Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3202 - landrug og fiskeri
Offentligt
1453999_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16634/12
(OR. en)
PRESSE 485
PR CO 65
PRESSEMEDDELELSE
3202. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 28.-29. november 2012
Formand
Sofoclis ALETRARIS
Cyperns minister for landbrug, naturressourcer og miljø
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16634/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0002.png
28-29.XI.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Med hensyn til landbrug havde ministrene offentlige debatter om
direkte betalinger,
fusionsmarkedsordningen
og
landdistriktsudvikling
inden for rammerne af reformen af den fælles
landbrugspolitik. Nogle af de specifikke emner, som blev drøftet, var:
ækvivalens i forbindelse med
grønnere metoder, sukkerkvoter og plantningsrettigheder for vinstokke.
Der blev ikke opnået enighed om, hverken for eller imod, forslaget til forordning om anvendelse af
mælkesyre
til at reducere mikrobiologisk overfladeforurening på slagtekroppe af kvæg.
Ministrene nåede til politisk enighed om fiskerimulighederne for visse
dybhavsbestande for 2013 og
2014.
De udvekslede endvidere synspunkter om de
årlige konsultationer mellem EU og Norge.
Endelig blev ministrene orienteret om
fejlhyppigheden inden for udvikling af landdistrikterne,
landbrugsaftalen mellem EU og Marokko, en ny europæisk fødevaremodel, sperlingbestanden
og
fiskeriaftalen mellem EU og Mauretanien.
Ministrene havde under frokosten en drøftelse om
den aktuelle situation med hensyn til reformen
af den fælles landbrugspolitik
16634/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0003.png
28-29.XI.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 8
Reformen af den fælles landbrugspolitik ............................................................................................. 8
Mælkesyre.......................................................................................................................................... 10
FISKERI ............................................................................................................................................ 11
Fiskerimuligheder for dybhavsbestande 2013-2014 .......................................................................... 11
EU-Norge – årlige konsultationer for 2013 ....................................................................................... 15
EVENTUELT .................................................................................................................................... 16
Øget fejlhyppighed inden for udvikling af landdistrikterne............................................................... 16
Landbrugsaftalen mellem EU og Marokko........................................................................................ 16
Ny europæisk fødevaremodel ............................................................................................................ 17
Bestanden af sperling ......................................................................................................................... 18
Fiskeriaftale mellem EU og Mauretanien .......................................................................................... 18
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Styringskomitéen for det europæiske innovationspartnerskab om landbrug ......................................................... 19
FISKERI
Partnerskabsaftalen mellem EU og Madagaskar – fornyelse af protokollen ......................................................... 20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16634/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28-29.XI.2012
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Udnævnelse af Tonio Borg til kommissær for sundhed og forbrugerpolitik ......................................................... 20
16634/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0005.png
28-29.XI.2012
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Olivier BELLE
Bulgarien:
Miroslav NAJDENOV
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Petr BENDL
Jaroslava BENEŠ ŠPALKOVÁ
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Ilse AIGNER
Robert KLOOS
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Simon COVENEY
Tom MORAN
Grækenland:
Dimitrios MELAS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Stéphane LE FOLL
Frédéric CUVILLIER
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs- og fødevareminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Direktør med ansvar for eksterne forbindelser,
Landbrugsministeriet
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
forbrugerbeskyttelse
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Generalsekretær, Landbrugs-, Fiskeri- og
Fødevareministeriet
Statssekretær for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for landbrug, fødevarer og skovbrug
Viceminister under ministeren for økologi, bæredygtig
udvikling og energi, med ansvar for transport,
havspørgsmål og fiskeri
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Direktør
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landdistriktudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Landdistriktudvikling
Italien:
Mario CATANIA
