Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3208 - konkurrenceevne
Offentligt
1453993_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17410/12
(OR. en)
PRESSE 515
PR CO 71
PRESSEMEDDELELSE
3208. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 10.-11. december 2012
Formænd
Neoklis SYLIKIOTIS
Cyperns handels-, industri- og turismeminister
Eleni MAVROU
Cyperns indenrigsminister (med ansvar for
forskningsporteføljen)
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17410/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0002.png
10.-11.XII.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Ministrene godkendte en politisk aftale om oprettelse af et
enhedspatentsystem,
der gælder i hele
EU. Europa-Parlamentet forventes at godkende den institutionelle aftale ved en afstemning på
plenarmødet den 11. december. Det nye enhedspatent vil indføre en økonomisk overkommelig
model for EU's virksomheder, så de kan beskytte deres opfindelser med solide retlige garantier.
Enhedspatentbeskyttelsen er en af de prioriterede foranstaltninger i pakken om
akten for det indre
marked I,
der har til formål at fuldføre det indre marked ved at øge tilliden og stimulere vækst og
jobskabelse. Af andre foranstaltninger i pakken kan nævnes:
reform af reglerne om
offentlige udbud,
hvor Rådet er nået til enighed om en generel
indstilling
den alternative
tvistbilæggelsesordning i forbindelse med tvister på forbrugerområdet,
hvor Rådet noterede sig formandskabets meddelelse om den foreløbige enighed efter de
uformelle forhandlinger med Europa-Parlamentet
revisionen af direktivet om
erhvervsmæssige kvalifikationer,
hvor Rådet noterede sig en
fremskridtsrapport, og
forenklingen af
regnskabsregler for virksomheder,
hvor Rådet noterede sig oplysningerne
om udviklingen i de igangværende forhandlinger.
Rådet vedtog også konklusioner om det andet sæt af tolv prioriterede forslag under
akten for det
indre marked II.
Efter en vurdering af situationen i den europæiske
industri
godkendte ministrene konklusionerne
om industriens bidrag til vækst og økonomisk genopretning. De behandlede den specifikke situation
i
bilindustrien.
De udvekslede også synspunkter om modernisering af
statsstøttereglerne og deres
betydning for EU's konkurrenceevne
i forbindelse med forberedelsen af reformen af
statsstøttepolitikken, der skal gennemføres i løbet af 2013.
Under den del af samlingen, der vedrørte toldpolitik, godkendte Rådet lanceringen af en
toldhandlingsplan til bekæmpelse af
krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder
for perioden
2013-2017. Det blev også enigt om grundlaget for fastlæggelsen af et handlingsprogram for
toldvæsenet i EU for perioden 2014-2020,
"Told 2020"-programmet.
Endelig godkendte
ministrene konklusionerne om
udviklingsstrategien for Toldunionen
og drøftede vejen frem med
hensyn til vedtagelsen af en ajourført
EU-toldkodeks
med henblik på at lette samhandelen.
17410/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0003.png
10.-11.XII.2012
Hvad angår forskning vedtog Rådet konklusioner om nøgleelementer, der skal bidrage til
fuldførelsen af
det europæiske forskningsrum,
der er i centrum for EU's strategi for at fremme den
økonomiske vækst og beskæftigelsen. Rådet undersøgte også, hvordan EU's
internationale
samarbejde inden for forskning og innovation
kan styrkes.
Ministrene blev enige om hovedelementerne i to lovgivningsforslag, der bliver en del af
"Horisont
2020",
det fremtidige rammeprogram for finansiering af forskning og innovation i perioden 2014-
2020. De to forslag vedrører
særprogrammet
til gennemførelse af Horisont 2020 og indholdet af
den strategiske innovationsdagsorden for Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
(EIT) for de næste få år. Rådet noterede sig også en rapport om de fremskridt, der er gjort med
forslaget om
Euratom,
der supplerer Horisont 2020 inden for nuklear forskning.
Hvad angår rumpolitik havde Rådet en udveksling af synspunkter om, hvordan forbindelserne
mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation kan videreudvikles.
17410/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0004.png
10.-11.XII.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AKTEN FOR DET INDRE MARKED ............................................................................................... 9
Enhedspatent beskyttelse......................................................................................................................................... 9
Reform af politikken for offentlige udbud............................................................................................................. 11
Revision af direktivet om erhvervsmæssige kvalifikationer.................................................................................. 13
Forbrugerbeskyttelse: Alternativ tvistbilæggelsesordning .................................................................................... 13
Revision af regnskabskravene til virksomheder .................................................................................................... 14
Akten for det indre marked II –
Rådets konklusioner........................................................................
15
INDUSTRIPOLITIK ......................................................................................................................... 15
Industripolitikken og dens bidrag til vækst og økonomisk genopretning.......................................... 15
Bilindustrien .......................................................................................................................................................... 16
Modernisering af statsstøtteregler: indvirkning på konkurrenceevnen.............................................. 16
TOLDPOLITIK ................................................................................................................................. 17
Ny toldhandlingsplan til bekæmpelse af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder -
Resolution...........................................................................................................................................
