Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3211 - miljø Bilag 2
Offentligt
1189448_0001.png
MILJØMINISTERIET
EU og Internationalt politisk sekretariat
4. december 2012
Sagsnr.: 2012-9273
TIL MIU & FEU
Rev. samlenotat til miljørådsmøde den 17. december 2012
Revideringen gælder tilføjelse af hele indholdet af pkt. 2 og 3.
1.
Kommissionens meddelelse om en plan for at beskytte Europas
vandressourcer samt Rådets konklusioner herom – KOM (2012) 673 og
DS 1712/12
-
Rådskonklusioner
Europæisk semester: Kommissionens Vækstundersøgelse 2013 –
miljøpolitiske aspekter
-
3.
Udveksling af synspunkter
Side 10
Side 2
2.
Side 7
Det 7. miljøhandlingsprogram
Orienterende debat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0002.png
Punkt 1
Kommissionens meddelelse om en plan for at beskytte Europas vandressourcer samt Rådets
konklusioner herom – KOM (2012) 673
- Rådskonklusioner
- Nyt notat
Resume
Kommissionens meddelelse om en plan for at beskytte Europas vandressourcer sigter mod at
fremme indsatsen til beskyttelse af Europas vandressourcer. I planen indgår frivillige tiltag
herunder ved hjælp af vejledninger til beskyttelse af Europas vandressourcer, håndhævelse af
eksisterende regulering samt en hensigt om fremsættelse af forslag til regulering af genanvendelse
af vand. Centralt i planen står forbedret arealanvendelse og håndtering af vandforurening,
forbedring af vandeffektivitet, øget modstandsdygtighed over for vandknaphed og forbedret
forvaltning af vandressourcerne. Ved evalueringen af vandrammedirektivet senest i 2019 vil
behovet for lovgivningsmæssige ændringer blive taget op til overvejelse i det omfang, den frivillige
tilgang viser sig at være utilstrækkelig.
1. Status
Kommissionen sendte den 14. november 2012 ovennævnte meddelelse til Rådet.
Det cypriotiske formandskab fremlagde den 15. november 2012 udkast til rådskonklusioner om
meddelelsen.
Formandskabet har sat sagen på dagsordenen for rådsmøde (miljø) den 17. december 2012 med
henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
2. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse
Kommissionens meddelelse sigter mod at fremme indsatsen til beskyttelse af Europas
vandressourcer. Meddelelsen bygger på Miljøagenturets
State of Water-rapport,
Kommissionens
gennemgang af medlemslandenes vandplaner, Kommissionens gennemgang af politiken vedr.
vandknaphed og tørke samt Kommissionens såkaldte fitness-tjek af EU-lovgivningen på
ferskvandsområdet.
State of Water-rapporten
og gennemgangen af medlemslandenes vandplaner viser, at kun 53 pct. af
EU’s vandløb og søer forventes at opfylde vandrammedirektivets målsætning om god økologisk
tilstand ved udgangen af 2015. Den manglende målopfyldelse skyldes især fysiske
indgreb/ændringer af vandløb, overindvinding af vand samt udledning af forurenende stoffer fra
punktkilder og diffuse kilder. Næsten en tredjedel af de ferske vandområder i 17 medlemslande har
således forhøjede næringsstofniveauer, og bl.a. forurening med medicinrester er et stigende
problem. Vandknaphed og tørke forventes at berøre ca. halvdelen af EU’s vandløbsoplande i 2030.
Forarbejderne til meddelelsen har vist, at EU-lovgivningen på ferskvandsområdet grundlæggende
kan håndtere udfordringerne, om end der er behov for øget integration med fx landbrugspolitikken,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samhørigheds- og strukturfondene samt politikkerne vedrørende vedvarende energi, transport og
integreret katastrofestyring. Kommissionen konstaterer i meddelelsen, at der kun i begrænset
omfang er behov for ny lovgivning, men at der er behov for at forbedre implementeringen af den
eksisterende lovgivning.
Kommissionen fremlægger i planen adskillige tiltag til beskyttelse af Europas vandressourcer,
herunder håndhævelse af eksisterende regulering, gennemførelse af en række aktiviteter på frivillig
basis samt mulig fremsættelse af nogle få forslag til ny lovgivning som beskrevet nedenfor.
Frivillige aktiviteter
Medlemslandene etablerede i 2001 sammen med Kommissionen en fælles implementeringsstrategi
for vandrammedirektivet
(WFD Common Implementation Strategy, CIS)
med det overordnede mål
så vidt muligt at sikre ensartet implementering af vandrammedirektivet inden for fællesskabet.
Strategien er udmøntet i et uformelt samarbejde, som bl.a. har ført til udarbejdelse af ikke-bindende
vejledninger o.lign. og til teknisk og videnskabelig bistand til medlemslandene i deres
implementering af vandrammedirektivet. Samarbejdet og den fælles strategi ændrer ikke ved, at
implementeringen af direktivet fuldt ud er det enkelte medlemslands eget ansvar. Kommissionen
lægger stor vægt på indholdet af vejledningerne i forbindelse med en vurdering af, om
medlemslandene har opfyldt deres forpligtelser. Noget tilsvarende vil kunne forventes af EU-
domstolen.
Den fælles implementeringsstrategi for vandrammedirektivet vil ifølge Kommissionens plan fortsat
spille en vigtig rolle i EU. Kommissionen foreslår flere nye vejledninger udarbejdet i CIS-regi,
hvorfor medlemslandenes opbakning er afgørende for gennemførelse af planen.
Beskyttelse mod oversvømmelser kan blandt andet ske gennem udbygning af grøn infrastruktur,
hvor der eksempelvis sker genoprettelse af flodbredsområder, vådområder og flodsletter.
Kommissionen forslår i den sammenhæng udarbejdelse af en CIS-vejledning om naturlige
vandbindingsforanstaltninger som led i integreringen af vandressourceforvaltningen i andre
politikområder.
Vandets kvantitet og kvalitet er indbydes forbundet, og den økologiske tilstand i vandområder
påvirkes negativt ved overforbrug af vand. Kommissionen foreslår derfor udarbejdelse af en CIS-
vejledning om økologisk gennemstrømning, dvs. om den vandmængde, der er nødvendig for at
opretholde økosystemfunktionen i vandområderne.
