Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3206 - Beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453996_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17164/12
(OR. en)
PRESSE 503
PR CO 69
PRESSEMEDDELELSE
3206. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
Bruxelles, den 6. og 7. december 2012
Formand
Sotiroula Charalambous
Cyperns arbejds- og socialminister
Androulla Agrotou,
Cyperns sundhedsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8847 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17164/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0002.png
6.XII.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Beskæftigelse og socialpolitik
Rådet drøftede et direktivforslag, der skal sikre en bedre gennemførelse og håndhævelse af
direktivet fra 1996 om
udstationering af arbejdstagere
som led i udveksling af tjenesteydelser.
Ministrene gjorde status over fremskridtene og havde en debat om to centrale spørgsmål i
forbindelse med forslaget for at udstikke retningslinjer for det videre arbejde.
Rådet noterede sig en statusrapport om forslaget om at bevare
Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen,
der blev oprettet i 2006 for regnskabsårene 2007-2013, i perioden
2014-2020 og samtidig udvide anvendelsesområdet og indføre visse andre ændringer.
Formandskabet orienterede Rådet om status i forhandlingerne med Europa-Parlamentet om EU's
program for social udvikling og innovation,
der er en del af udkastet til den lovgivningspakke, der
fastlægger samhørighedspolitikken for 2014-2020.
Ministrene gjorde også status over fremgangen med forslaget om et direktiv om
ligebehandling,
som har til formål også at forbyde forskelsbehandling på grund af religion eller tro, handicap,
alder eller seksuel orientering på andre områder end arbejdsmarkedet.
Rådet vedtog konklusioner om bekæmpelse af
vold mod kvinder
og en erklæring, der markerer
afslutningen på det europæiske år for
aktiv aldring
og solidaritet mellem generationerne (2012).
Rådet havde en orienterende debat om økonomisk
styring
inden for beskæftigelses- og
socialpolitikken som led i gennemførelsen af
Europa 2020-strategien.
Rådet udtrykte generelt
tilfredshed med den årlige
vækstundersøgelse for 2013,
som Kommissionen har forelagt. Det så
også med tilfredshed på Kommissionens
ungdomsbeskæftigelsespakke,
som vil skulle drøftes
nærmere. Desuden godkendte Rådet ajourføringen i december 2012 af
overvågningen af
beskæftigelsesresultaterne.
Sundhed og forbrugerpolitik
Rådet nåede til enighed om en delvis generel indstilling om tilpasning af de gældende
gennemførelsesbeføjelser i de fem produktspecifikke vertikale direktiver (de såkaldte
morgenmadsdirektiver)
til de nye regler om delegerede retsakter i traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde.
Rådet gjorde status over fremskridtet med et udkast til afgørelse, der sigter mod at styrke EU's
kapaciteter og strukturer til at sikre en effektiv indsats over for alvorlige
grænseoverskridende
sundhedstrusler.
Rådet vedtog konklusioner om:
organdonation og -transplantation
sund aldring gennem hele livet.
17164/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0003.png
6.XII.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK........................................................................................ 8
Udstationering af arbejdstagere ........................................................................................................... 8
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen ................................................................. 10
Program for social udvikling og innovation ...................................................................................... 11
Ligebehandling .................................................................................................................................. 12
Bekæmpelse af vold mod kvinder -
Rådets konklusioner..................................................................
13
Det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne -
Rådets erklæring
......... 14
Styring af Europa 2020-strategien inden for beskæftigelses- og socialpolitikken............................. 14
SUNDHEDS- OG FORBRUGERSPØRGSMÅL ............................................................................. 16
Morgenmadsdirektiver ....................................................................................................................... 16
Grænseoverskridende sundhedstrusler............................................................................................... 17
Organdonation og -transplantation -
Rådets konklusioner.................................................................
18
Sund aldring gennem hele livet -
Rådets konklusioner......................................................................
19
EVENTUELT .................................................................................................................................... 20
Beskæftigelse og socialpolitik ........................................................................................................... 20
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIALPOLITIK
1
Koordinering af sociale sikringsordninger med Albanien, Montenegro, San Marino og Tyrkiet* ....................... 23
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17164/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.XII.2012
SUNDHED
Statistikker over folkesundhed og arbejdsmiljø .................................................................................................... 23
LANDBRUG
EU-import af fjerkrækød fra Brasilien og Thailand - ændring af indrømmelser................................................... 24
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 24
17164/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0005.png
6.XII.2012
DELTAGERE
Belgien:
Laurette ONKELINX
Joëlle MILQUET
Monica DE CONINCK
Philippe COURARD
Bulgarien:
Totyu MLADENOV
Mincho VICHEV
Den Tjekkiske Republik:
Leoš HEGER
Jan VITULA
Jakub DÜRR
Danmark:
Mette FREDERIKSEN
Astrid KRAG
Jonas BERING LIISBERG
Tyskland:
Ursula von der LEYEN
Lutz STROPPE
Estland:
Hanno PEVKUR
Clyde KULL
Irland:
Richard BRUTON
James REILLY
Grækenland:
Ioannis VROUTSIS
Andreas LYKOURENTZOS
Spanien:
Pilar FARJAS
Engracia HIDALGO TENA
Frankrig:
Michel SAPIN
Najat VALLAUD-BELKACEM
Marisol TOURAINE
Italien:
Elsa FORNERO
Renato BALDUZZI
Cypern:
Sotiroula CHARALAMBOUS
Androulla AGROTOU
Letland:
Arvils AŠERADENS
Rinalds MUCIŅŠ
Litauen:
Raimondas ŠUKYS
Audrius BITINAS
Vicepremierminister samt social- og sundhedsminister
med ansvar for Beliris og føderale kulturinstitutioner
Vicepremierminister og indenrigsminister
Beskæftigelsesminister
Statssekretær for sociale spørgsmål, familier og
handicappede
Arbejds- og socialminister
Vicesundhedsminister
Sundhedsminister
Vicearbejds- og vicesocialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelsesminister
Minister for sundhed og forebyggelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for arbejds- og socialspørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for Familie-, Ældre-,
Kvinde- og Ungdomsspørgsmål
Socialminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Sundhedsminister
Minister for beskæftigelse, social beskyttelse og velfærd
Sundhedsminister
Statssekretær for sundhed og forbrug
Statssekretær for beskæftigelse
Arbejds-, beskæftigelses- og erhvervsuddannelsesminister
og minister for arbejdsmarkedsdialog
Minister for kvinders rettigheder, regeringens talsmand
Social- og sundhedsminister
Arbejds- og socialminister med ansvar for ligestilling
Sundhedsminister
Arbejdsminister og minister for social sikring
Sundhedsminister
Statssekretær, Velfærdsministeriet
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Sundhedsminister
Vicesocial- og vicearbejdsminister
17164/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0006.png
6.XII.2012
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Zoltán BALOG
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Chris SAID
Joseph CASSAR
Nederlandene:
Lodewijk ASSCHER
Derk OLDENBURG
Østrig:
Rudolf HUNDSTORFER
Harald GÜNTHER
Polen:
Bartosz ARŁUKOWICZ
Radosław MLECZKO
Portugal:
Pedro MOTA SOARES
Pedro SILVA MARTINS
Rumænien:
Georgeta BRATU
Razvan VULCANESCU
Slovenien:
Brigita
ČOKL
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Zuzana ZVOLENSKA
Branislav ONDRUS
Finland:
Maria GUZENINA-RICHARDSON
Janne METSÄMÄKI
Sverige:
Nyamko SABUNI
Hillevi ENGSTRÖM
Göran HÄGGLUND
Maria LARSSON
Det Forenede Kongerige:
Mark HOBAN
Jo SWINSON
Anna SOUBRY
Kommissionen:
Viviane REDING
László ANDOR
Tonio BORG
Arbejds-, beskæftigelses- og indvandringsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Offentlig Forvaltning og
Retlige Anliggender
Stedfortrædende fast repræsentant
Justitsminister og minister for offentlig dialog og
familiespørgsmål
Minister for sundhed, ældrespørgsmål og lokale
behandlings- og omsorgstilbud
Vicepremierminister, social- og beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for arbejde, sociale spørgsmål og
forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Sundhedsminister
Understatssekretær, Arbejds- og Socialministeriet
Minister for social solidaritet og social sikring
Statssekretær for beskæftigelse
Statssekretær, Arbejds-, Familie- og Socialministeriet
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Statssekretær, Sundhedsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Sundhedsminister
Statssekretær, Arbejds-, Social- og Familieministeriet
Sundheds- og socialminister
Statssekretær
Ligestillingsminister
Beskæftigelsesminister
Social- og sundhedsminister
Børne- og ældreminister
Beskæftigelsesminister
Minister for arbejdsmarkedsforhold og
forbrugerspørgsmål
Parlamentarisk statssekretær
Næstformand
Medlem
Medlem
17164/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0007.png
6.XII.2012
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Milanka OPAČIĆ
Marijan CESARIK
Irena ANDRASSY
Vicepremierminister samt social- og ungdomsminister
Vicesundhedsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
17164/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0008.png
6.XII.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK
Udstationering af arbejdstagere
Rådet drøftede et direktivforslag, der skal sikre en bedre gennemførelse og håndhævelse af
direktivet fra 1996 om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser i en
anden medlemsstat. Ministrene noterede sig fremgangen i det igangværende arbejde med forslaget
og havde en debat om to centrale spørgsmål på grundlag af en note fra formandskabet (16637/12).
Hensigten var at skabe et solidt grundlag for det fremtidige arbejde under det kommende irske
formandskab og dermed bane vejen for, at Rådet kan fastlægge en generel indstilling til forslaget,
som er et af de tolv prioriterede forslag ifølge akten for det indre marked.
Det foreslåede direktiv skal garantere beskyttelse af arbejdstageres rettigheder, afklare
regelrammerne og sikre fair konkurrence. Et sådant håndhævelsesdirektiv er nødvendigt, fordi
erfaringen har vist, at reglerne i direktivet fra 1996 ikke altid håndhæves korrekt, og at
udstationering også misbruges af postkasseselskaber, der oprettes kunstigt i udlandet for at nyde
godt af et lavere beskyttelsesniveau for arbejdstagere eller mere fordelagtige forpligtelser med
hensyn til social sikring.
Debatten fokuserede på to centrale spørgsmål, så Rådet kunne give retningslinjer for de videre
drøftelser.
For det første kan medlemsstaterne for at kontrollere, at reglerne overholdes, i henhold til artikel 9 i
forslaget, indføre
nationale
administrative krav og
kontrolforanstaltninger
for virksomheder, der
udstationerer arbejdstagere. En gruppe delegationer gik ind for en udtømmende liste over de
pågældende foranstaltninger af hensyn til gennemsigtigheden og retssikkerheden, mens en anden
gruppe ønskede en åben liste for at give medlemsstaterne større fleksibilitet og mulighed for at be-
vare den nationale kontrol på det aktuelle niveau.
