Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3197 - økofin Bilag 2
Offentligt
1170500_0001.png
1170500_0002.png
1170500_0003.png
1170500_0004.png
1170500_0005.png
1170500_0006.png
Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til revision af EU’s Per-sonalevedtægt
23. oktober 2012F5, CAZJ. nr. 11/00982

1. Resumé

Kommissionen offentliggjorde den 13. december 2011 forslag til revision af EU’s Personaleved-tægt, der regulerer de EU-ansattes ansættelsesvilkår, herunder særligt karriere-, løn- og pensions-forhold. Forslaget vil ifølge Kommissionen isoleret set bidrage til en reduktion i antal ansatte iEU-institutionerne på 5 pct. i perioden 2013-2017 samt nedbringe udgifterne til administrationmed 1,3 mia. euro i alt i samme periode samt med 1 mia. euro årligt herefter ved fuld indfas-ning.

2. Baggrund

Kommissionen offentliggjorde den 13. december 2011 forslag til revision af EU’sPersonalevedtægt (KOM (2011) 890/3.

3. Hjemmelsgrundlaget

Forslaget fremsættes i henhold til Traktaten om den Europæiske Unions funkti-onsmådes artikel 336. Heri fastsættes, atEuropa-Parlamentet og Rådet udfærdi-ger ved forordning efter den almindelige lovgivningsprocedure og efter høringaf de øvrige interesserede institutioner vedtægten for tjenestemænd i Den Eu-ropæiske Union og ansættelsesvilkårene for Unionens øvrige ansatte.

4. Nærhedsprincippet

Eftersom der er tale om forslag i relation til EU’s Personalevedtægt, kan det kunbehandles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærheds-princippet.