Der er tendens til øget vandknaphed og vandstress, og Kommissionen peger på behovet for at træffe
vandeffektiviseringsforanstaltninger for at nedbringe vandforbruget og samtidig spare energi.
Kommissionen fremhæver kravet i vandrammedirektivet om indførelse af en prissætningspolitik,
der tilskynder brugerne til effektiv vandanvendelse, og foreslår i den forbindelse udarbejdelse af en
CIS-vejledning om vurdering af omkostninger og fordele ved vandrelaterede foranstaltninger.
Vejledningen vil bl.a. gøre det lettere at udpege vandeffektiviseringsforanstaltninger og at
gennemføre forureneren betaler-princippet.
Ifølge Kommissionen bør medlemslandene opstille mål for vandeffektivisering i de
vandløbsoplande, der er eller potentielt er udsat for vandstress. Kommissionen foreslår, at der
udarbejdes en CIS-vejledning om vandstressindikatorer, og at der i CIS-regi udvikles en metode til
fastsættelse af vandeffektiviseringsmål. Endelig forslår Kommissionen, at der udarbejdes en CIS-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0004.png
vejledning, der kan bidrage til at udvikle handel med vand i medlemslande, som vælger en sådan
mulighed.
Blandt andre frivillige aktiviteter nævner Kommissionen inddragelse af vandrelaterede produkter i
arbejdsplanen for direktivet vedrørende mærkning af miljøvenligt design, indførelse af
peer review
af vandplaner inden for rammerne af den fælles implementeringsstrategi, fastsættelse af bedste
praksis for nedbringelse af lækage i vandforsyningsnet til et økonomisk bæredygtigt niveau,
etablering af et europæisk varslingssystem for oversvømmelse, etablering af det europæiske
tørkeobsavatorium, opgradering af WISE
(Water Information System for Europe)
samt etablering af
Innovationspartnerskabet vedrørende vand mv.
Ved evalueringen af vandrammedirektivet, som skal ske senest i 2019, vil behovet for regulering
blive taget op til overvejelse, i det omfang den frivillige tilgang måtte vise sig at være
utilstrækkelig.
Håndhævelse
Kommissionen vil have fokus på at håndhæve eksisterende lovgivning, om nødvendigt gennem
retssager mod medlemslande, der ikke opfylder deres forpligtelser. Som fokusområder peger
Kommissionen på vandrammedirektivets bestemmelse om prissætning af vand, begrænsning af
ulovlig vandindvinding, overvågning i henhold til vandrammedirektivet, direktiv om
miljøkvalitetskrav og direktiv om plantebeskyttelsesmidler, handlingsprogrammer under
nitratdirektivet, implementering af byspildevandsdirektivet og fastsættelse af
emissionsgrænseværdier for industrielle emissioner i overenstemmelse med bedste tilgængelige
teknik.
Regulering
Kommissionen fremhæver i planen genanvendelse af vand som en vandforsyningsform, der belaster
miljøet i mindre omfang end andre alternative vandforsyningskilder. Der er på nuværende tidspunkt
ingen EU-regulering eller EU-standard for, hvordan og i hvilket omfang vand må genanvendes, og
Kommissionen tilkendegiver derfor en hensigt om at fremlægge forslag til regulering af
genanvendelse af vand med henblik på at sikre, at et højt niveau for offentlig sundhed og
miljøbeskyttelse opretholdes i EU.
For at fremme målsætningerne i EU’s vandpolitik udpeger Kommissionen endvidere tværgående
reguleringsmuligheder som indførelse af specifikke krav fra vandrammedirektivet i den fælles
landbrugspolitiks krydsoverensstemmelsesmekanisme samt styrket krav om inspektion og
overvågning.
Udkast til rådskonklusioner
Formandskabets udkast til rådskonklusioner støtter grundlæggende Kommissionens meddelelse,
herunder blandt andet behovet for grøn vækst, behovet for implementering af eksisterende EU-
regulering, integration med øvrige politikområder, behovet for sikker finansiering, behovet for
korrekt prissætning af vand og genanvendelse af vand.
Ud over tiltag behandlet i Kommissionens meddelelse understreges det i udkastet, at det er vigtigt at
revidere de nuværende EU-støttemuligheder for så vidt angår muligheden for at i mødegå
problemer med vandknaphed og tørke samt nødsituationer forbundet med tørke.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0005.png
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Konsekvenser for Danmark
Hverken Kommissionens meddelelse eller formandskabets udkast til rådskonklusioner har i sig selv
økonomiske eller lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. Ligesom der i meddelelsen ikke
annonceres mulige forslag til bindende lovgivning, der vurderes at have konsekvenser for Danmark.
6. Høring
Sagen blev behandlet på miljøspecialudvalget den 28. november, hvor der blev afgivet følgende
bemærkninger. Danmarks Naturfredningsforening (DN) bemærkede at Blueprintet er retvisende for
vandmiljøtilstanden og virkningerne af diverse vandrelaterede lovgivninger i EU, men at der
desværre ikke er tilstrækkelig fokus på håndhævelsen. DN bemærkede, at der i den danske holdning
ikke er henvisninger til fx cross compliance men kun ”øget integration mellem EU politikker”. DN
mener, at der i den danske holdning bør en indgå en eksplicit henvisning til at cross compliance bør
være et element i en forstærket implementering og håndhævelse
DN beklagede, at kommissionens meddelelse ikke henviser til forpligtelsen i Vandrammedirektivet,
om at analysere væsentlige sektorers indflydelse på vandmiljøet. Direktivet fordrer som minimum
sektorerne husholdninger, landbrug og industri analyseret. DN mener at dette er af stor betydning i
forhold til at skabe en rimelig prissætning og byrdefordeling af omkostningerne ved vandindsatsen.
Dansk Industri (DI) støttede den danske holdning til konklusionerne om blueprintet med særlig
vægt på en forstærket indsats for prissætning af vand, opstilling af målsætninger for vandspild og
retningslinjer for genbrug af vand – anvendelse af sekundavand.
