Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3206 - Beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold
Den 15. november 2012
FVM 084
___________________________________________________________________
SAMLENOTAT
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse)
den 6.-7. december 2012
____________________________________________________________________
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
direktiv 1999/4/EF, 2000/36/EF, 2001/111/EF, 2001/113/EF og
2001/114/EF, hvad angår Kommissionens beføjelser
- Generel indstilling
KOM (2012) 150
Side 2
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fødevarer be-
stemt til spædbørn og småbørn samt fødevarer til særlige medicinske for-
mål
- Politisk enighed
KOM (2011) 353
Side 4
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerbeskyttelse) den 6. - 7. december 2012
1.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af direktiv
1999/4/EF, 2000/36/EF, 2001/111/EF, 2001/113/EF og 2001/114/EF, hvad angår
Kommissionens beføjelser
KOM (2012) 150
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om opdatering af direktiv 1999/4/EF om kaffe- og cikorieekstrak-
ter, 2000/36/EF om kakao- og chokoladevarer bestemt til konsum, 2001/111/EF om visse former for
sukker bestemt til konsum, 2001/113/EF om marmelade og frugtgelé samt kastanjecreme bestemt til
konsum og 2001/114/EF om visse former for konserveret helt eller delvis inddampet mælk bestemt til
konsum. Forslaget er en tilpasning til Lissabon-traktatens bestemmelser om delegerede retsakter,
TEUF artikel 290, og gennemførelsesretsakter, TEUF artikel 291. En vedtagelse af forslaget vil ikke
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og resten af EU.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2012) 150 af 30. marts 2012 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af direktiv 1999/4/EF om kaffe- og cikorieekstrakter,
2000/36/EF om kakao- og chokoladevarer bestemt til konsum, 2001/111/EF om visse former for
sukker bestemt til konsum, 2001/113/EF om marmelade og frugtgelé samt kastanjecreme bestemt til
konsum og 2001/114/EF om visse former for konserveret helt eller delvis inddampet mælk bestemt
til konsum. Forslaget er oversendt til Rådet den 20. april 2012 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og 114, stk. 1 og skal behandles efter
proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure, TEUF artikel 294.
Forslaget forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (beskæftigelse,
socialpolitik, sundhed og for-
brugerbeskyttelse)
den 6.-7. december 2012 med henblik på at opnå en generel indstilling.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en revision af allerede vedtaget EU-lovgivning, og det er derfor regeringens opfattelse,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Forslaget er en tilpasning til Lissabon-traktatens bestemmelser om delegerede retsakter, TEUF artikel
290, og gennemførelsesretsakter, TEUF artikel 291.
Med forslaget tildeles Kommissionen beføjelser til at vedtage delegerede retsakter, jf. TEUF artikel
290, vedrørende tilpasning eller ajourføring af de tekniske egenskaber og definitioner med henblik på
at tilpasse direktiverne til den tekniske udvikling samt udviklingen indenfor relevante internationale
standarder.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen tildeles disse beføjelser for en ubestemt periode.
Formandskabets seneste kompromisforslag
Det cypriotiske formandskab har fremlagt et revideret forslag med henblik på at opnå en generel ind-
stilling. Med formandskabets forslag tildeles Kommissionen beføjelser til at vedtage delegerede rets-
akter, jf. TEUF artikel 290, der vedrører tilpasning eller ajourføring af tekniske egenskaber, idet til-
pasning af egentlige definitioner med forslaget skal fastsættes via den almindelige lovgivningsproce-
dure, TEUF artikel 294.
Formandskabets forslag fastsætter desuden en tidsbegrænsning på 5 år for Kommissionens beføjelse
til at vedtage delegerede retsakter.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Forslaget behandles i Europa-Parlamentets ud-
valg for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed (ENVI). Det forventes, at Europa-Parlamentets
miljøudvalg vil behandle forslaget den 20. februar 2013, og at Europa-Parlamentets betænkning om
forslaget efterfølgende sættes på plenarforsamlingen den 16. april 2013 til vedtagelse.
Gældende dansk ret
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/4/EF om kaffe- og cikorieekstrakter er implementeret i
dansk ret ved bekendtgørelse nr. 829 af 1. september 2000 om kaffe- og cikorieekstrakter.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/36/EF om kakao- og chokoladevarer bestemt til kon-
sum er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 336 af 12. maj 2003 om kakao, chokolade-
og vekaovarer.
Rådets direktiv 2001/111/EF om visse former for sukker bestemt til konsum er implementeret i dansk
ret ved bekendtgørelse nr. 529 af 18. juni 2003 om visse former for sukker.
Rådets direktiv 2001/113/EF om marmelade og frugtgelé samt kastanjecreme bestemt til konsum er
implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 838 af 10. oktober 2003 om marmelade og frugtgelé
samt kastanjecreme m.v.
Rådets direktiv 2001/114/EF om visse former for konserveret helt eller delvis inddampet mælk be-
stemt til konsum er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 335 af 10. maj 2004 om mælke-
produkter m.v.
Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller administrative konsekven-
ser for det offentlige, eller konsekvenser for EU’s budget, ligesom forslaget ikke skønnes at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
En vedtagelse af forslaget vil ikke berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og resten af EU.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0004.png
Høring
Forslaget er sendt i høring på høringsportalen, samt i § 2-udvalget (landbrug) og det Rådgivende Fø-
devareudvalgs EU-underudvalg.
