Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3207 - RIA
Offentligt
1453997_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17315/12
(OR. en)
PRESSE 509
PR CO 70
PRESSEMEDDELELSE
3207. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
den 6.-7. december 2012 i Bruxelles
Formand
Eleni MAVROU
Cyperns indenrigsminister
Loukas LOUKA
Cyperns justitsminister og minister for offentlig orden
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8026 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17315/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0002.png
6.-7.XII.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Indenrigsministrene noterede sig status med hensyn til indførelsen af et
fælles europæisk asyl-
system,
navnlig med henvisning til direktivet om asylprocedurer, Eurodacforordningen (en
fingeraftryksdatabase) og Dublinforordningen.
EU-antiterrorkoordinatoren forelagde sin årlige rapport om gennemførelsen af
EU's terror-
bekæmpelsesstrategi.
Rådet vedtog desuden konklusioner om
luftfartssikkerhed
i forbindelse med terrortrusler.
Indenrigs- og justitsministrene drøftede på en fælles samling
midtvejsrevisionen af
Stockholmprogrammet,
der fastlægger de strategiske retningslinjer for perioden 2010-2014 på
området frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Det
Blandede Udvalg
(EU plus Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz), der mødtes i tilknytning
til samlingen i Rådet, blev briefet om udviklingen i forhold til
Schengeninformationssystemet
(SIS II). Det drøftede også, hvordan
Schengenområdet fungerer,
på grundlag af den anden
halvårlige rapport, som Kommissionen har forelagt om dette spørgsmål, og noterede sig en rapport
fra formandskabet om
hindringerne for effektiv informationsudveksling.
Endelig gjorde udvalget
status over de fremskridt, der er gjort med forslaget til
direktiv om beskyttelse af fysiske personer,
når myndigheder behandler personoplysninger i forbindelse med strafbare handlinger.
Blandt
de vigtige spørgsmål, som blev godkendt uden debat
(A-punkter), var forslaget til en
forordning om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det
civil- og handelsretlige område
(Bruxelles
I)
(omarbejdning) og den politiske enighed, der var
opnået med Europa-Parlamentet om
den såkaldte Dublinforordning,
der fastlægger procedurerne
for afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om
international beskyttelse. Derudover godkendte Rådet aftalen med Europa-Parlamentet om EU-
budgettet for 2013
og
forslaget til ændringsbudget nr. 6 for 2012.
Justitsministrene nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende tre lovgivningsforslag:
et direktiv om fastsættelse af minimumsregler for strafferetlige sanktioner for de groveste
markedsmisbrugsovertrædelser, nemlig insiderhandel og kursmanipulation
("markedsmisbrugsdirektivet")
et direktiv om
indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold
i EU, der har
til formål at gøre det lettere for de nationale myndigheder at konfiskere og inddrive det
udbytte, som kriminelle opnår ved organiseret kriminalitet på tværs af grænserne
17315/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0003.png
6.-7.XII.2012
en forordning om gensidig anerkendelse af
beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige
spørgsmål
på anmodning af den person, der er i fare, som tager sigte på at styrke ofres
rettigheder.
Rådet nåede desuden til enighed om politiske retningslinjer vedrørende to forslag til forordning om
kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende
formueforholdet mellem ægtefæller
på den ene side og
formueretlige retsvirkninger af
registrerede partnerskaber
på den anden side.
Ministrene havde en drøftelse af forslaget om at indføre en
europæisk kendelse til sikring af
bankindeståender
med henblik på at lette grænseoverskridende gældsinddrivelse på det civil- og
handelsretlige område. Også her nåede Rådet til enighed om en række retningslinjer for det videre
arbejde.
Rådet noterede sig, hvor langt man er kommet med et foreslået direktiv om strafferetlig
beskyttelse
af EU's finansielle interesser.
Målet er at afskrække svindlere, forbedre retsforfølgelsen og
sanktionerne i forbindelse med svindel med EU-budgettet og fremme inddrivelsen af misbrugte EU-
midler.
Ministrene havde også en drøftelse af den foreslåede revision af 1995-forordningen om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger (generel
forordning om databeskyttelse).
Derudover gjorde de status over de
fremskridt, der er gjort med det tilknyttede forslag til
direktiv om beskyttelse af fysiske personer,
når myndigheder behandler personoplysninger i forbindelse med strafbare handlinger.
Endvidere vedtog Rådet den nye
EU-narkotikastrategi
for årene 2013-2020.
Endelig noterede Rådet sig status vedrørende
EU's tiltrædelse af den europæiske
menneskerettighedskonvention
og gjorde status over det arbejde, der var udført i andet halvår af
2012 på
e-justiceområdet.