17
Ajourføring af EU-toldkodeksen ....................................................................................................... 18
"Told 2020"-programmet ................................................................................................................... 19
Udviklingsstrategien for Toldunionen -
Rådets konklusioner
........................................................... 19
FORSKNING og INNOVATION ..................................................................................................... 20
Horisont 2020: nyt rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020).................................. 20
1
Særprogram til gennemførelse af aktioner under Horisont 2020........................................................................... 20
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17410/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.XII.2012
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT): en strategisk innovationsdagsorden ....................... 21
Euratomprogrammet.............................................................................................................................................. 21
Det europæiske forskningsrum -
Rådets konklusioner
...................................................................... 22
EU's internationale samarbejde inden for forskning og innovation....................................................................... 23
RUMPOLITIK ................................................................................................................................... 24
Forbindelserne mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation (ESA) ........................................ 24
EVENTUELT .................................................................................................................................... 25
Årlig vækstundersøgelse 2013 - Status for det indre markeds integration ........................................ 25
Forbrugerprogram for 2014-2020 ...................................................................................................... 25
Resultattavle for forbrugermarkederne .............................................................................................. 26
Forskningskonferencer organiseret af det cypriotiske formandskab ................................................. 26
Arbejdsprogram for det kommende irske formandskab .................................................................... 26
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Ingen
17410/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0006.png
10.-11.XII.2012
DELTAGERE
Belgien:
Johan VANDE LANOTTE
Jean-Claude MARCOURT
Ingrid LIETEN
Paul MAGNETTE
Bulgarien:
Sergei IGNATOV
Petia VASSILEVA
Den Tjekkiske Republik:
Milan HOVORKA
Tomáš HRUDA
Jakub DÜRR
Danmark:
Morten ØSTERGAARD
Michael DITHMER
Jonas BERING LIISBERG
Tyskland:
Georg SCHÜTTE
Guido PERUZZO
Estland:
Juhan PARTS
Clyde KULL
Irland:
Seán SHERLOCK
Richard BRUTON
Grækenland:
Vasilis MAGLARIS
Spyridon EFSTATHOPOULOS
Spanien:
José Manuel SORIA
Carmen VELA OLMO
José Pascual MARCO MARTÍNEZ
Frankrig:
Arnaud MONTEBOURG
Geneviève FIORASO
Italien:
Enzo MOAVERO MILANESI
Corrado PASSERA
Francesco PROFUMO
Cypern:
Neoklis SYLIKIOTIS
Vicepremierminister samt økonomiminister og minister
for forbrugerbeskyttelse og Nordsøen
Viceministerpræsident samt minister for økonomi,
SMV'er, udenrigshandel og nye teknologier
Viceministerpræsident i den flamske regering og flamsk
minister for innovation, offentlige investeringer, medier og
fattigdomsbekæmpelse
Minister for offentlige virksomheder, videnskabspolitik og
udviklingssamarbejde med ansvar for storbyer
Uddannelses-, ungdoms- og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceindustri- og vicehandelsminister
Viceminister for videregående uddannelser og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for forskning, innovation og videregående
uddannelser
Departementschef i Erhvervs- og
Vækstministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsministeriet for Uddannelse og
Forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomi- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister med ansvar for forskning og innovation,
Beskæftigelses-, Erhvervs- og Innovationsministeriet samt
Ministeriet for Uddannelse og Kvalifikationer
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse, Trossamfund,
Kultur og Sport
Statssekretær, Ministeriet for Udvikling,
Konkurrenceevne, Infrastruktur, Transport og Netværk
Minister for industri, energi og turisme
Statssekretær for forskning, udvikling og innovation
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for genopretning af produktiviteten
Minister for videregående uddannelser og forskning
Minister uden portefølje med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for økonomisk udvikling, infrastruktur og
transport
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Handels-, industri- og turismeminister
17410/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0007.png
10.-11.XII.2012
Eleni MAVROU
Letland:
Juris PŪCE
Lauma SIKA
Litauen:
Arūnas VINČIŪNAS
Luxembourg
Etienne SCHNEIDER
François BILTGEN
Indenrigsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Fungerende statssekretær, Ministeriet for Videnskab og
Uddannelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for økonomi og udenrigshandel
Justitsminister, minister for offentlig forvaltning og
administrative reformer, minister for videregående
uddannelse og forskning, minister for kommunikation og
medier, minister for trossamfund
Statssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for økonomi samt familie- og
ungdomsspørgsmål
Forbundsminister for videnskab og forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Understatssekretær, Ministeriet for Videnskab og
Videregående Uddannelse
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær for videnskab
Økonomi- og beskæftigelsesminister
Statssekretær, det nationale agentur for videnskabelig
forskning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for uddannelse, videnskab og sport
Statssekretær
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse, Videnskab,
Forskning og Sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
Statssekretær
Statssekretær, Ministeriet for Beskæftigelse og Økonomi
Handelsminister
Civil- og boligminister
Statssekretær
Statssekretær med ansvar for videregående uddannelse og
forskning, Uddannelsesministeriet
Viceminister med ansvar for handel og investeringer
Viceminister for erhverv, innovation og
erhvervskompetencer (minister for universiteter og
videnskab)
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Sander DEKKER
Derk OLDENBURG
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Karlheinz TÖCHTERLE
Harald GÜNTHER
Polen:
Jacek GULIŃSKI
Andrzej DYCHA
Portugal:
Leonor PARREIRA
Álvaro SANTOS PEREIRA
Rumænien:
Tudor PRISECARU
Cristian BADESCU
Slovenien:
�½iga TURK
Uroš RO�½IČ
Slovakiet:
Štefan CHUDOBA
Alexander MICOVČIN
Finland:
Lauri IHALAINEN
Janne METSÄMÄKI
Jouni HAKALA
Sverige:
Ewa BJÖRLING
Stefan ATTEFALL
Håkan EKENGREN
Peter HONETH
Det Forenede Kongerige:
Lord GREEN
David WILLETTS
17410/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0008.png
10.-11.XII.2012
Kommissionen:
Joaquín ALMUNIA
Antonio TAJANI
Tonio BORG
Algirdas ŠEMETA
Michel BARNIER
Máire GEOGHEGAN-QUINN
Androulla VASSILIOU
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
KROATIEN
�½eljko JOVANOVIĆ
Irena ANDRASSY
Minister for videnskab, uddannelse og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
17410/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0009.png
10.-11.XII.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AKTEN FOR DET INDRE MARKED
Rådet drøftede og noterede sig oplysningerne om planlagt lovgivning, der er indeholdt i pakken om
akten for det indre marked I, som består af tolv prioriterede foranstaltninger, der har til formål at
fuldføre det indre marked ved at øge tilliden og stimulere vækst og jobskabelse.
Hver af disse foranstaltninger, der skal vedtages i fællesskab af Europa-Parlamentet og Rådet, er på
nuværende tidspunkt på forskellige stadier af lovgivningsprocessen.