For det andet indfører forslaget
solidarisk hæftelse
for kontrahenter med hensyn til
underkontrahenters overholdelse af den gældende mindsteløn for så vidt angår byggesektoren
(artikel 12). Flere delegationer foretrækker at lade denne bestemmelse udgå, da der efter deres
opfattelse kun er få medlemsstater, der i øjeblikket har en sådan hæftelsesordning, og en sådan
bestemmelse på EU-plan kan medføre hindringer for udvekslingen af tjenesteydelser på tværs af
grænserne. En lang række delegationer understregede dog, at det er vigtigt at have en sådan ordning
for at beskytte arbejdstagernes rettigheder og bekæmpe svig. Nogle medlemsstater så hellere, at
ordningen indføres gradvist for at undgå mulige forvridninger på det indre marked for udveksling af
tjenesteydelser, mens andre kan acceptere en bestemmelse, som gør det frivilligt for den enkelte
medlemsstat at anvende en ordning med solidarisk hæftelse.
17164/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0009.png
6.XII.2012
Nogle medlemsstater understregede, at det er nødvendigt at finde den rette balance mellem disse to
spørgsmål, og at der bør søges kompromisløsninger for at sikre, at arbejdstagernes rettigheder
beskyttes, samtidig med at det undgås at begrænse den frie udveksling af tjenesteydelser og det
indre marked.
Ifølge den statusrapport, som formandskabet forelagde for ministrene (16540/1/12
REV 1
+
16540/1/12 ADD 1 REV 1),
er der ved drøftelserne i Rådet og dets forberedende organer under det
cypriotiske formandskab gjort betydelige fremskridt med hensyn til flere spørgsmål i forbindelse
med det foreslåede direktiv, f.eks.:
en klarere definition af begrebet "udstationering" med kriterier til at vurdere, om der reelt er
tale om udstationering
bedre information til arbejdstagere og virksomheder om deres rettigheder og forpligtelser
udvidet samarbejde mellem nationale myndigheder
fuldbyrdelse på tværs af grænserne af administrative sanktioner og bøder for manglende
overholdelse ved at indføre et system til gensidig bistand og anerkendelse.
Der skal dog arbejdes videre med nogle af disse spørgsmål og med en række andre spørgsmål, bl.a.
medlemsstaternes tilsyn og bestemmelserne om klagebehandling og efterbetalinger.
Rådet drøftede den første statusrapport (10571/12) om arbejdet med dette forslag på samlingen i
juni (se pressemeddelelse
11386/12,
s. 10-11).
Kommissionen forelagde sit forslag i marts 2012 (8040/12). Europa-Parlamentet har endnu ikke
fastlagt sin holdning til forslaget.
17164/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0010.png
6.XII.2012
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
Rådet gjorde status over forslaget om at bevare Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (der blev oprettet i 2006 for regnskabsårene 2007-2013) i perioden 2014-2020 og
samtidig indføre en række ændringer, bl.a. en udvidelse af anvendelsesområdet (statusrapport:
16035/12).
Efter Kommissionens forslag (15440/11) skal fonden ikke kun støtte arbejdstagere, der afskediges
som følge af strukturændringer i verdenshandelen, således som det er tilfældet efter den oprindelige
forordning, men fonden skal også kunne anvendes i to andre tilfælde: afskedigelser, der opstår som
følge af pludselige, alvorlige økonomiske forstyrrelser, som skyldes en uventet krise, og
vanskeligheder, som landbrugere står over for, når de skal tilpasse eller ændre deres aktiviteter som
følge af internationale aftaler om handel med landbrugsprodukter. Andre ændringer i forhold til
forordningen fra 2006 vedrører medfinansieringssatsen og en hurtigere og enklere
beslutningstagning ved ansøgninger om støtte fra fonden.
Drøftelserne under det danske og cypriotiske formandskab viser, at et stort antal medlemsstater
anser fonden for et meget vigtigt redskab til at udvise solidaritet med arbejdstagere. Mange andre
delegationer er dog kritiske over for forskellige aspekter af forslaget:
Mange delegationer sætter spørgsmålstegn ved udvidelsen af fondens anvendelsesområde til
langbrugere og det store beløb, der afsættes til denne gruppe. Andre delegationer kan
acceptere at medtage landbrugere, hvis de behandles på samme vilkår som de øvrige katego-
rier af arbejdstagere, mens Kommissionens forslag indeholder særlige procedurer og
kriterier til støtte for landbrugere. I betragtning af disse holdninger er alle konkrete
henvisninger til landbrugere blevet fjernet fra artiklerne i formandskabets nuværende udkast
til forordning.
Meningerne er også delte om indførelsen af en differentieret medfinansieringssats og
kriterierne for en sådan differentiering.
Flere delegationer er imod enhver udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte andre
kategorier af arbejdstagere end den nuværende forordning, dvs. at landbrugere, midlertidigt
ansatte, ejere og ledere af meget små, små og mellemstore virksomheder og selvstændige
ikke vil være omfattet.
Endelig er flere delegationer imod, at fonden videreføres i næste budgetperiode frem til
2020.
Drøftelserne om forslaget fortsætter under det kommende irske formandskab.
På samlingen i juni noterede EPSCO-Rådet sig allerede en første statusrapport om forslaget
(10490/12
+
COR 1).
17164/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0011.png
6.XII.2012
Program for social udvikling og innovation
Formandskabet orienterede Rådet om status i forhandlingerne med Europa-Parlamentet om EU's
program for social udvikling og innovation, der for at blive vedtaget skal godkendes af både Rådet
og Parlamentet.
