Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3201 – uddannelse m.v.
Offentligt
1453990_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16501/12
(OR. en)
PRESSE 480
PR CO 64
PRESSEMEDDELELSE
3201. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom, kultur og sport
Bruxelles, den 26. og den 27. november 2012
Formand
George Demosthenous
Cyperns uddannelses- og kulturminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16501/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0002.png
26.-27.XI.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Uddannelse
Rådet noterede sig, hvor langt man var kommet med forslaget til
forordning om oprettelse af
"Erasmus For Alle"-programmet (2014-2020).
Rådet nåede til politisk enighed om et forslag til en
henstilling om validering af ikkeformel og
uformel læring.
Rådet vedtog også
konklusioner om læse- og skrivefærdighed
og om
uddannelse som bidrag til
økonomisk genopretning og vækst.
Kultur og audiovisuelle medier
Rådet nåede frem til en delvis generel indstilling om forslaget til
forordning om oprettelse af
programmet "Et Kreativt Europa".
Rådet vedtog
konklusioner
om
kulturforvaltning
og om en europæisk strategi for et
bedre internet
for børn.
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport fra formandskabet om forslaget til en afgørelse om et EU-
initiativ vedrørende
"Den Europæiske Kulturhovedstad" 2020-2033.
16501/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0003.png
26.-27.XI.2012
Ungdom
Rådet vedtog
en resolution
om oversigten over den
strukturerede dialog med unge om unges
deltagelse i det demokratiske liv i Europa.
Rådet vedtog også Udkast til
fælles rapport
2012 fra Rådet og Kommissionen om gennemførelse af
nye rammer for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet
(2010-2018)
Rådet vedtog desuden
konklusioner
om deltagelse og
social inklusion af unge, med vægt på unge
med migrantbaggrund.
Sport
Rådet vedtog
konklusioner
om:
styrkelse af
evidensgrundlaget for beslutningstagning på sportsområdet
fremme af
sundhedsfremmende fysisk aktivitet.
Rådet udpegede også de tre
EU-repræsentanter
til bestyrelsen for
Det Internationale
Antidopingagentur
(WADA) (2013-2015).
16501/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0004.png
26.-27.XI.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE................................................................................................................................... 9
"Erasmus for Alle" ............................................................................................................................... 9
Læse- og skrivefærdighed.................................................................................................................. 10
Uddannelse som bidrag til økonomisk genopretning......................................................................... 10
Validering af ikkeformel og uformel læring ...................................................................................... 12
Forbedring af lærernes kvalitet og status ........................................................................................... 13
Eventuelt ............................................................................................................................................ 14
KULTUR OG AUDIOVISUEL POLITIK ........................................................................................ 16
Programmet Et Kreativt Europa......................................................................................................... 16
Europæiske kulturhovedstæder .......................................................................................................... 17
Kulturforvaltning ............................................................................................................................... 18
Et bedre internet for børn ................................................................................................................... 18
Eventuelt ............................................................................................................................................ 20
UNGDOM.......................................................................................................................................... 21
Unges deltagelse i det demokratiske liv i Europa. ............................................................................. 21
EU-ungdomsrapport 2012.................................................................................................................. 22
Social inklusion af unge..................................................................................................................... 22
Eventuelt ............................................................................................................................................ 24
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16501/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.-27.XI.2012
SPORT ............................................................................................................................................... 25
Evidensgrundlag for beslutningstagning på sportsområdet ............................................................... 25
Manipulation med sportsresultater..................................................................................................... 25
Sundhedsfremmende fysisk aktivitet ................................................................................................. 26
Årlig europæisk idrætsuge ................................................................................................................. 27
Antidoping ......................................................................................................................................... 28
Eventuelt ............................................................................................................................................ 29
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
KULTUR
Arkiver i Europa og den digitale æras udfordringer .............................................................................................. 30
INTELLEKTUEL EJENDOMSRET
Adgang til bøger for personer med læsebesvær – Verdensorganisationen for Intellektuel Ejendomsret .............. 30
UDENRIGSANLIGGENDER
Inddrivelse af aktiver – Egypten og Tunesien ....................................................................................................... 30
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Møde i EØS-Rådet (den 26. november i Bruxelles).............................................................................................. 31
ENERGI
Det Permanente Partnerskabsråd EU-Rusland ...................................................................................................... 31
Energifællesskabets Ministerråds afgørelse/Moldova ........................................................................................... 31
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 31
16501/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0006.png
26.-27.XI.2012
DELTAGERE
Belgien:
Pascal SMET
Olivier BELLE
Bulgarien:
Vezhdi RASHIDOV
Petya EVTIMOVA
Lazar KAMENOV
Den Tjekkiske Republik:
Petr FIALA
Alena HANÁKOVÁ
Danmark:
Jonas BERING LIISBERG
Tyskland:
Georg SCHÜTTE
Martina MUENCH
Guido PERUZZO
Estland:
Jaak AAVISKOO
Rein LANG
Irland:
Ruairí QUINN
Frances FITZGERALD
Michael RING
Jimmy DEENIHAN
Grækenland:
Konstantinos ARVANITOPOULOS
Andreas PAPASTAVROU
Athanasios KYRIAZIS
Spanien:
José Ignacio WERT ORTEGA
Miguel CARDENAL CARRO
José Pascual MARCO MARTÍNEZ
Miguel Angel SERNA OLIVEIRA
Frankrig:
Aurelie FILIPPETTI
George PAU-LANGEVIN
Valérie FOURNEYRON
Italien:
Francesco PROFUMO
Marco PERONACI
Cypern:
Giorgos DEMOSTHENOUS
Olympia STYLIANOU
Letland:
Lauma SĪKA
Juris ŠTĀLMEISTARS
Flamsk undervisnings-, ungdoms- og ligestillingsminister
samt minister for Bruxelles
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturminister
Viceminister for uddannelse, ungdom og videnskab
Viceminister for idræt og sport
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær
Minister for uddannelse, delstaten Brandenburg
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og videnskabsminister
Kulturminister
Minister for uddannelse og kvalifikationer
Børne- og ungdomsminister
Viceminister med ansvar for turisme og sport, Transport-,
Turisme- og Sportsministeriet
Minister for kunst, kulturarv og de irsktalende områder
Minister for uddannelse, trossamfund, kultur og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Minister for uddannelse, kultur og sport
Formand for det øverste sportsråd (rang af statssekretær)
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, kultur og sport i den selvstyrende
region Cantabrien
Kultur- og kommunikationsminister
Viceminister under uddannelsesministeren, med ansvar for
uddannelsesresultater
Minister for sport, ungdom, voksenundervisning og
foreningsliv
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses- og kulturminister
Statssekretær for uddannelse og kultur
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
16501/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0007.png
26.-27.XI.2012
Litauen:
Gintaras STEPONAVIČIUS
Audra MIKALAUSKAITE
Gintaras VYŠNIAUSKAS
Luxembourg:
Octavie MODERT
Uddannelses- og videnskabsminister
Vicesocial- og vicearbejdsminister
Viceindenrigsminister
Kulturminister, minister for forbindelserne med
parlamentet, minister for administrativ forenkling under
premierministeren samt viceminister for offentlig
forvaltning og administrative reformer
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Offentlig Forvaltning og
Retlige Anliggender
Parlamentarisk statssekretær, Forsvarsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for turisme, kultur og miljø
Statssekretær for ungdom og sport
Undervisnings-, kultur- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for forsvar og sport
Forbundsminister for uddannelse, kunst og kultur
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelsesminister
Minister for kultur og den nationale kulturarv
Sports- og turismeminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær for kultur
Statssekretær for sport og ungdom
Statssekretær og formand for den nationale myndighed for
ungdom og sport
Statssekretær for kultur
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturminister
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse, Forskning og
Sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Undervisningsminister
Kultur- og sportsminister
Vicestatsminister, uddannelsesminister
Kultur- og idrætsminister
Ligestillingsminister
Statssekretær (kvalifikationer)
Minister for ungdomsbeskæftigelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Romain SCHNEIDER
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Zoltán BALOG
Istvan SIMICSKÓ
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Mario DE MARCO
Clyde PULI
Nederlandene:
Jet BUSSEMAKER
Dirk OLDENBURG
Østrig:
Norbert DARABOS
Claudia SCHMIED
Harald GÜNTHER
Polen:
Krystyna SZUMILAS
Bogdan ZDROJEWSKI
Joanna MUCHA
Portugal:
Nuno CRATO
Jorge Barreto XAVIER
Alexandre Miguel MESTRE
Rumænien:
Emilia-Carmen TOCALÃ
Irina CAJAL MARIN
Slovenien:
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Mare MAD'ARIČ
Štefan CHUBODA
Alexander MICOVČIN
Finland:
Jukka GUSTAFSSON
Paavo ARHINMÄKI
Sverige:
Jan BJÖRKLUND
Lena ADELSOHN LILJEROTH
Nyamko SABUNI
Det Forenede Kongerige:
Matthew HANCOCK
Angela CONSTANCE
Shan MORGAN
16501/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0008.png
26.-27.XI.2012
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Neelie KROES
Androulla VASSILIOU
Næstformand
Næstformand
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
�½eljko JOVANOVIĆ
Andrea ZLATAR VIOLIĆ
Irena ANDRASSY
Minister for videnskab, uddannelse og sport
Kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
16501/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0009.png
26.-27.XI.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE
"Erasmus for Alle"
Under den offentlige forhandling noterede Rådet sig formandskabets mundtlige beretning om status
for det nye
Erasmus for Alle-program
for perioden 2014-2020 (17188/11).