17315/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0004.png
6.-7.XII.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Det fælles europæiske asylsystem........................................................................................................ 8
Årlig rapport om gennemførelsen af EU's terrorbekæmpelsesstrategi .............................................. 10
Luftfartssikkerhed i forbindelse med terrortrusler ............................................................................. 10
Stockholmprogrammet....................................................................................................................... 10
Indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold............................................................ 11
Insiderhandel og kursmanipulation.................................................................................................... 11
Beskyttelsesforanstaltninger i civile sager......................................................................................... 12
Databeskyttelsespakken ..................................................................................................................... 12
Beskyttelse af EU's finansielle interesser .......................................................................................... 14
Europæisk kendelse til sikring af bankindeståender .......................................................................... 14
Formueforhold mellem ægtefæller og de formueretlige retsvirkninger af registrerede
partnerskaber...................................................................................................................................... 15
EU's narkotikastrategi (2013-2020) ................................................................................................... 16
EU's tiltrædelse af EMRK.................................................................................................................. 16
e-justice .............................................................................................................................................. 17
Eventuelt ............................................................................................................................................ 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17315/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2012
Det Blandede Udvalg ......................................................................................................................... 19
SIS II .................................................................................................................................................. 19
Forvaltning af Schengensamarbejdet ................................................................................................. 19
Hindringer for effektiv informationsudveksling ................................................................................ 20
Databeskyttelse .................................................................................................................................. 20
Eventuelt ............................................................................................................................................ 20
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Anerkendelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område ................................................................. 21
Dublinforordningen ............................................................................................................................................... 21
Toldsamarbejde ..................................................................................................................................................... 21
Solidaritet på asylområdet ..................................................................................................................................... 22
Forvaltning af store it-systemer............................................................................................................................. 22
Menneskehandel.................................................................................................................................................... 22
BUDGET
EU's budget for 2013 og forslag til ændringsbudget nr. 6 for 2012 - godkendelse af aftale ................................. 23
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse i syv medlemsstater af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen............................. 24
17315/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0006.png
6.-7.XII.2012
DELTAGERE
Belgien:
Joëlle MILQUET
Annemie TURTELBOOM
Maggie DE BLOCK
Dirk WOUTERS
Bulgarien:
Diana KOVATCHEVA
Tsvetan TSVETANOV
Den Tjekkiske Republik:
Jan KUBICE
Pavel BLA�½EK
Danmark:
Morten BØDSKOV
Tyskland:
Sabine LEUTHEUSSER-SCHNARRENBERGER
Ole SCHROEDER
Estland:
Ken-Marti VAHER
Kristen MICHAL
Irland:
Alan SHATTER
Grækenland:
Konstantinos KARAGOUNIS
Patroklos GEORGIADIS
Spanien:
Fernando ROMÁN GARCIÁ
Ignacio ULLOA RUBIO
Alfonso DASTIS QUECEDO
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Paola SEVERINO DI BENEDETTO
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Eleni MAVROU
Loukas LOUCA
Letland:
Ilze PĒTERSONE-GODMANE
Mārtiņ LAZDOVSKIS
Inguss KALNIŅŠ
Litauen:
Tomas VAITKEVICIUS
Evaldas GUSTAS
Luxembourg:
François BILTGEN
Vicepremierminister og indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær for asyl og indvandring og social integration
under justitsministeren
Fast repræsentant
Justitsminister
Vicepremierminister og indenrigsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Forbundsjustitsminister
Statssekretær under forbundsindenrigsministeren
Indenrigsminister
Justitsminister
Justits- og ligestillingsminister, forsvarsminister
Viceminister for retlige anliggender, åbenhed og
menneskerettigheder
Generalsekretær for civilbeskyttelse (Ministeriet for
Beskyttelse af Borgerne)
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær for sikkerhed
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Justitsminister
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for offentlig orden
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Vicestatssekretær for strategier, Justitsministeriet
Vicejustitsminister
Leder af Indenrigsministeriets kontor
Justitsminister, minister for offentlig forvaltning og
administrative reformer, minister for videregående
uddannelse og forskning, minister for kommunikation og
medier, minister for trossamfund
Fast repræsentant
Christian BRAUN
17315/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0007.png
6.-7.XII.2012
Ungarn:
Sándor PINTÉR
Tibor NAVRACSICS
Malta
Chris SAID
Marlene BONNICI
Nederlandene:
Fred TEEVEN
Østrig:
Beatrix KARL
Walter GRAHAMMER
Polen:
Michal KRÓLIKOWSKI
Piotr STACHAŃCZYK
Portugal:
Paula TEIXEIRA DA CRUZ
Juvenal SILVA PENEDA
Domingos FEZAS VITAL
Rumænien:
Ovidiu PUŢURA
Marian TUTILESCU
Slovenien:
Senko PLIČANIČ
Robert MAROLT
Slovakiet:
Monika JANKOVSKA
Ivan KORČOK
Finland:
Anna-Maja HENRIKSSON
Marjo ANTTOORA
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Chris GRAYLING
Theresa MAY
Roseanna CUNNINGHAM
Indenrigsminister
Vicepremierminister, minister for offentlig forvaltning og
justitsminister
Justitsminister og minister for offentlig dialog og
familiespørgsmål
Fast repræsentant
Statssekretær for sikkerheds- og justitsspørgsmål
Forbundsjustitsminister
Fast repræsentant
Understatssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Justitsminister
Attacheret statssekretær under indenrigsministeren
Fast repræsentant
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær, leder af Schengenafdelingen, Forvaltnings-
og Indenrigsministeriet
Justitsminister og minister for offentlig forvaltning
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Fast repræsentant
Justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Migrationsminister
Lordkansler, justitsminister
Indenrigsminister
Minister for lokal sikkerhed og retlige anliggender
Kommissionen:
Viviane REDING
Cecilia MALMSTRÖM
Næstformand
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Vladimir DROBNJAK
Fast repræsentant
17315/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0008.png
6.-7.XII.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Det fælles europæiske asylsystem
Rådet blev på grundlag af et dokument fra formandskabet (16853/12) orienteret om status for
forhandlingerne om de forskellige udestående lovgivningsforslag om det fælles europæiske
asylsystem.
Status for de fire udestående sager kan beskrives således:
Forhandlingerne mellem Rådet og Europa-Parlamentet om
Dublinforordningen
er
afsluttet, og Rådet godkendte uden debat denne politiske enighed (som A-punkt).
Dublinforordningen fastsætter procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse. De nye regler
indfører en mekanisme for tidlig varsling, beredskab og krisestyring. Denne mekanisme
sigter mod at evaluere, hvordan de nationale asylsystemer fungerer i praksis, at bistå
medlemsstater, der har behov for det, og at forebygge asylkriser. Mekanismen vil fokusere
på vedtagelse af foranstaltninger til at forhindre asylkriser i at udvikle sig snarere end at
tackle følgerne af sådanne kriser, når de først er opstået.