Der er ikke indkommet bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for, at medlemsstaterne har en stærk kontrol med Kommissionens udøvelse af
kompetencer, samt at medlemsstaternes eksperter inddrages i det forberedende arbejde med retsakter,
for så vidt angår spørgsmålet om delegation af kompetence til Kommissionen gennem enten delege-
rede retsakter, jf. TEUF artikel 290, eller gennemførelsesretsakter, jf. TEUF artikel 291.
Regeringen støtter på den baggrund formandskabets forslag til generel indstilling.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være tilslutning til en generel indstilling blandt medlemsstaterne.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fødevarer bestemt til
spædbørn og småbørn samt fødevarer til særlige medicinske formål
KOM (2011) 353
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. marts 2012. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionens forslag indebærer en revision af lovgivningen om fødevarer bestemt til særlig ernæ-
ring, der er omfattet af rammedirektivet 2009/39/EF. Forslaget har som formål at forenkle og præci-
sere lovgivningen på området. Kommissionen foreslår afskaffelse af begrebet ”fødevarer bestemt til
særlig ernæring”. Forslaget indebærer en ny, generel forordning, som finder anvendelse på et antal
klart afgrænsede og definerede kategorier af fødevarer. Det drejer sig om modermælkserstatninger
og tilskudsblandinger, forarbejdede fødevarer baseret på cerealier og babymad til spædbørn og
småbørn samt fødevarer til særlige medicinske formål. De øvrige fødevarekategorier, der er regule-
ret under det nugældende rammedirektiv om fødevarer bestemt til særlig ernæring eller i særregule-
ring udstedt i medfør heraf, vil dermed falde uden for forordningens anvendelsesområde og være re-
guleret af den øvrige eksisterende fødevarelovgivning i EU, herunder af anprisningsforordningen og
berigelsesforordningen. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Det cypriotiske formandskab forventes at sætte forslaget på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik,
sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 6.-7. december 2012 med henblik på vedtagelse af politisk
enighed.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0005.png
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2011) 353 af 20. juni 2011 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om fødevarer bestemt til spædbørn og småbørn samt fødevarer til særlige medicin-
ske formål. Forslaget er oversendt til Rådet den 29. juni 2011 i dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter proceduren for den al-
mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Forslaget forventes sat på dagsordnen for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbru-
gerbeskyttelse) den 6.-7. december 2012 med henblik på vedtagelse af politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at målene for forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemssta-
terne selv og derfor bedre gennemføres på EU-niveau, da den eksisterende fremgangsmåde, hvor det
er de enkelte medlemsstater, der træffer foranstaltninger, kan føre til forskellige niveauer for fødeva-
resikkerhed og beskyttelse af menneskers sundhed. De forskellige regelsæt kan derved også hæmme
den frie bevægelighed for de berørte fødevarer i EU. Kommissionen konkluderer på den baggrund, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at nærhedsprincippet på det foreliggende grundlag er over-
holdt. Der henvises i den forbindelse til, at forslaget indebærer en revision af eksisterende EU-regler,
hvis primære fokus er opretholdelse af gældende bestemmelser for visse nærmere definerede katego-
rier af fødevarer, det vil sige de tre omfattede områder: modermælkserstatninger og tilskudsblandin-
ger, forarbejdede fødevarer baseret på cerealier og babymad til spædbørn og småbørn samt fødevarer
til særlige medicinske formål.
Formål og indhold
Med forslaget revideres lovgivningen om fødevarer bestemt til særlig ernæring, som er omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/39/EF af 6. maj 2009 om fødevarer bestemt til særlig
ernæring.
Fødevarer bestemt til særlig ernæring er ifølge det nugældende direktiv fødevarer, der adskiller sig
fra almindelige fødevarer, og er specielt fremstillede produkter, som har til formål at opfylde bestem-
te befolkningsgruppers specifikke ernæringsmæssige behov. Direktivet fastsætter de generelle krav til
sammensætning og mærkning af disse fødevarer. Derudover er der i medfør af direktivet udstedt en
række særdirektiver, der regulerer visse specifikke kategorier af fødevarer
1
.
Kommissionen begrunder forslaget med, at grundlaget for de gældende regler blev vedtaget for mere
end 30 år siden. Siden da har fødevarelovgivningen i EU udviklet sig på en lang række områder. Det
1
Det drejer sig om modermælkserstatninger og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn, forarbejdet mad til spædbørn
og småbørn, fødevarer til særlige medicinske formål, slankekostprodukter samt produkter til personer med glutenintole-
rance.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0006.png
er i den forbindelse særligt relevant at fremhæve kosttilskudsdirektivet
2
, berigelsesforordningen
3
, an-
prisningsforordningen
4
, samt den generelle fødevareforordning
5
.
Hovedformålet med revisionen er således en forenkling og præcisering af lovgivningen på området.
For at skabe kohærens i lovgivningen fremsætter Kommissionen derfor sit forslag som en forordning,
der er direkte gældende i medlemsstaterne. Kommissionen henviser i den forbindelse til, at direkti-
vets anvendelsesområde er blevet fortolket og håndhævet forskelligt fra medlemsstat til medlemsstat
og, at ovennævnte nyere retsakter i øvrigt vil kunne regulere en række af de fødevarekategorier, der i
dag er omfattet af direktivet. Revisionen af lovgivningen vil desuden ifølge Kommissionen ske uden
samtidig at gå på kompromis med det eksisterende niveau for fødevaresikkerhed og forbrugerinfor-
mation samt det indre markeds funktion.