På deres forrige samling i maj vedtog EU's undervisningsministre en delvis generel indstilling om
forslaget, dvs. en foreløbig enighed om teksten som helhed med undtagelse af eventuelle
bestemmelser, der har budgetvirkning
(9873/12).
De udestående bestemmelser vedrører det samlede
budget for programmet, fordelingen mellem de forskellige sektorer og den foreslåede nye
garantifacilitet for studielån til studerende på kandidatniveau, som har til formål at fremme
mobiliteten for studerende, der tager deres kandidateksamen i en anden medlemsstat.
Med hensyn til dette sidste spørgsmål berettede formandskabet, at det ud over at have fulgt
udviklingen i Europa-Parlamentet havde foretaget en grundig teknisk gennemgang af forslaget om
en lånefacilitet for studielån til studerende på kandidatniveau og dettes virkninger, dels som
forberedelse til de kommende forhandlinger med Parlamentet, dels som forberedelse til en samlet
aftale om den næste flerårige finansielle ramme (FFR).
Der arbejdes videre med forslaget efter samlingen i Rådet for Uddannelse, Ungdom, Kultur og
Sport i lyset af de ændringer, der vedtages af Parlamentets Kultur- og Uddannelsesudvalg efter dets
afstemning i dag. Formandskabet påpegede, at Parlamentets og Rådets respektive holdninger på
trods af nogle afvigelser synes at ligge forholdsvis tæt på hinanden på mange områder, og at det
håbede at sikre et godt grundlag, som det fremtidige irske formandskab kan bygge på for at nå til
enighed med Europa-Parlamentet i første halvdel af næste år.
Kommissær Androulla Vassiliou mindede om, at de nye centrale elementer i Erasmus for Alle
udgør merværdi for EU, fleksibilitet og strømlinede procedurer. Hun understregede også
betydningen af at beholde det almindeligt kendte navn Erasmus og tilsluttede sig ikke Parlamentets
forslag om et nyt navn.
Navnlig med hensyn til garantiordningen for studielån til studerende på kandidatniveau oplyste
kommissær Androulla Vassiliou, at hun snart vil sende en forklarende skrivelse til ministrene om
dette spørgsmål. Til slut opfordrede hun medlemsstaterne til at sikre, at det nye program modtager
den finansiering, det har brug for, i betragtning af programmets betydning for unge europæere og
dets potentiale med hensyn til at sætte skub i vækst og beskæftigelse.
16501/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0010.png
26.-27.XI.2012
Læse- og skrivefærdighed
Rådet vedtog konklusioner om læse- og skrivefærdighed
(15888/12),
som er en af det cypriotiske
formandskabs prioriteter på uddannelsesområdet. Ringe læse- og skrivefærdigheder bremser den
økonomiske vækst og reducerer dens bæredygtighed. Det er foruroligende, at de seneste resultater
af OECD's verdensomspændende PISA-undersøgelse
1
af 15-åriges færdigheder i læsning,
matematik og naturvidenskab viser, at hvert femte elev har ringe læsefærdigheder. Der er et lige så
hastende behov for handling for så vidt angår voksne: Det anslås, at næsten 80 mio. voksne i
Europa, dvs. en tredjedel af arbejdsstyrken, har kun ringe eller grundlæggende færdigheder,
herunder ringe læse- og skrivefærdigheder.
I konklusionerne opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til at anvende alle relevante
foranstaltninger i det nuværende program for livslang læring og det kommende EU-program for
uddannelse og erhvervsuddannelse samt Den Europæiske Socialfonds midler til støtte og formidling
af innovative strategier for forbedring af læse- og skrivefærdighederne i hele EU
2
, for at nå det mål,
de selv har sat
3
, nemlig at der skal være mindre end 15 % med ringe færdigheder i læsning,
matematik og naturvidenskab inden udgangen af 2020.
Kommissionen bebudede, at den planlægger at etablere et læse- og skrivefærdighedsnetværk med
henblik på udveksling af eksempler på god praksis i medlemsstaterne, og at den også vil iværksætte
en uge med temaet "Europa elsker at læse". Kommissær Androulla Vassiliou lagde vægt på, at
læse- og skrivefærdigheder også omfatter forbedring af grundlæggende færdigheder, og oplyste, at
Kommissionen vil aflægge rapport om dette initiativ næste år.
Den cypriotiske delegation afgav en erklæring til optagelse i Rådets protokol om Tyrkiets veto mod
dets deltagelse i OECD-aktiviteter. Cypern mener, at det er på tide at gentage, at det er nødvendigt
at sikre lige behandling af alle medlemsstater i forbindelse med OECD-aktiviteter på
uddannelsesområdet, som gennemføres i samarbejde med Europa-Kommissionen med finansiering
fra EU.
Uddannelse som bidrag til økonomisk genopretning
Rådet vedtog konklusioner om uddannelse som bidrag til økonomisk genopretning, vækst og
beskæftigelse
(16137/12),
som ikke blot sigter mod at fremhæve, men også styrke den afgørende
rolle, som uddannelse spiller i Europa 2020-strategien. Det Europæiske Råd har konsekvent
fremhævet nødvendigheden af, at medlemsstaterne i deres bestræbelser på at sikre finanspolitisk
konsolidering samtidig sikrer effektiv investering i uddannelse som et "vækstfremmende område".
1
2
3
http://www.oecd.org/pisa/pisa2009keyfindings.htm.
Se også rapporten fra EU's ekspertgruppe på højt niveau for læsefærdighed:
http://ec.europa.eu/education/literacy/what-eu/high-level-group/documents/literacy-final-
report_en.pdf.