5. Formål og indhold

Kommissionen har fremsat forslag til revision af EU’s Personalevedtægt, der re-gulerer de EU-ansattes ansættelsesvilkår, herunder særligt karriere-, løn- og pensi-onsforhold. Forslag er fremsat således, at de bevillingsmæssige konsekvenser herafkan indarbejdes i den flerårige finansielle ramme for EU’s budget for 2014-2020.Kommissionens forslag har følgende hovedelementer:PersonalereduktionKommissionen foreslår at reducere antal årsværk i EU-institutionerne med 5 pct.,der indfases med en årlig reduktion på 1 pct. i perioden 2013-2017. Kommissio-nen oplyser, at reduktionen vil blive realiseret ved ikke at genbesætte alle ledigestillinger. Forpligtelsen til at reducere antal årsværk forslås indskrevet i Personale-vedtægten, således at reduktionen ikke kan fraviges i forbindelse med de årligebudgetforhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet, hvor antal ansatte iEU-institutionerne almindeligvis også fastsættes.
2
Ekstraskatten på de EU-ansattes lønDer blev i 1982 som følge af virkningerne af oliekrisen indført en såkaldt ekstra-skat på de EU-ansattes løn, der – på trods af forbedringerne i den økonomiskesituation – er blevet videreført lige siden. Provenuet fra skatten tilgår EU’s budget.Kommissionen foreslår at sætte ekstraskatten op fra de nuværende 5,5 pct. til 6pct. Det bemærkes, at der er en række undtagelser og fradag fra betalingen af eks-traskatten, der på baggrund heraf skønnes reelt at beløbe sig til under 2 pct. afgrundlønnen.PensionssystemetPensionsalderen foreslås forhøjet fra 63 til 65 år for alle ansatte, der tiltræder efter1. januar 2013. For ansatte under 60 år tiltrådt før denne dato gælder en rækkeovergangsbestemmelser, således at forhøjelsen af pensionsalderen kun har fuldeffekt for ansatte under 30 år.Førtidspensionsalderen foreslås forhøjet fra 55 til 58 år. Endvidere foreslås ande-len af de ansatte, der kan gå på førtidspension uden reduktion i pensionen, nedsatfra 10 pct. årligt til 5 pct. årligt.ArbejdstidKommissionen foreslår en forhøjelse af den ugentlige arbejdstid – uden lønmæs-sig kompensation – fra 37,5 timer til 40 timer pr. uge. Kommissionen oplyser, atforslaget skal bidrage til reduktionen på 5 pct. i antal årsværk.FlekstidKommissionen finder, at flekstid udgør et instrument til at sikre balance mellemarbejds- og privatlivet samt til at sikre kønsbalance i EU-institutionerne. Kommis-sionen ønsker derfor, at muligheden for flekstid fremgår direkte af Personaleved-tægten, hvilket ikke er tilfældet i dag.Årlig hjemrejseKommissionen foreslår at reducere den maksimale rejsetid forbundet med denårlige hjemrejse for EU-ansatte fra 6 dage til 3 dage. Kommissionen foreslår end-videre, at tillægget til finansiering af hjemrejsen ikke længere beregnes på baggrundaf afstanden mellem en EU-ansats tjenestested og den pågældendes hjemsted,men derimod på baggrund af flydistancen. Herudover vil det fremadrettet ikkevære muligt at få finansieret hjemrejse uden for EU’s territorium.ÅbenhedEU’s institutioner og agenturer udmønter Personalevedtægten på baggrund afimplementeringsbestemmelser, der fastlægger mere specifikke forhold vedrørendede enkelte ansættelsessteder.Kommissionen foreslår, at Kommissionens egne implementeringsbestemmelserfremover automatisk skal være gældende med mindre et ansættelsessted specifiktansøger om at kunne fravige de generelle regler. EU-domstolen vil oprette et regi-
3
ster med alle tilfældene af fravigelser fra de generelle implementeringsbestemmel-ser.Karrierestruktur for assistenter og sekretærerKommissionen foreslår – med henblik på at sikre bedre sammenhæng mellem lønog ansvar –, at de to højeste lønklasser for assistenter og sekretærer (AST 10 og11) fremadrettet forbeholdes ansatte, der har personaleansvar, ansvar for budget-lægning eller beklæder koordinationsfunktioner.Der foreslås endvidere oprettet en ny personalekategori for sekretærer og kontor-personale, der har lavere startløn og lavere forfremmelsesrater end den nuværendekarrierestruktur. Kommissionen begrunder forslaget med hensynet til at skabebedre sammenhæng mellem på den ene side ansvar og på den anden side afløn-ning.KontraktansatteKommissionen ønsker at forlænge den maksimale ansættelsesperiode for kon-traktansatte fra 3 til 6 år. Endvidere ønsker Kommissionen, at kontraktansattefremover skal kunne deltage i interne ansættelsesprøver.Geografisk balanceEU’s Personalevedtægt fastsætter, at ansættelse skal ske på den bredest muligegeografiske basis. Det kan imidlertid konstateres, at visse lande er underrepræsen-teret i forhold til deres andel af EU’s befolkning.Kommissionen forslår på baggrund heraf, at EU-institutionerne skal kunne tageinitiativer til at imødegå langvarig og betydelig underrepræsentation af visse lande.Fem år efter ikrafttræden heraf skal Kommissionen fremlægge en rapport omresultaterne heraf.Metode til regulering af EU-ansattes løn og pensionerKommissionen foreslår en ny metode for de årlige reguleringer af de EU-ansattesløn og pensioner, der fremadrettet skal beregnes på baggrund af lønudviklingenfor nationale embedsmænd i Unionens 27 medlemsstater, hvor metoden i dag erbaseret på en referencegruppe af 8 lande.Der foreslås samtidig en ny undtagelsesbestemmelse, der tillader at undla-de/ændre procentsatsen for reguleringen af de EU-ansattes løn og pension, hvisto betingelser er opfyldt. For det første skal Kommissionens økonomiske frem-skrivninger viser et BNP-fald i Unionen i året for lønjusteringen. For det andetskal forskellen mellem ændringen i BNP og den foreslåede lønstigning overstige 2procentpoint..Kommissionen lægger op til at videreføre løn- og tillægsniveauet samt grundprin-cipper bag den nuværende overvejende anciennitetsbaserede karrierestruktur.
4
Kommissionen vurderer, at forslaget til revision af Personalevedtægten isoleret setvil nedbringe udgifterne til administration på EU’s budget med i alt 1,3 mia. euro iperioden 2013-2020, hvilket svarer til en reduktion på under 2 pct., samt med 1mia. euro årligt herefter ved fuld indfasning i forhold til en situation uden ændrin-ger i Personalevedtægten.Kommissionens forslag til udgifterne til administration 2014-2020 indebærer dogen samlet stigning på i alt 6,3 mia. euro i forhold til lofterne for 2007-13, hvilketsvarer til en procentvis stigning på 11 pct.

6. Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentets Retsudvalg fremlagde den 25. april 2012 en rapport vedrøren-de Kommissionens forslag til revision af EU’s Personalevedtægt. Parlamentets hold-ning har endnu ikke været forelagt Plenarforsamlingen.Europa-Parlamentets Retsudvalg tilslutter sig overordnet set Kommissionens forslag,idet Retsudvalget dog har slettet henvisningen i den interinstitutionelle aftale til, atEU-institutionerne, herunder Parlamentet, er forpligtet til at implementere reduktio-nen på 5 pct. i antal årsværk. ligesom Parlamentets Retsudvalg foreslår at forøge løn-nen for assistenter og kontorpersonale i forhold til Kommissionens forslag.Herudover foreslår Retsudvalget strengere habilitetskrav og konkurrenceklausulerfor ansættelse i EU-institutionerne, forbedring af mulighederne for at tage orlov forat passe et handikappet eller alvorligt sygt barn samt bedre beskyttelse af whistleblowers.