7. Forhandlingssituationen
Rådets miljøgruppe har drøftet Kommissionens meddelelse og formandskabets udkast til
konklusioner på møder henholdsvis 15. og 21. november 2012. Drøftelsen viste generel støtte til
Kommissionens meddelelse, herunder at fokus koncentreres om implementering af den eksisterende
lovgivning frem for udarbejdelse af ny lovgivning.
Medlemsstaterne har endvidere givet udtryk for en generel tilslutning til, at vandpolitikken i højere
grad integreres med øvrige politikområder, herunder specielt energi, landbrug og det marine, til øget
fokus på nedbringelse vandspild i forbindelse med distribution af vand og til indførelse af EU-
standarder for genanvendelse af vand. Der er ikke nævneværdig tilslutning til etablering af nye EU
finansieringsordninger til håndtering af tørkeproblemstillingen.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og er enig i behovet for en plan, der skal
medvirke til at fremme beskyttelsen af Europas vandressourcer.
Regeringen er især tilfreds med, at implementering af eksisterende lovgivning, behovet for
vandeffektivitet og behovet for innovation er fremhævet i Kommissionens meddelelse.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0006.png
Implementering af eksisterende regulering
Den eksisterende EU-regulering er omfattende og adresserer i vidt omfang udfordringerne på
ferskvandsområdet. Reguleringen bygger på bl.a. forebyggelsesprincippet, princippet om udbedring
ved kilden og forureneren betaler-princippet.
Der er imidlertid fortsat udfordringer i fuldt ud at efterleve reguleringen. Regeringen er derfor enig
i, at der er behov for at fokusere på implementering af den eksisterende lovgivning på vandområdet,
og i at nye initiativer bør tage udgangspunkt i ovennævnte principper. Der er derudover behov for
øget integration mellem vandpolitikken og andre politikområder, herunder særligt energi- og
landbrugspolitikken.
Regeringen vil arbejde for, at det skal være muligt for en medlemsstat at anvende hele den tildelte
landdistriktskonvolut på miljø, klima- og naturforanstaltninger, herunder til opfyldelse af målene i
vandrammedirektivet, og at der ikke bør stilles krav om national medfinansiering af
landdistriktsstøtte, der har miljø-, klima- eller naturformål.
Behov for vandeffektivitet
Opfyldelse af målet om god tilstand i vandområderne forudsætter opretholdelse af tilstrækkelige
vandressourcer og økologisk gennemstrømning. Øget vandeffektivitet og bæredygtig
vandanvendelse kan derfor bidrage til målopfyldelsen.
Vandkredsløbet kender ikke til landegrænser, og vandanvendelse og arealanvendelse i ét land kan
påvirke nedbør og vandressourcer i andre lande. Der bør derfor fokuseres på behovet for
vandeffektivisering på europæisk plan. Dertil kommer, at indvinding og behandling af vand er
energitunge processer.
Regeringen finder derfor, at der bør træffes vandeffektiviseringsforanstaltninger for at mindske
vandforbruget og for at spare energi. Regeringen ønsker således fremme af mål om vandeffektivitet,
herunder foranstaltninger, der kan reducere vandspild, effektivisere vanding af afgrøder samt en
prissætning af vand, der kan give økonomisk incitament til at nedbringe vandforbruget.
Fastsættelsen af konkrete mål for vandeffektivitet skal ske på en måde, der er omkostningseffektiv,
understøtter den økonomiske genopretning og konsolidering af de offentlige finanser og tager
hensyn til virksomhedernes konkurrenceevne.
Regeringen finder i den forbindelse, at etablering af nye EU finansieringskilder til at adressere
tørkesituationer ikke har som formål at beskytte Europas vandressourcer, men primært tjener til at
afbøde de økonomiske konsekvenser af naturgivne forhold. Regeringen finder derfor, at emnet ikke
bør adresseres i rådskonklusioner om planen for at beskytte Europas vandressourcer.
Behov for innovation
Europas vandressourcer er under pres og udfordringen kan ikke alene håndteres ved regulering.
Regeringen ønsker derfor understreget, at der ud over reguleringen er behov for innovation og
inddragelse af den private sektor, herunder til fremme af teknologiudvikling og viden på området og
understøttelse af hele processen fra ide til marked.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0007.png
Punkt 2
Europæisk semester: Kommissionens Vækstundersøgelse 2013 – miljøpolitiske aspekter
- Udveksling af synspunkter
- Nyt notat
Resumé
Det Europæiske Semester for 2013 bliver indledt med publiceringen af Kommissionens årlige
Vækstundersøgelse. Frem mod Det Europæiske Råds møde til marts 2013 drøftes undersøgelsen i
de relevante sektorråd, herunder på Miljørådsmødet den 17. december. I vækstundersøgelsen
fremhæver Kommissionen fem prioriteringsområder. Under de forskellige prioriterede områder er
der en række anbefalinger, der vedrører miljø og ressourcer. Mest centralt står, at Kommissionen
anbefaler miljøskatter, udfasning af miljøskadelige subsidier, samt udnyttelse af vækst og
jobpotentialerne ift. ressourceeffektivitet og grøn økonomi.
1. Status
Rammen for de økonomisk-politiske samarbejdsprocesser i EU, Det europæiske semester, indledes
officielt med Kommissionens årlige vækstundersøgelse og afsluttes med det Europæiske Råds møde
i juni 2013. Formålet med det Europæiske Semester er at styrke ”ex-ante koordinationen” af den
økonomiske politik, dvs. at sikre drøftelser af EU-landenes økonomiske politik forud for
vedtagelsen af national politik i lyset af, at den økonomiske politik i det enkelte land kan påvirke
andre lande.
Det europæiske semester starter med Kommissionens offentliggørelse og Rådets drøftelser af den
årlige vækstundersøgelse. Den årlige vækstundersøgelse skal igangsætte grundige fælles drøftelser
af de overordnede økonomiske udfordringer, og danne grundlag for økonomiske anbefalinger til
EU-landene.
Vækstundersøgelsen er på dagsorden til miljørådsmødet den. 17. december som udveksling af
synspunkter.