Cypern:
Sofoclis ALETRARIS
Androula GEORGIOU
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Kazys STARKEVICIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Sándor FAZEKAS
Olivér VÁRHELYI
György CZERVÁN
16634/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0006.png
28-29.XI.2012
Malta:
George PULLICINO
Patrick R. MIFSUD
Nederlandene:
Co VERDAAS
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Harald GÜNTHER
Polen:
Stanislaw KALEMBA
Kazimierz PLOCKE
Portugal:
Assunção CRISTAS
José DIOGO ALBUQUERQUE
Manuel PINTO DE ABREU
Rumænien:
Achim IRIMESCU
Cristian BADESCU
Slovenien:
Franc BOGOVIČ
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Jari KOSKINEN
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Owen PATERSON
David HEATH
Richard BENYON
Richard LOCHHEAD
Alun DAVIES
Michelle O'NEILL
Minister for ressourcer og landdistriktsspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktudvikling
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Statssekretær for landbrug
Statssekretær for havspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs- og miljøminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær, Landbrugs- og Skovbrugsministeriet
Minister for landdistrikter
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Viceminister for landbrug og fødevarer
Statssekretær for miljø, fødevarer og
landdistriktsspørgsmål
Viceminister for landdistriktsspørgsmål og miljø (den
skotske regering)
Viceminister for landbrug, fiskeri, fødevarer og
europæiske programmer (den walisiske regering)
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
(Nordirland)
Kommissionen:
Dacian CIOLOȘ
Tonio BORG
Maria DAMANAKI
Medlem
Medlem
Medlem
16634/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0007.png
28-29.XI.2012
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Snježana ŠPANJOL
Vicelandbrugsminister
16634/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0008.png
28-29.XI.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG
Reformen af den fælles landbrugspolitik
Ministrene havde tre orienterende debatter inden for rammerne af reformen af den fælles
landbrugspolitik. Drøftelserne var koncentreret om:
forslaget til forordning om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere
(forordningen om direkte betalinger) (15396/3/11)
forslaget til forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter (forordningen om
fusionsmarkedsordningen) (15397/2/11)
forslaget til forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne (forordningen om udvikling af
landdistrikterne) (15425/1/11).
Direkte betalinger
Hvad angår grønnere direkte betalinger anerkendte mange delegationer det store potentiale i en
tilgang baseret på begrebet ækvivalens.
Mange af delegationerne fandt, at der var behov for at bestemme de alternative foranstaltningers
ækvivalens med hensyn til gevinster for miljø og klima. Medlemsstaterne påpegede ligeledes, at
vurderingen af ækvivalensen skulle være enkel, ligetil og effektiv.
Et stort antal medlemsstater understregede behovet for, at landbrugere og nationale forvaltninger får
et klart billede af deres forpligtelser, før de anvender alternative foranstaltninger. Disse delegationer
mente, at Kommissionen havde en vigtig rolle at spille i denne henseende, særlig hvad angår
forudgående godkendelse af alternative foranstaltninger.
Hvad angår de foranstaltninger, der træffes i forbindelse med miljø og klimavenlig landbrugsdrift
som led i landdistriktsudviklingen, foreslog et antal delegationer, at disse foranstaltninger kunne
betragtes som ækvivalente og godkendes af Kommissionen, når den godkender de nationale
programmer for udvikling af landdistrikterne. Nogle delegationer understregede, at overdrevent
komplicerede eller byrdefulde procedurer bør undgås.
I denne forbindelse var der behov for at rette særlig opmærksomhed mod forbindelsen mellem
grønnere metoder i første søjle (direkte betalinger) og udgangsniveauet for foranstaltningerne for et
miljø- og klimavenligt landbrug i anden søjle med henblik på at undgå dobbeltfinansiering. Nogle
delegationer mente ikke, at der var noget problem med dobbeltfinansiering, og foreslog, at grønnere
metoder ikke skulle være en del af udgangsniveauet i anden søjle.
16634/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28-29.XI.2012
Fusionsmarkedsordningen
Med hensyn til
sukkerkvoteordningen,
der udløber den 30. september 2015, noterede
formandskabet sig, at en række delegationer var modstandere af denne ordning, og gerne så den
forlænget til mindst 2020, mens en række andre delegationer støttede det planlagte udløb.
Hvad angår
plantningsrettigheder for vinstokke
støttede et stort antal delegationer
formandskabets synspunkt, hvorefter det var mest hensigtsmæssigt at afvente anbefalingerne fra
gruppen på højt plan vedrørende plantningsrettigheder for vinstokke, før spørgsmålet blev drøftet i
Rådet.
Gruppen på højt plan blev nedsat af Kommissionen for at gennemgå spørgsmålet om
plantningsrettigheder for vinstokke, og den forventes at forelægge sine henstillinger i
december 2012.
Udvikling af landdistrikter
Blandt de spørgsmål, om hvilke den almindelige opfattelse er, at de kræver yderligere drøftelser i
Rådet, er afgrænsningen af områder med naturbetingede begrænsninger en prioritet for en række
medlemsstater.