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

EU’s Personalevedtægt har betydning for udgifterne til administration på EU’sbudget. EU’s årlige budgetter resulterer i et dansk bidrag hertil, som skal opførespå de årlige finanslove.

8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttel-

sesniveauet.

Kommissionen oplyser, at forslaget til revision af Personalevedtægten isoleret setvil reducere stigningen i udgifterne til administration på EU’s budget med i alt 1,3mia. euro i perioden 2013-2020 samt med 1 mia. euro årligt herefter ved fuld ind-fasning i forhold til en uændret videreførelse af reglerne i Personalevedtægten. ForDanmark vil forslaget isoleret set indebære en reduktion i stigningen af det danskebidrag til administration på EU’s budget på i alt ca. 200 mio. kr. i perioden 2013-2020 samt herefter med 150 mio. kr. årligt ved fuld indfasning af forslaget til revi-sion af EU’s Personalevedtægt.. Hvis Kommissionens forslag til EU’s budget for2013 samt Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme 2014-2020vedtages uændret, skønnes Danmarks bidrag til finansieringen af EU’s administra-tive udgifter 2013-2020 at beløbe sig til i gennemsnit ca. 1,4 mia. kr. pr. år.

9. Høringer

Ikke relevant
5

10. Regeringens holdning

Regeringen lægger vægt på, at revisionen af EU’s Personalevedtægt medvirker tilat reducere EU’s udgifter til administration i forbindelse med den flerårige finan-sielle ramme for 2014-2020 samt fører til en betydelig modernisering af løn- ogansættelsesvilkårene for EU’s ansatte, som kan bidrage til mere effektiv opgaveva-retagelse i EU’s institutioner.Regeringen lægger endvidere vægt på, at revisionen bidrager til at reducere udgif-terne til EU’s pensionssystem, der forventes at stige kraftig i de kommende år.Regeringen finder, at Kommissionens forslag indeholder visse positive elementer,men at det på en række punkter ikke er ambitiøst nok. Det skal ikke mindst ses ilyset af konsolideringsbestræbelserne i EU's medlemslande, der mange steder harmedført mere vidtgående reformer af de ansattes vilkår og rammer for arbejdet,end Kommissionen foreslår for de EU-ansatte.Regeringen vil derfor – med henblik på at indfri ovenstående målsætning – arbej-de for følgende:En yderligere prioritering og reduktion i antal årsværk udover Kommissio-nens forslag.En modernisering af karrierestrukturen, således at der fremadrettet er færrelønforhøjelser alene baseret på anciennitet og generelt en bedre sammen-hæng mellem løn og præstationer, herunder via en yderligere tilpasning aflønstrukturen for assistenter og sekretærer i forhold til den af Kommissio-nen foreslåede.En ny metode til de årlige reguleringer af de EU-ansattes løn og pensioner,der sikrer Rådet medindflydelse på, hvornår undtagelsesbestemmelsen tagesi anvendelse. Fra dansk side er man kritisk overfor udvidelsen af reference-gruppen fra 8 til 27 lande, idet dette forventes at medføre højere lønstignin-ger, som er uafhængig af det udførte arbejde.En yderligere forhøjelse af pensions- og førtidspensionsalderen samt kob-ling af pensions- og førtidspensionsalder til udviklingen i middellevetidensamt tiltag til at reducere pensionsniveauet.En reduktion i de EU-ansattes tillæg, herunder en udfasning af udetillæggetfor ansatte, der har været ansat længe på samme tjenestested.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om, at EU-institutionerne skal kunnetage initiativer til at imødegå langvarig og betragtelig underrepræsentation af visselande.
6
Regeringen støtter desuden tiltag vedrørende habilitetskrav, konkurrenceklausulerog whistleblowing, der kan bidrage til at sikre EU-institutionernes uafhængighedsamt beskytte ansatte, der måtte påpege uregelmæssigheder.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

En meget stor gruppe af lande, herunder Danmarks traditionelle allierede i bud-get- og administrationspolitiske spørgsmål, finder Kommissionens forslag til revi-sion af EU’s Personalevedtægt klart utilstrækkelig og vil arbejde for mere vidtgå-ende reformer heraf, der medfører væsentligt større budgetforbedringer på EU’sbudget og en modernisering af personalepolitikken.En mindre gruppe af lande finder, at Kommissionen med forslaget har fundet detrette balance mellem budgetforbedringer og opretholdelse af de nuværende attrak-tive løn- og ansættelsesvilkår for de EU-ansatte.

12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Folketingets Europaudvalg er orienteret ved grund- og nærhedsnotat af 8. februar2012.