Programmet er bestemt til at yde midler, bl.a. til udvikling og gennemførelse af beskæftigelses- og
socialpolitikken, til europæiske arbejdsformidlinger, der fremmer arbejdstagernes mobilitet i
Europa, og til at lette adgangen til finansiering for små iværksættere, der har vanskeligheder med at
komme ind på arbejdsmarkedet, og for sociale virksomheder. Det omfatter de tre eksisterende
programmer Progress, Eures (Den Europæiske Beskæftigelsestjeneste) og den europæiske
mikrofinansieringsfacilitet Progress, som udvides til også at omfatte social innovation og sociale
eksperimenter, og åbner adgangen til mikrofinansiering for sociale virksomheder. Programmet er en
del af den pakke, der fastlægger samhørighedspolitikken for 2014-2020, og skal supplere Den
Europæiske Socialfond.
I juni 2012 fastlagde Rådet en delvis generel indstilling til udkastet til forordning, som indeholder
programmet (10211/1/12
REV 1,
se også pressemeddelelse
11386/12,
s. 12). Efterfølgende har der
været tre uformelle møder mellem Parlamentet, Rådet og Kommissionen for at nå til enighed.
Forhandlingerne bygger på Kommissionens forslag (15451/11), Rådets delvise generelle indstilling
og udkast til ændringsforslag fra Parlamentets Udvalg om Beskæftigelse og Sociale Anliggender.
Indtil videre har forhandlingerne været koncentreret om aksen mikrofinansiering og socialt
iværksætteri, og de har gjort det muligt at finde et fælles grundlag med Parlamentet om denne del af
programmet, indtil der er opnået en samlet enighed om programmet som helhed. Drøftelserne om
aksen Eures og programmets styring er for nylig påbegyndt og skal videreføres. Med henblik på
disse og andre udestående spørgsmål vil der blive afholdt yderligere forhandlingsmøder under det
irske formandskab.
Programmets budgetbestemmelser indgik ikke i Rådets delvise generelle indstilling og vil blive
tilpasset, når der er truffet afgørelse om EU's flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
17164/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0012.png
6.XII.2012
Ligebehandling
Rådet noterede sig en statusrapport (16063/12) om direktivet om ligebehandling, hvis mål er også at
forbyde forskelsbehandling på grund af religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering
på andre områder end arbejdsmarkedet.
Det foreslåede direktiv, som Kommissionen fremlagde i juli 2008 (11531/08), vil forbyde
forskelsbehandling af ovennævnte grunde på følgende områder: social beskyttelse, herunder social
sikring og sundhedspleje, sociale goder, uddannelse samt adgang til varer og tjenester, herunder
boliger.
Under det cypriotiske formandskab er der gjort fremskridt i forsøget på at tydeliggøre direktivets
anvendelsesområde, navnlig hvad angår adgang til social beskyttelse og adgang til uddannelse. Der
er dog behov for omfattende yderligere drøftelser om forslaget, nærmere bestemt følgende
spørgsmål:
direktivets generelle anvendelsesområde, kompetencefordelingen og nærhedsprincippet
bestemmelserne om handicappede, herunder adgang og tilpasninger i rimeligt omfang for
handicappede
tidsplanen for gennemførelse
behovet for at sørge for retssikkerhed
de samlede virkninger af forslaget, bl.a. for SMV'er.
Mange delegationer anerkender forslagets betydning, særlig for så vidt angår handicappedes
rettigheder. En række delegationer sætter dog spørgsmålstegn ved behovet for denne retsakt, som
efter deres opfattelse griber ind i de nationale beføjelser, eller har andre betænkeligheder, navnlig
med hensyn til retssikkerhed og de praktiske, finansielle og retlige virkninger af forslaget.
På Rådets samling foreslog to delegationer at opgive at arbejde videre med forslaget, eftersom der
ikke synes at være udsigt til nogen løsning efter flere års drøftelser. En række andre delegationer
understregede dog, at arbejdet bør videreføres for at styrke lovgivningen om
ikkeforskelsbehandling.
Der kræves enstemmighed i Rådet for at nå til enighed om dette forslag. Europa-Parlamentet skal
desuden give sin tilslutning.
Forslaget supplerer den nuværende lovgivning om ikkeforskelsbehandling i EU (direktiv 2000/43,
2000/78 og 2004/113).
17164/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0013.png
6.XII.2012
Bekæmpelse af vold mod kvinder -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om bekæmpelse af vold mod kvinder og opfordrede til en mere resolut
indsats for at sikre, at der er støttetjenester til rådighed for ofre for vold i hjemmet (17444/12).
Konklusionerne har til formål at overvåge og bidrage til gennemførelsen af
Beijinghandlingsprogrammet, som er en international dagsorden, der blev oprettet i FN-regi i 1995,
og som skal styrke kvinders position.
Rådet understreger, at vold mod kvinder skal fordømmes som en krænkelse af
menneskerettighederne, og at hverken tradition eller religion kan påberåbes som begrundelse herfor.
Det fremhæver uddannelsessystemets rolle og behovet for at tage hensyn til mændenes rolle i alle
tiltag, der har til formål at udrydde denne form for vold.
For at øge indsatsen efterlyser Rådet bl.a. omfattende tværfaglige strategier med passende
finansiering. Der bør sørges for passende uddannelse af fagfolk, der arbejder på området, og der bør
iværksættes langsigtede oplysningsaktiviteter, hvis virkninger bør evalueres. Desuden bør
dataindsamlingen og registreringen og behandlingen af klager forbedres.