Disse tolv instrumenter til fremme af vækst, konkurrenceevne og sociale fremskridt skal bidrage til
at reducere hindringerne og forbedre effektiviteten på det indre marked for virksomheder, borgere,
forbrugere og arbejdstagere.
Enhedspatentbeskyttelse
Ministrene godkendte under den offentlige forhandling den enighed, der blev opnået i Coreper
1
den
19. november
2
om patentpakken.
Europa-Parlamentet forventes at godkende den institutionelle aftale ved en afstemning på
plenarmødet den 11. december. Efter afstemningen forventes de to forordninger om enhedspatentet
og oversættelsesordningerne formelt at blive vedtaget af Rådet inden udgangen af 2012.
Pakken er resultatet af et forstærket samarbejde mellem 25 medlemsstater. Den består af to
forordninger - den ene forordning indfører enhedspatentet, og den anden indeholder bestemmelser
om en oversættelsesordning herfor. Italien og Spanien har valgt ikke at deltage i det forstærkede
samarbejde på grund af oversættelsesordningerne.
1
2
Coreper, De Faste Repræsentanters Komité, består af ambassadørerne fra de 27 EU-
medlemsstater. Det har til opgave at forberede Rådets afgørelser.
Se formandskabets pressemeddelelse:
http://www.cy2012.eu/index.php/en/news-
categories/areas/competitiveness/press-release-unitary-patent-closer-to-the-finishing-line
.
17410/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.XII.2012
Med enhedspatentet vil det kun være nødvendigt at indgive én ansøgning for at opnå
patentbeskyttelse i alle EU-lande, i modsætning til den nuværende situation, hvor det skal valideres
og accepteres i hvert af de EU-lande, hvor ansøgeren ønsker beskyttelse. Valideringsprocessen vil
derfor gå hurtigere, fordi der ikke længere kræves oversættelser, og patentet vil blive valideret på
det sprog, det blev udstedt på (kun fransk, engelsk eller tysk). Disse ændringer udgør en stor fordel
for patentindehavere, fordi de i høj grad vil mindske omkostningerne ved en bredt dækkende
patentbeskyttelse i medlemsstaterne i Den Europæiske Patentorganisation.
Det tredje element i pakken er aftalen om en fælles patentdomstol, som Spanien som det eneste land
ikke deltager i. Den fælles patentdomstol skal sikre en ensartet anvendelse af patentretten i alle de
medlemsstater, der deltager i det forstærkede samarbejde, og herved undgå flere retssager med
hensyn til det samme patent i forskellige medlemsstater. Det vil også forhindre modstridende
retsafgørelser om de samme spørgsmål. Den fælles patentdomstol vil hvile på en international aftale
mellem medlemsstaterne indgået uden for EU's institutionelle ramme.
Der vil blive holdt en diplomatisk konference i forbindelse med de deltagende medlemsstaters
undertegnelse af aftalen om den fælles patentdomstol. Efter undertegnelsen af aftalen indledes de
nationale parlamenters ratifikationsproces (mindst 13 medlemsstater skal ratificere aftalen, for at
den kan træde i kraft).
Alle nødvendige afgørelser (udpegelse af udvalg, budget, beskikkelse af dommere og formand,
ansættelse af personale, faciliteter osv.) bør træffes i tide til at sikre, at det første europæiske patent
med ensartet retsvirkning kan registreres i foråret 2014.
Indførelsen af et enhedspatentsystem, der gælder i hele EU, og som har været under drøftelse i mere
end 30 år, vil bidrage til at øge patentaktiviteterne, især for små og mellemstore virksomheder
(SMV'er). Det vil også bidrage væsentligt til at reducere omkostningerne ved at få patent i EU.
Den nye enhedspatentmodel vil tilskynde EU's virksomheder til at øge deres innovationsaktiviteter
og dermed styrke deres konkurrenceevne på det indre marked. Den vil også give de europæiske
virksomheder et større incitament til at beskytte deres opfindelser og nye tekniske løsninger i hele
Europa.
17410/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0011.png
10.-11.XII.2012
Reform af politikken for offentlige udbud
Rådet havde en offentlig debat om moderniseringen af politikken for offentlige udbud og nåede til
enighed om en generel indstilling vedrørende de tre forslag i pakken.
De tre forslag til modernisering af offentlige udbud er:
et udkast til direktiv om offentlige udbud (erstatter direktiv 2004/18/EF) (18966/11)
et udkast til direktiv om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter i
forsyningssektorerne: vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester (erstatter
direktiv 2004/17/EF) (18964/11) og
et forslag til direktiv om tildeling af koncessionskontrakter (18960/11).
Aftalerne bygger på formandskabets kompromistekster for hvert af ovennævnte lovgivningstekster,
som er indeholdt i dokument
16725/1/12, 18011/12
og
18007/12.
Kommissionen fremlagde pakken den 20. december 2011. Der er tale om en større revision af
reglerne om offentlige udbud i EU. På grundlag af teksten til udkastet til direktiv om offentlige
udbud har Rådet udstukket retningslinjer for fire vigtige spørgsmål på sine samlinger den
20. februar og den 30. maj 2012: graden af fleksibilitet, der bør gælde for anvendelse af udbud med
forhandling, anvendelsen af en lempet ordning for visse kategorier af tjenesteydelser (sociale,
kulturelle, sundhedsmæssige osv.), den udbredte brug af elektronisk baserede offentlige
udbudsprocedurer og tilsyn med og overvågning af udbudsprocedurerne.
Revisionen af politikken for offentlige udbud vil påvirke en lang række områder, der vedrører
indkøb af varer, bygge- og anlægsarbejder eller tjenesteydelser, herunder:
17410/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.-11.XII.2012
1) Forenkling og smidiggørelse af udbudsprocedurer
Pakken omhandler en forenkling og smidiggørelse af de procedurearrangementer, der er fastsat ved
de nuværende regler fra 2004. Med henblik herpå indeholder den foranstaltninger, der skal gøre
indkøb lettere og administrativt mindre byrdefulde og skabe fleksibilitet for offentlige myndigheder
og derved forbedre indkøbsresultaterne. Fremme af elektronisk indkøb som et mere brugervenligt
træk ved udbudsprocedurerne er en hjørnesten i forenklingsprocessen i hele pakken.