Med forslaget afskaffes begrebet ”fødevarer bestemt til særlig ernæring”. Der foreslås i den forbin-
delse en ny, generel forordning, som finder anvendelse på et antal klart afgrænsede og definerede ka-
tegorier af fødevarer. Disse kategorier er blevet identificeret som værende af afgørende betydning for
bestemte, nærmere afgrænsede grupper af forbrugere med særlige ernæringsmæssige behov. Det dre-
jer sig om modermælkserstatninger og tilskudsblandinger, forarbejdede fødevarer baseret på cerealier
og babymad til spædbørn og småbørn samt fødevarer til særlige medicinske formål. Således vil de
øvrige fødevarekategorier, der er reguleret under det nugældende rammedirektiv eller i særregulering
udstedt i medfør heraf, falde uden for forordningens anvendelsesområde og udelukkende være regu-
leret af den øvrige EU-fødevarelovgivning. Kommissionen fremhæver i den forbindelse udtrykkeligt
i præamblen til forslaget, at angivelserne ”glutenfri”, ”meget lavt indhold af gluten”, ”måltidserstat-
ning til vægtkontrol” samt ”kosterstatning til vægtkontrol” udelukkende bør være reguleret i anpris-
ningsforordningen. Der skal i den forbindelse gennemføres tekniske tilpasninger i anprisningsforord-
ningen med indarbejdelse af de nævnte anprisninger, samt anvendelsesbetingelser herfor, inden den
nye forordning finder anvendelse.
De nugældende definitioner af ”modermælkserstatning”, ”tilskudsblanding”, ”forarbejdet fødevare
baseret på cerealier”, ”babymad” samt ”fødevare til særlige medicinske formål” er indarbejdet i for-
slaget. Kommissionen tillægges dog beføjelser til at tilpasse definitionerne under hensyntagen til tek-
niske og videnskabelige fremskridt samt udviklingen på området internationalt. Beføjelsen til at til-
passe definitionerne delegeres til Kommissionen i form af vedtagelse af delegerede retsakter, TEUF
artikel 290.
Forslaget indeholder desuden en række almindelige krav til sammensætning af og oplysning om de
fødevarekategorier, der er omfattet af forslaget. Således stilles der blandt andet krav om, at oplysnin-
ger om de berørte fødevarer ikke må være vildledende samt om, at fødevarernes egnethed til at op-
fylde de særlige ernæringsmæssige behov skal være videnskabeligt dokumenteret.
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/46/EF af 10. juni 2002 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivninger om kosttilskud.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1925/2006 af 20. december 2006 om tilsætning af vitaminer og mi-
neraler samt visse andre stoffer til fødevarer.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsan-
prisninger af fødevarer.
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper og krav i fø-
devarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødeva-
resikkerhed.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med forslaget afgives der endvidere kompetence til Kommissionen til senest 2 år efter datoen for
forordningens ikrafttræden at vedtage delegerede retsakter, TEUF artikel 290, vedrørende særlige
krav til de fødevarekategorier, der er omfattet af forordningen. Forslaget indeholder i den forbindelse
en udtømmende liste over de særlige krav hvorom, der skal fastsættes regler. Det drejer sig om særli-
ge krav til produkternes sammensætning, anvendelse af pesticider og restkoncentrationer af sådanne i
produkterne, mærkning, herunder godkendelse af ernærings- og sundhedsanprisninger, en anmeldel-
sesprocedure i relation til markedsføring af produkterne samt krav til salgsfremme- og handelspraksis
for modermælkserstatninger og til de oplysninger, der skal gives til spædbørns- og småbørnsernæring
med henblik på at sikre fyldestgørende oplysninger om hensigtsmæssige kostvaner. Ved fastsættelsen
af de særlige krav skal Kommissionen tage hensyn til de nugældende regler for de berørte fødevare-
kategorier. Under hensyntagen til relevante tekniske og videnskabelige fremskridt tillægges Kommis-
sionen endvidere beføjelse til at opdatere ovenfornævnte retsakter gennem delegerede retsakter,
TEUF artikel 290.
Forslaget indeholder mulighed for, at Kommissionen kan vedtage hasteforanstaltninger under de de-
legerede retsakter, TEUF artikel 290.
Med forslaget lægges der yderligere op til, at Kommissionen senest to år efter forordningens ikraft-
træden opretter og efterfølgende ajourfører en EU-positivliste over stoffer, herunder vitaminer, mine-
raler og aminosyrer, som kan tilsættes de fødevarekategorier, der er omfattet af forslaget. Listen, som
skal baseres på kriterier fastlagt i forordningen, samt efterfølgende ajourføringer heraf, skal vedtages
via gennemførelsesretsakter, TEUF artikel 291, i en undersøgelsesprocedure, artikel 5 i Europa-
Parlamentet og Rådets forordning (EU) Nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle regler og
principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførel-
sesbeføjelser. Optagelse af et stof på positivlisten kan ske på foranledning af Kommissionen, en med-
lemsstat eller en interesseret part i øvrigt.
Der fastsættes endvidere procedurer for vedtagelse af midlertidige hasteforanstaltninger i situationer,
hvor en fødevare, der er omfattet af forordningen, udgør en alvorlig risiko for menneskers sundhed.
Sådanne hasteforanstaltninger skal vedtages i en undersøgelsesprocedure, artikel 5 i Europa-
Parlamentet og Rådets forordning (EU) Nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om de generelle regler og
principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførel-
sesbeføjelser.
I forslaget lægges der derudover op til, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) skal
afgive videnskabelige udtalelser i forbindelse med anvendelsen af forordningen.