Rådet anbefaler desuden at overveje at oprette en særlig europæisk hjælpetjeneste for ofre for vold
mod kvinder og udnævne 2015 til det europæiske år for nultolerance over for vold mod kvinder.
17164/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0014.png
6.XII.2012
Det europæiske år for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne -
Rådets erklæring
Rådet vedtog en erklæring, der markerer afslutningen på det europæiske år for aktiv aldring og
solidaritet mellem generationerne (2012) (17468/12). Erklæringen gennemgår de resultater, der er
opnået, beskriver udfordringerne fremover og fremhæver en række vigtige budskaber. Bilaget
indeholder ledende principper, der er aftalt med Udvalget for Social Beskyttelse og
Beskæftigelsesudvalget med henblik på den videre indsats på disse områder, og som er koncentreret
om beskæftigelse, deltagelse i samfundet og et uafhængigt liv.
Formålet med det europæiske år 2012 er at sætte fokus på ældres bidrag til samfundet og
økonomien, forbedre betingelserne, så ældre sættes i stand til at leve et uafhængigt liv, og øge
solidariteten mellem generationerne.
Rådet understreger i sine vigtigste budskaber behovet for at sikre ældres deltagelse i samfundet og
udnytte deres potentiale fuldt ud. Der bør tilskyndes til samarbejde og overførsel af viden og
kompetencer mellem generationerne. Det bør gøres lettere at forene arbejdsliv og familieliv. Rådet
lægger desuden vægt på, at det er vigtigt at integrere målet om aktiv aldring i alle relevante
politikområder.
Styring af Europa 2020-strategien inden for beskæftigelses- og socialpolitikken
Rådet havde en udveksling af synspunkter om økonomisk styring inden for beskæftigelses- og
socialpolitikken som led i gennemførelsen af Europa 2020-strategien (se noten fra formandskabet
16095/1/12 REV 1).
Ministrenes drøftelser byggede bl.a. på en forelæggelse ved Kommissionen af dens
årlige
vækstundersøgelse
for 2013 og rapporten om varslingsmekanismen. Den årlige vækstundersøgelse
for 2013 (16669/12), som også indeholder den fælles beskæftigelsesrapport (16669/12
ADD 2)
og
en makroøkonomisk rapport (16669/12
ADD 1),
fastlægger Kommissionens synspunkter
vedrørende de budgetmæssige, økonomiske og sociale prioriteter for de kommende år og markerer
starten på det europæiske semester i 2013, forløbet med den årlige overvågning af de økonomiske
politikker og strukturreformer. Rapporten om varslingsmekanismen (16671/12) indleder proceduren
i forbindelse med makroøkonomiske ubalancer, som har til formål at identificere og korrigere
problematiske makroøkonomiske ubalancer i medlemsstaterne.
17164/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0015.png
6.XII.2012
Ministrene udtrykte generelt tilfredshed med den økonomiske pakke, der blev forelagt af
Kommissionen. De understregede behovet for at videreføre indsatsen med henblik på at tackle
arbejdsløsheden og krisens sociale konsekvenser, og mange ministre orienterede om de tiltag, der
iværksættes i deres lande. Ungdomsarbejdsløsheden blev anset for at være et særligt presserende
spørgsmål; i denne henseende fremhævede en række medlemsstater vigtigheden af passende
uddannelse. Af andre vigtige punkter, der blev fremført af medlemsstaterne, kan nævnes behovet
for at tage hensyn til de enkelte medlemsstaters særlige kendetegn og udvikle finansielle politikker i
sammenhæng med vækstpolitikker. Nogle medlemsstater påpegede, at der ganske vist er behov for
at modernisere den sociale beskyttelse, men at den afgørende rolle, som social beskyttelse og social
sikring spiller for samfundet, ikke må glemmes.
Rådet noterede sig de seneste beskæftigelsestal og godkendte ajourføringen i december 2012 af
Beskæftigelsesudvalgets halvårlige
overvågning af beskæftigelsesresultaterne,
som for første
gang indeholder et nyt værktøj til benchmarking af målene for arbejdsmarkedet (16061/12).
Ministrene udtrykte også tilfredshed med den
ungdomsbeskæftigelsespakke,
der blev forelagt af
Kommissionen, og som var blevet offentliggjort dagen før Rådets samling. Pakken vil inden længe
blive gennemgået i nærmere enkeltheder. Pakken har til formål at tackle den vanskelige
økonomiske situation, som unge befinder sig i i Europa. Den består af en overordnet meddelelse
med titlen "Unge på vej ind i beskæftigelse", et forslag til en henstilling fra Rådet om indførelse af
en ungdomsgaranti, en gennemgang af initiativet "Muligheder for unge" efter et år og tre målrettede
kommissionsinitiativer. Disse initiativer omfatter en kommissionsmeddelelse om iværksættelse af
anden fase af høringen af europæiske arbejdsmarkedsparter om en kvalitetsramme for
praktikophold, den fremtidige oprettelse af en europæisk alliance for lærlingeuddannelser og
iværksættelsen i første halvdel af 2013 af en høring af interessenter om et kommende Eures- (Den
Europæiske Beskæftigelsestjeneste) program for job til unge.
17164/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0016.png
6.XII.2012
SUNDHEDS- OG FORBRUGERSPØRGSMÅL
Morgenmadsdirektiver
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling om tilpasning af Kommissionens
gennemførelsesbeføjelser i de fem produktspecifikke direktiver, som også almindeligvis kaldes
"morgenmadsdirektiverne" (16260/12
+
COR 1
+
COR 2),
til artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) om delegerede retsakter.