Som et supplement til mekanismen for tidlig varsling, beredskab og krisestyring i den
ændrede Dublinforordning vedtog Rådet i marts 2012
konklusioner
om fælles rammer for
reel og praktisk solidaritet over for de medlemsstater, hvis asylsystemer er under særligt
pres, bl.a. på grund af blandede migrationsstrømme. Disse konklusioner skal fungere som
en værktøjskasse for fælles EU-solidaritet med de medlemsstater, som er mest berørt af et
sådant pres og/eller oplever problemer i deres asylsystemer.
Rådet bekræftede på samlingen den 25.-26. oktober den politiske enighed, der var opnået
om
direktivet om modtagelsesforhold
(14112/1/12). Denne politiske enighed afspejler til
fulde resultatet af forhandlingerne med Europa-Parlamentet. Når direktivet formelt er
vedtaget, skal medlemsstaterne inden to år gennemføre de nye bestemmelser i national
lovgivning. Danmark, Irland og Det Forenede Kongerige er ikke bundet af direktivet.
Yderligere oplysninger findes i dokument
14556/12.
17315/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0009.png
6.-7.XII.2012
I juni 2012 forelagde Kommissionen sit nye forslag til en revideret
Eurodacforordning
(10638/12), som giver de retshåndhævende myndigheder adgang til den centrale
fingeraftryksdatabase, der skal dække hele EU, under strenge databeskyttelsesbetingelser
med henblik på at bekæmpe terrorisme og organiseret kriminalitet . I oktober vedtog Rådet
sin holdning med henblik på forhandlingerne med Europa-Parlamentet. Trilogerne
forventes at starte i løbet af de kommende dage, så snart Europa-Parlamentet har vedtaget
sin holdning til denne lovgivningstekst.
Med hensyn til
direktivet om asylprocedurer
er der gjort fremskridt i forhandlingerne
med Europa-Parlamentet for at nå til enighed inden årets udgang. Disse forhandlinger
bygger på et ændret forslag til direktivet, som Kommissionen forelagde den 1. juni 2011
(11207/11). Den 27. november 2012 vedtog De Faste Repræsentanters Komité (Coreper)
en revideret kompromispakke. Forhandlingerne er nu i deres afsluttende fase, og der søges
opnået enighed inden udgangen af dette år.
Der er allerede opnået enighed om og truffet beslutning om fire andre elementer af det fælles
europæiske asylsystem:
Kvalifikationsdirektivet,
der fastsætter bedre, klarere og mere harmoniserede standarder
for identifikation af personer med behov for international beskyttelse, som blev vedtaget i
november 2011 og trådte i kraft i januar 2012.
Direktivet om fastboende udlændinge,
der blev vedtaget i april 2011.
Forordningen om oprettelse af
Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO),
der påbegyndte
sin virksomhed i foråret 2011.
Afgørelsen fra marts 2012, der fastlægger
fælles EU-prioriteter for genbosættelse for 2013
og nye regler for EU-finansiering af genbosættelsesaktiviteter, som gennemføres af
medlemsstater.
Generelt bekræftede Det Europæiske Råd i sine konklusioner i juni 2011, at
forhandlingerne om de forskellige dele af det fælles europæiske asylsystem bør være
afsluttet senest i 2012 (EUCO
23/11).
17315/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0010.png
6.-7.XII.2012
Bekæmpelse af terrorisme
Årlig rapport om gennemførelsen af EU's terrorbekæmpelsesstrategi
EU-antiterrorkoordinatoren forelagde sin årlige rapport om gennemførelsen af EU's
terrorbekæmpelsesstrategi. Den årlige rapport giver et overblik over de seneste resultater
vedrørende de fire dele af strategien (forebygge, beskytte, forfølge og forberede) og anfører de
områder, hvor der skal træffes foranstaltninger (16471/12 +
ADD1 REV1+ ADD2).
EU's terrorbekæmpelsesstrategi blev vedtaget i december 2005 og udgør rammen for EU's indsats
på dette område (14469/4/05).
Luftfartssikkerhed i forbindelse med terrortrusler
Rådet vedtog konklusioner om luftfartssikkerhed i forbindelse med terrortrusler (17008/12).
Konklusionerne er udarbejdet af formandskabet på grundlag af konklusionerne fra konferencen om
luftfartssikkerhed i forbindelse med terrortrusler, der blev afholdt den 31. oktober 2012 i Nicosia.
Stockholmprogrammet
Rådet drøftede midtvejsrevisionen af Stockholmprogrammet på grundlag af et dokument udarbejdet
af formandskabet. De fleste delegationer noterede sig, at der er gjort store fremskridt i forbindelse
med adskillige målsætninger for Stockholmprogrammet, og anmodede Kommissionen om at
forelægge de resterende forslag inden udgangen af 2014.
Formandskabet vil holde Det Europæiske Råd underrettet om denne debat inden for den nærmeste
fremtid.
Stockholmprogrammet (5731/10) er det flerårige strategiske arbejdsprogram på området frihed,
sikkerhed og retfærdighed. Programmet fastsætter prioriteterne for EU's indsats på dette område for
perioden 2010-2014. Det blev vedtaget af Rådet den 30. november 2009 og godkendt af Det
Europæiske Råd den 10.-11. december 2009 (EUCO
6/09).
Det sætter borgeren i centrum for EU's
indsats og omhandler bl.a. spørgsmål om unionsborgerskab, retfærdighed og sikkerhed samt asyl,
migration og den eksterne dimension af retlige og indre anliggender.
Det Europæiske Råd bad i sine konklusioner om, at der foretages en midtvejsgennemgang af
gennemførelsen i løbet af 2012.