2) Strategisk brug af offentlige udbud som svar på nye udfordringer
Bedre mulighed for, at myndigheder med ansvar for offentlige indkøb kan forfølge fælles
samfundsmæssige mål, som f.eks. miljøbeskyttelse, socialt ansvar, innovation, bekæmpelse af
klimaændringer, beskæftigelse, folkesundhed og andre sociale hensyn eller miljøhensyn.
3) Bedre adgang til markedet for SMV'er
Pakken omfatter konkrete foranstaltninger, der har til formål at fjerne hindringerne for SMV'ers
adgang til markedet, såsom en forenkling af oplysningskravene i forbindelse med
udbudsprocedurer, indførelse af et standarddokument til udvælgelsesmæssige formål, tilskyndelse
til at ordregivende myndigheder inddeler kontrakter i mindre delkontrakter, der er mere
tilgængelige for SMV'er, og begrænsning af antallet af deltagelseskrav.
4) Sunde procedurer
Den nye ordning kræver, at de ordregivende myndigheder i medlemsstaterne træffer passende
foranstaltninger til at forebygge, identificere og udbedre interessekonflikter, der opstår under
udførelsen af udbudsprocedurer, med henblik på at undgå konkurrenceforvridning og sikre
ligebehandling af alle økonomiske aktører.
5) Forvaltning
Forslaget pålægger medlemsstaterne krav om at overvåge og rapportere om aktiviteter i forbindelse
med offentlige udbud for at sikre en effektiv og ensartet anvendelse af EU-retten på området.
17410/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0013.png
10.-11.XII.2012
Revision af direktivet om erhvervsmæssige kvalifikationer
Rådet noterede sig en rapport udarbejdet af formandskabet (16293/12) om de fremskridt, der er
gjort med et direktivudkast, der skal gøre systemet til anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifika-
tioner mere effektivt for at opnå større mobilitet for faglærte arbejdere i hele EU.
Anerkendelsen af kvalifikationer mellem medlemsstaterne er blevet en grundlæggende byggesten i
det indre marked, og erhvervsmæssig mobilitet er et nøgleelement i Europas konkurrencedygtighed.
Den 30. maj havde Rådet drøftelser om to centrale elementer i reformen: skabelsen af det
europæiske erhvervspas og gennemsigtighedsaktiviteter, der skal føre til gensidige evalueringer, og
muligvis en forenkling af de nationale retlige rammer for lovregulerede erhverv.
Det europæiske erhvervspas bliver et elektronisk certifikat udstedt af erhvervsudøverens
afgangsstat, der vil lette automatisk anerkendelse i værtslandet (det land, hvor erhvervsudøveren
ønsker at etablere sig).
Der findes i øjeblikket i de 27 medlemsstater omkring 800 kategorier af lovregulerede erhverv. Et
lovreguleret erhverv indebærer, at adgangen til erhvervet er betinget af, at en person har bestemte
kvalifikationer, såsom et eksamensbevis fra et universitet, og at aktiviteterne er forbeholdt de
personer, der har sådanne kvalifikationer.
Forslaget om ændring af det nuværende direktiv om erhvervsmæssige kvalifikationer blev fremlagt
den 19. december 2011 (18899/11).
Forbrugerbeskyttelse: Alternativ tvistbilæggelsesordning
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med et udkast til direktiv om alternativ tvistbilæggelse
(ATB) og et udkast til forordning om onlinetvistbilæggelse (OTB) som følge af den enighed, der
blev nået om en generel indstilling den 30. maj (10622/12).
Formandskabet meddelte, at repræsentanter for Europa-Parlamentet og Rådet var nået til foreløbig
enighed efter de uformelle forhandlinger, der fandt sted på trilogen (et møde mellem Parlamentet,
Rådet og Kommissionen) den 5. december. Enigheden ved førstebehandlingen om begge forslag vil
skulle bekræftes af medlovgiverne i overensstemmelse med deres respektive interne procedurer.
17410/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0014.png
10.-11.XII.2012
Formålet med forslagene er at etablere enkle og hurtige procedurer til en rimelig pris for udenretslig
bilæggelse af tvister, der opstår mellem forbrugere og erhvervsdrivende i forbindelse med salg af
varer og tjenesteydelser, ved en alternativ tvistbilæggelsesinstans' mellemkomst.
Initiativet vil sikre, at der etableres ATB-ordninger på de områder, hvor de på nuværende tidspunkt
mangler, og sikre, at forbrugerne altid har mulighed for at indbringe deres tvister for en ATB-
instans. ATB-systemet vil blive suppleret med en OTB-mekanisme, hvorved der oprettes en
europæisk platform til onlinetvistbilæggelse (i form af et interaktivt websted, der er elektronisk
tilgængeligt og gratis og findes på alle Unionens sprog).
ATB-ordninger hjælper forbrugere, der er involveret i tvister, som de ikke har kunnet bilægge
direkte med den erhvervsdrivende. Disse ordninger er udformet på forskellig vis i EU's
medlemsstater, både offentligt og privat, og der er stor forskel på, hvilken status de afgørelser, som
vedtages af de respektive organer, har.
Revision af regnskabskravene til virksomheder
Rådet noterede sig de fremskridt, der er gjort med at revidere og forenkle regnskabsreglerne for EU-
virksomheder.
De centrale målsætninger for revisionen er:
at reducere den administrative byrde og anvende forenklede regnskabsregler for SMV'er
at øge klarheden og sammenligneligheden af regnskaber og
at øge gennemsigtigheden i forbindelse med betalinger til myndigheder foretaget af
virksomheder inden for udvindingsindustrien og skovning af primærskove.