Strategiramme
for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet ("ET 2020"),
EUT C
119 af 28.5.2009, s. 2-10
.
10
16501/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26.-27.XI.2012
På nationalt plan understreger konklusionerne behovet for at sikre målrettet og effektiv investering
for at forbedre læreres kvalitet og status og udvikle færdigheder i overensstemmelse med
arbejdsmarkedets krav. På europæisk plan tilskynder de uddannelsessektoren til at spille en mere
fremtrædende rolle i forbindelse med gennemførelsen af uddannelsesaspekterne i Europa 2020 ved
at sikre, at uddannelsesministrene regelmæssigt drøfter spørgsmål i forbindelse med det europæiske
semester, og ved at fremme samarbejdet mellem Uddannelsesudvalget og Beskæftigelsesudvalget
og andre relevante udvalg.
I de landespecifikke henstillinger i Europa 2020, som Rådet vedtog i juli 2012, fremhæves en række
områder, hvor de uddannelsesmæssige resultater kan forbedres i hele Unionen, såsom mindskelse af
antallet af unge, der forlader skolen for tidligt, fremme af unges overgang fra uddannelse til
arbejdsmarkedet, styrkelse af erhvervsuddannelse, modernisering af videregående uddannelse og
forbedring af adgangen til uddannelse for dårligt stillede grupper.
Kommissionen opfordrede indtrængende medlemsstaterne til at gennemføre de landespecifikke
henstillinger og anførte, at de vil udgøre et væsentligt grundlag for de budskaber, som Rådet for
Uddannelse vil sende til Det Europæiske Råds forårsmøde.
Kommissionen henledte desuden opmærksomheden på en nylig offentliggjort analyserapport om
overvågning af uddannelsesområdet og understregede betydningen af Eurydicenetværket, som er en
særdeles værdifuld informationskilde.
16501/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0012.png
26.-27.XI.2012
Validering af ikkeformel og uformel læring
Rådet nåede til politisk enighed om en henstilling om validering af ikkeformel og uformel læring
1
,
som også er en af det cypriotiske formandskabs prioriteter. Heri opfordres medlemsstaterne til at
indføre ordninger for validering af disse typer af læring senest i 2018 i overensstemmelse med
nationale omstændigheder og særlige forhold, og det søges defineret, hvilke principper og elementer
der bør tages hensyn til for at sikre en effektiv valideringsproces.
Formandskabet anerkendte, at uddannelsessystemet fortsat primært bør fokusere på formel
uddannelse og på at tilstræbe at sikre læringsresultater af høj kvalitet for alle elever og studerende,
men understregede samtidig, at i den nuværende situation med stigende arbejdsløshed og
manglende økonomisk vækst kan udnyttelse af de nye læringsmuligheder og den viden, de
kvalifikationer og de kompetencer, der er erhvervet uden for det formelle uddannelsessystem, spille
en vigtig rolle med hensyn til at styrke beskæftigelsesegnetheden og mobiliteten samt øge
motivationen for livslang læring, især for socialt og økonomisk dårligt stillede og lavtuddannede
grupper.
Nogle medlemsstater oplyste, at de allerede har indført ordninger for validering af læringsresultater,
mens andre oplyste, at de er i færd med at udarbejde sådanne ordninger.
Kommissionens understregede betydningen af validering af formel , ikkeformel og uformel læring,
navnlig i den nuværende vanskelige arbejdsløshedssituation, som mange unge står i.
Kommissionen mente, at tidsfristen for gennemførelse af henstillingen ikke er tilstrækkelig ambitiøs
- og oplyste, at den vil afgive en erklæring i den forbindelse til optagelse i Rådets protokol - men
betragter ikke desto mindre den opnåede enighed som en solid præstation.
1
Ikkeformel læring vedrører læring, som foregår gennem planlagte aktiviteter, hvor der
findes en eller anden form for system, der tjener som støtte for undervisningen (f.eks. lærer-
elev-relationer). De mest almindelige eksempler på ikkeformel læring er kurser på
arbejdspladsen, struktureret onlinelæring (f.eks. ved hjælp af åbne uddannelsesressourcer)
og kurser, som tilrettelægges af civilsamfundsorganisationer.
Uformel læring er læring eller færdigheder, som er et resultat af hverdagsaktiviteter med
relation til arbejde, familie eller fritid. Her kan nævnes projektledelseskvalifikationer eller
ikt-kvalifikationer opnået på arbejdspladsen, sproglige og tværkulturelle færdigheder opnået
under et udlandsophold, ikt-kvalifikationer opnået uden for arbejdspladsen, færdigheder
opnået i forbindelse med frivilligt arbejde, kulturelle aktiviteter, sport, arbejde med unge
eller gennem aktiviteter i hjemmet (f.eks. pasning af et barn).
16501/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0013.png
26.-27.XI.2012
Forbedring af lærernes kvalitet og status
Ministrene havde en offentlig debat om, hvordan lærernes kvalitet, kompetence og status i en tid
med knappe finansielle ressourcer kan forbedres.
Kommissionen understregede, at højeffektive europæiske uddannelsessystemer kræver lærere af høj
kvalitet. Dette indebærer navnlig, at lærernes grunduddannelse forbedres, at der stilles individuel
støtte til rådighed for unge lærere for at undgå, at de "falder fra" i deres første par år, at efter- og
videreuddannelserne styrkes, og at lærergerningen gøres mere attraktiv rent økonomisk, men også
med hensyn til mulighederne for personlig udvikling.
Debatten blev indledt af tre på forhånd udvalgte oplægsholdere fra Irland, Sverige og Spanien, som
kunne beskrive særlig relevante initiativer.
Den irske minister oplyste, at det irske uddannelsessystem er i gang med at gennemføre omfattende
reformer med hensyn til lærer, med henblik på at genoprette respekten for lærere, forbedre
grundskolelærernes grunduddannelse og gøre lærerne mere personligt ansvarlige for deres egen
løbende faglige udvikling. Han mente også, at europæisk uddannelse taber terræn i forhold til
mange internationale konkurrenter, og at 20 % af de nuværende funktionelle analfabeter risikerer
permanent arbejdsløshed. Derfor er der brug for øjeblikkelige reformer.
Den svenske minister fortalte, at Sverige stiller store krav til ansættelse og har gode lønninger, og at
lærerne fritages for mange administrative opgaver, så de kan koncentrere sig om deres
undervisningsopgaver. Lønnen afhænger imidlertid af resultaterne.
Den spanske minister var af den opfattelse, at en lærer også skal være vejleder, og at
undervisningen bør være en kollektiv oplevelse. Ministeren sagde, at lærergerningen skal være
attraktiv gennem hele lærerens karriere, hvilket betyder, at det er altafgørende med løbende faglig
uddannelse.
De fleste medlemsstater anerkendte, at lærere udgør kernen i alle uddannelsessystemer, og at de er
en afgørende faktor for gode uddannelsesmæssige resultater: Lærere bør derfor fortsat være
rollemodeller for studerende. Det er derfor yderst vigtigt for alle medlemsstater, at lærernes kvalitet
og status forbedres, selv med de nuværende finansielle begrænsninger.
16501/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0014.png
26.-27.XI.2012
Flere medlemsstater fremhævede, at lærere i dag og i de kommende år står over for store
socioøkonomiske, demografiske, miljømæssige og teknologiske udfordringer, og at det for at kunne
tackle disse på en hensigtsmæssig måde er nødvendigt at opgradere lærernes færdigheder og
kompetencer.