2. Formål og indhold
Vækstundersøgelsen giver en kort opsamling af en række analyser af EU’s økonomiske udvikling,
herunder forventningen om en reduktion i BNP på 3 pct. for EU i 2012 og en negativ
beskæftigelsesudvikling. Desuden fremhæver undersøgelsen, at der i EU kun gøres ringe fremskridt
mod en opfyldelse af 2020 målene for bl.a. reduktioner af drivhusgasser, energieffektivisering,
vedvarende energi, forskning og udvikling, mm.
Disse problemstillinger danner afsæt for Kommissionens prioriteringer for medlemslandenes og
unionens reformer i 2013. Prioriteringerne er de samme som i 2012, dvs. 1) differentierede og
vækstfremmende fiskal konsolidering, 2) fremme af normale lånemuligheder for erhvervslivet, 3)
kort og langsigtede tiltag til fremme af vækst og konkurrenceevne, 4) håndtering af den reducerede
beskæftigelse, herunder de afledte sociale konsekvenser af krisen, og 5) moderniseringen af den
offentlige sektor.
AGS’en anbefaler følgende elementer af relevans for miljøområdet:
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0008.png
-
-
-
-
-
-
mindske skatten på arbejde og i stedet hæve niveauet af miljøskatter
udfase miljøskadelige subsidier
udnytte potentialet i den grønne økonomi ved at sikre forudsigelige lovgivningsmæssige
rammer
udnytte potentialet i den grønne økonomi ved at fremme udviklingen af nye markeder og nye
teknologier
udnytte potentialerne ift. jobskabelse i relation til grøn økonomi
sikre værdifulde ressourcer inden for bl.a. affald og vand.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser for Danmark
Det styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning ventes at have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang en sådan overvågning gennem en konsistent
implementering af reglerne bidrager til at understøtte makroøkonomisk stabilitet, og sikrer en
bæredygtig vækst og beskæftigelse i medlemslandene.
7. Høring
Vækstundersøgelsen har endnu ikke været i høring, da den netop er offentliggjort. Rammenotat har
været i høring i Miljøspecialudvalget.
Dansk Industri bemærker, at miljøskatter reducerer konkurrenceevnen for visse virksomheder. Af
denne grund mener DI, at EU’s anbefalinger bør tage hensyn til udviklingen i de enkelte lande. DI
ønsker at påpege, at Danmark igennem årtier har været forholdsvis ambitiøs indenfor dette område
og således gennemført en række grønne skattereformer, hvor den direkte skat på arbejde er blevet
omlagt til indirekte grønne afgifter.
Danmarks naturfredningsforening vurderer det vigtigt, at Danmark gør gældende at vækst ikke må
ske bekostning af miljø og natur, men at der reelt bør tænkes nyt i den økonomiske politik. Der bør
tages reelt fat på at opbygge en grøn økonomi, fx arbejde for fælles minimumsniveau for
ressourcebeskatning i EU og en udfasning af miljøskadelige subsidier. En grøn økonomi bør i
højere grad baseres på at det altid er bedst og billigst for forbrugere og virksomheder at foretage
bæredygtige valg. Der tillige bør (gen)indføres cross compliance i alle unionens politikker fx
mellem CAP og Vandrammedirektivet, da det er uacceptabelt at et EU subsidier kan modarbejde
EU’s målsætninger på naturområdet. Endelig bør en grøn økonomi sikre at eksternaliteter i form af
træk og negativ påvirkning af natur og miljø inddrages i økonomiske modeller.
8. Forhandlingssituationen
EU-landene ventes generelt at tage præsentationen af den årlige vækstundersøgelse 2013 til
efterretning. Vækstundersøgelsen indeholder ikke landespecifikke analyser eller anbefalinger, men
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kun generelle analyser og anbefalinger til euro-landene og EU som helhed.
9. Regeringens foreløbige holdning
Regeringen forventer at tage præsentationen af Annual Growth Survey 2013 til efterretning.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 3
Det 7. miljøhandlingsprogram
-
-
Orienterende debat
Nyt notat
Resume
Kommissionens forslag til 7. miljøhandlingsprogram ”Et godt liv i en ressourcebegrænset verden”
blev offentliggjort torsdag den 29. november 2012. Det 6. miljøhandlingsprogram udløb den 22. juli
2012. Rådet har senest i juni 2012 opfordret Kommissionen til at fremlægge et nyt program hurtigst
muligt og samtidig angivet Rådets ønsker til indholdet af et 7. miljøhandlingsprogram.
1. Status og baggrund
Det 6. miljøhandlingsprogram udløb den 22. juli 2012. Rådskonklusionerne om 7.
miljøhandlingsprogram fra juni 2012 opfordrede Kommissionen til at indarbejde de forskellige
elementer i rådskonklusionerne i det kommende miljøhandlingsprogram. Kommissionen fremlagde
den 29. november 2012 sit forslag til 7. miljøhandlingsprogram
” Et godt liv i en
ressourcebegrænset verden”.
Forslaget skal behandles efter den fælles beslutningsprocedure i
Lissabontraktatens artikel 192, stk. 3.
På rådsmødet den 11. juni 2012 blev der vedtaget rådskonklusioner om Rådets ønsker til indholdet i
et 7. miljøhandlingsprogram.
Rådskonklusionerne indeholdt følgende hovedelementer: en 2050-vision og rammerne for en
overordnet omstilling til et grønt Europa og en grøn økonomi, der fastlægger prioriteter,
målsætninger, troværdige mål og indikatorer frem mod 2020 for denne grønne omstilling.
I rådskonklusionerne bad Rådet Kommissionen om at fremlægge forslag til en styrket
implementering og styrket miljølovgivning i EU. Dette omfatter udvikling af initiativer, der skal
styrke implementeringen af eksisterende lovgivning herunder et særligt fokus på luft, vand,
havmiljø, affald, biodiversitet, kemikalier samt klima og energi.