For at fremme myndighedernes ansvarlighed, gennemsigtighed og god forvaltningspraksis indføres
der med forslaget (16250/11) nye indberetningskrav for store virksomheder og alle virksomheder af
interesse for offentligheden inden for udvindingsindustrien eller skovning af primærskove. Det
foreslås, at disse virksomheder giver oplysning om de betalinger, de foretager til myndighederne i
lande, hvor de opererer.
17410/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0015.png
10.-11.XII.2012
Akten for det indre marked II –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om det andet sæt af nye prioriterede forslag, som Kommissionen
forelagde den 3. oktober 2012 i forbindelse med "Akten for det indre marked II"
1
.
Disse forslag supplerer det første sæt foranstaltninger i pakken om akten for det indre marked I med
henblik på at uddybe og styrke det indre marked for at skabe økonomisk vækst og arbejdspladser.
Konklusionerne fremhæver blandt andet, at det indre marked skal hvile på et stærkt økonomisk og
socialt grundlag og understreger, at aktionerne i akten for det indre marked II skal fokusere på
borgernes og virksomhedernes ønsker.
Konklusionerne findes i
16617/12.
INDUSTRIPOLITIK
Industripolitikken og dens bidrag til vækst og økonomisk genopretning
Rådet vurderede situationen for den europæiske industri og vedtog konklusioner om en ajourføring
af den europæiske industripolitik og dens bidrag til vækst og økonomisk genopretning.
Konklusionerne findes i
17566/12.
Konklusionerne sætter fokus på fire elementer, der kræver en hurtig indsats som følge af den
økonomiske krise:
stimulere investeringer i innovative og nye teknologier
give EU-virksomheder mulighed for at drage maksimal fordel af det indre marked og
internationale markeder
lette adgangen til finansiering og
øge investeringerne i mennesker og kvalifikationer.
1
http://ec.europa.eu/internal_market/smact/docs/single-market-act2_en.pdf.
15
17410/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0016.png
10.-11.XII.2012
Konklusionerne bygger på Kommissionen meddelelse (15168/12) om ajourføring af
flagskibsinitiativet for industripolitikken og de deraf følgende drøftelser på Rådets samling den
11. oktober, hvor ministrene understregede betydningen af at fremskynde foranstaltningerne inden
for strategiske sektorer med kraftigt potentiale til at understøtte konkurrenceevne og jobskabelse.
En række nye lovende markeder, der kan bidrage til en konkurrencedygtig og innovativ
fremstillingsindustri, blev også fremhævet.
Et konkret eksempel på anvendelsen af en opdateret vision for industripolitikken i en sektorspecifik
indstilling blev forelagt af Kommissionen i dens handlingsplan for bilindustrien.
Bilindustrien
Ministrene udvekslede synspunkter om situationen og perspektiverne for bilindustrien i de
forskellige lande i lyset af den handlingsplan, som Kommissionen for nylig har udarbejdet for at
fremme sektoren og hjælpe den med at tilpasse sig (15962/12).
Ministrene tilsluttede sig henstillingerne i handlingsplanen, der har til formål at integrere en række
overvejelser, såsom en tilpasning af produktionskapaciteten, udvikling af nye produktionsmetoder
og forretningsmodeller, forsyningskilder og en effektiv brug af råstoffer og investeringer i
mennesker og kvalifikationer, i strategierne på kort, mellemlang og lang sigt til fremme af den
europæiske bilindustris konkurrenceevne.
Modernisering af statsstøtteregler: indvirkning på konkurrenceevnen
Efter Kommissionens forelæggelse af en meddelelse om modernisering af EU's statsstøttepolitik
(10266/12) havde ministrene en udveksling af synspunkter om statsstøttepolitikkens fremtid set ud
fra industriens synspunkt.
Meddelelsen, ifølge hvilken reformen forventes gennemført inden udgangen af 2013, sætter det
indre marked i centrum for reformen.
Debatten var struktureret omkring et spørgeskema og et politikpapir fra formandskabet (16647/12).
Delegationerne var enige om at modernisere statsstøttepolitikken ved at fastsætte mål til støtte for
vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne i EU og samtidig bidrage til medlemsstaternes indsats for
at opnå en mere effektiv udnyttelse af de offentlige finanser.
17410/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0017.png
10.-11.XII.2012
De understregede, at statsstøtte bør udformes for at støtte vækst og forbedre den europæiske
industris konkurrenceevne under hensyntagen til den nuværende økonomiske krise og den
internationale sammenhæng.
En foreløbig drøftelse fandt sted på samlingen i Økofinrådet den 13. november. Formandskabets
konklusioner om resultaterne af den pågældende drøftelse findes i
15595/1/12.
TOLDPOLITIK
Ny toldhandlingsplan til bekæmpelse af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder -
Resolution
Rådet vedtog en resolution, der godkender lanceringen af en europæisk toldhandlingsplan til
bekæmpelse af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR) for perioden 2013-2017.
Resolutionen findes
her.
EU's toldhandlingsplan til bekæmpelse af krænkelser af IPR for de næste fem år fokuserer på fire
strategiske mål:
effektiv gennemførelse og overvågning af den nye EU-lovgivning om toldmyndighedernes
håndhævelse af IPR
håndtering af de vigtigste tendenser inden for handelen med varer, som krænker IPR
håndtering af handelen med varer, som krænker IPR i hele den internationale
forsyningskæde, og
styrkelse af samarbejdet med Det Europæiske Observationscenter samt med de
retshåndhævende myndigheder om krænkelser af IPR.
Ministrene vurderede også en rapport fra Kommissionen om EU's tidligere toldhandlingsplan til
bekæmpelse af krænkelser af IPR for perioden 2009-2012. Rapporten indeholder en række
henstillinger og ser nærmere på den nye udvikling, der er taget højde for i den nye plan, herunder
øget salg over internettet og nytilkomne vigtige aktører på den internationale scene.
