Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3197 - økofin Bilag 4
Offentligt
1171262_0001.png
26. oktober 2012
F5/CAZ
J. nr. 12/02964
Samlenotat vedrørende Kommissionens ændringsforslag nr. 6 til
EU’s budget for 2012
Resume
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 6 til EU’s 2012-budget, der vedrører
følgende forhold:
1) Kommissionen foreslår at opjustere skønnet for budgettets udgiftsside med i alt netto 8.994,5
mio. euro i betalingsbevillinger, herunder 7,1 mia. euro til strukturfondsområdet. Herved opju-
steres det danske bidrag til EU’s budget for 2012 isoleret set med 1.319 mio. kr.
2) Kommissionen foreslår endvidere på baggrund af en revision af skønnene for egne indtægter
samt andre indtægtskilder at opjustere disse med i alt 3.080,8 mio. euro. Herved reduceres det
danske bidrag til EU’s budget for 2012 isoleret set med 452 mio. kr.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 6 til EU’s budget for
2012 (KOM (2012) 632).
Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Udgiftssiden
Kommissionen har i lighed med tidligere år på baggrund af det hidtidige afløb i
2012 gennemført en status over implementeringen på udgiftssiden. Kommissio-
nen konkluderer på baggrund heraf, at der er behov for yderligere betalingsbevil-
linger for i alt 9.041,9 mio. euro i 2012. Kommissionen anviser finansiering for
47,4 mio. euro, således at nettomerudgiftsønsket beløber sig til 8.994,5.
Tabel 1 giver en oversigt over merudgiftsønskerne på i alt 9.041,9 mia. euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1171262_0002.png
2
Tabel 1 – Kommissionens merudgiftsønsker til EU’s budget for 2012 (mio. euro)
Merudgiftsønsker
Kategori 1a -
Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Kategori 1b - Samhørighed for vækst og beskæftigelse
Kategori 2 - Forvaltning af naturressourcer
Kategori 3 - Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kategori 4 - EU som global partner
I alt
Mio. euro
625,3
7.170,5
1.169,0
10,0
67,1
9.041,9
Kilde:
Combud 632
Der redegøres i nedenstående uddybende for Kommissionens merudgiftsønsker
på i alt 9.041,9 mia. euro.
Kategori 1a – Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Kommissionen har identificeret et højere end forventet behov for betalingsbevil-
linger på i alt 625,3 mio. euro. Heraf vedrører hovedparten forskningsområdet,
men der afsættes også 180 mio. euro til programmet for livslang læring, hvorunder
Erasmus-programmet også hører.
Kategori 1b – Samhørighed for vækst og beskæftigelse
Kommissionen opjusteret behovet for betalingsbevillinger med 7.170,5 mio. euro
til den Europæiske Socialfond, den Europæiske Regionalfond samt Samhørig-
hedsfonden. Kommissionen begrunder merudgiftsønsket med, at der i 2012-
budgettet ikke er afsat tilstrækkelige midler til at finansiere betalingerne fra tidlige-
re års tilsagn, ligesom Kommissionen anfører at have overført betalinger fra 2011
til 2012, idet der ikke var afsat tilstrækkeligt med betalingsbevillinger i 2011.
Kategori 2 – Forvaltning af naturressourcer
Kommissionen har opjusteret behovet for betalingsbevillingerne med 1.169 mio.
euro, herunder med 1.041 mio. euro til landdistriktspolitikken, hvilket kan tilskri-
ves højere end forventede anmodninger om betalinger.
Kategori 3 – Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kommissionen ønsker afsat yderligere 10 mio. euro til den Europæiske Retur-
fond, idet de afsatte bevillinger ifølge Kommissionen ikke er tilstrækkelige til at
dække udbetalinger fra tidligere års tilsagn.
Kategori 4 – EU som global partner
Kommissionen ønsker afsat yderligere 67,1 mio. euro, der fordeler sig med 12
mio. euro til den Europæiske Naboskabspolitik, 14,4 mio. euro til sundhedsfrem-
me i tredjelande, 23,7 mio. euro til humanitær hjælp samt 17 mio. euro til fødeva-
rehjælp i Afrika. Kommissionen begrunder merudgiftsønsket med, at midlerne til
de nævnte programmer på nuværende tidspunkt er opbrugt.