En generel indstilling er udtryk for en enighed i Rådet i afventning af vedtagelsen af Europa-
Parlamentets førstebehandlingsholdning.
De fem morgenmadsdirektiver vedrører:
kaffeekstrakter og cikorieekstrakter
kakao- og chokoladeprodukter
visse former for sukker
marmelade og frugtgelé
inddampet mælk.
I medfør af artikel 290 i TEUF kan Kommissionen få delegeret beføjelser af EU-medlovgiverne
(dvs. Rådet og Parlamentet) til at ændre eller supplere visse ikkevæsentlige elementer i
lovgivningsmæssige retsakter. Disse lovgivningsmæssige retsakter, som kaldes "delegerede
retsakter", omfatter mange af de samme typer foranstaltninger, som dem, der tidligere blev vedtaget
efter "forskriftsproceduren med kontrol", som Rådet indførte i "komitologiafgørelsen" i 2006.
Rådet og Parlamentet kan på de betingelser, der er fastsat i den delegerede retsakt, beslutte at
tilbagekalde delegationen eller gøre indsigelse mod den delegerede retsakt. Delegationens
specifikke formål, indhold, omfang og varighed afgrænses i hver enkelt basisretsakt.
17164/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0017.png
6.XII.2012
Grænseoverskridende sundhedstrusler
Rådet gjorde status over fremskridtet med et udkast til afgørelse, der sigter mod at styrke EU's
kapaciteter og strukturer til at sikre en effektiv indsats over for alvorlige grænseoverskridende
sundhedstrusler
(16570/12).
Alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler kan være hændelser fremkaldt af overførbare
sygdomme, biologiske agenser, der forårsager ikkeoverførbare sygdomme, samt trusler af kemisk,
miljømæssig eller ukendt oprindelse, herunder trusler om bevidst ondsindede handlinger. Trusler,
der udspringer af virkningerne af klimaforandringer (dvs. hede- og kuldebølger), kan også
indlemmes i afgørelsens anvendelsesområde.
Der er under det cypriotiske formandskab gjort et godt fremskridt, og udkastet til afgørelse er blevet
ændret i overensstemmelse med medlemsstaternes bemærkninger. De ændringer, som det
cypriotiske formandskab har foreslået, sikrer navnlig medlemsstaternes uafhængighed med hensyn
til beredskabsplanlægning og beredskabsplanlægningens ikkeobligatoriske karakter på europæisk
niveau og giver Udvalget for Sundhedssikkerhed en afgørende rolle i forbindelse med
konsultationer mellem medlemsstaterne og med Kommissionen. Det er imidlertid nødvendigt med
videre drøftelser for at nå til enighed i Rådet om hele forslaget. Dette vil gøre det muligt for det
kommende irske formandskab at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på at
nå til enighed ved førstebehandlingen.
Målet med udkastet til afgørelse er at
styrke den epidemiologiske overvågning i EU og udvide anvendelsen af systemet for tidlig
varsling og reaktion
give mulighed for, at flere EU-medlemsstater kan foretage fælles indkøb af medicinske
modforanstaltninger (f.eks. vacciner)
tilvejebringe et retsgrundlag for Udvalget for Sundhedssikkerheds funktionsmåde.
Udkastet til afgørelse er omfattet af den almindelige lovgivningsprocedure, hvilket betyder, at
Europa-Parlamentet og Rådet skal vedtage det i fællesskab på lige fod.
17164/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0018.png
6.XII.2012
Organdonation og -transplantation -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om organdonation og -transplantation (16666/12
+
COR 1).
Konklusionerne fokuserer på tre vigtige udfordringer, som tages op i handlingsplanen: forøgelse af
antallet af organer, der stilles til rådighed, fremme af effektive og tilgængelige
transplantationssystemer og forbedring af kvaliteten og sikkerheden.
Konklusionerne ser med tilfredshed på de foranstaltninger, der er truffet indtil videre for at øge
tilgængeligheden af organer (som f.eks. udviklingen af nationale programmer til at forbedre
indsatsen i nekrodonationsprocessen), og minder om betydningen af at tilskynde folk til at forpligte
sig til at blive organdonorer efter døden. De opfordrer desuden medlemsstaterne til at fortsætte
arbejdet med at øge tilgængeligheden af organer, f.eks. ved at indføre gennemsigtige ordninger for
omkostningsgodtgørelse for levende donorer, og, hvis det er relevant, for kompensation af det
direkte indkomsttab ved donation fra levende.
Med hensyn til fremme af effektive og tilgængelige transplantationssystemer ser konklusionerne
med glæde på indgåelsen af bilaterale og multilaterale aftaler mellem medlemsstaterne om
udveksling af organer og minder om, at ulovlig handel med organer krænker de grundlæggende
menneskerettigheder og har en negativ indvirkning på offentlighedens tillid og borgernes villighed
til at donere organer.
Med hensyn til forbedring af kvaliteten og sikkerheden minder konklusionerne om behovet for at
forbedre viden om sundhedstilstanden for patienter med transplantationer og opfordrer
medlemsstaterne til at udveksle deres nationale procedurer for autorisation til
udtagningsorganisationer og transplantationscentre samt deres ekspertise om transplantation af
organer fra donorer udvalgt efter alternative kriterier, som f.eks. ældre donorer, for at øge antallet af
organer, der stilles til rådighed.