17410/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0018.png
10.-11.XII.2012
Toldmyndighederne er ansvarlige for at kontrollere varer ved EU's ydre grænser og for at
tilbageholde de varer, der mistænkes for at krænke IPR, som er beskyttet af EU-lovgivning og
nationale love.
Kommissionen og medlemsstaterne har i fællesskab udarbejdet en flerårig handlingsplan, så
toldmyndighederne kan anlægge en fælles tilgang til håndhævelse af IPR og fokusere deres
opmærksomhed på de situationer, der indebærer den største risiko. Handlingsplanen danner en
ramme, der skal sikre, at de begrænsede toldressourcer til håndhævelse af IPR anvendes på den
mest effektive måde.
EU har et stærkt system til beskyttelse mod krænkelser af IPR ved de ydre grænser, og
handlingsplanen har vist sig at være et værdifuldt redskab til håndtering af de fire vigtigste
identificerede udfordringer. Handelen med varer, som krænker IPR, udvikler sig dog konstant, og
håndhævelsesmyndighederne skal være udstyret med de nødvendige redskaber, så de kan håndtere
fænomenet for så vidt angår lovgivning, vidensdeling og internationalt samarbejde.
Ajourføring af EU-toldkodeksen
Rådet havde en offentlig drøftelse om et forslag til omarbejdning af EU-toldkodeksen med henblik
på at gøre det lettere at nå til enighed under førstebehandlingen med Europa-Parlamentet og sikre en
rettidig vedtagelse af kodeksen.
Den foreslåede omarbejdning (6784/12) tilpasser visse bestemmelser i forordning (EF) nr. 450/2008
om toldkodeksen for at tage hensyn til udviklingen i toldlovgivningen og anden relevant lovgivning,
tilpasser forordningen til de krav, der følger af Lissabontraktaten, og udsætter dens anvendelse.
Forordningen trådte i kraft i 2008, men finder endnu ikke anvendelse. Den vil finde anvendelse, når
dens gennemførelsesbestemmelser er trådt i kraft - senest den 24. juni 2013 - så de nationale
administrationer og de økonomiske operatører får tilstrækkelig tid til at foretage de nødvendige
investeringer og sikre en smidig gennemførelse af de elektroniske procedurer.
Toldkodeksen er offentliggjort i EUT L 145 af 4.6.2008:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:145:0001:0064:DA:PDF
17410/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0019.png
10.-11.XII.2012
"Told 2020"-programmet
Rådet nåede under den offentlige forhandling til enighed om en delvis generel indstilling
1
vedrørende fastlæggelsen af et handlingsprogram for toldvæsenet i EU for perioden 2014-2020
("Told 2020"-programmet) som efterfølgeren af "Told 2013"-programmet, der udløber den
31. december 2013 (17005/12).
Programmet sigter mod at yde støtteforanstaltninger for at sikre, at EU's toldlovgivning anvendes på
en konsekvent og harmoniseret måde, herunder foranstaltninger til støtte for EU's retlige
forpligtelser som følge af toldkodeksen.
Da mange aktiviteter på toldområdet er af grænseoverskridende karakter og involverer og påvirker
alle 27 medlemsstater, gør en fælles EU-indsats det muligt at understøtte toldarbejdets kollektive
dimension, forhindre konkurrenceforvridninger på det indre marked og bidrage til beskyttelsen af
EU's ydre grænser.
Finansieringen af "Told 2020"-programmet vil afhænge af resultatet af de igangværende
forhandlinger om EU's samlede budget for perioden 2014-2020. Det forslag, som Kommissionen
2
har forelagt, indeholder en budgetpost på 548 mio. EUR for den syvårige periode.
Udviklingsstrategien for Toldunionen -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om fremskridtene med udviklingsstrategien for Toldunionen.
Konklusionerne findes
her.
1
2
En delvis generel indstilling er en aftale om de væsentlige elementer i en retsakt i afventen
af Europa-Parlamentets udtalelse og de relevante drøftelser om EU's flerårige budget.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/com_2012_464_en.pdf.
19
17410/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0020.png
10.-11.XII.2012
FORSKNING og INNOVATION
Horisont 2020: nyt rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020)
Særprogram til gennemførelse af aktioner under Horisont 2020
Rådet nåede under den offentlige forhandling til enighed om en delvis generel indstilling
1
om et
udkast til afgørelse om særprogrammet til gennemførelse af Horisont 2020 (17633/12).
Enigheden bygger på formandskabets kompromistekst (17029/12).
Debatten fokuserede på to centrale aspekter i forslaget: Processer og praksis til at bygge bro over
forsknings- og innovationskløften mellem de europæiske regioner for bedre at kunne imødekomme
målene i det europæiske forskningsrum og finde frem til den mest egnede forvaltningsstruktur,
samtidig med at målene om forenkling opretholdes.
Særprogrammet definerer og udvikler de særlige målsætninger og aktiviteternes hovedlinjer, der
kendetegner hver enkelt prioritet i rammeforslaget med vægten lagt på gennemførelse af de særlige
målsætninger og handlinger.
Det vil bestå af følgende dele:
videnskabelig topkvalitet, hvilket omfatter frontlinjeforskningsaktiviteter i Det Europæiske
Forskningsråd, fremspirende teknologier, Marie Skłodowska-Curie-aktioner og
forskningsinfrastrukturer
industrielt lederskab, der skal fremme Europas industrikapacitet inden for lovende
teknologier, såsom nanoteknologi, avancerede materialer, bioteknologi og rummet
samfundsmæssige udfordringer, der omhandler projekter, der skal forbedre sundhed og
trivsel gennem hele livet, sikre forsyningen af produkter, opnå ressourceeffektive
energimønstre, bekæmpe klimaændringer, udvikle bæredygtige transportsystemer og
netværk osv. og
ikkenukleare aktiviteter på Det Fælles Forskningscenter.
1
En delvis generel indstilling er en aftale om de væsentlige elementer i en retsakt i afventen
af Europa-Parlamentets udtalelse og de relevante drøftelser om EU's flerårige budget.