Flere medlemsstater understregede, at det er vigtigt at tiltrække kandidater af høj kvalitet til
lærergerningen og give dem reelle muligheder for karriereudvikling. Nogle har indført
egnethedsprøver for de studerende, inden de optages på læreruddannelsen, mens andre mente, at det
er vigtigt, navnlig på sekundærtrinnet, at sikre, at lærerne har grundigt kendskab til deres emner og
fremragende pædagogiske færdigheder.
Endelig foreslog en række medlemsstater anvendelse af Den Europæiske Socialfond til finansiering
af læreres kvalitetsuddannelse og understregede betydningen af lærermobilitet under de forskellige
europæiske programmer på dette område såsom Comenius.
Eventuelt
Finansieringen af Erasmus i 2012-2013
Rådet noterede sig formandskabets orientering om finansieringen af Erasmus i 2012-2013.
På grund af forskellen mellem de budgetterede udgifter for 2012 og medlemsstaternes faktiske
forpligtelser er der tilsyneladende et underskud på ca. 180 mio. EUR for så vidt angår programmet
for livslang læring, hvoraf der er behov for halvdelen til udvekslingsprogrammet Erasmus.
Eftersom Europa-Parlamentet og Rådet for kort tid siden imidlertid ikke var i stand til at indgå en
aftale hverken om forslaget om ændring af budgettet for indeværende år eller om Kommissionens
forslag til budgettet for 2013, har hele budgetproceduren nu måttet begynde forfra. Derfor har
Kommissionen udarbejdet et nyt budgetforslag for 2013, og forhandlingerne med Europa-
Parlamentet om et forslag til ændringsbudget for 2012 og om forslaget til budgettet for 2013 er
blevet genoptaget.
Kommissionen beklagede den nuværende situation og advarede om, at der, hvis der ikke hurtigt
opnås enighed om forslaget til ændringsbudget for 2012 og forslaget til budget for 2013, allerede vil
være alvorlige problemer med at finansiere stipendier i første kvartal af 2013.
16501/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0015.png
26.-27.XI.2012
Kommissionens meddelelse "Nytænkning på uddannelsesområdet"
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af sin meddelelse "Nytænkning på
uddannelsesområdet: investering i kvalifikationer for bedre socioøkonomiske resultater"
(14871/12),
der fokuserer på udvikling af kvalifikationer, og som omfatter en lang række sektorer,
herunder grundlæggende kvalifikationer, sprog og ikt. Meddelelsen ser også nærmere på, hvilke
reformer på uddannelsesområdet der er behov for med henblik på at fremme denne udvikling.
Kommissionen lagde vægt på, at dens meddelelse er en samlet pakke, der styrker uddannelsens
rolle i Europa 2020-strategien, selv om det i tider med stram økonomi er nødvendigt at planlægge
finansieringen meget nøje, og at denne også skal være omkostningseffektiv.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig orienteringen fra den irske delegation om det kommende formandskabs
prioriteter for det næste halvår på uddannelsesområdet, dvs. en fortsættelse af forhandlingerne om
Erasmus for Alle, initiativer til udvikling af kvalifikationer og læreruddannelsen samt den sociale
dimension af videregående uddannelser.
16501/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0016.png
26.-27.XI.2012
KULTUR OG AUDIOVISUEL POLITIK
Programmet Et Kreativt Europa
Under den offentlige forhandling nåede Rådet frem til en delvis generel indstilling om forslaget til
en forordning om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa for perioden 2014-2020
(17186/11),
som samler de tre nuværende uafhængige programmer: Kultur, Media og Media Mundus.
Programmet Et kreativt Europa har et dobbelt formål: at fremme kulturel mangfoldighed og styrke
konkurrenceevnen for de kulturelle, audiovisuelle og kreative sektorer. Kommissionen foreslår et
budget på 1,8 mia. EUR, hvoraf 15 % skal gå til det tværfaglige delprogram, 30 % til
Kulturdelprogrammet og 55 % til Mediadelprogrammet.
Formålet med den anden delvise indstilling
1
er at nå til enighed om bestemmelserne om
garantifaciliteten med henblik på at forbedre adgangen til finansiering for de små og mellemstore
virksomheder, som opererer i de kulturelle og kreative sektorer. De vigtigste udestående spørgsmål
vedrører finansiering af kommercielle kulturprojekter, indikatorer og gennemførelsesbestemmelser.
Kommissionens foreslåede budget til faciliteten er 200 mio. EUR.
Formandskabet har koncentreret sit arbejde om bestemmelserne vedrørende garantifaciliteten og har
indført en række ændringer i forslaget med henblik på at sikre geografisk balance mellem
medlemsstaterne og en afbalanceret sektormæssig dækning, som har stor betydning især for mindre
medlemsstater og medlemsstater med begrænsede sprogområder. Garantifacilitetens struktur og
opgaver er også blevet specificeret tillige med alle involverede deltageres roller.
Kommissionens rapporteringsforpligtelser styrkes ved at indføre midtvejsrapporter og endelige
rapporter, som Kommissionen skal udarbejde og forelægge for både Europa-Parlamentet og Rådet.
Kommissionen mener, at de styrkede rapporteringsforpligtelser vil øge den administrative byrde og
omkostningerne til gennemførelse af programmet.
Der blev endvidere indført en ny bestemmelse, der specificerer, at det årlige arbejdsprogram for
faciliteten bør omfatte tre sæt kriterier og den årlige tildeling til Den Europæiske Investeringsfond.
Kommissionen er imod denne ændring, idet den anfører, at de krævede detaljeringsniveau er
uforholdsmæssigt højt, og at det vil komplicere gennemførelsen unødigt.
1
Rådet for Uddannelse, Ungdom, Kultur og Sport nåede til enighed om den første delvise
indstilling i maj
(9097/12),
og den omfattede ikke bestemmelser, der har budgetvirkning,
idet forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme (2014-2020) afventes.
16
16501/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0017.png
26.-27.XI.2012
Ordføreren i Europa-Parlamentets Kultur- og Uddannelsesudvalg, som er det korresponderende
udvalg i denne sag, forelagde sit udkast til betænkning den 8. oktober. Afstemningen i udvalget skal
ifølge planen finde sted den 18. december 2012.
Europæiske kulturhovedstæder
Under den offentlige forhandling blev ministrene briefet af formandskabet om fremskridtet med
forslaget til en afgørelse om etableringen af et EU-initiativ vedrørende "Den Europæiske
Kulturhovedstad" 2020-2033 (15848/12).
Den nuværende afgørelse, der fastsætter en fællesskabsforanstaltning for Den Europæiske
Kulturhovedstad fastlægger rækkefølgen af medlemsstater, der kan udpege europæiske
kulturhovedstæder indtil 2019. Eftersom ansøgnings-, evaluerings- og udvælgelsesprocessen varer
ca. seks år, er det nødvendigt at påbegynde forhandlinger nu om videreførelsen af denne aktion efter
2019 for at have en ramme klar senest i 2013.
Kommissionens forslag, som blev forelagt i juli 2012, fastholder den generelle struktur i det
nuværende initiativ og en række eksisterende elementer som f.eks. den kronologiske rækkefølge af
medlemsstater, som er berettiget til at være vært for en europæisk kulturhovedstad, en
udvælgelsesprocedure, som bygger på årlige kulturprogrammer, der specifikt er udformet til denne
begivenhed, valgbarhed af byer, som, hvis de ønsker det, kan inddrage det omkringliggende
område, og en todelt udvælgelsesproces.