17315/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0011.png
6.-7.XII.2012
Indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling (17117/12) vedrørende et udkast til direktiv om
indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold i Den Europæiske Union, der har til
formål at gøre det lettere for de nationale myndigheder at konfiskere og inddrive det udbytte, som
kriminelle opnår ved organiseret kriminalitet på tværs af grænserne. Denne generelle indstilling vil
udgøre grundlaget for forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed
om den endelige tekst til direktivet.
Kommissionen forelagde sit forslag i marts 2012 (7641/12). Udkastet til direktiv fastlægger
minimumsregler for medlemsstaterne med hensyn til indefrysning og konfiskation af aktiver fra
kriminelle forhold gennem direkte konfiskation, konfiskation i værdi, udvidet konfiskation,
ikkedomsbaseret konfiskation (i begrænsede tilfælde) og konfiskation hos tredjepart. Vedtagelsen af
et sådant forslag vil fremme den gensidige tillid og et effektivt tværnationalt samarbejde.
Insiderhandel og kursmanipulation
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling (16820/12) vedrørende et forslag til direktiv om
strafferetlige sanktioner for insiderhandel og kursmanipulation ("markedsmisbrugsdirektivet")
(16000/11). Denne generelle indstilling vil udgøre grundlaget for forhandlingerne med Europa-
Parlamentet med henblik på at nå til enighed om den endelige tekst til direktivet.
Dette udkast til direktiv fastsætter minimumsregler for strafferetlige sanktioner for de groveste
markedsmisbrugsovertrædelser, nemlig insiderhandel og kursmanipulation. Medlemsstaterne vil
dermed blive forpligtet til at sikre, at en sådan adfærd bliver strafbar.
Dette forslag, som Kommissionen forelagde i oktober 2011, er en del af en bredere "pakke" af
foranstaltninger, der omfatter et direktiv om markeder for finansielle instrumenter -"MiFID"
(15939/11), en forordning om markeder for finansielle instrumenter og OTC - "MiFIR" (15938/11)
og en forordning om insiderhandel og kursmanipulation - "MAR" (16010/11), der fastsætter et
fælles regelsæt for markedsmisbrug.
Irland har besluttet at deltage i vedtagelsen af direktivet. Det Forenede Kongerige og Danmark
deltager ikke.
17315/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0012.png
6.-7.XII.2012
Beskyttelsesforanstaltninger i civile sager
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende et forslag til forordning om gensidig
anerkendelse af beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige spørgsmål på anmodning af den person,
der er i fare (17165/12).
De nationale retlige traditioner på området beskyttelsesforanstaltninger er meget forskellige. I nogle
nationale lovgivninger er beskyttelsesforanstaltninger reguleret i civilretten, i andre i strafferetten,
og nogle regulerer dem i forvaltningsretten. Formålet med dette forslag (10613/11) er at udstikke en
retlig ramme, der sikrer, at alle beskyttelsesforanstaltninger, der træffes i civilretlige sager i en
medlemsstat, omfattes af en effektiv mekanisme, der kan sikre fri udveksling i hele EU.
Den foreslåede forordning har til formål at supplere
direktiv 2011/99/EU
om den europæiske
beskyttelsesordre ("direktivet om den europæiske beskyttelsesordre"), som omfatter
beskyttelsesordrer i straffesager (14517/11). Det kombinerede anvendelsesområde for de to
instrumenter bør dække det højst mulige antal beskyttelsesforanstaltninger for ofre.
Forslaget er en del af en lovgivningspakke, der tager sigte på at styrke beskyttelsen af ofre i EU, og
omfatter også et direktiv om minimumsstandarder for ofre for kriminalitet med hensyn til
rettigheder, støtte og beskyttelse (direktiv
2012/29/EU),
der blev vedtaget for nylig.
Det Forenede Kongerige og Irland har besluttet at deltage i dette instrument. Danmark deltager
ikke.
Databeskyttelsespakken
Rådet gjorde status over de fremskridt, der er opnået med databeskyttelsespakken under det
cypriotiske formandskab. Ministrene havde en orienterende debat om forslaget til forordning om en
generel EU-ramme for databeskyttelse på grundlag af tre spørgsmål, der er indeholdt i en
fremskridtsrapport udarbejdet af formandskabet (16525/1/12
REV 1).
Disse spørgsmål svarer til de
tre horisontale temaer, der blev nævnt på det uformelle ministermøde i juli i Nicosia, og som siden
blev drøftet i Rådets forberedende organer: delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter , de
administrative byrder og behovet for fleksibilitet i den offentlige sektor.
Rådet nåede til enighed om, at det vil blive besluttet, hvilke beføjelser til delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter der vil skulle udgå, og hvilke alternativer der skal træde i stedet for, når
den første gennemgang af teksten til udkast til forordning er afsluttet.
17315/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0013.png
6.-7.XII.2012
Under drøftelserne var der bred enighed om, at der for at reducere den administrative byrde og mere
generelt virksomhedernes omkostninger i forbindelse med overholdelsen af reglerne bør anlægges
en mere risikobaseret tilgang. Med henblik herpå pålagde Rådet de kompetente forberedende
organer at arbejde videre med konkrete forslag til gennemførelse af en styrket risikobaseret tilgang i
teksten til udkastet til forordning.
Endelig nåede Rådet til enighed om, at det vil blive besluttet, om og hvordan forordningen vil
kunne sikre fleksibilitet for medlemsstaternes offentlige sektor, når den første gennemgang af
teksten til udkast til forordning er afsluttet.