Organtransplantation betragtes som en de mest omkostningseffektive behandlinger af nyresvigt og
er den eneste mulige behandling ved lever-, lunge- og hjertesvigt.
Organdonation og -transplantation er en af prioriteterne for det cypriotiske formandskab og blev
drøftet på det uformelle ministermøde, som fandt sted den 10.-11. juli 2012 i Nicosia.
17164/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0019.png
6.XII.2012
Sund aldring gennem hele livet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog også konklusioner om sund aldring gennem hele livet (16665/12). Konklusionerne,
som bygger på en konference om dette emne, der blev afholdt af formandskabet i september,
opfordrer til, at der gøres en indsats for sundhedsfremme, forebyggelse af sygdomme og tidlig
diagnosticering.
Mere specifikt anerkender konklusionerne, at innovative tilgange til sundhedsfremme og
sygdomsforebyggelse vil kunne hjælpe ældre mennesker til at forblive uafhængige længere og
forbedre deres livskvalitet. De understreger, at godt helbred blandt personer i den erhvervsaktive
alder bidrager til højere produktivitet og andre fordele for borgerne og samfundet med hensyn til at
opfylde målene i EU 2020-strategien for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst. Konklusionerne
opfordrer medlemsstaterne til at gøre spørgsmålet om sund aldring gennem hele livet til en af deres
prioriteter for de kommende år og til at vælge en tilgang, der flytter fokus mod sundhedsfremme,
forebyggelse af sygdomme og tidlig diagnosticering. Kommissionen opfordres til at bidrage til
udviklingen af politikker for sundhedsfremmeaktiviteter og tilskyndes til sammen med
medlemsstaterne at fremme strategier til bekæmpelse af risikofaktorer såsom rygning,
alkoholrelaterede skader, ulovlige stoffer, usund kost og mangel på fysisk aktivitet samt
miljøfaktorer. Medlemsstaterne hilser navnlig en ny EU-alkoholstrategi velkommen.
17164/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0020.png
6.XII.2012
EVENTUELT
Rådet noterede sig følgende:
Beskæftigelse og socialpolitik
Supplerende pensionsrettigheder for mobile arbejdstagere
Formandskabet orienterede ministrene om status med hensyn til et forslag til direktiv, der skal
forbedre mulighederne for at optjene og bevare supplerende pensionsrettigheder for at fremme
arbejdskraftens mobilitet (Kommissionens forslag:
13857/07).
Det cypriotiske formandskab gav et
sammendrag af arbejdet med forslaget, som har været afbrudt i nogle år. De nye drøftelser var
navnlig koncentreret om retsgrundlaget.
EU-fond for de socialt dårligst stillede
Formandskabet orienterede også ministrene om status med hensyn til et forslag til forordning om
oprettelse af en fond for EU-bistand til de socialt dårligst stillede for næste budgetperiode frem til
2020 (Kommissionens forslag:
15865/12).
Det nye redskab skal uddele fødevarer og andre former
for ikkefinansiel bistand til de mest trængende i samfundet. Drøftelserne i Rådets forberedende
organer er netop påbegyndt.
Konferencer på det beskæftigelses- og socialpolitiske område
Rådet blev orienteret om konferencer på det beskæftigelses- og socialpolitiske område under det
cypriotiske formandskab. Yderligere oplysninger om konferencerne findes i
17045/12.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Det kommende irske formandskab forelagde sit arbejdsprogram på det beskæftigelses- og
socialpolitiske område, der vil have vækst- og jobmuligheder som overordnet prioritet.
Der vil blive arbejdet videre med lovgivningsforslagene om arbejdskraftens mobilitet, dvs.
forslagene om udstationering af arbejdstagere, beskyttelse af vandrende arbejdstagere og
supplerende pensionsrettigheder for mobile arbejdstagere.
Håndteringen af ungdomsarbejdsløsheden vil få høj prioritet, navnlig ungdomsgarantier.
Det europæiske semester bliver en anden vigtig opgave, hvor det kommende formandskab vil
bestræbe sig på at drage nytte af erfaringerne fra det seneste år.
17164/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0021.png
6.XII.2012
Desuden vil arbejdet med den foreslåede fond for EU-bistand til de socialt dårligst stillede blive
indledt, og drøftelserne om Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen vil fortsætte.
Sundhed og forbrugerpolitik
Programmet Sundhed for Vækst for 2014-2020
Det cypriotiske formandskab orienterede Rådet om status for forhandlingerne om det tredje EU-
program for sundhed for 2014-2020 (17027/12).
Gennemsigtighed i prisbestemmelserne for lægemidler
Det cypriotiske formandskab underrettede Rådet om status for forhandlingerne om et forslag til
direktiv om gennemsigtighed i prisbestemmelserne for humanmedicinske lægemidler og disse
lægemidlers inddragelse under de offentlige sygesikringsordninger (16555/12).
Medicinsk udstyr
Kommissionen gav en kort orientering om de vigtigste forbedringer af EU's lovgivningsramme for
medicinsk udstyr, der tilsigtes med de to udkast til forordning om medicinsk udstyr, som for nylig
er blevet forelagt. De foreslåede forordninger vil erstatte de direktiver, der er gældende på
nuværende tidspunkt. Ministrene drøftede under frokosten gennemførelsen af den fælles
handlingsplan, som blev iværksat i februar med henblik på at stramme kontrollen med og øge
markedsovervågningen af medicinsk udstyr (efter PIP-implantatkrisen).
