa-Kommissionen i Limassol den 11. og 12. oktober, hvor
fremskridtet med gennemførelsen af det fælles europæiske luftrum og de næste skridt, der skal
tages, blev drøftet (15010/12). Debatten koncentrerede sig om fire spørgsmål: præstationsordningen
for lufttrafikstyring, de funktionelle luftrumsblokke, SESAR-programmet (forskning i
lufttrafikstyring i det fælles luftrum), der er luftrummets teknologiske søjle, og en ajourføring af den
lovgivningsmæssige ramme for det fælles europæiske luftrum, som skal forelægges af
Kommissionen. Det blev på konferencen understreget, at det er nødvendigt med en ny indsats for at
færdiggøre alle dele af det fælles europæiske luftrum.
15491/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0017.png
29.X.2012
Tilfælde vedrørende kabineluft i luftfartøjer
Den tyske delegation udtrykte betænkeligheder ved det stigende antal af tilfælde med forurenet
kabineluft, især olielugt, i luftfartøjer (15117/12). Den mener, at denne sag bør håndteres på EU-
niveau, og opfordrede derfor Kommissionen og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur
(EASA) til at handle.
Kommissionen anførte, at nyere undersøgelser ikke har fundet bevis for, at sådanne tilfælde er et
reelt sikkerhedsproblem, men at den vil fortsætte med at følge denne sag.
Uformelt møde mellem transport- og telekommunikationsministrene
Formandskabet briefede Rådet om resultaterne af det uformelle møde mellem transport- og
telekommunikationsministrene, som fandt sted i Nicosia den 17. juli (12750/12). På mødet drøftede
ministrene, hvordan to centrale EU-politikker, den digitale dagsorden for Europa og EU's
transportpolitik, bedst kan integreres. Målet er at gøre fuld brug af indførelsen af intelligente
transportsystemer (ITS) for at bidrage til en mere sikker og effektiv bevægelighed for personer og
varer via transportnettene. De centrale emner, der blev fremhævet, var åbningen af offentlige
dataressourcer og udviklingen af ITS til imødegåelse af multimodale udfordringer, eksempelvis i
forbindelse med rejseplanlæggere og integrerede billetsystemer.
Formandskabets konklusioner med hensyn til resultaterne af det uformelle møde blev også fremlagt
på ITS-verdenskongressen i oktober i Wien.
Verdenskongressen om intelligente transportsystemer (ITS)
Den østrigske delegation underrettede Rådet om resultaterne af den rundbordsdrøftelse på
ministerplan, der blev afholdt inden for rammerne af den 19. ITS-verdenskongres, som fandt sted i
Wien fra den 22. til den 26. oktober og omhandlede de seneste tendenser og politikker inden for
intelligente transportsystemer. Den internationale rundbordsdrøftelse, som fandt sted på
kongressens første dag, koncentrerede sig om eksempler på bedste praksis samt behov og
udfordringer i forbindelse med udvikling og gennemførelse af ITS. Den blev afrundet med en fælles
erklæring om en fælles tilgang til mere sikre, effektive og miljøvenlige transportsystemer og styrket
politisk tilsagn om at integrere intelligente transportsystemer i de nationale transportpolitikker
(15397/12).
15491/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0018.png
29.X.2012
Europæisk trafiksikkerhedsdag
Formandskabet og Kommissionen underrettede ministrene om den fjerde europæiske
trafiksikkerhedsdag, som blev afholdt i Nicosia den 25. juli med det formål at øge unges bevidsthed
om trafiksikkerhed (14844/12 og
15159/12).
Konferencen omfattede workshopper vedrørende
betydningen af uddannelse, styrket håndhævelse gennem opbygning af gensidig respekt mellem
politiet og de unge samt risikobetonet adfærd, herunder indtag af alkohol eller narkotika og kørsel
med for høj fart.
Forbindelserne mellem EU og Rusland på transportområdet
Kommissionen orienterede Rådet om det stigende antal problemer i forbindelserne med Rusland
inden for luftfarts-, vejtransport- og jernbanesektoren (14838/12). Problemerne drejer sig navnlig
om takster for overflyvning af Sibirien og forskelsbehandling i forbindelse med vejafgifter og
takster for jernbanefragt. Kommissionen bad medlemsstaterne om at imødegå denne situation i
fællesskab.