I lyset af den hurtige teknologiske udvikling og globaliseringen forelagde Europa-Kommissionen i
januar 2012 en lovgivningspakke med henblik på at ajourføre og modernisere principperne i
databeskyttelsesdirektivet fra 1995 (direktiv 95/46/EF)
1
for at sikre databeskyttelsesrettighederne i
fremtiden. Pakken omfatter en politisk meddelelse om Kommissionens mål (5852/12) og to
lovgivningsforslag: en forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (generel forordning om
databeskyttelse (5853/12) og et direktiv om beskyttelse af personoplysninger, der behandles med
henblik på forebyggelse, opdagelse, efterforskning eller retsforfølgelse af straffelovsovertrædelser
og tilknyttede retslige aktiviteter (5833/12).
Disse forslag har til formål at opbygge en stærkere og mere sammenhængende ramme for
databeskyttelse i EU støttet af en effektiv håndhævelse, der sikrer, at den digitale økonomi kan
udvikle sig på tværs af det indre marked, give fysiske personer kontrol over deres egne oplysninger
og styrke retssikkerheden og den praktiske sikkerhed for erhvervsdrivende og offentlige
myndigheder.
1
Direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EFT
L 281 af 23.11.1995).
13
17315/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0014.png
6.-7.XII.2012
Beskyttelse af EU's finansielle interesser
Rådet noterede sig, hvor langt man er kommet med et foreslået direktiv om strafferetlig
bekæmpelse af svig rettet mod Unionens finansielle interesser. Formålet med forslaget (12683/12)
er at afskrække svindlere, forbedre retsforfølgelsen og sanktionerne i forbindelse med svindel med
EU-budgettet og fremme inddrivelsen af misbrugte EU-midler og derved forbedre beskyttelsen af
EU-skatteydernes penge.
Det foreslåede direktiv fastsætter fælles definitioner af en række strafbare handlinger rettet mod
EU-budgettet og fælles forældelsesfrister, inden for hvilke sagerne skal efterforskes og retsforføl-
ges, samt minimumsstraffe, herunder fængsling i de groveste sager, med henblik på at forstærke den
afskrækkende virkning. Disse fælles regler bør ifølge Kommissionens forslag bidrage til at sikre
lige vilkår og forbedret efterforskning og retsforfølgelse i hele EU.
Under drøftelserne anførte flere medlemsstater, at retsgrundlaget bør afklares inden yderligere
drøftelser af forslaget, og flertallet ønskede, at det bliver artikel 83, stk. 2, i stedet for artikel 325,
stk. 4, som foreslået af Kommissionen. Rådet pålagde sine forberedende organer at afklare dette
spørgsmål.
Europæisk kendelse til sikring af bankindeståender
Rådet havde en offentlig debat om forslaget til forordning om indførelse af en europæisk kendelse
til sikring af bankindeståender og nåede til enighed om en række retningslinjer for det videre
arbejde (16350/12).
Formålet med den foreslåede forordning (13260/11) er at lette grænseoverskridende
gældsinddrivelse ved at indføre en ensartet europæisk procedure, der fører til udstedelsen af en
europæisk kendelse til sikring af bankindeståender ("kontosikringskendelse"). Denne europæiske
procedure vil være til rådighed for borgere og virksomheder som et alternativ til nationale
procedurer, men vil ikke træde i stedet for nationale procedurer.
Ved hjælp af denne nye europæiske procedure vil en kreditor kunne opnå en sikringskendelse, der
blokerer debitors indeståender på en bankkonto i en medlemsstat, og derved forhindre debitor i at
sprede sådanne midler for at forpurre kreditors bestræbelser på at inddrive sin fordring.
17315/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0015.png
6.-7.XII.2012
De vedtagne retningslinjer for det videre arbejde er følgende:
Det politiske mål er at skabe en ny ensartet europæisk procedure for udstedelse af en
europæisk kendelse til sikring af bankindeståender.
Den foreslåede forordning vil kun gælde for grænseoverskridende tilfælde.
Kontosikringskendelsens "overraskelseseffekt" vil være et vigtigt element til at sikre, at
den er et nyttigt redskab for kreditorer.
Den foreslåede forordning bør kunne skabe passende balance mellem kreditors og debitors
interesser.
Formueforhold mellem ægtefæller og de formueretlige retsvirkninger af registrerede
partnerskaber
Rådet havde en offentlig debat om to forslag til forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse
og fuldbyrdelse af retsafgørelser i sager vedrørende formueforholdet mellem ægtefæller på den ene
side (8160/11) og formueretlige retsvirkninger af registrerede partnerskaber på den anden side
(8163/11). Formandskabet noterede sig, at der var meget bred enighed om de politiske retningslinjer
(16878/12) for at bringe arbejdet videre på ekspertniveau.
Formålet med begge forslag er at indføre en ramme i EU, der fastsætter kompetence og lovvalg
vedrørende formueforholdet mellem ægtefæller og formueretlige retsvirkninger af registrerede
partnerskaber, og at lette anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og officielt bekræftede
dokumenter mellem medlemsstaterne.
De to forslag vil supplere de instrumenter, der allerede er vedtaget på EU-plan vedrørende
familierelaterede spørgsmål som f.eks. Bruxelles II-forordningen vedrørende ægteskabssager og
sager vedrørende forældreansvar, forordningen om underholdspligt og Rom III-forordningen om
lovvalgsreglerne i forbindelse med skilsmisse og separation. Når disse to nye forordninger er blevet
vedtaget, kan EU-borgerne nyde godt af et fuldstændigt sæt retlige instrumenter, der dækker
spørgsmål vedrørende international privatret på det familieretlige område.
17315/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0016.png
6.-7.XII.2012
Begge forordninger er omfattet af en særlig lovgivningsprocedure, der bygger på artikel 81, stk. 3,
eftersom de henviser til foranstaltninger vedrørende familieret med grænseoverskridende
virkninger. Rådet træffer afgørelse med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Det Forenede Kongerige og Irland har besluttet ikke at deltage i disse instrumenter. Danmark
deltager ikke.