I rådskonklusionerne bad Rådet Kommissionen om at fremlægge forslag til en til grøn og
ressourceeffektiv europæisk økonomi i forlængelse af indholdet i Køreplan til et ressourceeffektivt
Europa. Dette omfatter udvikling af realistiske og opnåelige 2020 målsætninger for
ressourceeffektivitet og afkobling ift. centrale ressourcer, herunder vand, råmaterialer, arealer såvel
som for forbrugs- og produktionsklynger som indeholdt i Køreplanen til et ressourceeffektivt
Europa. Endelig opfordres Kommissionen til at indarbejde midler, der kan understøtte udviklingen
af et indre marked for bæredygtig vækst i sit forslag til det 7. miljøhandlingsprogram.
Rådskonklusionerne opfordrer endvidere Kommissionen til at indarbejde midler i sit forslag til det
7. miljøhandlingsprogram, der kan støtte udviklingen af en cirkulær og lavemissionsøkonomi.
Afslutningsvis opfordres Kommissionen til at udvikle initiativer, der kan fremme integrationen af
miljømål i EU’s politikker og implementeringen af disse politikker, herunder i relation til 2014-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0011.png
2020 Multiannual Financial Framework. Rådet opfordrer endelig Kommissionen til at udvikle
initiativer, der understøtter aktiviteterne under Kommissionens køreplan
”BNP og mere - Måling af
fremskridt i en verden i forandring”
fra august 2009 med henblik på at forbedre målingen af social
og økonomisk fremdrift.
2. Formål og indhold
Efter Kommissions forslag skal 7. miljøhandlingsprogram,
”Living well, within the limits of our
planet”,
løbe frem til den 31. december 2020. Selve programmet er indeholdt i bilaget til
Kommissionens forslag til beslutning.
Programmets formål:
Af Art. 2 fremgår, at programmet bygger på følgende målsætninger:
a) at beskytte, bevare og forøge EU's naturkapital
b) at sikre en ressourceeffektiv, grønnere og mere konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi
c) at beskytte EU's borgere mod miljørelaterede pres og risici for sundhed og velvære
d) at maksimere fordelene af EU's miljølovgivning
e) at forbedre det videnskabelige grundlag for miljøpolitikken
f) at sikre investeringer relateret til miljø- og klimapolitikken og korrigere prisfastsættelsen
g) at forbedre integrationen af miljøet i andre politikområder og sikre politisk sammenhæng på
tværs
h) at styrke bæredygtigheden i EU's byer
i) at øge EU's effektivitet ved at håndtere regionale og globale miljøudfordringer
Programmet er baseret på forureneren betaler princippet, forsigtighedsprincippet, princippet om
forebyggende handlinger og princippet om, at forurening skal håndteres ved kilden.
Alle midler, handlinger og mål, der er fastsat i programmet, skal implementeres i overensstemmelse
med princippet om smart regulering og skal forud herfor gøres til genstand for grundige
konsekvensvurderinger i det omfang, det er relevant.
Artikel 3 fastslår, at Unionen og medlemslandene er ansvarlige for at sikre opnåelse af de
prioritetsmål (priority objectives), der er fastlagt i programmet. Der skal sikres en
sammenhængende tilgang til håndtering af de udfordringer, der er identificeret. Handlinger skal
udføres i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet og på det niveau, der er bedst egnet til at
opnå målene i programmet.
Offentlige myndigheder - på alle niveauer - skal samarbejde med erhvervet og aktører på det sociale
område, det civile samfund og borgere for at sikre en implementering af det 7.
miljøhandlingsprogram.
Programmets indhold:
Programmet gennemgår først status på miljøområdet i EU efter 40 års miljølovgivning. De
forbedringer, der er opnået inden for bl.a. forurening af luft, vand og jord, drivhusgasser, regulering
af kemikalieområdet, nævnes, herunder at EU har verdens bedste vandkvalitet, at der er udpeget
naturbeskyttelsesområder både på land og i havet, og at det i en vis udstrækning er lykkedes at
integrere miljøhensyn i andre politikområder.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0012.png
Det vurderes dog samtidigt, at der stadigvæk er en del miljøudfordringer, ikke mindst på grund af
mangelfuld implementering af den eksisterende EU miljøregulering. Der peges bl.a. på
habitatdirektivet og tab af naturkapital og økosystemer. Der henvises til, at ressourceforbruget er
ineffektivt og ikke er bæredygtig, og at affald ikke håndteres hensigtsmæssigt.
Der er i programmet udviklet en 2050-vision, der skal angive retningen for handlinger op til og efter
2020. 2050-visionen har følgende ordlyd: ”I 2050 har vi et godt liv inden for planetens økologiske
grænser. Vores velstand og sunde miljø kommer af en innovativ cirkulær økonomi, hvor intet går til
spilde, og hvor naturressourcerne er håndteret på en måde, der styrker vores samfunds robusthed.
Vores lavemissions vækst har længe været afkoblet fra ressourceforbruget i en global bæredygtig
økonomi.”
Kommissionen angiver, at det 7. miljøhandlingsprogram skal komplementere de tiltag, der allerede
er i gang, som f.eks. landsigtede strategier inden for biodiversitet, ressourceeffektivitet og et
lavemissionssamfund, samt tiltag inden for energi, transport, landbrug og landdistriksudvikling,
fiskeri og sammenhængskraft. Herudover nævnes de internationale aftaler på miljøområdet,
herunder ikke mindst udkommet af Rio+20 topmødet, hvor en inkluderende grøn økonomi er en
central del af en bredere strategi for bæredygtig udvikling.
Programmet har defineret 9 prioritetsmål, som EU skal opnå i perioden frem til 2020.
Kommissionen understreger, at det primært er på nationalt, regionalt og lokalt niveau, der er behov
for tiltag for at indfri prioritetsmålene under henvisning til subsidiaritetsprincippet. Der kan dog
være behov for ydereligere tiltag på EU niveau. Miljøområdet er delt kompetence i EU. Formålet
med programmet er derfor at skabe et fælles ejerskab til de fælles mål og sikre et ensartet grundlag
for erhvervet og offentlige myndigheder.
Forslaget er bygget op omkring tre hovedafsnit og i alt 9 prioriterede mål (”priority objectives”).