De vigtigste foreslåede ændringer til det nuværende system er følgende:
styrkelse af udvælgelseskriterier ved at øge antallet af kategorier fra to til seks og ved at gøre
deres beskrivelse mere detaljeret
nedsættelse af en europæisk jury, der er ansvarlig for både udvælgelses- og
overvågningsprocedurer, og som ikke længere er sammensat af nationale eksperter, men
udelukkende af eksperter, som er udnævnt af EU-institutionerne.
udpegelse af de byer, der skal bære titlen, af Kommissionen og ikke Rådet, som det er tilfældet
på nuværende tidspunktet
åbning for deltagelse af byer i kandidatlande og potentielle kandidatlande. Der vil blive afholdt
en åben konkurrence hvert tredje år for byer i disse lande. Afstemningen i det kompetente udvalg
i Europa-Parlamentet skal ifølge planen finde sted den 23. april 2013 og afstemningen i plenum
skal ifølge planen finde sted den 11. juni 2013.
16501/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0018.png
26.-27.XI.2012
Kulturforvaltning
Rådet vedtog konklusioner om kulturforvaltning
(15849/12+
COR 1),
der er et redskab, som kan
hjælpe myndighederne til at levere kulturpolitik og gennemføre integrerede politikker med henblik
på at give kulturen en central placering på dagsordenen for offentlighedens interesser.
Med henblik herpå anbefales det i konklusionerne, at der bør indføres nye metoder inden for
kulturel forskning, således at ikke blot kvantitative, men også kvantitative data inkluderes. Denne
tilgang vil sikre, at kulturpolitikken ikke mister kunstens iboende værdi for borgerne og samfundet
af syne. Medlemsstaterne opfordres endvidere til at fremme synergier og udvikle integrerede
strategier på lokalt, regionalt, nationalt og europæisk plan.
Sammen med Kommissionen godkendte medlemsstaterne indførelsen af et "vidensdelingssystem",
der vil give mulighed for tidlig og regelmæssig information om EU-aktiviteter og -politikker af
betydning for kulturen. Medlemsstaterne enedes også om at gøre status over gennemførelsen af
konklusionerne senest i 2015.
Kommissær Androulla Vassiliou understregede, at det i krisetider er nødvendigt at sikre, at
kulturpolitikkerne gennemføres på en virkningsfuld og omkostningseffektiv måde.
Et bedre internet for børn
Rådet vedtog konklusioner om en europæisk strategi for et bedre internet for børn
(15850/12)
som
reaktion på Kommissionens meddelelse
(9846/12),
der blev vedtaget i maj 2012, og som fra 2013
erstatter programmet om en sikrere brug af internettet. Med strategien foreslås en række
foranstaltninger, der skal træffes af Kommissionen, medlemsstaterne og ikt-branchen, navnlig inden
for følgende fire områder:
I.
II.
III.
fremme af onlineindhold af høj kvalitet for børn og unge
øget bevidstgørelse og myndiggørelse af børn og deres forældre og lærere
et sikkert onlinemiljø for børn, især ved at tilskynde til alderssvarende standardindstillinger
for beskyttelse af privatlivets fred og en mere udbredt anvendelse af
forældrekontrolværktøjer
bekæmpelse af materiale, der viser billeder af seksuelt misbrug af børn, især gennem
samarbejde mellem industrien, retshåndhævende myndigheder og hotlines.
IV.
16501/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0019.png
26.-27.XI.2012
Disse konklusioner supplerer konklusionerne om beskyttelse af børn i den digitale verden, der blev
vedtaget i slutningen af 2011 (16155/11), og som mest drejede sig om strategiens tredje og fjerde
område. De foreliggende konklusioner fokuserer på at fremme onlineindhold af høj kvalitet og
bevidstgørelse.
I denne forbindelse afholdt ministrene en offentlig debat
(15846/12)
om et bedre og
sikrere
internet for børn.
Mens det på nogle områder er relativt nemt at fastslå, hvem der har en vigtig
rolle at spille (regeringer/offentlige myndigheder inden for uddannelse, industrien, der skaber
onlineindhold af høj kvalitet), er andre områder mindre veldefinerede, såsom standardindstillinger
for beskyttelse af personoplysninger og forældrekontrolværktøjer.
Mange medlemsstater understregede betydningen af digital uddannelse: børn, forældre og lærere
bør udstyres med de nødvendige digitale kompetencer og færdigheder, så de kan få udbytte af
internettet på en sikker og ansvarlig måde.
Nogle medlemsstater nævnte, at der er et behov for at koordinere gennemførelsen af de aktiviteter,
der er iværksat under den europæiske strategi, både på nationalt og europæisk niveau, og samtidig
fremme partnerskaber, der navnlig inddrager børn, offentlige instanser, kompetente institutioner,
NGO'er og industrien.
Et antal medlemsstater understregede behovet for, at industrien regulerer sig selv, selv om det er
nødvendigt, at den overvåges og evalueres uafhængigt, og at dette skal kædes tæt sammen med
initiativer til bevidstgørelse og myndiggørelse. I denne forbindelse henviste Kommissionen til
nedsættelsen i 2011 af CEO-koalitionen, et selvreguleringsintiativ der samler administrerende
direktører fra ikt-industrien med det formål at træffe foranstaltninger på en række områder for at
gøre internettet til et sikrere sted for børn. CEO-koalitionen offentliggør sin endelige rapport i
januar næste år.
Flere ministre mindede om behovet for fortsat og mere intensiv koordinering af arbejdet i det EU-
finansierede netværk af Safer Internet-centre og understregede, at det er vigtigt at sikre den
fremtidige finansiering af netværket via Connecting Europe-faciliteten.
Kommissionen lagde vægt på, at den europæiske strategi både handler om beskyttelse og inklusion:
Alle børn skal nyde samme beskyttelse. Gennemførelsen vil foregå på nationalt plan, men
internettet er et grænseoverskridende fænomen, hvorfor der er behov for en europæisk tilgang, og
børn og unge bør inddrages i processen.
16501/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0020.png
26.-27.XI.2012
Eventuelt
Europæiske Kulturhovedstæder i 2013
Rådet noterede sig orienteringen ved den franske og den slovakiske delegation om de vigtigste
arrangementer i programmet for de kommende europæiske kulturhovedstæder i 2013, Marseille og
Košice.
Statsstøtte til film og andre audiovisuelle frembringelser
Rådet noterede sig orienteringen ved den franske delegation om dens betænkeligheder ved
konsekvenserne af Kommissionens udkast til den nye biografmeddelelse om statsstøtte til
europæiske film og følgerne for den europæiske filmindustris konkurrenceevne, der blev
offentliggjort i marts i år, og som forventes vedtaget af Kommissionen i december.
Flere medlemsstater delte Frankrigs betænkeligheder og understregede, at europæisk filmindustri er
vigtig både for Europas økonomi og kulturelle identitet.
Kommissær Joaquín Almunia nævnte behovet for en ajourføring af biografmeddelelsen (der
stammer fra 2001) pga. de betydelige forandringer, der er sket i filmindustrien siden da. Han mente,
at det nye udkast til meddelelse allerede tager hensyn til mange af de betænkeligheder, som
medlemsstaterne gav udtryk for, men han var villig til at genoptage konsultationerne i januar, og
understregede behovet for hurtige fremskridt.
Endvidere støttede han generelt territorialprincippet, men det skal være foreneligt med reglerne for
det indre marked.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig den irske delegations orientering om det kommende formandskabs prioriteter på
dette område for det næste halvår, navnlig at sikre enighed om lovgivningsinitiativerne om et
kreativt Europa, Europa for borgerne og de europæiske kulturhovedstæder.