EU's narkotikastrategi (2013-2020)
Rådet vedtog EU's narkotikastrategi for årene 2013-2020 (16693/12), eftersom den nuværende EU-
narkotikastrategi (2005-2012) udløber ved dette års udgang (15074/04).
Denne EU-narkotikastrategi fastsætter de overordnede politiske rammer og prioriteter for EU's
narkotikapolitik, der er indkredset af medlemsstaterne og EU's institutioner. Den nye strategi er
struktureret omkring to politikområder: begrænsning af narkotikaefterspørgslen og begrænsning af
narkotikaudbuddet, samt tre tværgående temaer: a) koordinering, b) internationalt samarbejde og c)
forskning, information, overvågning og evaluering. Dens to på hinanden følgende handlingsplaner,
der udarbejdes af de respektive formandskaber i 2013 og 2017, vil indeholde en liste over
specifikke foranstaltninger med en tidsplan, ansvarlige parter, indikatorer og vurderingsværktøjer.
EU's tiltrædelse af EMRK
Rådet noterede sig status med hensyn til EU's tiltrædelse af den europæiske
menneskerettighedskonvention (16573/12).
Lissabontraktaten indeholder retsgrundlaget for EU's tiltrædelse af EMRK. Det hedder i artikel 6,
stk. 2, i TEU, at: "Unionen tiltræder den europæiske konvention til beskyttelse af
menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder". Ifølge Stockholmprogrammet er dette
"meget vigtigt". Der opfordredes i programmet ligeledes til, at "Unionen hurtigt tiltræder" EMRK.
I juni 2010 vedtog Rådet et forhandlingsmandat, og flere forhandlingsmøder har siden fundet sted.
17315/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0017.png
6.-7.XII.2012
e-justice
Rådet noterede sig rapporten fra Gruppen vedrørende E-lovgivning (e-justice) om det arbejde, der
er udført i dette halvår inden for europæisk e-justice (16575/12
+ COR1).
Desuden noterede Rådet
sig status med hensyn til den reviderede køreplan, der blev vedtaget i juni 2011 (16580/12). I dette
dokument redegøres der for den aktuelle situation på forskellige arbejdsområder inden for e-justice,
og dokumentet vil udgøre et nyttigt planlægningsværktøj for det videre arbejde i det kommende år.
I november 2008 vedtog Rådet handlingsplanen for europæisk e-justice
1
. Denne handlingsplan
indeholder et flerårigt arbejdsprogram inden for europæisk e-justice og indfører en struktur til
koordinering af indsatsen på EU-plan inden for e-justice.
Eventuelt
Under eventuelt blev Rådet orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag, herunder:
to forslag om lovlig migration, nemlig virksomhedsinternt udstationerede og
sæsonarbejdere
de finansielle instrumenter 2014-2020 på retsområdet som led i den flerårige finansielle
ramme (FFR)
initiativet fra Kongeriget Belgien, Republikken Bulgarien, Republikken Estland,
Kongeriget Spanien, Republikken Østrig, Republikken Slovenien og Kongeriget Sverige
om den europæiske efterforskningskendelse
udkastet til direktiv om retten til adgang til advokatbistand i straffesager og ret til
kommunikation ved anholdelse.
Rådet noterede sig et oplæg fra Kommissionen om Europols og Cepols fremtid, og formandskabet
orienterede Rådet om den seneste udvikling i Syrien og henviste til et brev fra FN's Højkommissær
for Flygtninge.
1
EUT C 75 af 31.3.2009.
17
17315/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.XII.2012
Rådet noterede sig status i proceduren for vedtagelse af Rådets afgørelse om oprettelse af en flerårig
ramme for Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder for 2013-2017. Rådet
besluttede at vedtage konklusioner inden årets udgang vedrørende en anmodning til agenturet om at
fortsætte arbejdet med det nuværende arbejdsprogram for 2013, indtil den nye flerårige ramme
vedtages.
Den irske minister orienterede Rådet om det kommende irske EU-formandskabs prioriteter inden
for retlige og indre anliggender.
Inden for indre anliggender vil det irske formandskab fokusere på forslag med henblik på
bekæmpelse af terrorisme og organiseret kriminalitet, der vil bidrage til at fremme et Europa med
frihed, sikkerhed og retfærdighed for alle borgere. Formandskabet vil arbejde tæt sammen med
Europa-Parlamentet om at fremme forslag om anvendelse af passagerlisteoplysninger (PNR-
oplysninger) og foranstaltningen vedrørende den europæiske efterforskningskendelse. Direktivet
om indefrysning og konfiskation af udbytte fra strafbart forhold vil også være en nøgleprioritet.
På indvandrings- og asylområdet vil arbejdet i dette halvår fokusere på forslagene om
virksomhedsinterne udstationeringer og sæsonarbejdere samt fuldførelsen af det fælles europæiske
asylsystem.
På retsområdet vil formandskabet lægge vægt på foranstaltninger for at fremme økonomisk aktivitet
og vækst og frem for at tilskynde til jobskabelse i hele EU. Styrkelse af de nødvendige retlige
rammer for at støtte grænseoverskridende erhvervsaktiviteter vil blive prioriteret. Dette er netop
sigtet med forslag såsom en fælles EU-købelov og kendelsen til sikring af bankindeståender, og
formandskabet vil arbejde på at opnå fremskridt med disse foranstaltninger.
Det vil være en nøgleprioritet for det irske formandskab at opnå fremskridt med
databeskyttelsespakken. Det vil derfor bruge den tid og opmærksomhed, der skals til for at føre
forhandlingerne frem til et positivt resultat.
Irland vil også prioritere foranstaltninger, der støtter borgernes rettigheder og retsstatsprincippet.