Endelig indeholder forslaget diverse bestemmelser om behandling af fortrolige oplysninger, beslut-
ningsprocedurer samt en overgangsbestemmelse, hvorefter fødevarer, der overholder de nugældende
bestemmelser og, som er mærket inden den dag fra hvilken, forordningen finder anvendelse, kan
markedsføres, indtil lagrene er opbrugt. Overgangsordningen vil gælde i to år fra forordningens
ikrafttræden.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0008.png
Formandskabets seneste kompromisforslag
Forhandlingerne om forslaget har pågået siden sommeren 2011, og forslaget har under forløbet
undergået en række ændringer. Fra formandskabets seneste kompromistekst kan fremhæves følgende
punkter:
Der lægges op til, at forordningen – udover de oprindeligt foreslåede produktkategorier – også skal
omfatte de slankekostprodukter, der erstatter en hel dagskost. Dette er både produkter med lavt ener-
giindhold og produkter med meget lavt energiindhold (de såkaldte ”Very Low Calorie Diet” produk-
ter) og typisk pulverblandinger. Der lægges ikke op til ændringer i forhold til Kommissionens oprin-
delige forslag for så vidt angår slankekostprodukter, der alene er bestemt til at erstatte et måltid. Dis-
se foreslås reguleret under den generelle fødevarelovgivning, herunder anprisningsforordningen.
Der lægges ligeledes op til, at gluten- og laktosefri fødevarer skal reguleres under forordning nr.
1169/2011 om fødevareinformation til forbrugerne (mærkningsforordningen), hvor fraværet af eller
det begrænsede indhold af gluten og/eller laktose kan angives på frivillig basis. Mærkningsforordnin-
gen vil i givet fald skulle tilpasses i overensstemmelse hermed.
Mærkningsoplysninger om gluten og laktose vil således ikke blive håndteret som
ernæringsanprisninger, som oprindeligt foreslået af Kommissionen.
Dernæst foreslås det:
at Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter for, hvorvidt en given fødevare er om-
fattet af forordningens anvendelsesområde, eller hvilken specifik fødevarekategori en given
fødevare tilhører;
at fødevarer, der er omfattet af forordningen, kun kan indeholde stoffer, der anses for "nye fø-
devarer" (novel food), hvis stofferne er sikkerhedsgodkendt i henhold til novel food-
forordningen;
at det gældende forbud mod brug af billeder af spædbørn i markedsføringen af modermælks-
erstatninger udvides til også at gælde tilskudsblandinger;
at brugen af pesticider i produkter, der bruges til fremstilling af fødevarer, der er omfattet af
forordningen, skal begrænses mest muligt, og lovgivningen herom skal opdateres jævnligt;
at en Unionsliste over tilladte næringsstoffer vedtages og opdateres af Kommissionen via
gennemførelsesretsakter, TEUF artikel 291, i en undersøgelsesprocedure;
at en "innovationsklausul" tilføjes, så Kommissionen midlertidigt (2 år) kan tillade markeds-
føring af produkter, der er udviklet som følge af videnskabelig og teknologisk udvikling;
at Kommissionen bør vedtage retningslinjer, der skal gøre det lettere for fødevarevirksomhe-
derne at ansøge om at få godkendt nye næringsstoffer med henblik på optagelse på Unionsli-
sten over tilladte næringsstoffer;
at der fastsættes en tidsbegrænsning på 5 år for Kommissionens beføjelse på delegerede rets-
akter;
at den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) skal vurdere de særlige
”børnemælk” (”growing up milks”), det vil sige mælkedrikke med tilsatte vitaminer og mine-
raler, som markedsføres til børn under 3 år i visse medlemsstater. Kommissionen
skal på baggrund heraf vurdere, om det er nødvendigt med specifikke bestemmelser
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0009.png
for disse fødevarer. Kommissionen skal fremlægge en rapport herom, eventuelt sammen med
forslag til lovgivning, hvis Kommissionen finder dette relevant;
at EFSA skal vurdere, om det er nødvendigt med særlig lovgivning for "sportsprodukter".
Kommissionen skal fremlægge en rapport herom, eventuelt sammen med forslag til lovgiv-
ning, hvis Kommissionen finder dette relevant; og
at forordningen skal anvendes 3 år efter ikrafttræden. De delegerede retsakter skal vedtages,
så de kan overtage de gældende specifikke bestemmelser i særdirektiverne. Direktiverne vil
først blive ophævet, når de delegerede retsakter kan tage over.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog sin udtalelse om forslaget i 1. behandling den 14. juni 2012. Udtalelsen
indeholder et stort antal ændringsforslag til Kommissionens forslag, herunder:
glutenfri produkter skal omfattes af den ny rammeforordning og dermed ikke af mærknings-
forordningen (1169/2011),
EU-listen over tilladte næringsstoffer skal vedtages og opdateres via delegerede retsakter,
TEUF artikel 290,
det gældende forbud mod brug af billeder af spædbørn ved markedsføring af modermælkser-
statninger udvides til også at gælde tilskudsblandinger,
Kommissionen forpligtes til at udarbejde vejledende materiale om reglerne til brug for små og
mellemstore virksomheder, og
en "innovationsklausul" tilføjes, så Kommissionen midlertidigt (2 år) kan tillade markedsfø-
ring af produkter, der er udviklet som følge af videnskabelig og teknologisk udvikling.
Gældende dansk ret
Med forslaget revideres lovgivningen om fødevarer bestemt til særlig ernæring, som er omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/39/EF af 6. maj 2009 om fødevarer bestemt til særlig
ernæring. Området vil fremover være reguleret af en forordning. Reglerne vil dermed være umiddel-
bart anvendelige i Danmark.