Adskillige delegationer rejste også spørgsmålet om risikostyring som én af deres prioriteter. Mens
nogle delegationer ønskede at begrænse anvendelsesområdet for foranstaltningerne og er
modstandere af indkomststabiliseringsredskabet, så andre gerne, at disse foranstaltninger blev
videreført, eftersom de betragtede dem som centrale.
Flere medlemsstater henviste til en forenkling af godkendelsen af programmerne for
landdistriktsudvikling inden for rammerne af procedurerne om statsstøtte.
Hvad angår udsættelsen af beslutningen vedrørende den flerårige finansielle ramme (FFR) for 2014-
2020 fremhævede nogle delegationer behovet for at fastholde den andel af budgettet, der er afsat til
udvikling af landdistrikterne.
Reformpakken for den fælles landbrugspolitik blev forelagt af Kommissionen på samlingen i Rådet
for Landbrug i oktober 2011. Rådet har siden da holdt generelle orienterende debatter om
forslagene til reform af den fælles landbrugspolitik næsten hver måned.
Det danske formandskab fremlagde ligeledes en statusrapport, der understreger de fremskridt, der er
gjort i første halvdel af 2012 med hensyn til de vigtigste spørgsmål i forslagene til reform af den
fælles landbrugspolitik.
16634/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0010.png
28-29.XI.2012
Denne drøftelse var den fjerde i Rådet for Landbrug og Fiskeri under det cypriotiske formandskab. I
juli havde Rådet en omfattende drøftelse om ekstraordinære støtteforanstaltninger i henhold til
forordningen om fusionsmarkedsordningen og om risikostyring i henhold til forordningen om
landdistriktsudvikling. I september drøftede Rådet spørgsmålet om referencepriser og
interventionspriser og den eventuelle ajourføring heraf (fusionsmarkedsordningen) og afsluttede
drøftelserne om afgrænsningen af områder med naturbetingede begrænsninger
(landdistriktsudvikling).
I oktober havde Rådet yderligere en drøftelse om styrkelsen af producentorganisationer
(fusionsmarkedsordningen), hvorefter det igen samlede opmærksomheden om reguleringen af de
direkte betalinger. Ministrene havde en orienterende debat om de vigtige spørgsmål vedrørende
intern konvergens og ordningen for unge landbrugere.
Mælkesyre
Der blev ikke opnået enighed om, hverken for eller imod, forslaget til forordning om anvendelse af
mælkesyre til at reducere mikrobiologisk overfladeforurening på slagtekroppe af kvæg, som Rådet
havde fået forelagt med henblik på vedtagelse (14571/12).
Kommissionens forslag kommer efter en anmodning fra det amerikanske landbrugsministerium om
at få mulighed for at anvende mælkesyre til at reducere overfladeforurening på slagtekroppe af
kvæg og på kød. Eftersom mælkesyre i vidt omfang anvendes af den amerikanske kødindustri, er
"mælkesyreforordningen" uformelt knyttet til det bilaterale aftalememorandum mellem USA og EU
om handel med oksekød. I overensstemmelse med anden fase af aftalememorandumet øgede EU
den 1. juli 2012 importkontingentet for ikkehormonbehandlet oksekød. Tilladelse til anvendelse af
mælkesyre vil give USA mulighed for at udnytte dette eksportkontingent.
Den 26. juli 2011 vedtog Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) en videnskabelig
udtalelse om evaluering af sikkerheden og effektiviteten af mælkesyre til fjernelse af mikrobiel
overfladeforurening fra slagtekroppe, udskæringer og afpuds af kvæg. EFSA konkluderede, at
denne behandling ikke vil give anledning til sikkerhedsmæssige betænkeligheder, forudsat at det
anvendte stof overholder EU's bestemmelser om tilsætningsstoffer til fødevarer.
Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed var på mødet den 21. september 2012
ikke i stand til at samle det kvalificerede flertal, der skulle til for at afgive udtalelse for eller imod
den af Kommissionen foreslåede tilladelsesforanstaltning. Afgives der ikke udtalelse, har Rådet to
måneder til at tilkendegive sin holdning, hvorefter Europa-Parlamentet har yderligere to måneder til
at tilkendegive sin holdning.
Rådet noterede sig, at der hverken var kvalificeret flertal for eller imod forslaget. I dette tilfælde kan
Kommissionen nu afslutte proceduren (udvalgsprocedure) og tillade anvendelse af mælkesyre til at
reducere mikrobiologisk overfladeforurening på slagtekroppe af kvæg.