Det vil arbejde sammen med Parlamentet om direktivet om retten til adgang til advokatbistand i
straffesager og vil gøre sit yderste for at opnå enighed om den foreslåede forordning om gensidig
anerkendelse af beskyttelsesforanstaltninger i civilretlige spørgsmål. Formandskabet vil også
arbejde tæt sammen med Europa-Parlamentet om at fremme forslaget om en europæisk
efterforskningskendelse i straffesager.
17315/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0019.png
6.-7.XII.2012
Det Blandede Udvalg
I tilknytning til samlingen i Rådet drøftede Det Blandede Udvalg (EU samt Norge, Island,
Liechtenstein og Schweiz) følgende emner:
SIS II
Udvalget så på den seneste udvikling i gennemførelsen af Schengeninformationssystemet (SIS II),
som efter planen skal være operationelt i første kvartal af 2013.
Schengeninformationssystemet (SIS) er en database, der deles af de deltagende landes grænse- og
migrationsmyndigheder samt retshåndhævende myndigheder, og indeholder oplysninger om
personer og om forsvundne og stjålne genstande. Der gælder specifikke strenge
databeskyttelsesregler for SIS. Det er en kompensationsforanstaltning i forbindelse med åbningen af
de indre grænser i henhold til Schengenaftalen, men betragtes også som en afgørende
sikkerhedsfaktor i EU. Europa-Kommissionen er i øjeblikket i gang med at udvikle anden
generation af SIS, almindeligvis betegnet SIS II.
Forvaltning af Schengensamarbejdet
Udvalget drøftede Kommissionens anden halvårlige rapport om, hvordan Schengenområdet
fungerer (1. maj - 31. oktober 2012) (16423/12). De fleste delegationer bemærkede, at
Schengenområdet fungerer godt, selv om der er behov for forbedringer, og de understregede
vigtigheden af at drøfte disse spørgsmål regelmæssigt.
Det Europæiske Råd erklærede i sine konklusioner fra juni 2011, at det er nødvendigt at styrke den
politiske styring og samarbejdet i Schengenområdet yderligere og fremme den gensidige tillid
mellem medlemsstaterne. Rådet vedtog den 8. marts 2012 konklusioner (7417/12) om retningslinjer
for en styrket politisk styring i Schengensamarbejdet. Rådet var i konklusionerne enigt om at drøfte
spørgsmålet på ministerplan en gang under hvert formandskab og hilste det velkommen, at
Kommissionen har givet tilsagn om at forelægge regelmæssige rapporter om spørgsmålet.
17315/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0020.png
6.-7.XII.2012
Kommissionen forelagde sin første halvårlige rapport i maj 2012, der dækkede perioden 1.
november 2011 - 30. april 2012 og vedtog den anden rapport, der dækker perioden 1. maj - 31.
oktober 2012. Ifølge sidstnævnte rapport har situationen i Schengenområdet ikke ændret sig
væsentligt, og rapporten giver grundlæggende en opdatering af udviklingen med hensyn til de ydre
grænser, migranter, grænsekontrol, videoovervågning i områder op til indre grænser, aftaler om
lokal grænsetrafik, Schengenevalueringer og udvidelse af visuminformationssystemet (VIS).
Hindringer for effektiv informationsudveksling
Udvalget fik en orientering af formandskabet om, hvilke gennemførelsesforanstaltninger der er
truffet for at forenkle informationsudvekslingen mellem de retshåndhævende myndigheder.
Databeskyttelse
Udvalget gjorde status over de fremskridt, der er gjort med forslaget til direktiv om beskyttelse af
fysiske personer, når myndigheder behandler personoplysninger i forbindelse med strafbare
handlinger.
Eventuelt
Under eventuelt blev udvalget orienteret om status vedrørende en række lovgivningsforslag,
herunder:
forordningen om oprettelse af et europæisk grænseovervågningssystem (Eurosur)
de Schengenrelaterede lovgivningsforslag, der i øjeblikket er til drøftelse, navnlig
Schengenevalueringsmekanismen og Schengengrænsekodeksen. Rådet vedtog en generel
indstilling til de to sager på samlingen i juni (jf.
10760/12,
s. 9-12)
forslaget om ændring af forordning nr. 562/2006 og Schengenkonventionen – tekniske
ændringer
udkastet til forordning om ændring af forordning nr. 539/2001 om fastlæggelse af listen
over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de
ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
de finansielle instrumenter 2014-2020 på RIA-området (FFR - indre anliggender).
17315/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0021.png
6.-7.XII.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Anerkendelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
Rådet vedtog en forordning om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af
retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (Bruxelles I-forordningen)(PE-CONS
56/12).
Formålet med forordningen er at gøre bevægeligheden for retsafgørelser på det civil- og
handelsretlige område lettere og hurtigere inden for Unionen i overensstemmelse med princippet
om gensidig anerkendelse og retningslinjerne i Stockholmprogrammet.
(Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16599/12).
Dublinforordningen
Rådet nåede til politisk enighed om et forslag til forordning om fastsættelse af kriterier og
procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning
om international beskyttelse, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af
medlemsstaterne (Dublinforordningen)
(16332/12).
Formålet med dette ændringsforslag er at gøre
systemet mere effektivt og indføre en procedure for tidlig varsling, beredskab og krisestyring samt
sikre, at ansøgernes behov tilgodeses bedre.
Toldsamarbejde
Rådet godkendte en strategi for det fremtidige samarbejde om håndhævelse af toldlovgivningen
(16320/12),
således som der blev anmodet om i Rådets resolution af 13. december 2011
1
. Strategien
opfordrer til en integreret tilgang til effektivt samarbejde mellem alle toldmyndigheder om
bekæmpelse af grænseoverskridende og tværnational kriminalitet.