A. De prioriterede temaer
1) Beskytte, bevare og forbedre EU's naturkapital
2) Omstille EU til en ressourceeffektiv, grøn og konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi
3) Beskytte EU's borgere mod miljørelaterede belastninger og risici for deres sundhed og
trivsel
B. Rammerne for gennemførelse
4) Få størst muligt udbytte af EU's miljølovgivning
5) Forbedre evidensgrundlaget for miljøpolitiske tiltag
6) Sikre investeringer til miljø- og klimapolitikken og sikre en korrekt værdiansættelse
7) Forbedre integrationen af miljøhensyn og den indbyrdes sammenhæng mellem politikker
C. Håndtering af lokale, regionale og globale udfordringer
8) Forbedre bæredygtighed i EU's byer.
9) Øge EU's effektivitet ved løsning af regionale og globale Miljøproblemer
Disse 9 prioriterede mål er gennemgået i det nedenstående.
A. De prioriterede temaer
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Prioriteret mål nr. 1: Beskytte, bevare og forbedre EU's naturkapital
Kommissionen konstaterer udfordringer med bl.a. at nå målene i biodiversitetsstrategien,
implementeringen af fugle- og habitatdirektiverne, samt målene i vandrammedirektivet for ”god
økologisk status” i 2015. Det fremhæves ligeledes, at det vil være vanskeligt at nå målene i
havstrategidirektivet i 2020.
Det fremgår, at programmet i 2020 skal sikre følgende:
a) Tabet af biodiversitet og nedbrydningen af økosystem tjenesteydelser er stoppet, og
økosystemer og deres tjenesteydelser er bevaret og styrket.
b) Presset på ferskvand og kystvande er signifikant reduceret for at opnå, fastholde eller styrke
en god status, jf. vandrammedirektivet.
c) Presset på vandet i havene er reduceret med henblik på at fastholde eller opnå en
miljøtilstand som krævet i havstrategidirektivet.
d) Påvirkningen af økosystemer og biodiversitet fra luftforurening er yderligere reduceret.
e) Arealanvendelsen sker på en bæredygtig måde, jorden er tilstrækkelig beskyttet, og
oprensning af forurenet jord er godt i gang.
f) Næringsstofferne (nitrogen og fosfor) er håndteret på en mere bæredygtig og
ressourceeffektiv måde.
g) Skove og de tjenesteydelser, som de indeholder, er beskyttet og deres modstandsdygtighed
overfor klimaforandringer er forbedret.
Kommissionen angiver, at dette særligt forudsætter:
a) Fuldstændig implementering af EU's biodiversitetsstrategi
b) Fuldstændig implementering af ”Blueprint to Safeguard Europe’s water Resources”.
c) En styrket indsats for at sikre en sund fiskebestand senest i 2020. Indsatsen skal først
fokusere på, at der fra 2015 kun fiskes på eller under det maksimale niveau for
bæredygtighedsbeskyttelsesniveauer.
d) Styrke indsatsen for at nå fuldstændig overholdelse af EU's luftkvalitetsregulering og ved at
definere strategiske mål og handlinger efter 2020.
e) Styrke indsatsen for at reducere jorderosion og øge det organiske indhold i jord, at rense
forurenede grunde og styrke integrationen af arealforvaltningsaspekter i koordinerede
beslutningsprocesser involverende alle relevante niveauer af myndigheder, støtte
vedtagelsen af mål for jord og brug af land som en ressource samt mål for planlægning.
f) Videre skridt til reduktion af udledninger af nitrogen og fosfor, herunder fra spildevand fra
byer og industri samt fra brug af gødning.
g) Udvikling og implementering af en ny EU skovstrategi, som bidrager til en mere strategisk
tilgang til at beskytte og forbedre skovene.
Prioriteret mål nr. 2: Omstille EU til en ressourceeffektiv, grøn og konkurrencedygtig
lavemissionsøkonomi
Kommissionen anfører, at programmet i 2020 skal sikre følgende:
a) EU har opfyldt sine 2020 mål for klima og energi og arbejder på at reducere
drivhusgasemissioner med 80-95 % i 2050 i forhold til niveauet i 1990. Dette er en del af
den globale indsats for at begrænse den gennemsnitlige temperaturstigning til under 2 grader
C.
b) Den overordnede miljøpåvirkning fra EU's industri i alle store industrisektorer er markant
begrænset, og ressourceeffektiviteten er forøget.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0014.png
c) Den overordnede miljøpåvirkning fra produktion og forbrug er reduceret, særligt i forhold til
fødevarer, bolig og transport.
d) Affald er håndteret som en ressource, affald genereret pr. person er faldet drastisk,
energiudnyttelse er begrænset til ikke-genanvendelige materialer, og deponering af
genanvendelse og komposterbare materialer er stoppet helt.
e) Vandpresset i EU er stoppet eller signifikant reduceret.
Kommissionen angiver, at dette særligt forudsætter:
a) Fuldstændig implementering af Klima- og Energipakken og enighed om EU´s klima- og
energipolitiske ramme for perioden efter 2020.
b) Anvendelsen af ”Bedst anvendelige teknik” (BAT) og styrkelse af indsatsen for at fremme
udviklingen af nye teknologier, processer og tjenester.
c) Drivkraft til offentlig og privat forskning samt innovationstiltag, der er nødvendige for at
udrulle innovative teknologier, systemer og forretningsmodeller.
d) Etablering af en sammenhængende ramme for bæredygtig forbrug og produktion samt
fastlæggelse af mål for den overordnede påvirkning fra forbrug.
e) Fuld implementering af affaldslovgivningen, efterlevelse af affaldshierarkiet, herunder
udfasning af anvendelsen af deponering etc.
f) Forbedret vandeffektivitet ved at sætte mål på flodbassinsniveau og bl.a. anvendelse af
”waterpricing”.
