Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3209 - udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
1191449_0001.png
Supplerende samlenotat - Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 10. december 2012
9. Mali/Sahel
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Som opfølgning på udenrigsrådet den 19. november 2012 forventes Rådet at vedtage et krisestyringskoncept for
en kommende militær CSDP-mission i Mali. Rådet vil formentlig også opfordre udenrigsrepræsentanten til at gå
videre med udnævnelsen af en EUSR for Sahel. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Mali har siden august 2012 haft en relativt bredt funderet transitionsregering med tidligere
parlamentsformand Traoré som midlertidig præsident. Der påhviler den nye regering et stort
ansvar: Dels vil den skulle udarbejde og fremlægge en køreplan for overgangsperioden frem
mod afholdelse af præsident- og parlamentsvalg, dels vil den skulle håndtere situationen i
Nordmali, hvor rebelgrupper (flere med forbindelser til Al-Qaida i Islamisk Maghreb (AQIM)),
fortsat kontrollerer over halvdelen af Malis territorium. Transitionsregeringen har endnu ikke
leveret på nogle af delene.
ECOWAS har fra starten påtaget sig en ledende rolle ift. en løsning på situationen i Mali, men
indsatsen har været
vanskeliggjort
af organisationens begrænsede kapacitet, ligesom det ikke altid
har været helt ligetil at finde fodslaget mellem AU og ECOWAS. FN, AU og ECOWAS stod i
fællesskab i spidsen for et møde den 19. oktober i den såkaldte Support and Follow-up Group
for Mali, hvor Danmark var inviteret med som observatør. Her blev AU’s udkast til et
strategisk koncept for Mali drøftet. Under mødet forpligtede den maliske regering sig til at
udarbejde en køreplan for transitionsprocessen snarest, ligesom man også accepterede
indsættelsen af en afrikansk ledet styrke på Malis territorium. Det strategiske koncept blev
efterfølgende godkendt på et møde i AU’s Sikkerhedsråd den 24. oktober.
AU anmodede allerede tidligere på året FN’s Sikkerhedsråd om mandat til indsættelse af
sikkerhedsstyrker, og Sikkerhedsrådet vedtog den 5. juli en resolution (2056), som udgør første
etape i retning af en mulig autorisation til en militær styrke foruden eventuelle sanktioner. Som
opfølgning herpå vedtog Sikkerhedsrådet den 12. oktober endnu en resolution, hvori der
udtrykkes parathed til at besvare den maliske anmodning om en international styrke efter at
generalsekretæren i samarbejde med ECOWAS og AU har forelagt en rapport senest 26.
november 2012. Rapporten, der blev oversendt til Sikkerhedsrådet den 28. november, gør
status for implementeringen af resolutionen og gennemgår det af AU vedtagne
operationskoncept for indsættelsen af den internationale styrke, som skal assistere den maliske
hær med at genvinde suveræniteten i den nordlige del af landet.
Fra EU’s side ser man fortsat med stor alvor på situationen. På EU’s vegne modtog
kommissionsformand Barroso den 18. september en anmodning fra Malis præsident og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
premierminister om støtte til befrielse af det nordlige Mali. Henvendelsen blev drøftet på det
uformelle forsvarsministermøde den 26.-27. september, hvor der var generel enighed om, at
EU måtte engagere sig yderligere i Mali. Mali og Sahel blev også drøftet på udenrigsrådet den
15. oktober og igen den 19. november med fokus på hvorledes EU bedst kan støtte
transitionsprocessen i Mali samt bidrage til en løsning af konflikten i Nordmali. På rådsmødet
den 19. november var der enighed om, at EU fortsatte forberedelserne af en militær operation
til støtte for Malis regeringshær. Der blev endvidere vedtaget rådskonklusioner, der desuden
fremhævede nødvendigheden af en politisk transitionsproces, en troværdig forhandlingsproces
med de parter i nord Mali, der repræsenterer lokalbefolkningen og styrkelsen af Malis forsvar.
EU’s udenrigsrepræsentant åbnede på rådsmødet den 19. november op for muligheden for
udnævnelsen af en særlig EU repræsentant (EUSR) for Sahel, hvilket støttes af en række lande.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at vedtage et krisestyringskoncept for en kommende militær CSDP-mission i
Mali. Rådet vil formentlig også opfordre udenrigsrepræsentanten til at gå videre med
udnævnelsen af en EUSR for Sahel. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene enighed om nødvendigheden af, at få den demokratiske proces i
Mali tilbage på sporet og sikre, at Sahel-regionen igen stabiliseres. Samtidig er der i EU fokus på
regional forankring, lokalt ejerskab og behovet for en stærk international koordination.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter op om en fortsat aktiv rolle for EU i Sahel-regionen og ser gerne, at
implementeringen af EU’s Sahel-strategi accelereres. Danmark støtter ideen om udnævnelsen af
en EUSR for Sahel.
Som følge af forsvarsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i beslutningen om eller udførelsen
af den kommende militære CSDP-mission i Mali.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Såfremt der på et senere tidspunkt træffes beslutning om udvidelse af den civile CSDP-mission
EUCAP Sahel Niger til også at omfatte andre lande i Sahel-regionen, vil Danmark fortsat
kunne deltage heri, såfremt missionen bevarer sin civile karakter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 16. november 2012.