16634/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0011.png
28-29.XI.2012
FISKERI
Fiskerimuligheder for dybhavsbestande 2013-2014
Ministrene er nået til politisk enighed om fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande for 2013 og
2014 (14635/12) på grundlag af formandskabets kompromis, der er udarbejdet i enighed med
Kommissionen.
Rådet vil efter jurist-lingvisternes endelige udformning af teksten vedtage denne forordning på en
kommende samling. Forordningen vil finde anvendelse fra den 1. januar 2013. TAC'er og kvoter for
dybhavsarter fastsættes på EU-plan siden 2003 hvert andet år.
Den politiske enighed vedrører visse bestande af dybhavsfisk, såsom visse dybhavshajer, sort
sabelfisk (Aphanopus
carbo),
skolæst (Coryphaenoides
rupestris),
beryxfisk (Beryx
spp.)
og
skælbrosme (Phycis
blennoides).
Hvad angår dybhavshajer vil der ikke foregå direkte fiskeri i 2013-2014. Der er ikke blevet fastsat
kvoter for bifangster.
De samlede tilladte fangstmængder (TAC'er) for byrkelange (Molva
dypterigia)
i internationale
farvande i II, III og IV indgik tidligere i fiskerimulighederne for dybhavsbestande. De vil sammen
med TAC'en for byrkelange i internationale farvande i XII indgå i fiskerimulighederne for visse
fiskebestande i EU-farvande.
I de tilfælde, hvor den videnskabelige rådgivning har fastsat mål for det maksimale bæredygtige
udbytte (MSY), er der blevet opnået enighed om en gradvis tilnærmelse til MSY senest i 2015, når
det er muligt.
De TAC'er, som der er opnået enighed om for de vigtigste dybhavsarter, fremgår af nedenstående
tabel:
16634/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0012.png
28-29.XI.2012
Art (dansk navn)
Art
(latinsk navn)
ICES-fiskeriområde
EU-TAC'er
2012
(ton)
Kommissionen
s forslag
til EU-TAC'er
for 2013
(ton)
Rådets
afgørelse
om EU-
TAC'er
for 2013
(ton)
Ændring
i forhold til
EU-TAC'erne
for 2012
(%)
Kommissionen
s forslag
til EU-TAC'er
for 2014
(ton)
Rådets
afgørelse
om EU-
TAC'er
for 2014
(ton)
Ændring
i forhold til
EU-TAC'erne
for 2013
(%)
TAC'er og kvoter for 2013 og 2014 for visse bestande af dybhavsfisk: Rådets afgørelse og Kommissionens oprindelige forslag
0
0
0
9
9
3 051
3 700
3 674
312
13
680
4 297
3 350
0
0
0
3 581
0
0
40 %
11 %
–5%
–5%
0%
– 20 %
69 %
– 10 %
0
0
2 179
3 348
3 867
328
13
850
2 546
3 979
0
4 500
680
13
305
3 094
3 515
2 615
9
0%
0
0
0
0
9
3 138
3 691
2 475
280
13
544
4 500
2 850
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
9
3 966
3 700
3 490
296
13
544
4 297
3 223
0
0
0
0
0
0%
30 %
0%
–5%
–5%
0%
– 20 %
0%
– 10 %
0
0
Dybhavshajer
Dybhavshajer
XII (EU-farvande og
internationale farvande)
I, II, III og IV (EU-farvande og
internationale farvande)
V, VI, VII og XII (EU-farvande
og internationale farvande)
VIII, IX og X (EU-farvande og
internationale farvande)
V, VI, VII, VIII, IX (EU-
farvande og internationale
farvande)
X (EU-farvande og internationale
farvande)
Dybhavshajer
Sort sabelfisk
Aphanopus
carbo
Sort sabelfisk
(1)
Aphanopus
carbo
Sort sabelfisk
(1)
Aphanopus
carbo
Sort sabelfisk
(1)
Aphanopus
carbo
Beryxfisk
(1)
Beryx spp
Skolæst
III (EU-farvande og
internationale farvande)
Vb, VI, VII (EU-farvande og
internationale farvande)
Coryphaenoides
rupestris
CECAF 34.1.2 (EU-farvande og
internationale farvande) –
Madeira
III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X,
XII og XIV (EU-farvande og
internationale farvande)
I, II og IV (EU-farvande og
internationale farvande)
Skolæst
Coryphaenoides
rupestris
Skolæst
(1)
Coryphaenoides
rupestris
Skolæst
(1)
Coryphaenoides
rupestris
Orange savbug
VII (EU-farvande og
internationale farvande)
Hoplostethus
atlanticus
VIII, IX, X, XII og XIV (EU-
farvande og internationale
farvande)
VI (EU-farvande og
internationale farvande)
Orange savbug
Hoplostethus
atlanticus
1
Analytisk TAC for disse arter vil lette den årlige udligning.