Erklæring vedrørende betalinger
Det bemærkes, at Rådet i overensstemmelse med almindelig praksis i forbindelse
med forhandlingerne om EU’s budget for 2012 fremlagde en erklæring, hvori
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionen opfordres til at fremlægge et ændringsbudget, såfremt betalings-
bevillingerne i budgettet er utilstrækkelige til at dække udgifterne til særligt struk-
turfondene og landdistriktsprogrammet. Det fremgår dog ikke af erklæringen, at
Kommissionen også opfordres til at fremlægge et
ufinansieret
ændringsbudget, lige-
som erklæringen heller ikke afskærer Rådet fra at foretage en konkret vurdering af
indholdet af fremlagte ændringsbudgetter.
Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 indeholder endvidere en nedjustering
af forpligtelsesbevillingerne i 2012 med 133,4 mio. euro.
Indtægtssiden
Kommissionen har i overensstemmelse med forordning 1150/2000 revideret
skønnet over egne indtægter samt andre indtægter for 2012. Der forudses på bag-
grund af revisionen:
En stigning i moms- og BNI-indtægterne på 497,3 mio. euro.
Et fald i toldindtægterne på 950 mio. euro.
En stigning i indtægterne fra renter, bøder og tilbagebetalinger på 3.534
mio. euro.
Nettoeffekten på indtægtssiden af revisionen er en stigning på 3.080,8 mio. euro.
Kommissionen anfører, at yderligere revisioner af datagrundlaget for beregninger-
ne kan finde sted.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Kommissions ændringsforslag nr. 6 indebærer, at det danske bidrag til EU’s bud-
get for 2012 isoleret set netto opjusteres med ca. 867 mio. kr. Opjusteringen er
resultatet af en nedjustering af det danske bidrag med 452 mio. kr. som følge af
revisionen af skønnene for indtægtssiden samt en opjustering af det danske bidrag
med 1.319 mio. kr. som følge af opjustering af skønnene for udgiftssiden.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan isoleret set støtte revisionen af skønnene for indtægtssiden, idet
der er tale om en fast årlig teknik ændring, der følger af reglerne i forordning
1150/2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Regeringen er imidlertid kritisk overfor, at revisionen af skønnene for indtægtssi-
den behandles i samme ændringsbudget som en tilførsel af midler på udgiftssiden.
Fra dansk side finder man ikke, at en teknisk opjustering af indtægterne kan beret-
tige til en opjustering af udgifterne, og man havde derfor foretrukket, at revisio-
nen af indtægtssiden og ønsket om tilførsel af midler til EU-budgettet var blevet
behandlet separat.
Regeringen lægger vægt, at bevillingsniveauet i aftalen mellem Rådet og Europa-
Parlamentet om EU’s budget for 2012 fastholdes. Regeringen er på baggrund her-
af særdeles kritisk overfor en bevillingstilførsel på 8.994,5 mio. euro, der er i me-
get betydeligt omfang ændrer (forhøjer) bevillingsniveauet i forhold til den indgå-
ede aftale.
Fra dansk side lægger man derfor – sammen med andre lande, der arbejder for
budgetdisciplin - vægt på, at størrelsen af bevillingstilførslen nedbringes betydeligt,
ligesom man lægger vægt på, at der som minimum anvises finansiering til hoved-
parten af udgifterne via omprioriteringer eller mindreforbrug inden for andre om-
råder af EU-budgettet.
Andre landes holdning
Det forventes, at alle medlemslandene kan støtte den del af ændringsbudget 6, der
vedrører den tekniske ajourføring af EU-budgettets indtægtsside, idet en række
lande forventes at være kritiske overfor sammenkoblingen af en revision af bud-
gettets indtægtsside med forslag om tilførsel af midler til udgiftssiden.
Det forventes endvidere, at en række lande - der som Danmark arbejder for bud-
getdisciplin -, ikke vil kunne støtte ændringsbudgettet, med mindre størrelsen af
bevillingstilførslen nedbringes, og der anvises finansiering hertil.