Toldmyndighederne bør være den førende myndighed for kontrol med varebevægelser inden for
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed med det formål at forbedre beskyttelsen af EU's
borgere og EU's økonomi mod smugling, svig og andre trusler som følge af organiseret kriminalitet
på EU's område.
1
EUT C 5 af 7.1.2012,
s. 1.
21
17315/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0022.png
6.-7.XII.2012
Solidaritet på asylområdet
Rådet fik en opdatering om gennemførelsen af de fælles rammer for reel og praktisk solidaritet over
for de medlemsstater, hvis asylsystemer er under særligt pres, bl.a. på grund af blandede
migrationsstrømme
(16467/12).
I marts 2012 vedtog Rådet konklusioner
(7485/12),
som omfattede en række koordinerede
foranstaltninger til styrkelse af EU's solidaritet over for de medlemsstater, der støder på problemer i
deres asylsystemer, og som også understregede nødvendigheden af samarbejde mellem
medlemsstater, institutioner og agenturer ved ydelsen af bistand.
I sin tredje årsrapport om indvandring og asyl 2011
(10950/12)
skitserede Kommissionen allerede
de aktiviteter, der er gennemført på EU-plan og nationalt plan til støtte for de medlemsstater, der er
udsat for et specifikt og uforholdsmæssigt stort asylpres.
Forvaltning af store it-systemer
Rådets vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Irland til at deltage i visse af bestemmelserne i
Schengenreglerne vedrørende oprettelse af et europæisk agentur for den operationelle forvaltning af
store it-systemer inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed
(14987/12)
såsom anden
generation af Schengeninformationssystemet (SIS II) og visuminformationssystemet (VIS).
Agenturet blev oprettet i oktober 2011 ved forordning nr. 1077/2011
1
og er beliggende i Tallin,
Estland.
Menneskehandel
Rådet noterede sig den anden og endelige rapport (13661/3/12) om gennemførelsen af det
indsatsorienterede dokument om styrkelse af EU's eksterne dimension inden for bekæmpelse af
menneskehandel
(6865/10).
1
EUT L 286 af 1.11.2011.
22
17315/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0023.png
6.-7.XII.2012
Rapporten beskriver opfølgningen af henstillingerne i den første rapport og ajourfører
oplysningerne om medlemsstaternes eksterne aktioner til bekæmpelse af menneskehandel, såsom
gældende aftaler mellem EU og tredjelande, regioner eller organisationer på internationalt plan. Den
giver også et overblik over Kommissionens og EU-agenturernes (Europol, Eurojust, Frontex,
Agenturet for Grundlæggende Rettigheder og Cepol) seneste eksterne aktiviteter og aktioner på
dette område og foreslår fremtidige aktioner.
Se også:
EU's strategi for bekæmpelse af menneskehandel 2012–2016 (11780/12)
direktivet om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor
(EUT
L 101af 15.4.2011)
http://ec.europa.eu/anti-trafficking/index.action
BUDGET
EU's budget for 2013 og forslag til ændringsbudget nr. 6 for 2012 - godkendelse af aftale
Rådet godkendte aftalen med Europa-Parlamentet om EU's budget for 2013 og forslaget til
ændringsbudget nr. 6 for 2012 (17146/1/12
REV 1
+
ADD 1
+
ADD 2
+
ADD 3
+
ADD 4
+
ADD 5
+
ADD 6
+
ADD 7
+
17145/1/12 REV 1).
Det bekræftede således den aftale, der blev indgået
mellem det cypriotiske formandskab og Europa-Parlamentets og Kommissionens repræsentanter på
et trilogmøde den 28. november 2012. Hvis Europa-Parlamentet godkender
1
pakken, betragtes EU's
budget for 2013 og forslaget til ændringsbudget nr. 6 for 2012 som vedtaget.
For yderligere oplysninger henvises til
17397/12.
1
Europa-Parlamentet forventes at stemme om kompromiset den 13. december.
23
17315/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453997_0024.png
6.-7.XII.2012
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse i syv medlemsstater af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
Rådet vedtog syv afgørelser om anvendelse af i alt 24,3 mio. EUR fra Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen (Globaliseringsfonden) til støtte for afskedigede arbejdstagere i
Sverige, Finland, Østrig, Rumænien, Italien, Danmark og Spanien.
Beløbene er tildelt således:
5,5 mio. EUR til arbejdstagere, der er blevet afskediget af den svenske bilproducent Saab,
der gik konkurs på grund af faldende salg og en nedgang i produktionen af personbiler.
5,3 mio. EUR til tidligere arbejdstagere hos den finske producent af mobiltelefoner Nokia,
der besluttede at flytte produktion fra Finland ud af Europa.
5,2 mio. EUR til arbejdstagere, der er blevet afskediget i den østrigske sektor for mobile
sociale tjenesteydelser, efter at delstaten Steiermark besluttede at foretage store
nedskæringer i midlerne til sociale tjenesteydelser.
2,9 mio. EUR til arbejdstagere, der er blevet afskediget af Nokia på dets produktionsanlæg
i Rumænien som følge af beslutningen om at flytte hele fremstillingsvirksomheden til
Asien.
2,7 mio. EUR til arbejdstagere, der er blevet afskediget af italienske knallert- og
motorcykelproducenter, der har været ramt af et markant fald i den indenlandske og den
europæiske efterspørgsel og stigende eksport fra Asien.
1,4 mio. EUR til tidligere arbejdstagere hos den danske producent af printkort Flextronics,
der måtte lukke sit produktionsanlæg på grund af stigende konkurrence fra de asiatiske
producenter og flytte fremstillingen af det elektroniske udstyr uden for Europa.
1,3 mio. EUR til arbejdstagere, der har mistet deres job i den spanske sektor for
metalvarer.
17315/12
24
DA