Forordningen erstatter, henholdsvis ophæver, en række direktiver og forordninger vedtaget i henhold
til rammedirektivet. Det drejer sig om Kommissionens direktiv 2006/141/EF om modermælkserstat-
ninger og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn, Kommissionens direktiv 2006/125/EF om
forarbejdede levnedsmidler baseret på cerealier og babymad til spædbørn og småbørn, Kommissio-
nens direktiv 1999/21/EF om diætpræparater til særlige medicinske formål, Kommissionens direktiv
96/8/EF om levnedsmidler til anvendelse i energifattige diæter med henblik på vægttab, Kommissio-
nens forordning (EF) nr. 41/2009 vedrørende sammensætning og mærkning af fødevarer, der er eg-
nede til personer med glutenintolerans samt Kommissionens forordning (EF) nr. 953/2009 om stof-
fer, der i specielt ernæringsmæssigt øjemed kan anvendes i levnedsmidler til særlig ernæring.
De nugældende regler er implementeret ved bekendtgørelse nr. 175 af 22. februar 2010 om fødevarer
bestemt til særlig ernæring, bekendtgørelse nr. 1504 af 13. december 2007 om modermælkserstatnin-
ger og tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn, bekendtgørelse nr. 355 af 17. juni 1998 om for-
arbejdet børnemad til spædbørn og småbørn med senere ændringer, bekendtgørelse nr. 268 af 13.
april 2000 om levnedsmidler til særlige medicinske formål med senere ændringer samt ved bekendt-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0010.png
gørelse nr. 786 af 20. oktober 1997 om slankekostprodukter med senere ændringer. De pågældende
bekendtgørelser skal ophæves ved ikrafttræden af
forordningen og de øvrige retsakter, der skal videreføre specifikke bestemmelser.
Konsekvenser
Kommissionen anfører i sin begrundelse for forslaget, at det vil medføre administrative lettelser for
såvel erhvervet som for de offentlige myndigheder, ligesom den finansielle byrde minimeres, idet
særbestemmelserne i forvejen findes, mens de almindelige bestemmelser blot forenkles og præciseres
for så vidt angår deres anvendelsesområde. Ligeledes gør Kommissionen opmærksom på, at forslaget
ikke vil resultere i, at produkter fjernes fra markedet. Dog vil forslaget kunne nødvendiggøre ændrin-
ger i mærkningen og/eller sammensætningen af nogle produkter, ligesom det kan få indflydelse på
produkternes markedsværdi.
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
vurderes at kunne indebære visse administrative lettelser for såvel erhvervet som for de offentlige
myndigheder.
DTU Fødevareinstituttet henviser til, at som følge af mangelfuld evidens for særlig ernæring til en
række målgrupper (for eksempel gravide og ammende, sunde ældre, idrætsudøvere) kan afskaffelsen
af ”fødevarer bestemt til særlig ernæring” have en positiv effekt ved at være medvirkende til at øge
forbrugerbeskyttelsen.
DTU Fødevareinstituttet støtter generelt intentionen om at fastlægge en ny ramme med almindelige
bestemmelser for et begrænset antal klart afgrænsede og definerede kategorier af fødevarer, som an-
ses for at være meget vigtige for visse sårbare befolkningsgrupper, nemlig fødevarer bestemt til
spædbørn og fødevarer til patienter under lægelig overvågning.
DTU Fødevareinstituttet støtter ikke Kommissionens forslag om at lade ”måltidserstatning til vægt-
kontrol” og ”kosterstatning ved vægtkontrol” omfatte af anprisningsforordningen. Således finder
DTU Fødevareinstituttet, at slankekostprodukter i form af Very Low Calorie Diet (VLCD) produkter
bør være omfattet af et særdirektiv, og at VLCD produkter fortsat kun bør anvendes under lægelig
vejledning. Subsidiært kan VLCD produkter betragtes som fødevarer til særlige medicinske formål,
idet ”diætpræparater til særlige medicinske formål er bestemt til at opfylde hele eller en del af ernæ-
ringsbehovet hos patienter med forstyrret evne til at indtage almindelige fødevarer”. Forstyrret evne
til at indtage almindelige fødevarer ses hos patienter med underernæring, men kan men lige så godt
ses hos patienter med overernæring i form af overvægt/fedme.
Derudover opfordrer DTU Fødevareinstituttet til, at definitionen af ”forarbejdet fødevare baseret på
cerealier” og ”babymad” revideres, både hvad angår hvilke produktkategorier, der er omfattet, og i
forhold til krav til sammensætning. Det bør ifølge DTU Fødevareinstituttet overvejes, om ”pastaer,
som tilberedes i kogende vand eller andre passende væsker” samt ”tvebakker og kiks, som anvendes
enten direkte eller efter knusning og tilsætning af vand, mælk eller andre egnede væsker”, er relevan-
te som særlige produkter til spæd- og småbørn. Ligeledes bør kravene til sammensætningen revide-
res. Det bemærkes særligt, at indholdet af tilsatte sukkerarter kan ligge meget højt.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0011.png
DTU Fødevareinstituttet lægger endvidere vægt på, at de foreslåede almindelige krav til sammensæt-
ning af og oplysning om produkterne bibeholdes.
Derudover finder DTU Fødevareinstituttet det særdeles vigtigt, at de danske myndigheder sikres mu-
lighed for at påvirke de senere forslag, der skal styre sammensætningen af produkterne, samt mar-
kedsføring og mærkningsbestemmelser, herunder anprisninger og anmeldelsesprocedurer. Indflydelse
på disse regler er ifølge DTU Fødevareinstituttet af stor betydning, blandt andet med henblik på ikke
at forringe amningens vilkår i Danmark og for den danske vejledning vedrørende spædbarnsernæring.