12
16634/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0013.png
28-29.XI.2012
Art (dansk navn)
ICES-fiskeriområde
EU-TAC'er
2012
(ton)
Art (latinsk
navn)
Kommissionen
s forslag
til EU-TAC'er
for 2013
(ton)
Rådets
afgørelse
om EU-
TAC'er
for 2013
(ton)
Ændring
i forhold til
EU-TAC'erne
for 2012
(%)
Kommissionen
s forslag
til EU-TAC'er
for 2014
(ton)
Rådets
afgørelse
om EU-
TAC'er
for 2014
(ton)
Ændring
i forhold til
EU-TAC'erne
for 2013
(%)
TAC'er og kvoter for 2013 og 2014 for visse bestande af dybhavsfisk: Rådets afgørelse og Kommissionens oprindelige forslag
0
0
196
780
1 022
31
2 028
267
54
0%
0%
0%
0%
– 10 %
0%
500
727
20
1 298
171
35
–9%
138
215
780
1 136
31
2 028
267
54
43
214
1 622
25
909
624
172
0
0
178
780
920
31
2 028
267
54
–9%
0%
– 10 %
0%
0%
0%
0%
Orange savbug
Hoplostethus
atlanticus
Spidstandet blankesten
(1)
Spidstandet blankesten
(1)
Spidstandet blankesten
(1)
Skælbrosme
(1)
Skælbrosme
(1)
Skælbrosme
(1)
Skælbrosme
(1)
Pagellus
bogaraveo
Pagellus
bogaraveo
Pagellus
bogaraveo
Phycis
blennoides
Phycis
blennoides
Phycis
blennoides
Phycis
blennoides
I, II, III, IV, V, VIII, IX, X, XII,
XIV (EU-farvande og
internationale farvande)
VI, VII og VIII (EU-farvande og
internationale farvande)
IX (EU-farvande og
internationale farvande)
X (EU-farvande og internationale
farvande)
I, II, III og IV (EU-farvande og
internationale farvande)
V, VI og VII (EU-farvande og
internationale farvande)
VIII og IX (EU-farvande og
internationale farvande)
X og XII (EU-farvande og
internationale farvande)
1
Analytisk TAC for disse arter vil lette den årlige udligning.
13
16634/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28-29.XI.2012
Baggrundsoplysninger
Dybhavsbestande er fiskebestande, der fanges i farvande uden for de vigtigste fiskepladser på
kontinentalsoklen. De lever på kontinentalskråningerne eller omkring undersøiske bjerge. Arterne
vokser langsomt og har lang livscyklus, og det gør dem særlig sårbare over for fiskeriaktiviteter.
Den videnskabelige viden om disse arters levetid og vækst øges, selv om den stadig er
fragmentarisk hvad angår vurderingen af bestandenes størrelse. Det er derfor lettere at målrette de
foreslåede foranstaltninger mere effektivt.
Fiskeriet efter dybhavsarter har siden 2003 været reguleret i EU gennem fastsættelse af samlede
tilladte fangstmængder (TAC'er) per art og område og fastsættelse af den samlede tilladte
fiskeriindsats i det nordøstlige Atlanterhav. Fiskerimulighederne for dybhavsarter fastsættes hvert
andet år på grundlag af den videnskabelige vurdering af bestandene.
Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) giver hvert andet år videnskabelig rådgivning om
dybhavsbestandenes biologiske tilstand. Den seneste rådgivning blev givet i juni 2012. Dette forslag
om fastsættelse af fiskerimuligheder bygger på den yderligere vurdering, som Den Videnskabelige,
Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) har foretaget i juli 2012 i forlængelse af
ICES' arbejde. Rådgivningen fra begge instanser peger på, at de fleste dybhavsbestande befinder sig
i en prekær situation, og at fiskerimulighederne for disse bestande, for at sikre deres bæredygtighed,
bør reduceres, indtil udviklingen i bestandenes størrelse udviser en positiv tendens. I år forelå der
for første gang videnskabelig rådgivning for de fleste af de bestande, der er omfattet af forslaget om
fastsættelse af fiskerimuligheder for visse dybhavsbestande. For visse bestandes vedkommende har
det været muligt at fastsætte niveauer for fiskeriindsatsen, i kraft af hvilke der kan opnås maksimalt
bæredygtigt udbytte (MSY) af ressourcerne. For andre vigtige arter er rådgivningen baseret på
tendenser, men peger på, hvordan der kan opnås maksimalt bæredygtigt udbytte i 2015.
