Skatteudvalget 2012-13
S 1375
Offentligt
1229006_0001.png
J.nr. 13-0089622
Dato:20. marts 2013
Til
Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 1375 af 12. marts 2013 indleveret af
Mads Rørvig
(V).
Holger K. Nielsen
/Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at regeringen, jf. udtalelser fra handels- og investeringsministeren
til Politiken den 11. marts 2013, har planer om at foreslå fælles satser for selskabsskatten i
de enkelte EU-lande, bakker ministeren op om dette forslag, og hvorledes harmonerer han-
dels- og investeringsministerens forslag med regeringens svar til Folketingets Europaud-
valg (spørgsmål 46, alm. del (2011-12), hvor den daværende skatteminister betonede direk-
tivet om fælles europæisk skattebases positive indflydelse på skattekonkurrencen på sel-
skabsskatteområdet i følgende bemærkning: ”Forslaget vil derfor ikke fjerne skattekonkur-
rencen på selskabsskatteområdet inden for EU. Tværtimod er der en mulighed for, at et fæl-
les selskabsskattegrundlag kan skærpe konkurrence på satsen som følge af, at det fælles
skattegrundlag giver mere gennemsigtighed”?
Svar:
Regeringen har ikke planer om at foreslå fælles satser for selskabsskatten i de enkelte EU-
lande og har heller ikke udtalt sig i den retning.
Fra dansk side vil vi derimod være positivt indstillet overfor at drøfte det principielle i at
indføre en bund for EU-landenes selskabsbeskatning. Et sådant forslag er dog forbundet
med betydelige udfordringer i praksis.
For det første skal alle EU-lande blive enige om et fælles minimumsniveau for selskabs-
skatten. Det kan blive vanskeligt at opnå enighed om dette mellem EU-landene, som i dag
har store forskelle i beskatningsniveau.
For det andet er det ikke nok at indføre en bund for, hvor lav satsen for selskabsskat må væ-
re. I givet fald må selskabernes skattepligtige indkomst også beregnes på ensartet måde i
alle EU-lande.
Kommissionen har fremsat et forslag om en fælles konsolideret selskabsskattebase. Forsla-
get medfører, at et selskab, der har aktiviteter i flere EU-lande, kan vælge at benytte ét fæl-
les regelsæt for beregningen af den skattepligtige indkomst i hele EU. Selskabet skal kun
indgive én selvangivelse til skattemyndighederne i ét land. Det samlede skattegrundlag for-
deles derefter mellem de EU-lande, hvor selskabet har aktivitet. Efter forslaget beskatter
hvert EU-land sin andel af skattegrundlaget med den selskabsskattesats, som landet har
fastsat. Forslaget har ikke regler om harmonisering af satsen for selskabsskat, og der fore-
slås ikke en EU-minimumssats.
EU-landene er i gang med en teknisk gennemgang af dette forslag. Endelig dansk stilling-
tagen til dette forslag afhænger af, hvilket indhold forslaget til sin tid vil have.
Side 2 af 2