Fødevarer bestemt til sårbare personer
Det cypriotiske formandskab orienterede Rådet om den enighed, der blev nået med Europa-
Parlamentet om et udkast til forordning om fødevarer, som anses for at være meget vigtige for visse
sårbare personer såsom spædbørn og småbørn (17033/12).
Udkastet til forordning skal nu formelt vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet.
Formålet med udkastet til forordning er at præcisere den lovgivningsmæssige ramme for disse
fødevarer ved at undgå overlapning mellem særlige lovbestemmelser, der gælder for sådanne
fødevarer, og lovbestemmelser, der gælder for almindelige fødevarer. Endvidere har det til hensigt
at lukke de juridiske smuthuller i det eksisterende system og sikre, at EU-reglerne vedrørende
sådanne fødevarer anvendes på samme måde i alle medlemsstaterne. Dermed er det medvirkende til
at bringe juridisk klarhed, hvilket er i både forbrugernes og producenternes interesse, og til at
forhindre forvridninger på det indre marked.
17164/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0022.png
6.XII.2012
EU's ramme for nedbringelse af saltforbruget
Kommissionen orienterede Rådet om sin undersøgelse af medlemsstaternes gennemførelse af EU's
ramme om nedbringelse af saltforbruget (17035/12).
Patientrettigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser
Kommissionen orienterede Rådet om gennemførelsen af direktiv 2011/24/EU om patientrettigheder
i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser (17037/12).
WHO's rammekonvention om tobakskontrol
Det cypriotiske formandskab og Kommissionen orienterede Rådet om 5. samling i konferencen
mellem parterne i WHO's rammekonvention om tobakskontrol (FCTC CoP5) (17038/12).
Folkesundhedsgruppen på Højt Plan
Det cypriotiske formandskab orienterede Rådet om mødet i Folkesundhedsgruppen på højt plan den
28. september 2012 (15014/12).
Sundhedsrisici som følge af asbest
Den italienske delegation rettede Rådets opmærksomhed mod sundhedsrisici som følge af asbest og
foreslog, at der vedtages en fælles EU-strategi for at imødegå dette spørgsmål (17009/12).
Konferencer under det cypriotiske formandskab
Det cypriotiske formandskab orienterede Rådet om de konferencer, det har afholdt (17018/12).
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Den irske delegation orienterede ministrene om sit arbejdsprogram på sundhed- og
forbrugerpolitikområdet i sin egenskab af kommende formandskab for Rådet for Den Europæiske
Union.
17164/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0023.png
6.XII.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SOCIALPOLITIK
Koordinering af sociale sikringsordninger med Albanien, Montenegro, San Marino og
Tyrkiet*
Rådet vedtog den holdning, som EU skal indtage til bestemmelserne om koordinering af de sociale
sikringsordninger, der er omhandlet i associeringsaftalerne eller lignende aftaler mellem EU og
Albanien, Montenegro, San Marino og Tyrkiet (14795/12,
14796/12, 14797/12
og
14798/12,
erklæringer:
16123/12
og
16127/12).
Disse bestemmelser, der skal vedtages af de fælles
associeringsorganer med de fire ikke-EU-lande, gennemfører principperne om begrænset
koordinering af de sociale sikringsordninger, der er omhandlet i aftalerne. Formålet er at sikre, at
arbejdstagere fra partnerlandene kan modtage visse sociale sikringsydelser i henhold til
lovgivningen i den medlemsstat, hvor de arbejder eller har arbejdet. Gensidighedsprincippet
indebærer, at dette også gælder EU-borgere, som arbejder i disse lande.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen om EPSCO-Rådets samling i oktober (14408/12,
s. 10-11), hvor der allerede blev opnået politisk enighed med forbehold af jurist-lingvisternes
gennemgang af udkastene til tekst.
SUNDHED
Statistikker over folkesundhed og arbejdsmiljø
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om
gennemførelse af forordning nr. 1338/2008 om fællesskabsstatistikker over folkesundhed og
arbejdsmiljø for så vidt angår statistikker baseret på interviewundersøgelsen vedrørende sundhed i
EU (15220/12).
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Dette betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage forordningen, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
17164/12
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453996_0024.png
6.XII.2012
LANDBRUG
EU-import af fjerkrækød fra Brasilien og Thailand - ændring af indrømmelser
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af aftaler i form af brevveksling om ændring af
indrømmelser for fjerkrækød mellem EU og Brasilien og mellem EU og Thailand i henhold til
artikel XXVIII i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel 1994 (GATT 1994)
(7883/12,
7884/12
og
7885/12).
Forhandlingerne i henhold til artikel XXVIII i GATT 1994 blev afsluttet i 2007 for så vidt angår
fjerkræ og omhandlede toldpositionerne for fjerkrækød og visse former for forarbejdet fjerkrækød.
Efterfølgende har importdata vist en dramatisk stigning i importen af forarbejdet fjerkrækød under
en toldposition, der ikke indgik i disse forhandlinger, og hvor eksportørerne tilsyneladende udnytter
den relative skævhed i beskyttelsesniveauet i EU. For at kunne sætte effektivt ind over for disse
substitutionseffekter, som påvirker EU's fjerkræindustri, har Kommissionen anmodet Rådet om
bemyndigelse til at genforhandle indrømmelserne for fjerkrækød med Brasilien og Thailand.
Forhandlingerne mundede ud i aftaler i form af brevveksling med Thailand, paraferet den
22. november 2011, og med Brasilien, paraferet den 7. december 2011.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Anke SPOORENDONK (Tyskland) som medlem af Regionsudvalget for den
resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015 (16702/12).
17164/12
24
DA