15491/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0019.png
29.X.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Det fælles europæiske jernbaneområde *
Rådet vedtog
1
et direktiv om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde (direktiv:
44/12,
erklæringer:
14820/12 ADD 1 REV 3)
efter Europa-Parlamentets godkendelse af det kompromis,
der blev nået under forhandlingerne mellem de to institutioner.
Udkastet til direktiv er en omarbejdning af tre direktiver i den første jernbanepakke fra 2001, som
indførte en gradvis åbning af jernbanesektoren for konkurrence på europæisk plan. Formålet med
omarbejdningen er at forenkle, præcisere og modernisere de lovgivningsmæssige rammer for
jernbanesektoren i Europa og dermed øge konkurrencen, styrke markedsovervågningen og forbedre
betingelserne for investeringer i sektoren.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen om den enighed, der blev nået mellem Rådet og
Europa-Parlamentet i juni (11543/12).
HANDELSPOLITIK
Antidumping - aluminiumsradiatorer - Kina
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af
den midlertidige told på importen af aluminiumsradiatorer med oprindelse i Kina
(14704/12).
1
Østrig, Tyskland og Luxembourg stemte imod, mens Estland, Polen og Slovakiet undlod at
stemme.
19
15491/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0020.png
29.X.2012
UDENRIGSANLIGGENDER
Rettigheder for personer med handicap - EU-ramme
Rådet har opstillet en EU-ramme for at fremme, beskytte og overvåge gennemførelsen af FN's
konvention om rettigheder for personer med handicap. Denne EU-ramme er et supplement til de
nationale rammer og mekanismer og vedrører gennemførelsen af konventionen på to områder: EU-
lovgivning og -politik og EU-institutionernes administrationer, for eksempel over for de ansatte og i
forbindelse med de ansattes kontakter med borgerne og offentligheden.
MILJØ
Svovlindholdet i skibsbrændstoffer
Rådet vedtog et direktiv om ændring af direktiv 1999/32/EF for så vidt angår svovlindholdet i
skibsbrændstoffer (PE-CONS
31/12).
Emissioner fra skibsfart, som skyldes forbrænding af skibsbrændstoffer med et højt svovlindhold,
bidrager til forurening af luften med svovldioxid og partikler, som er skadelige for menneskers
sundhed, og som bidrager til forsuring. Direktivet tager derfor sigte på at reducere disse emissioner
betragteligt og sikre et højt niveau af beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet ved at gøre Den
Internationale Søfartsorganisations (IMO's) regler om standarder for skibsbrændstoffer
obligatoriske i EU og derved ændre direktiv 1999/32/EF.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
15177/12.
Udrangerede køretøjer
Rådet besluttede, at det ikke ville modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens direktiv om ændring
af bilag II til direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer (13992/12).
Kommissionens retsakt er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage afgørelsen, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
15491/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453980_0021.png
29.X.2012
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse i Danmark og Tyskland af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
Rådet vedtog to afgørelser om anvendelse af i alt 12,8 mio. EUR fra Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen (EGF) til støtte til arbejdstagere, der er blevet afskediget i Danmark
og Tyskland.
7,5 mio. EUR øremærkes til afskedigede arbejdstagere fra den store danske vindmølleproducent,
Vestas Group, som har tabt vigtige markedsandele som følge af den stigende konkurrence fra ikke-
EU-lande med lavere omkostninger. Yderligere 5,4 mio. EUR stilles til rådighed for arbejdstagere,
der er blevet afskediget i den tyske virksomhed manroland, der producerer trykkemaskiner.
Virksomheden har ligesom Vestas Group mistet en betydelig markedsandel og har oplevet et
kraftigt fald i salget som følge af den stigende konkurrence fra ikke-EU-lande med lavere
omkostninger.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Spyridon SPYRIDON (Grækenland)
(15140/12)
og Patricia FERGUSON, Paul
WATSON og Trevor CUMMINGS (Det Forenede Kongerige)
(15137/12)
som medlemmer af
Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015.
RETSAKTER VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
Restriktive foranstaltninger - Republikken Guinea
Rådet forlængede ved en skriftlig procedure, der blev afsluttet den 26. oktober, de restriktive
foranstaltninger over for Republikken Guinea indtil den 27. oktober 2013. Det ændrede samtidig
våbenembargoen, således at medlemsstaterne under visse betingelser får mulighed for at tillade
eksport af sprængstoffer, der udelukkende er til brug inden for minedrift og
infrastrukturinvesteringer.
15491/12
21
DA