I henhold til traktatens artikel 43, stk. 3, vedtager Rådet på forslag af Kommissionen
foranstaltninger vedrørende fastsættelse og fordeling af fiskerimuligheder for så vidt angår
dybhavsarter.
16634/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28-29.XI.2012
EU-Norge – årlige konsultationer for 2013
Rådet havde en udveksling af synspunkter om de årlige konsultationer mellem EU og Norge i
henhold til den bilaterale fiskeriaftale. Ministrene blev orienteret om resultaterne af den første runde
af konsultationer for 2013, der fandt sted den 19.-23. november 2012 i Bruxelles. De drøftede
forberedelsen af den anden runde, der finder sted den 3.-7. december i Norge.
De fleste af delegationerne anerkendte, at denne aftale med Norge er interessant, men foretrækker
en forsigtig tilgang fra EU's side med hensyn til TAC'er og øvrige tilknyttede foranstaltninger
vedrørende de fælles bestande i Nordsøen, der forvaltes i fællesskab. Delegationerne henstiller også
til en forsigtig tilgang for så vidt angår andre bestande, som udpeges og anvendes til den gensidige
kvoteudveksling.
Med hensyn til forvaltning af makrel i det nordøstlige Atlanterhav orienterede Kommissionen om
de mislykkede forhandlinger med Island og Færøerne. Disse forhandlinger vedrører også direkte
Norge og EU. Adskillige medlemsstater pegede på behovet for handelsforanstaltninger som
omhandlet i det instrument, som Rådet vedtog i oktober i år.
De vigtigste spørgsmål i forbindelse med konsultationerne i år er følgende:
detaljerede forvaltningsordninger for fiskebestande, der forvaltes i fællesskab (torsk, kuller,
rødspætte, hvilling, sild og sej) i overensstemmelse med de langsigtede forvaltningsplaner, der
navnlig indebærer udarbejdelse af TAC'er og kvoter for de respektive parter
aftalen om udvekslinger af gensidige fiskerimuligheder, der vil gøre det muligt at fastholde en
række vigtige fiskeriaktiviteter for begge parter, herunder fiskerimuligheder for arktisk torsk i
norske farvande, samt andre foranstaltninger inden for fiskeri af fælles interesse
samarbejde med Norge om makrelforvaltning inden for rammerne af forhandlingerne med de to
andre kyststater, Island og Færøerne.
Den bilaterale fiskeriaftale fra 1980 mellem EF og Norge dækker fælles bestande i Nordsøen,
hvoraf nogle forvaltes i fællesskab og andre ikke. Årlige TAC'er fastsættes i fællesskab af EF og
Norge for de bestande, der forvaltes i fællesskab. Der er fælles langsigtede forvaltningsplaner for
torsk, kuller, sild og sej og basale principper for en langsigtet forvaltningsplan for rødspætte, der
bygger på EU's langsigtede forvaltningsplan for tunge og rødspætte i Nordsøen (forordning (EF)
nr. 676/2007). Der blev i januar 2010 indgået en tiårig aftale med Norge om makrel, herunder
gensidig adgang i Nordsøen. Denne aftale er er betinget af en tilfredsstillende overordnet bilateral
aftale. Der skal som helhed være balance i den gensidige kvoteudveksling i aftalen.
16634/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0016.png
28-29.XI.2012
EVENTUELT
Øget fejlhyppighed inden for udvikling af landdistrikterne
Kommissionen orienterede Rådet om årsagerne til den øgede fejlhyppighed under kapitlet om
udvikling af landdistrikterne i den fælles landbrugspolitik og om mulighederne for at træffe
korrigerende eller forebyggende foranstaltninger (16585/12).
I Revisionsrettens årsberetning for 2011 anslås det, at den mest sandsynlige fejlprocent for hele
kapitlet om udvikling af landdistrikter, miljø, fiskeri og sundhed ligger på 7,7. Dette understreger, at
udgifter til udvikling af landdistrikterne er langt mere udsat for fejl end direkte betalinger.