Prioriteret mål nr. 3: Beskytte EU's borgere mod miljørelaterede belastninger og risici for
deres sundhed og trivsel
Kommissionen fastlægger, at programmet i 2020 skal sikre følgende:
a) Luftkvaliteten i EU er markant forbedret.
b) Støjforureningen i EU er faldet markant.
c) Høje standarder for sikkert drikkevand og badevand.
d) Kombinationseffekter fra kemikalier og sikkerhedshensyn i forhold til hormonforstyrrende
stoffer er effektivt adresseret. Der er foretaget en vurdering og minimering af risikoen for
miljø og sundhed ved brug af farlige stoffer, herunder kemikalier i produkter.
e) Sikkerheden i forbindelse med nanomaterialer er effektivt håndteret som en del af en
sammenhængende tilgang på tværs af lovgivningen.
f) Markant fremdrift i forhold til klimatilpasning.
Kommissionen angiver, at dette særligt forudsætter:
a) Implementering af en opdateret EU-politik om luftkvalitet baseret på den seneste
videnskabelige viden samt midler til at håndtere luftforurening ved kilden.
b) Markant forøget indsats for at implementere drikkevandsdirektivet og badevandsdirektivet.
c) En EU strategi for et non-toxic miljø støttet af en omfattende videnbase om
kemikaliepåvirkningen og toxiciteten og promovering af bæredygtig substitution.
d) Aftale og implementere en EU klimatilpasningsstrategi med integration af klimatilpasning
og katastrofehåndtering i væsentlige EU politikker, initiativer og sektorer.
B. Rammerne for gennemførelse
Kommissionen har vurderet, at der er behov for 4 tværgående understøttende elementer for at sikre
gennemførelsen af prioritetsmålene 1-3. Det drejer sig om:
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Prioriteret mål nr. 4: Få størst muligt udbytte af EU's miljølovgivning
a) EU's borgere skal have adgang til klar information om, hvordan EU's miljølovgivning er
implementeret.
b) Implementering af specifik miljølovgivning er forbedret.
c) Respekten for EU miljølovgivning er genindført i alle administrative niveauer, og et ”level-
playing field” på det indre marked er sikret.
d) Borgerens tillid og tro på EU's miljølovgiving er forøget.
e) Princippet om en effektiv juridisk beskyttelse af borgerne og deres organisationer er
gennemført.
Kommissionen angiver, at dette særligt forudsætter:
a) Etablering af systemer på nationalt niveau, der aktivt formidler information om, hvordan
EU's miljølovgivning er implementeret, sammenholdt med et overblik på EU niveau over
udviklingen i de enkelte medlemslande.
b) Partnerskabsimplementeringsaftaler mellem medlemslandene og Kommissionen.
c) Bindende kriterier for medlemslandenes effektive tilsyn og håndhævelse til en stor del af EU
miljølovgivningen, og udvikling af en tilsvarende kapacitet på EU niveau, der skal håndtere
situationer, hvor der er grund til bekymring.
d) Etablering af konsistente og effektive mekanismer på nationalt niveau med henblik på
håndtering af klager over implementeringen af EU's miljølovgivning.
e) At nationale bestemmelser om domstols- og klageadgang reflekterer EU domstolens
domspraksis og promovering af ikke-retlige konflikthåndteringssystemer på miljøområdet.
Prioriteret mål nr. 5: Forbedre evidensgrundlaget for miljøpolitiske tiltag
Kommissionen vurderer, at der er et særligt behov for vidensopbygning inden for:
- klimaforandringer og naturkatastrofer
- forståelsen af handlemønstre inden for bæredygtigt forbrug og produktion
- sundhed og miljømæssige implikationer af hormonforstyrrende stoffer, cocktail effekter,
kemikalier i produkter og nanomaterialer
- overblik over drivhusgasmålinger, overvågning og monitering
Med henblik på forbedring af videngrundlaget for miljøpolitikken angiver Kommissionen, at
programmet skal sikre følgende:
a) Politikere og erhvervet skal have et bedre grundlag for at udvikle og implementere miljø- og
klimapolitikker.
b) Forbedret forståelse af og mulighed for at evaluere og håndtere opståede miljø- og
klimarisici.
c) Styrket sammenhæng mellem politik og videnskab på miljøområdet.
Kommissionen angiver, at dette særligt forudsætter:
a) Koordinering og fokusering på forskning på EU niveau og i medlemslandene
b) Vedtagelse af en systematisk tilgang til risikohåndtering
c) Simplificering, strømlining og modernisering af miljø- og klimaforandringsdata,
informationssamling, håndtering og formidling
Prioriteret mål nr 6: Sikre investeringer til miljø- og klimapolitikken og sikre en korrekt
værdiansættelse
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0016.png
Miljøpolitiske mål inden for miljø og klima er opnået på en omkostningseffektiv måde og er støttet
af tilstrækkelig finansiering.
a) Den private sektors bidrag til miljø- og klimarelaterede udgifter er øget.
Kommissionen angiver, at dette særligt forudsætter:
a) En progressiv udfasning af miljøskadelige subsidier, øget brug af markedsbaserede
instrumenter, herunder skat, prisfastsættelse samt udvidelse af markedet for miljømæssige
varer og tjenester med rimelig justering i forhold til uheldige sociale implikationer.
b) Fascilitering af adgang til innovative finansielle instrumenter og økonomisk støtte til
miljøteknologi.
c) Tilstrækkelig reflektering af miljø- og klimaprioriteringer i politikker, der skal støtte
økonomisk, social og territorial sammenhæng.
d) Fuld brug af tilgængelige EU midler til miljøområdet, herunder markant forbedring af
brugen af EU's Multiannual Financial Framework 2014-2020 og fastlæggelse af 20 % af
budgettet til klimaforandringer gennem integration af klimahandlinger, benchmarking,
målsætning, monitering og rapportering.
e) Udvikling og anvendelse af et system til rapportering og sporing af miljørelaterede udgifter i
EU budgettet, særligt klima og biodiversitet, i 2014.
f) Integration af miljø- og klimarelaterede overvejelser og passende landespecifikke
anbefalinger i processen for det europæiske semester, når det er relevant for de enkelte
medlemslandes muligheder for at udvikle en bæredygtig vækst.
g) Udvikling og anvendelse af alternative indikatorer, som komplementerer og støtter en
”beyond GDP” tilgang, herunder måle bæredygtig udvikling og fortsætte arbejdet med at
koble økonomiske indikatorer med miljømæssige og sociale indikatorer.