Det kommende formandskab vil også sigte mod at tage kulturen op i eksterne forbindelser.
16501/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0021.png
26.-27.XI.2012
UNGDOM
Unges deltagelse i det demokratiske liv i Europa.
Rådet vedtog en resolution om oversigten over den strukturerede dialog med unge om unges
deltagelse i det demokratiske liv i Europa (15647/12), som var den overordnede tematiske prioritet
for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet for perioden fra den 1. juli 2011 til den
31. december 2012. I denne resolution evalueres resultaterne af den nuværende arbejdscyklus,
indarbejdes nøglebudskaberne fra de fælles henstillinger og fastlægges prioriteterne for den næste
18-måneders arbejdscyklus.
Hensigten med den strukturerede dialog er at tjene som et forum for løbende fælles overvejelser om
prioriteter for, gennemførelse og opfølgning af det europæiske samarbejde på ungdomsområdet,
som omfatter høringer af en bred vifte af unge og ungdomsorganisationer på alle niveauer i
medlemsstaterne, på EU's ungdomskonferencer og i løbet af den europæiske ungdomsuge.
Kommissionen udtrykte sin fortsatte støtte til den strukturerede dialog og har allerede øget
finansieringen til projekter inden for rammerne af "Unge på vej".
I denne forbindelse blev ministrene også orienteret af det cypriotiske formandskab om resultatet af
EU's ungdomskonference,
der fandt sted i Cypern i september.
Det cypriotiske formandskabs specifikke prioritet på dette område var at fremme unges deltagelse
og sociale inklusion, omfattende alle unge, men med fokus på unge med migrantbaggrund. Det
fremhævede vigtigheden af unges og ungdomsorganisationers deltagelse i beslutningstagningen,
eftersom det er en væsentlig faktor i udviklingen af inklusive, demokratiske og velstående samfund.
Der var mere end 150 deltagere på ungdomskonferencen, som er den sidste fase af dialogen på
europæisk plan. Den omfattede ikke blot unge, men også repræsentanter fra offentlige forvaltninger,
forskellige eksperter på dette område og europæiske institutioner. Anbefalingerne blev udarbejdet af
alle deltagerne i fællesskab i tematiske workshopper
1
.
1
Jf. også det cypriotiske formandskabs websted:
http://www.cy2012.eu.
21
16501/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0022.png
26.-27.XI.2012
EU-ungdomsrapport 2012
Rådet vedtog den fælles rapport 2012 fra Rådet og Kommissionen om gennemførelse af nye
rammer for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet
(2010-2018) (15660/2/12), EU-
ungdomsrapporten, som omfatter hele EU-samarbejdet på ungdomsområdet og evaluerer
gennemførelsen af den strukturerede dialog med unge på baggrund af rapporter fra
medlemsstaterne.
Rapporten gennemgår den sidste treårscyklus, også benævnt EU-strategien for unge (2010-2012),
og den foreslår nye politikhenstillinger og prioriteter for de næste tre år. Den støtter en tværsektoriel
tilgang på alle niveauer ved gennemførelsen af rammen for ungdomspolitikken og anbefaler især, at
der tages fat på konsekvenserne af den stigende ungdomsarbejdsløshed på mellemlang og lang sigt.
Dette betyder mere fokus på fremme af social inklusion, sundhed og trivsel, så de unge får flere
muligheder for at tage aktiv del i samfundet.
Endvidere foreslår den europæiske ungdomsrapport, at de udfordringer, som unge står over for, vil
kunne håndteres bedre i fremtiden i EU-nøgleinitiativer, såsom Europa 2020-strategien (herunder de
årlige vækstundersøgelser og initiativerne Unge på vej og Muligheder for Unge).
Social inklusion af unge
Rådet vedtog konklusioner om deltagelse og social inklusion af unge, med vægt på unge med
migrantbaggrund
(15652/12),
der foreslår adskillige tiltag til håndtering af problemet. Heri
understreges det, at ikkeformel og uformel læring har en central rolle at spille som instrument til
støtte for den sociale og økonomiske inklusion af unge med færre muligheder og især dem med
migrantbaggrund. I denne forbindelse er ungdomsarbejderes og ungdomsorganisationers arbejde
med unge migranter af særlig betydning.
Et stadigt større antal undersøgelser har vist, at unge kvinder og mænd med migrantbaggrund fortsat
er ugunstigt stillet med hensyn til uddannelse, på arbejdsmarkedet og i overgangen fra uddannelse
til arbejdsmarked, til trods for det forhold, at en stor del af denne gruppe mennesker er opvokset
eller født i deres bopælsland.
En vellykket integration af migranter er et vigtigt spørgsmål i mange medlemsstater. Det er
afgørende for velstand, gensidig forståelse og kommunikation, ikke kun for den enkelte migrant og
det enkelte lokalsamfund, men også for EU generelt, eftersom den bidrager til såvel økonomisk
vækst som europæisk kulturel rigdom.
16501/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0023.png
26.-27.XI.2012
Kommissionen understregede, at de fleste prioriteter i Aktive Unge allerede handler om inklusion af
unge med færre muligheder, og at det nye Erasmus For Alle-program er et nødvendigt værktøj på
dette område.
Frankrig beskrev kort et projekt, der blev udviklet i samarbejde med andre medlemsstater (AT, CZ,
FI, PL), og har som målsætning at bygge bro mellem migrantorganisationer og traditionelle
ungdomsorganisationer: Der findes nu en onlinelæringsplatform med oplysninger, der kan bidrage
til migranters inklusion, (http://www.iyouth-project.eu/en/training-materials/understanding-
migrant-youth),
og der er planlagt en workshop i foråret 2013 i Bruxelles.
Som opfølgning af disse konklusioner afholdt ministrene en offentlig debat om emnet "Mobilitet
og
mangfoldighed: Hvordan sikres social inklusion?"
(15657/12).
Med den stigende mobilitet og mangfoldighed i EU
1
er der et akut behov for at styrke de politikker,
der forbedrer den sociale inklusion af alle unge, baseret på gensidig forståelse og respekt. Social
inklusion er en tovejsproces: På den ene side handler det om at give unge mennesker de muligheder
og ressourcer, der er nødvendige for at deltage fuldt ud i det økonomiske, sociale og kulturelle liv i
deres lande, og på den anden side er det en forudsætning, at de unge er aktivt engageret i det
samfund, de lever i - begyndende med lokalsamfundet.
De fleste medlemsstater understregede igen, at selv om mobilitet og migration er følsomme emner,
som kan være en udfordring, er det også en mulighed, som ikke alene kan tilføre kulturel rigdom,
men også bidrage til vækst.
Mange medlemsstater mente, at skolegang er en af de vigtigste faktorer for integration:
Uddannelsessystemerne skal tilpasses, og lærerne skal have den nødvendige uddannelse og de
nødvendige kompetencer for at imødekomme de specifikke behov hos den enkelte lærende,
herunder bedre læringsstøtte til unge med migrantbaggrund, navnlig med hensyn til sprogindlæring.
1
Gennem de seneste år er mobiliteten i EU tiltaget betydeligt, navnlig blandt unge. Ifølge
Eurostat bor 12,8 mio. EU-borgere i en anden medlemsstat end deres egen svarende til
2,5 % af befolkningen i EU27. Der er endvidere 20,5 mio. tredjelandsstatsborgere i EU,
hvilket udgør 4 % af den samlede befolkning i EU.