20
17410/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0021.png
10.-11.XII.2012
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT): en strategisk innovationsdagsorden
Rådet nåede under den offentlige forhandling til enighed om en delvis generel indstilling
(17621/12) vedrørende et forslag (18091/11) om fastlæggelse af de prioriterede områder for EIT's
strategiske innovationsdagsorden for perioden 2014-2020.
EIT's strategiske innovationsdagsorden omfatter en oversigt over de planlagte aktiviteter for de
næste syv år, navnlig de prioriterede områder for de nye videns- og innovationsfællesskaber
(VIF'er) og deres udvælgelse og udpegning. Det foreslås, at de nye VIF'er oprettes i to bølger: i
2014 og i 2017, afhængig af en positiv evaluering.
EIT, der blev oprettet i marts 2008, har gennemført sin indledende fase ved at lancere sine
operationer gennem de første VIF'er. EIT har også med succes opnået sit vigtigste mål – fuld
integration af hele innovationskæden, som samler videregående uddannelsesinstitutioner,
forskningsorganisationer og virksomheder via de tre første VIF'er, som blev oprettet i 2010 inden
for områder, som er blevet udpeget som afgørende for Europas fremtidige udvikling. Disse områder
er vedvarende energi (KIC InnoEnergy), modvirkning af og tilpasning til klimaændringer
(ClimateKIC) samt fremtidens informations- og kommunikationssamfund (EIT ICT Labs).
Euratomprogrammet
Rådet noterede sig en rapport om de fremskridt, der er gjort med forslaget om oprettelse af
forskningsprogrammet for Det Europæiske Atomenergifællesskab ("Euratomprogrammet"), der
supplerer Horisont 2020 inden for nukleare forskningsaktiviteter (16577/12).
Euratomprogrammet skal sikre, at EU-finansieret forskning og uddannelse inden for det nukleare
område (fusion og fission) fortsætter i 2014-2018, idet der føjes merværdi til aktiviteterne i
medlemsstaterne.
Horisont 2020 - status
Den 31. maj 2012 nåede Rådet til enighed om en delvis generel indstilling vedrørende
rammeprogrammet "Horisont 2020" (10663/12). I den anledning noterede Rådet sig også en rapport
fra formandskabet (10219/12) om de fremskridt, der er gjort med de tre andre dele af pakken:
særprogrammet til gennemførelse af Horisont 2020, reglerne for deltagelse i forskningsprojekter og
Euratomprogrammet.
17410/12
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0022.png
10.-11.XII.2012
Den 10. oktober 2012 nåede Rådet til enighed om en delvis generel indstilling vedrørende reglerne
for deltagelse og en ændret forordning for EIT.
Rådets på hinanden følgende holdninger til de forskellige strenge af Horisont 2020 vil lette
forhandlingerne med Europa-Parlamentet med henblik på at opnå enighed ved førstebehandlingen
om hele pakken i løbet af 2013.
Horisont 2020 skal afløse EU's 7. forskningsrammeprogram (RP7), der udløber ved udgangen af
2013. Den nye forskningsramme forventes at fjerne opsplitningen på området og sikre større
sammenhæng. Horisont 2020 bygger videre på det nuværende RP7-koncept, rammeprogrammet for
konkurrenceevne og innovation og EIT.
Sammenlignet med RP7 har Horisont 2020 en række elementer, der gør det velegnet til at fremme
vækst og håndtere de udfordringer, som samfundet står over for.
Kommissionen præsenterede de forskellige strenge af Horisont 2020 den 30. november 2011:
http://ec.europa.eu/research/horizon2020/index_en.cfm
Det foreslås at afsætte 80 mia. EUR for perioden 2014-2020, hvilket gør Horisont 2020 til verdens
største forskningsprogram.
Det europæiske forskningsrum -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om det europæiske forskningsrum (EFR) og de nøgleelementer, der skal
føre til en vellykket gennemførelse og anvendelse af EFR.
Konklusionerne findes i
17649/12.
Konklusionerne bygger på resultatet af Rådets orienterende debat den 10. oktober og
Kommissionens henstillinger, der er indeholdt i meddelelsen "Et styrket partnerskab om
videnskabelig topkvalitet og vækst" (12848/12).
Kommissionen foreslog følgende prioriteter for EFR: effektive nationale forskningssystemer,
optimalt tværnationalt samarbejde og optimal konkurrence, et frit arbejdsmarked for forskere,
ligestilling mellem kønnene inden for forskning og fri udbredelse af viden.
17410/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0023.png
10.-11.XII.2012
I årenes løb er der gjort fremskridt hen imod et europæisk forskningsrum gennem instrumenter
såsom de på hinanden følgende flerårige forskningsrammeprogrammer, fælles
programlægningsinitiativer og konsortier for forskningsinfrastruktur. Fremskridtene har dog været
uensartede i EFR's forskellige dimensioner og medlemsstaterne imellem.
I februar 2011 opfordrede Det Europæiske Råd til fuldførelsen af EFR senest i 2014 for derved at
skabe et reelt indre marked for viden og forbedre mobiliteten for forskere og Europas
tiltrækningskraft for udenlandske forskere.
EFR vil lægge særlig vægt på den eksterne dimension på området forskning og innovation. I den
sammenhæng henviser konklusionerne også til betydningen af at styrke det internationale
samarbejde.
EU's internationale samarbejde inden for forskning og innovation
Ministrene havde en udveksling af synspunkter om, hvordan EU's internationale samarbejde inden
for forskning og innovation kan styrkes.
Debatten blev ført ved hjælp af et spørgeskema, som formandskabet har udarbejdet (16560/12) på
grundlag af Kommissionens meddelelse (14000/12).
EU's rammeprogrammer for forskning har allerede spillet en vigtig rolle som støtte for samarbejdet
om forskning og innovation mellem EU og dets medlemsstater og lande uden for EU. Som det
imidlertid blev påpeget i midtvejsevalueringen af det 7. forskningsrammeprogram
1
, bør EU's
bestræbelser inden for internationalt samarbejde intensiveres og blive mere strategisk fokuserede.