Denne forholdsvis høje fejlprocent i forbindelse med politikken til udvikling af landdistrikterne skal
ses i sammenhæng med de særlige forhold, der kendetegner denne politik. Udviklingen af
landdistrikterne anvender særdeles målrettede løsninger på de meget forskelligartede udfordringer,
som landdistrikterne står over for i de forskellige egne af EU, og den er derfor i sagens natur mere
kompleks end direkte betalinger.
Den særlige arbejdsgruppe, der skal vurdere disse fejl, har påpeget de væsentligste grundlæggende
årsager. På denne baggrund påtænker Kommissionen korrigerende og forebyggende
foranstaltninger. Da udvikling af landdistrikterne er et delt ansvarsområde mellem EU og
medlemsstaterne, har Kommissionen til hensigt at træffe foranstaltninger allerede i indeværende
programmeringsperiode, enten ved at stille flere oplysninger til rådighed for medlemsstaterne om
foranstaltninger med høje fejlprocenter eller ved at foretage mere målrettede revisioner. Den
vigtigste korrigerende foranstaltning bliver udarbejdelsen af programmer for næste
programmeringsperiode, som lige fra starten undgår de grundlæggende årsager, der er blevet
påpeget.
Landbrugsaftalen mellem EU og Marokko
Den spanske delegation orienterede ministrene om gennemførelsen af landbrugsaftalen mellem EU
og Marokko for så vidt angår tomatsektoren.
Mange medlemsstater støttede den spanske delegation, som i detaljer redegjorde for de vanskelige
forhold i tomatsektoren som følge af de lave priser på EU-markedet, og gav udtryk for tvivl med
hensyn til den måde, som den såkaldte indgangsprisordning i landbrugsaftalen mellem EU og
Marokko fungerer på. Kommissionen bør sørge for, at ordningen fungerer korrekt.
16634/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0017.png
28-29.XI.2012
Kommissionen påpegede, at den i forbindelse med overvågningen af ordningen i vidt omfang er
afhængig af data fra medlemsstaternes toldmyndigheder. De data, der for nylig er blevet forelagt,
afspejler ikke den markedssituation, som Spanien har beskrevet. Kommissionen anmodede derfor
medlemsstaterne om at tjekke deres data sammen med deres nationale toldmyndigheder.
Aftalen mellem EU og Marokko om gensidige liberaliseringsforanstaltninger i forbindelse med
landbrugsprodukter, forarbejdede landbrugsprodukter, fisk og fiskevarer trådte i kraft den 1.
oktober 2012. I denne aftale anerkendes det, at tomater (friske eller kølede) er følsomme produkter,
og aftalen fastholder derfor en ordning med indgangspriser (på 46,1 EUR/100 kg). Ifølge ordningen
skal der pålægges en supplerende afgift, hvis produkterne ankommer til grænsen til priser under
indgangsprisen.
Ny europæisk fødevaremodel
Den østrigske delegation, der blev støttet af den lettiske delegation, orienterede Rådet om en ny
europæisk fødevaremodel (16821/12).
Et stort antal af delegationerne kunne tilslutte sig den holistiske tilgang, som blev foreslået af Østrig
med hensyn til fødevarekæden, og som fokuserer på princippet om bæredygtighed og tager hensyn
til følgende aspekter: fødevaresikkerhed, fødevarekvalitet, regional forsyning, diversitet samt værdi
og vurdering af fødevarer.
Den 26. januar 2012 afholdt det østrigske landbrugsministerium og den østrigske sammenslutning
af fødevareindustrier en fælles workshop i Wien om emnet en ny europæisk fødevaremodel:
udfordringer og muligheder. Blandt talerne var der regeringsrepræsentanter og repræsentanter for
uddannelsessystemet, forskning, handel, interessegrupper og civilsamfundet. Konklusionerne fra
denne workshop blev anvendt som grundlag for den foreslåede tilgang.
16634/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28-29.XI.2012
Bestanden af sperling
Ministrene blev orienteret af den danske delegation om forvaltningen af sperlingbestanden inden for
rammerne af fiskerimulighederne for 2013 i EU-farvandene.
Nogle medlemsstater støttede Danmark i dets anmodning om en langsigtet forvaltningsplan for
sperling. Kommissionen vil undersøge, om der kan foretages en sådan ændring i forvaltningsplanen
i 2013.