23
16501/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0024.png
26.-27.XI.2012
Nogle medlemsstater havde det synspunkt, at der bør tilbydes lettilgængelige tjenester - om muligt
på deres eget nationalsprog - til børn og unge, som har oplevet eller risikerer at opleve
forskelsbehandling, fremmedhad og racisme. I denne forbindelse mindede nogle af medlemsstaterne
om betydningen af at øge mulighederne for adgang til kultur-, sports- og fritidsaktiviteter, da de er
vigtige værktøjer til social inklusion af unge med migrantbaggrund og mobile unge EU-borgere. De
understregede også den afgørende rolle, som ungdomsorganisationer og ngo'er kan spille på dette
område.
Adskillige medlemsstater støttede også programmer og aktiviteter, der letter de unges adgang til
beskæftigelse og øger deres beskæftigelsesegnethed gennem karrierevejledning og oplysning om
beskæftigelses- og uddannelsesmuligheder. De fleste medlemsstater anerkendte også det vigtige
bidrag fra europæiske programmer og foranstaltninger, som f.eks. Erasmus og Aktive Unge, på
dette område.
Eventuelt
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig den irske delegations orientering om det kommende formandskabs prioriteter på
dette område for det næste halvår, navnlig
social inklusion, herunder det vigtige bidrag fra uformel og ikkeformel læring
ungdomspolitikkens bidrag til håndtering af målene i Europa 2020-strategien.
16501/12
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0025.png
26.-27.XI.2012
SPORT
Evidensgrundlag for beslutningstagning på sportsområdet
Rådet vedtog konklusioner om styrkelse af
evidensgrundlaget for beslutningstagningen på
sportsområdet
(15873/12),
som fremhæver sportens økonomiske betydning og dens betydelige
bidrag til opfyldelse af målene i Europa 2020-strategien, idet den er en vigtig drivkraft for vækst og
beskæftigelse og også for sikring af social samhørighed, udvikling af færdigheder og velfærd.
Konklusionerne sigter også mod at fremme betydningen af Sport Satellite Accounts (en statistisk
ramme til måling af en specifik erhvervsgrens økonomiske betydning i den nationale økonomi),
som blev oprettet i 2006 og er et værdifuldt redskab til at skaffe data til brug for udformningen af
sportspolitikker.
Selv om der er blevet gennemført undersøgelser af sportens økonomiske betydning i mange
medlemsstater, har resultaterne heraf generelt ikke været sammenlignelige. Konklusionerne
fremhævede, at forbedret samarbejde med henblik på at styrke kendskabet til sport i EU bedst kan
opnås gennem et tværsektorielt samarbejde mellem den akademiske verden, sportsindustrien og
idrætsbevægelsen samt offentlige myndigheder på nationalt plan og EU-plan, herunder de statistiske
kontorer.
Manipulation med sportsresultater
Rådet kunne i dag ikke vedtage udkastet til konklusioner om udarbejdelse af en
strategi til
bekæmpelse af manipulation med sportsresultater.
Selv om 26 medlemsstater nåede til enighed
om teksten, var der én medlemsstat, som ikke kunne godkende den. Udkastet til konklusioner vil
derfor blive vedtaget som formandskabets konklusioner (17049/12). Malta afgav en erklæring til
optagelse i Rådets protokol.
Sporten i Europa har i de seneste år som følge af den hastige vækst inden for onlinevæddemål
oplevet adskillige skandaler med manipulation af sportsresultater. Mange sportsgrene er blevet
berørt, og ingen sportsgren er immun over for denne potentielle risiko, da der vil blive indgået
væddemål om resultatet af enhver konkurrence. Denne form for bedrageri omfatter generelt
alvorlige kriminelle aktiviteter, såsom korruption, svig og hvidvaskning af penge, og fortjenesten
herfra indgår i andre kriminelle netværk.
Det grænseoverskridende aspekt ved aftalt spil og væddemålsindustrien, som er tæt forbundet med
problemet, betyder, at dette helt klart er et område, hvor handling fra EU vil tilføre reel merværdi.
EU-arbejdsplanen for sport for 2011-2014
1
fremhævede allerede, at bekæmpelse af aftalt spil har
høj prioritet
2
.
1
2
EUT C 162 af 1.6.2011, s. 1.
Jf. også den nye meddelelse fra Kommissionen: "Mod et samlet europæisk regelsæt for
onlinespil"
(15737/12).
25
16501/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0026.png
26.-27.XI.2012
Formandskabets konklusioner understreger, at gode forvaltningsprincipper, såsom forsvarlig
økonomisk forvaltning, gennemsigtighed og planer for risikostyring samt strategier på klub-,
forenings- og forbundsniveau, er altafgørende for at forebygge snyd i sport, navnlig aftalt spil, og
for at beskytte sportens integritet.
De opfordrer også medlemsstaterne til at støtte initiativer på nationalt niveau med henblik på at øge
bevidstheden hos og oplyse sportsudøvere foruden retshåndhævende myndigheder,
spillereguleringsmyndigheder, spilleudbydere samt offentligheden om de risici, som aftalt spil
indebærer. Det anbefales også, at medlemsstaterne, Kommissionen og sportsverdenen arbejder tæt
sammen og udveksler informationer.
Sundhedsfremmende fysisk aktivitet
Rådet vedtog konklusioner om fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet
(15871/12),
som er
en af det cypriotiske formandskabs prioriteter inden for idrætssektoren. Konklusionerne opfordrer
medlemsstaterne til støtte initiativer med henblik på at fremme fysisk aktivitet i idrætssektoren, som
f.eks. specifikke retningslinjer for forbedring af tilbuddene om fysisk aktivitet i lokale idrætsklubber
og specifikke programmer indført af idrætsorganisationer inden for en given idrætsgren.
Konklusionerne opfordrer også Kommissionen til hurtigst muligt at udarbejde et forslag til Rådets
henstilling på dette område, som skal bygge på EU's retningslinjer for fysisk aktivitet
1
og på
konklusionerne fra ekspertgruppen om sport, sundhed og deltagelse, som er nedsat inden for
rammerne af EU-arbejdsplanen for sport (2011-2014). Arbejdsplanen fastlægger også, at
sundhedsfremmende fysisk aktivitet er et af planens prioriterede temaer og opfordrer
medlemsstaterne til at undersøge "måder til fremme af sundhedsfremmende fysisk aktivitet og
deltagelse i breddeidræt"
2
.
WHO har for nylig identificeret utilstrækkelig fysisk aktivitet som den fjerdestørste risikofaktor i
forbindelse med for tidlig død og sygdom på globalt plan
3
og som værende årsag til ca. en million
dødsfald om året i den europæiske region alene.
På trods af øget kendskab til den betydning, som sundhedsfremmende fysisk aktivitet har for det
enkelte menneske og samfundet, viser undersøgelser for hele EU, herunder Eurobarometer-
undersøgelsen om sport og fysisk aktivitet fra 2010, at 60 % af EU-borgerne sjældent eller aldrig
dyrker nogen fysisk aktivitet. Tilgængelige data på nationalt plan bekræfter denne generelle tendens
og de markante forskelle mellem medlemsstaterne.
1
2
3
http://ec.europa.eu/sport/library/documents/c1/eu-physical-activity-guidelines-2008_en.pdf
.
Jf. også meddelelse fra Kommissionen: "Udvikling af sportens europæiske dimension"
(5597/11)
http://www.who.int/healthinfo/global_burden_disease/global_health_risks/en/index.html.