Mange delegationer understregede derfor behovet for at anvende en mere strategisk vision for den
fremtidige udvikling af internationale partnerskaber under det næste rammeprogram, Horisont 2020.
De tilsluttede sig i vid udstrækning Kommissionens langsigtede tilgang, der omfatter udarbejdelse
af flerårige køreplaner for samarbejde med tredjelande og regioner.
1
http://ec.europa.eu/research/evaluations/index_en.cfm?pg=fp7.
23
17410/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0024.png
10.-11.XII.2012
RUMPOLITIK
Forbindelserne mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation (ESA)
Ministrene havde en udveksling af synspunkter om, hvordan forbindelserne mellem EU og Den
Europæiske Rumorganisation (ESA) kan videreudvikles, på grundlag af et spørgeskema, som
formandskabet har udarbejdet (16574/12).
De noterede sig også en nylig meddelelse fra Kommissionen om "Etablering af relevante
forbindelser mellem EU og Den Europæiske Rumorganisation" (16374/12).
Ministrene blev enige om at foretage en yderligere evaluering af mulighederne for at styrke
samarbejdet om langsigtede spørgsmål og besluttede at tage spørgsmålet op til fornyet overvejelse i
begyndelsen af 2013.
Styringen af den europæiske rumpolitik involverer tre hovedaktører, nemlig EU, ESA og de
respektive medlemsstater. EU's kompetence på rumområdet, der blev indført med ikrafttrædelsen af
Lissabontraktaten den 1. december 2009, styrker den politiske dimension af rummet i Europa. EU's
styrkede rolle i europæisk rumpolitik går hånd i hånd med en styrkelse af samspillet mellem disse
tre aktører på grundlag af deres rollers og ansvars komplementære karakter.
I sine konklusioner af 31. maj 2011 "En EU-rumstrategi til gavn for borgerne" erklærede Rådet, at
der i nært samarbejde med ESA og medlemsstaterne bør udformes en industripolitik for rummet for
at fremme en konkurrencedygtig rumindustri i Europa. Det understregede også, at rumaktiviteter og
-applikationer udgør et væsentligt og konkret bidrag til Europa 2020-strategien for fremme af vækst
og nye jobmuligheder.
ESA's websted:
http://www.esa.int
17410/12
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0025.png
10.-11.XII.2012
EVENTUELT
Årlig vækstundersøgelse 2013 - Status for det indre markeds integration
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af den årlige vækstundersøgelse 2013, der blev
offentliggjort i slutningen af november (16669/12).
Den årlige vækstundersøgelse er udgangspunktet for det europæiske semester, der omfatter samtidig
overvågning af medlemsstaternes budgetpolitikker, økonomiske politikker og
beskæftigelsespolitikker i en periode på seks måneder hvert år. Det europæiske semester blev
gennemført for første gang i 2011 som led i en reform af EU's økonomiske styring.
Kommissionens undersøgelse skitserer en række prioriterede tiltag, som medlemsstaterne skal
iværksætte for at sikre bedre koordinerede og mere effektive politikker til fremme af bæredygtig
økonomisk vækst.
Sammen med den årlige vækstundersøgelse forelagde Kommissionen den første rapport om "Status
for integrationen på det indre marked 2013" (17281/12), der skal overvåge det indre markeds
funktion som led i det europæiske semester. Den indeholder en analyse af status for integrationen på
det indre marked på nøgleområder med det største vækstpotentiale.
Forbrugerprogram for 2014-2020
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om et udkast til forordning om oprettelse af et
forbrugerprogram for perioden 2014-2020 (16795/11).
Forslaget blev fremlagt i november 2011 og hovedformålet er at bidrage til vækst ved at give
borgerne mulighed for fuldt ud at deltage i det indre marked via et højt niveau for
forbrugerbeskyttelse. Det indeholder specifikke målsætninger og elleve aktioner med henblik på at
nå disse målsætninger og lette gennemførelsen af forbrugerdagsordenen, som Rådet godkendte i
oktober sidste år
(http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/intm/132794.pdf).
Efter at Rådet nåede til enighed om en delvis generel indstilling i juni 2012 er de uformelle
forhandlinger med Europa-Parlamentet nået til et punkt, hvor institutionerne har opnået bred
foreløbig enighed om næsten alle bestemmelser i det fremtidige program. Der er set bort fra
tildelingen af midler til programmet, da den afhænger af resultatet af de igangværende
forhandlinger om den flerårige finansielle ramme.
17410/12
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0026.png
10.-11.XII.2012
Resultattavle for forbrugermarkederne
Rådet noterede sig Kommissionens oplysninger om den 8. resultattavle for forbrugermarkederne
(17227/12).
Forbrugerresultattavlen, der hvert år offentliggøres om foråret og efteråret, identificerer de
markeder i økonomien, der fungerer dårligt og derfor ikke opfylder forbrugernes forventninger.
Forskningskonferencer organiseret af det cypriotiske formandskab
Rådet noterede sig resultatet af flere forskningskonferencer og møder organiseret af det cypriotiske
formandskab (17211/12).
Arbejdsprogram for det kommende irske formandskab
Den irske delegation orienterede ministrene om det irske formandskabs arbejdsprogram for så vidt
angår konkurrenceevne for første halvdel af 2013.
Arbejdsprogrammet for så vidt angår konkurrenceevne er i tråd med det attenmånedersprogram,
som de tre kommende EU-formandskaber har udarbejdet (17426/12).
I forbindelse med det indre marked og industrien vil topprioriteterne for det irske formandskab
omfatte den endelige udformning af de lovgivningsmæssige initiativer i akten for det indre
marked I, der er undervejs, og forberedelsen af nye initiativer inden for det indre marked II-pakken.
På forskningsområdet vil det irske formandskab fortsætte forhandlingerne om Horisont 2020
rammeprogrammet for forskning og innovation med henblik på at sikre en rettidig godkendelse.
17410/12
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453993_0027.png
10.-11.XII.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Ingen
17410/12
27
DA