DTU Fødevareinstituttet anbefaler endvidere, at der opretholdes en anmeldelsesprocedure, således
som foreslået af Kommissionen. DTU Fødevareinstituttet peger dog på, at det er uklart, om Kommis-
sionen agter at ændre på, at fødevarevirksomhedsledere skal underrette den kompetente myndighed i
samtlige medlemsstater, hvor produktet markedsføres.
Hvad angår den foreslåede etablering af en EU-liste over tilladte stoffer finder DTU Fødevareinstitut-
tet det særdeles vigtigt, at der med udgangspunkt i den nyeste viden på området for alle stoffer på li-
sten er taget stilling til minimums- og maksimumsindhold samt krav til proteinkvalitet. Dette må
nødvendigvis ske i forhold til de enkelte produktgrupper. DTU Fødevareinstituttet bemærker i den
forbindelse, at der sandsynligvis vil være mange tilfælde, hvor der skal angives særlige anvendelses-
betingelser for de forskellige produktgrupper, fordi målgrupperne er forskellige.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Forslaget er endvidere sendt i høring i § 2-udvalget
(landbrug) og det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg. Der er indkommet følgende be-
mærkninger:
DI Fødevarer er overordnet set positivt indstillet over for Kommissionens forslag til en forenkling og
harmonisering af lovgivningen om fødevarer bestemt til særlig ernæring. Ud fra et ønske om, at
rammeforordningen understøtter en fortsat udvikling af produkter til forbrugere med særlige behov,
foreslår DI Fødevarer dog, at rammeforordningen indeholder en centraliseret procedure for godken-
delse af produkter, der afviger fra fastsatte kriterier. Denne procedure bør ifølge DI indeholde en vi-
denskabelig vurdering foretaget af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for så vidt
angår de foreslåede ændringer. Disse ændringer skal være underbygget af den ansøgende virksom-
hed.
DI Fødevarer påpeger endvidere, at der for fødevarer bestemt til forbrugere med særlige ernærings-
mæssige behov vil være behov for afvigelser fra de eksisterende regler på fødevareområdet og henvi-
ser i den forbindelse til blandt andet grænseværdier for vitaminer og mineraler, ernæringsprofiler
samt ernærings- og sundhedsanprisninger. DI Fødevarer henleder opmærksomheden på, at disse reg-
ler i særlig grad retter sig mod gennemsnitsforbrugeren, og at forbrugere med særlige behov kan for-
ventes at have helt andre vitamin-, mineral- og næringsstofbehov, ligesom der kan være behov for
særlige anprisninger.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0012.png
DI Fødevarer finder det desuden uhensigtsmæssigt, at Kommissionens forslag indebærer, at området
for VLCD (Very Low Calorie Diet) produkter og sportsprodukter dereguleres. DI Fødevarer peger i
den forbindelse på, at der også for disse produkter er behov for en harmonisering af reglerne, som
sikrer fri bevægelighed af produkterne indenfor EU. Alternativt kan varebetegnelser for disse pro-
dukttyper, ifølge DI Fødevarer, opretholdes ved eksempelvis at lade dem omfatte af anprisningsfor-
ordningen. Det drejer sig om varebetegnelser som kulhydratrig drik/pulver/bar, kulhydrat-
proteindrik/bar/pulver, isotopisk, meget lav kalorie diæt og måltidserstatning. Tilsvarende bør mål-
gruppeinformation som ”til svært overvægtige”, ”til vægtreduktion”, ”for at optimere muskelmas-
se/til muskelopbygning efter sport”, ”til restitution” og ”til brug under udholdenhedssport over x an-
tal timer" eventuelt optages på anprisningsforordningens bilag 1 om ernæringsanprisninger.
Endelig anser DI Fødevarer det som væsentligt for forståelsen og for den videre udvikling, at der er
udvidede muligheder for at kommunikere om produkternes særlige egenskaber såvel med som til for-
brugere og sundhedsprofessionelle.
Sedan (Foreningen af virksomheder, der producerer eller markedsfører specialdestinerede levneds-
midler bestemt til børneernæring) lægger, ligesom DI Fødevarer, vægt på, at forordningen kommer til
at indeholde en bestemmelse i henhold til hvilken, det er muligt at udbrede nyttige oplysninger eller
anbefalinger til personer, der er kvalificerede inden for medicin, ernæring eller apotekervæsen. Sedan
ønsker dermed, at muligheden i det nugældende rammedirektiv for, at virksomheder kan kommuni-
kere direkte til sundhedspersonalet, bibeholdes. Sedan finder det ligeledes vigtigt, at forordningen gi-
ver mulighed for, at virksomhederne kan kommunikere til forbrugerne om produkternes specificitet.
Endelig finder Sedan det af afgørende betydning, at den nye forordning sikrer innovation. Således er
Sedan meget tilfreds med, at der med forordningen etableres en fællesskabsprocedure for godkendel-
se af stoffer, som ikke er vitaminer eller mineraler, og som har en ernæringsmæssig eller fysiologisk
virkning.
Landbrug & Fødevarer ser ligesom Sedan med tilfredshed på, at forslaget lægger op til etablering af
en fællesskabsprocedure for godkendelse af stoffer, som ikke er vitaminer eller mineraler, og som har
en ernæringsmæssig eller fysiologisk virkning. Med denne procedure sikrer man innovation inden for
produktudvikling.
Landbrug & Fødevarer foreslår, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) anmodes
om at udarbejde en ”minimumsliste” over nødvendige studier, som skal ligge til grund for evaluerin-
gen af ingredienser med henblik på optagelse på EU-listen over tilladte stoffer. Endvidere bør man
ifølge Landbrug & Fødevarer overveje at indføre en ”fast track” procedure for ingredienser, som alle-
rede er godkendt som novel foods.