Prioriteret mål nr. 7: Forbedre integrationen af miljøhensyn og den indbyrdes
Sektorpolitikker i EU og på medlemslandsniveau er udviklet og implementeret på en måde, der
understøtter relevante miljø- og klimarelaterede mål.
Kommissionen angiver, at dette særligt forudsætter:
a) Integration af miljø- og klimarelaterede forhold og incitamenter i politiske initiativer,
herunder ved revurderinger og reformering af eksisterende politikker på både EU og
nationalt niveau.
b) Gennemførsel af en vurdering af den miljømæssige, sociale og økonomiske effekt af
politiske initiativer på EU og nationalt niveau for at sikre sammenhæng og effektivitet.
C. Håndtering af lokale, regionale og globale problemstillinger
Prioriteret mål nr. 8: Forbedre bæredygtigheden for EU's byer
a) En overvægt af byerne i EU implementerer politikker for bæredygtig byplanlægning og
design.
Kommissionen angiver, at dette særligt forudsætter:
a) Definition af og aftale om et sæt kriterier til vurdering af byers miljømæssige adfærd,
herunder økonomiske og sociale virkninger.
b) At byer har information om og adgang til finansiering til at støtte bymæssig bæredygtighed.
Prioriteret mål nr. 9: Øge EU's effektivitet ved løsning af regionale og globale miljøproblemer
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0017.png
a) Resultatet af Rio+20 er fuldt integreret i EU´s eksterne politikker, og EU bidrager effektivt
til de globale udfordringer ved at implementere de aftalte mål.
b) EU giver effektiv støtte til nationale, regionale og internationale indsatser målrettet miljø-
og klimaudfordringerne og en bæredygtig udvikling.
c) Belastningen fra EU's forbrug på miljøet uden for EU's grænser er reduceret.
Kommissionen angiver, at dette særligt forudsætter:
a) Vedtagelse af bæredygtige udviklingsmål om i) en grøn økonomi, ii) universel tilpasning
dækkende miljømæssige, sociale og økonomiske aspekter, iii) udvikling af mål og
indikatorer, iv) sammenhængende og integreret ”post-2015 udviklingsramme”, der støtter
klimaområdet
b) Styrkelse af UNEP
c) Styrkelse af finansiering
d) Indgåelse af strategiske landepartnerskaber
e) Engagement i globale miljøkonventioner
f) Ratifikation af alle multilaterale miljøaftaler før 2020
g) Vurdering af miljøpåvirkningen i en global kontekst af EU's forbrug af madvarer og andre
varer.
Overvågning af udviklingen
Kommissionen vil sikre, at implementering af miljøhandlingsprogrammet bliver målt via EU2020’s
normale overvågningsproces. Evaluering af programmet vil blive gennemført før 2020 bl.a. på basis
af Det Europæiske Agenturs (EEA) rapport om miljøets tilstand.
Der vil blive anvendt samme indikatorer, som de der anvendes af EEA. Herudover vil der blive
udviklet tillægsindikatorer i forbindelse med processen under Køreplanen for et Ressource Effektivt
Europa.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europaparlamentets udtalelse foreligger ikke.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da det handler om en overordnet politisk
ramme for EU.
5. Konsekvenser for Danmark
Programmet har ikke i sig selv konsekvenser for Danmark. En gennemførelse af et 7.
miljøhandlingsprogram vil kunne have statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser for
Danmark. Der vil blive foretaget grundige analyser af de økonomiske konsekvenser af konkrete
initiativer under programmet, når disse fremlægges af kommissionen. I forbindelse med
Kommissionens fremlæggelse af et forslag til det 7. miljøhandlingsprogram har Kommissionen
fremlagt en samlet konsekvensanalyse af forslaget.
6. Høring
Programmet har endnu ikke været sendt i selvstændig høring. Kommenteret dagsorden har været
sendt i høring i Miljøspecialudvalget.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1189448_0018.png
Danmarks naturfredningsforening byder velkommen, at Kommissionens forslag til et 7.
Miljøhandlingsprogram endelig er fremlagt. De ni prioriteter dækker overordnet
hovedudfordringerne, men som langt hen ad vejen mangler konkrete kvantitative målsætninger og
forpligtende initiativer. Danmark bør i den forbindelse lægge vægt på, at følge sin hidtidige
holdning om, at programmet skal indeholde konkrete kvantitative målsætninger.
Rådskonklusionerne fra juni 2012 bør fastholdes og udbygges. Der bør være styrkede målsætninger
for ressourceområdet (målsætninger for ressourceforbrug, affald og genbrug af materialer), og at det
bør sikres, at der kommer konkrete initiativer til at sikre sundhed og miljøet herunder konkrete og
ambitiøse målsætninger angående kemikalier i miljøet og cocktaileffekter dvs. manglerne i
REACH. Der bør tillige gentages, at der er behov for yderligere integration af miljømål i alle EU’s
politikker og implementeringen af disse politikker og at miljø, natur og klima bør have en
fremtrædende rolle i 2014-2020 Multiannual Financial Framework.
DI er enig i regeringens foreløbige generelle holdning. Men da mange af handlingerne og målene i
de prioriterede temaer er meget løst beskrevet, er det ikke på nuværende tidspunkt muligt at vurdere
konsekvenserne heraf. DI følger arbejdet i Rådet og Kommissionen vil derfor i en senere
høringsproces komme med bemærkninger til de mere specifikke forslag.
7. Forhandlingssituationen
Forhandlingerne om forslaget er endnu ikke påbegyndt.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark hilser Kommissionens forslag velkomment og vil arbejde for et 7.
Miljøhandlingsprogram, der afspejler hovedelementerne fra rådskonklusionerne fra juni 2012. Det
understreges, at der skal sikres sammenhæng mellem mål, midler og finansiering af et 7.
miljøhandlingsprogram. Der lægges fra dansk side vægt på, at grundige analyser af økonomiske
konsekvenser af konkrete tiltag og evt. målsætninger i Kommissionens forslag er påkrævede.
18