Den danske delegation anførte, at der er en lang forsinkelse mellem den videnskabelige rådgivning,
fastsættelsen af foreløbige TAC'er og begyndelsen af fangstperioden for arter med kort livscyklus
såsom sperling i Nordsøen. Det betyder, at den flåde, der fisker efter denne bestand, skal ligge i
havn og vente på, at dette fiskeri bliver åbnet, uden håb om senere kompensation som følge af
fiskeriets sæsonbetonede karakter og denne arts korte livscyklus.
Danmark går ind for en hurtigere procedure for åbning af fiskerier, når fiskerimulighederne følger
den videnskabelige rådgivning. Endvidere bør der indføres en langsigtet forvaltningsstrategi, der vil
give større stabilitet i udnyttelsen af sperlingbestanden.
Fiskeriaftale mellem EU og Mauretanien
Den nederlandske delegation orienterede Rådet om fiskeriaftalen mellem EU og Mauretanien.
Flere delegationer delte Nederlandenes bekymringer med hensyn til en mulig underudnyttelse af
protokollen til denne aftale. De ser gerne, at en fælles teknisk komité mellem EU og Mauretanien
drøfter de tekniske betingelser i denne protokol. Kommissionen indvilligede i at nedsætte en sådan
fælles teknisk komité.
I anmodningen beder Nederlandene om, at der foretages en vurdering af den faktiske udnyttelse af
protokollen og træffes passende foranstaltninger i overensstemmelse med protokollens artikel 5.
Heri fastsættes det, at protokollen kan bringes til ophør, hvis det vurderes, at den faktiske udnyttelse
af den vil være mindre end 75 % af det, der oprindelig blev aftalt.
16634/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0019.png
28-29.XI.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Styringskomitéen for det europæiske innovationspartnerskab om landbrug
Rådet vedtog konklusioner om repræsentanterne i styringskomitéen for det europæiske
innovationspartnerskab om landbrugets produktivitet og bæredygtighed (16598/12).
Den 18. juni 2012 vedtog Rådet konklusioner om det europæiske innovationspartnerskab om
landbrugets produktivitet og bæredygtighed. Medlemmerne af Kommissionen med ansvar for
landbrug og forskning anmodede Rådet om til styringskomitéen at udnævne tre ministre med
sagkundskab inden for landbrugsforskning og -innovation.
Rådet besluttede at udnævne følgende til styringskomitéen for det europæiske
innovationspartnerskab:
Mette GJERSKOV, Danmarks minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Athanassios TSAFTARIS, Grækenlands minister for landdistriktsudvikling og fødevarer, og
Daniel CONSTANTIN, Rumæniens minister for landbrug og landdistriktsudvikling.
16634/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453999_0020.png
28-29.XI.2012
FISKERI
Partnerskabsaftalen mellem EU og Madagaskar – fornyelse af protokollen
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på EU's vegne og midlertidig anvendelse af
protokollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet
i fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Republikken Madagaskar (14158/1/12
REV 1).
Partnerskabsaftalen på fiskeriområdet mellem EU og Madagaskar blev indgået i 2007.
Hovedformålet med protokollen til aftalen er at fastlægge, hvilke fiskerimuligheder der kan tildeles
EU-fartøjerne, og den finansielle modydelse for adgangsretten og sektorstøtten. Som resultat af
forhandlingerne blev der paraferet en ny protokol den 10. maj 2012, idet den tidligere protokol
udløber den 31. december 2012. For at EU-fartøjerne kan fortsætte deres fiskeri, bør den nye
protokol anvendes midlertidigt fra datoen for undertegnelsen, indtil procedurerne for den formelle
indgåelse er afsluttet.
Ud over undertegnelsen og den midlertidige anvendelse af den nye protokol vedtog Rådet også en
forordning om fordeling af fiskerimulighederne mellem medlemsstaterne (14151/1/12
REV 1).
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Udnævnelse af Tonio Borg til kommissær for sundhed og forbrugerpolitik
Efter fælles overenskomst med José Manuel Durão Barroso, formand for Kommissionen, og i
overensstemmelse med artikel 246 i traktaten om EU's funktionsmåde udnævnte Rådet Tonio
BORG til ny kommissær for sundhed og forbrugerpolitik for den resterende del af den nuværende
tjenesteperiode (indtil den 31. oktober 2014).
Tonio Borg er maltesisk statsborger og har været sit lands vicepremierminister siden 2004 og
udenrigsminister siden 2008. Han træder i stedet for John Dalli.
16634/12
20
DA