Landbrug & Fødevarer har forstået forslaget således, at der i første omgang etableres en EU-liste
over de ingredienser, som allerede er godkendt, og at der først herefter kan godkendes nye ingredien-
ser. En sådan procedure vil i praksis betyde, at der vil være en lang periode, hvor der ikke kan god-
kendes nye ingredienser. Dette er ifølge Landbrug & Fødevarer meget uheldigt og ufleksibelt, og vil
kunne betyde, at brugerne af de pågældende fødevarer i en periode ikke får gavn af den nyeste viden
og forskning. Landbrug & Fødevarer henviser i den forbindelse til, at man ved udarbejdelsen af den
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0013.png
nye positivliste for tilsætningsstoffer løste dette problem ved at gennemføre godkendelser under de
gamle regler.
Pharma Nord opfordrer til, for så vidt angår den EU-liste over tilladte stoffer, som skal etableres i
henhold til forordningsudkastet, at listen kommer til at indeholde stoffer, som allerede findes i føde-
varer bestemt til særlig ernæring eller som i øvrigt kan anvendes i medfør af den nugældende liste
over stoffer, der i specielt ernæringsmæssigt øjemed kan anvendes i fødevarer til særlig ernæring.
Pharma Nord henviser endvidere til, at fødevarer til særlige medicinske formål er bestemt til patien-
ter, hvorfor der ved optagelse af nye stoffer til anvendelse i denne kategori skal tages hensyn til de
forhold, som er gældende for en defineret gruppe af patienter. Pharma Nord ser i den forbindelse ger-
ne, at der i forordningen indsættes en bestemmelse om, at stofkategorier, der ikke er optaget på EU-
listen, vil kunne anvendes, hvis de er egnede jævnfør også den nugældende forordning
6
.
Pharma Nord henleder afslutningsvis opmærksomheden på, at godkendelse af anprisninger i henhold
til anprisningsforordningen tager udgangspunkt i raske forbrugere. I modsætning hertil er fødevarer
til særlige medicinske formål bestemt til patienter. Grundlaget for anprisninger af fødevarer til særli-
ge medicinske formål må derfor ifølge Pharma Nord være undersøgelser af virkningen af indtagelse
af fødevarer til særlige medicinske formål hos patienter med nærmere definerede lidelser.
Danmarks Apotekerforening har ikke bemærkninger til det fremsendte forslag, idet foreningen dog
forudsætter, at bestemmelsen i § 16
7
i bekendtgørelse om levnedsmidler til særlige medicinske for-
mål fortsat vil være gældende.
Dansk Erhverv støtter Kommissionens mål med at forbedre de lovgivningsmæssige rammer for føde-
varer bestemt til særlig ernæring og bakker op om den overordnede struktur i den foreslåede revision,
idet man dog er bekymret over visse af de foreslåede ændringer, som ifølge Dansk Erhverv kan for-
ringe beskyttelsesniveauet for patienter. Man ønsker, at den kommende lovgivning sikrer, at sund-
hedsfagligt personale har adgang til videnskabelige data og oplysninger om sikker og hensigtsmæssig
brug af produkter således, at det eksisterende patientbeskyttelsesniveau opretholdes. Dansk Erhverv
konstaterer, at vigtige kategorier af produkter til spædbørn og småbørn, som i øjeblikket falder ind
under rammedirektivet, tilsyneladende er udelukket fra forslaget. Derudover mener Dansk Erhverv,
at de eksisterende bestemmelser om kommunikation til sundhedsfagligt personale skal fastholdes i
den kommende forordning. Det påpeges, at det er en mangel, at der ikke er defineret en proces til ind-
førelse af nye produktinnovationer.
Dansk Erhverv glæder sig over, at de eksisterende juridiske definitioner for levnedsmidler til spæd-
børn og småbørn og fødevarer til særlige medicinske formål vil blive opretholdt. Man støtter også
fortsættelsen af de særlige regler for hver produktkategori i fremtiden, men bemærker, at der dog er
nogle vigtige kategorier af produkter til spædbørn og småbørn, der er omfattet af det eksisterende
rammedirektiv, men som tilsyneladende er udelukket fra anvendelsesområdet i den foreslåede for-
ordning. Disse kategorier omfatter produkter til for tidligt fødte børn, hvilket udgør en meget sårbar
6 Artikel 2, stk. 2 i Kommissionens forordning (EF) Nr. 953/2009 af 13. oktober 2009 om stoffer, der i specielt ernæ-
ringsmæssigt øjemed kan anvendes i fødevarer til særlig ernæring.
7
§ 16: ”Salg af levnedsmidler til særlige medicinske formål må kun ske til hospitaler, klinikker ledet af læger samt via
apoteker og kliniske diætister”.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0014.png
gruppe, som har særlige ernæringsmæssige behov. I betragtning af den spirende videnskab inden for
præmatur og de forskellige ernæringsmæssige behov hos for tidligt fødte børn, afhængigt af deres ge-
stationsalder og fødselsvægt, ville den mest foretrukne regulering af disse produkter fremover være,
at de er omfattet af særlige bestemmelser om fødevarer til særlige medicinske formål.