26
16501/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0027.png
26.-27.XI.2012
Årlig europæisk idrætsuge
Ministrene afholdt i denne forbindelse en offentlig debat om emnet: "Fra virtuel sport til rigtig
sport, op af sofaen og ud på sportspladsen"
(15814/12,),
som især tager fat på den fremtidige
indførsel af en årlig europæisk idrætsuge som et middel til at fremme idræt og fysisk aktivitet, især
blandt børn, teenagere og unge voksne, under hensyn til lignende nationale initiativer og i
samarbejde med de relevante idrætsorganisationer.
Spørgsmålet blev også drøftet under den strukturerede dialog mellem de europæiske ministre for
sport fra den udvidede trojka, Kommissionen og repræsentanter fra idrætsbevægelsen fra følgende
organisationer: International Sport and Culture Association (ISCA), European Health and Fitness
Association (EHFA),
UEFA, EU Sports Platform,
European Physical Education Association
(EUPEA), Association For International Sport for All (TAFISA), International School Sport
Federation (ISF) og Federation of the European Sporting goods Industry (FESI).
Idrætsorganisationerne og medlemsstaterne var generelt meget positive over for idéen, men nogle
medlemsstater var i tvivl om projektets reelle europæiske merværdi, da der allerede findes mange
lignende initiativer i flere medlemsstater. Effektiv koordinering mellem medlemsstaterne,
institutionerne og europæiske og nationale idrætsorganisationer vil være afgørende. Der skal også
tages fat på spørgsmålet om finansiering, og initiativet skal være så omkostningseffektivt som
muligt.
Kommissionen understregede, at det er meningen, at initiativet skal bygge på eksisterende tiltag og
ikke erstatte dem. Det skal også inddrage lokale, regionale og nationale idrætsorganisationer, lokale
klubber, skoler, Europa-Parlamentet og Regionsudvalget og nyde fuld opbakning fra
Kommissionen, som kan overveje at stille finansiering til rådighed fra Erasmusprogrammet.
Mange medlemsstater og Kommissionen understregede, at initiativet skal sigte mod at være
inklusivt, idet det skal nå ud til folk i alle aldre med forskellig baggrund, herunder handicappede og
dårligt stillede, som tit ikke kan eller ikke har mulighed for at dyrke sport.
Flere medlemsstater insisterede også på, at drivkraften bag den europæiske idrætsuge bør være
glæde og ikke konkurrence, og at der derfor skal sikres inddragelse af breddeidræt og opfordres til
frivilligt arbejde.
16501/12
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0028.png
26.-27.XI.2012
Antidoping
Rådet udpegede de tre
EU-repræsentanter
til bestyrelsen for
Det Internationale
Antidopingagentur
(WADA) (2013-2015)
(15720/12),
som følger trojkaprincippet og roterer hver
18. måned sammen med EU-formandskaberne.
Leo VARADKAR, transport-, turisme- og sportsminister (Irland)
Romain SCHNEIDER, sportsminister (Storhertugdømmet Luxembourg)
Alexandre Miguel MESTRE, statssekretær for ungdomsspørgsmål og sport (Portugal)
Det Internationale Antidopingagentur (WADA)
1
, som blev etableret i 1999, er et privatretligt organ,
hvis mission er at fremme, koordinere og overvåge kampen mod doping inden for alle typer
sportsgrene. Dets hovedopgaver omfatter videnskabelig forskning, uddannelse, udvikling af
færdigheder til bekæmpelse af doping og overvågning af det internationale antidopingkodeks.
WADA består af en bestyrelse, en eksekutivkomité og flere komitéer. Bestyrelsen, som har
38 medlemmer, er WADA's øverste besluttende organ og består af lige dele repræsentanter fra den
olympiske bevægelse og regeringer. Det europæiske kontinent har fem repræsentanter (tre af dem
fra EU) i bestyrelsen.
Ministrene vil i den forbindelse blive orienteret af formandskabet om resultaterne af Det
Internationale Antidopingagenturs seneste møder i Montreal vedrørende den igangværende revision
af
WADA-kodekset.
Det internationale antidopingkodeks er det kernedokument, der udgør rammen for harmoniserede
antidopingpolitikker, regler og forskrifter i idrætsorganisationerne og blandt offentlige myndigheder
inden for alle sportsgrene og i alle lande. Revisionsproceduren begyndte i november 2011, og det
endelige udkast vil blive forelagt WADA's bestyrelse med henblik på godkendelse i forbindelse
med den internationale konference om doping i sport i Johannesburg i november 2013. Det nye
kodeks træder derefter i kraft den 1. januar 2015.
1
http://www.wada-ama.org.
28
16501/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0029.png
26.-27.XI.2012
Eventuelt
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig den irske delegations orientering om det kommende formandskabs prioriteter på
dette område for det næste halvår, navnlig
fremskridtet med gennemførelsen af EU-arbejdsplanen for sport
holdbar finansiering af sport
sportens integritet, navnlig antidopingspørgsmål.
16501/12
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0030.png
26.-27.XI.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
KULTUR
Arkiver i Europa og den digitale æras udfordringer
Rådet noterede sig Kommissionens rapport om arkiver i Europa og den digitale æras udfordringer
(14974/12 og
14974/12 ADD1).
Rapporten fokuserer på arkivernes ændrede rolle, spørgsmålet om onlineadgang eller adgang på
stedet til de digitale arkiver, forholdet mellem arkiver, videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer, digitalisering samt omkostninger og finansiering.
Der er tale om den anden situationsrapport, der forelægges for Rådet som led i gennemførelsen af
henstilling 2005/835/EF om prioriterede foranstaltninger til fremme af samarbejdet på arkivområdet
i Europa
1
.
INTELLEKTUEL EJENDOMSRET
Adgang til bøger for personer med læsebesvær – Verdensorganisationen for Intellektuel
Ejendomsret
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger om en international aftale inden for
rammerne af Verdensorganisationen for Intellektuel Ejendomsret om bedre adgang til bøger for
personer med læsebesvær.
UDENRIGSANLIGGENDER
Inddrivelse af aktiver – Egypten og Tunesien
Rådet tog i dag skridt til at fremme tilbagelevering af uretmæssigt tilegnede pengemidler til de
egyptiske og tunesiske myndigheder. Se pressemeddelelse
16078/12
for yderligere oplysninger.
1
EUT L 312 af 29.11.2005, s.55.
30
16501/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453990_0031.png
26.-27.XI.2012
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Møde i EØS-Rådet (den 26. november i Bruxelles)
Rådet noterede sig forberedelserne til det 38. møde i EØS-Rådet, der afholdes den 26. november i
Bruxelles.
(EØS' websted:
http://eeas.europa.eu/eea/)
ENERGI
Det Permanente Partnerskabsråd EU-Rusland
Rådet noterede sig dagsordenen for det syvende møde i Det Permanente Partnerskabsråd EU-
Rusland om energi, der afholdes den 12. december 2012 i Nicosia (Cypern).
Energifællesskabets Ministerråds afgørelse/Moldova
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af Den Europæiske Unions holdning til
Energifællesskabets Ministerråds udkast til afgørelse om Republikken Moldovas gennemførelse af
artikel 9 i direktiv 2009/73/EF.
Energifællesskabstraktaten trådte i kraft i 2006. Energifællesskabet udvider EU's indre marked for
energi til Sydøsteuropa og endnu videre på grundlag af juridisk bindende rammer. Det skaber
således et stabilt investeringsklima baseret på retsstatsprincippet og er bindende for de
kontraherende parter såvel som for Den Europæiske Union. Gennem sit virke yder
Energifællesskabet et stort bidrag til forsyningssikkerheden i en bredere europæisk sammenhæng.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Alain HUTCHINSON (Belgien) som medlem af Regionsudvalget for den
resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(16149/12).
16501/12
31
DA