Dansk Erhverv bemærker, at det nuværende rammedirektiv tillader formidlingen af nyttige oplysnin-
ger og anbefalinger til personer med kvalifikationer inden for medicin, ernæring eller farmaci. Denne
vigtige bestemmelse findes, fordi fødevarer til særlige medicinske formål er ordineret eller anbefalet
til patienter og plejere af sundhedsfagligt personale. Det er derfor vigtigt, at sundhedspersonale kan
forsynes med videnskabelige data og oplysninger om sikker og hensigtsmæssig brug af produkterne
med henblik på at instruere den endelige slutforbruger (patient / plejer) i korrekt anvendelse. Dansk
Erhverv påpeger, at behovet for at kommunikere med sundhedsfagligt personale, som er de centrale
beslutningstagere, er nødvendigt for branchen, og det skal derfor anerkendes og overføres til den
kommende forordning.
Dansk Erhverv understreger, at branchen investerer betydelige ressourcer i forskning og udvikling,
og at det er vigtigt, at denne innovation bliver støttet i den foreslåede forordning. Dette kræver, at der
defineres en proces i den kommende forordning, som giver mulighed for at introducere nye produkter
eller teknologier, baseret på nye tekniske og videnskabelige data.
Dansk Erhverv bemærker, at fødevarer til særlige medicinske formål bliver produceret til at behandle
mange forskellige sygdomme og medicinske tilstande. Behovet for en bred vifte af tilgængelige in-
gredienser og næringsstoffer er derfor stort. Man finder det derfor meget vigtigt at bevare den nuvæ-
rende fleksibilitet i sammensætningen inden for den specifikke lovgivning for fødevarer til medicin-
ske formål og endvidere i den foreslåede EU-liste over stoffer, som er fastsat i det nuværende forslag.
Brancheforeningen for Fødevarer til Medicinske Formål (FMF) bemærker, at man fuldt ud kan til-
slutte sig Dansk Erhvervs høringssvar.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens regelforenklingsinitiativ for så vidt angår
området for fødevarer bestemt til særlig ernæring. Regeringen støtter således også princippet om, at
området i vidt omfang reguleres horisontalt – dog under forudsætning af, at man ikke går på kom-
promis med det eksisterende niveau for fødevaresikkerhed, forbrugerinformation samt det indre mar-
keds funktion. Regeringen støtter i den forbindelse princippet i Kommissionens forslag om at bibe-
holde særregulering for en række fødevarekategorier, hvis sammensætning vurderes at være af afgø-
rende betydning for bestemte, nærmere afgrænsede grupper af forbrugere med særlige ernærings-
mæssige behov.
Regeringen vil arbejde for, at Very Low Calorie Diet (VLCD) produkter og slankekostprodukter om-
fattes af forordningens anvendelsesområde. Det er vigtigt, at der i lovgivningen stilles krav til pro-
dukternes sammensætning, idet de skal opfylde væsentlige daglige ernæringsbehov hos de pågælden-
de målgrupper. Regeringen vil dog kunne tilslutte sig, at de slankekostprodukter, der alene er tiltænkt
at erstatte enkelte måltider ud af en hel dagskost, fremover alene reguleres af den generelle fødevare-
lovgivning, herunder anprisningsforordningen, idet der ikke vurderes at være det samme behov for
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1178951_0015.png
detaljerede krav til produktsammensætningen, som kræves for de produkter, der skal erstatte en hel
dagskost.
Regeringen støtter, at glutenfri produkter ikke omfattes af forordningens anvendelsesområde, men
reguleres via mærkningsforordningen (1169/2011).
Regeringen arbejder endvidere for, at alle væsentlige definitioner fastsættes i rammeforordningen og
bliver så klare, afgrænsede og relevante som muligt, og for at proceduren for vedtagelsen af EU-
listen over tilladte stoffer bliver så præcist beskrevet som muligt.
Regeringen støtter, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konsulteres, når det vur-
deres at være påkrævet i forhold til at sikre egnethed og sikkerhed af fødevarerne.
Regeringen støtter endvidere, at det fastholdes, at rammeforordningen udformes således, at de
nugældende særregler for såvel de berørte fødevarekategorier som for de tilladte stoffer i vidt omfang
kan videreføres, herunder blandt andet anmeldelseskravet for modermælkserstatninger og fødevarer
til særlige medicinske formål samt kravet om anvendelse under lægelig overvågning (tilsyn).
Regeringen vil arbejde for, at produkter til for tidligt fødte børn fortsat skal kunne være omfattet af
kategorien fødevarer til særlige medicinske formål.
I forbindelse med rammeforordningens udformning vil regeringen arbejde for, at de nugældende be-
stemmelser, som vedrører overholdelse af Verdenssundhedsorganisationens (WHOs) kodeks for
markedsføring af modermælkserstatninger, videreføres. Regeringen støtter, at det bliver forbudt at
markedsføre tilskudsblandinger ved brug af billeder af babyer. Det er regeringens holdning, at det
fortsat skal være muligt at give praktiske oplysninger til sundhedspersonale om anvendelsen af de af
forordningen berørte produkter under hensyntagen til, at det tydeliggøres, hvilke oplysninger der kan
videregives, for at undgå omgåelse af anprisningsreglerne.
For så vidt angår spørgsmålet om delegation af kompetence til Kommissionen gennem enten delege-
rede retsakter, TEUF artikel 290, eller gennemførelsesretsakter (komitologi), TEUF artikel 291, ar-
bejder regeringen for, at medlemsstaterne har en stærk kontrol med Kommissionens udøvelse af
kompetencer, samt at medlemsstaternes eksperter inddrages i det forberedende arbejde med retsakter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingsforløbet har vist en generelt positiv holdning til forslaget blandt medlemsstaterne. Der
forventes på den baggrund at være tilslutning til formandskabets forslag til politisk enighed i Rådet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 16. marts
2012 forud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19.-20. marts 2012, jf. samlenotat oversendt den
7. marts 2012.
Der er oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 25. juli 2011.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
15