Beskæftigelsesudvalget 2012-13
S 2124
Offentligt
1272969_0001.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Folketingsmedlem Finn Sørensen (EL) har den 9. august 2013 stillet følgendespørgsmål nr. S 2124, som hermed besvares.
16. august 2013J.nr. 2013-5663

Spørgsmål nr. S 2124:

”Mener ministeren, at det er rimeligt, at efterbetaling af kontanthjælp og særligstøtte, efterbetaling af supplement til brøkpension og efterbetaling af sygedagpengebetragtes som indtægt på det tidspunkt, hvor det udbetales, i stedet for at blive be-tragtet som en efterbetaling af indtægt, der burde have fundet sted på et tidligeretidspunkt?”

Endeligt svar:

Kontanthjælpen udgør det underste økonomiske sikkerhedsnet i Danmark, hvilketvil sige, at den enkelte, hvis muligt, skal sørge for forsørgelsen af sig selv og sinfamilie. Det er således et grundlæggende princip i kontanthjælpssystemet, at alleandre muligheder for forsørgelse, inklusive egne og ægtefællens indtægter og for-mue skal anvendes, før det offentlige træder til med hjælp.Samtidig kan det umiddelbart synes ikke at være rimeligt, at en kontanthjælpsmod-tager, der vinder en ankesag om en offentlig forsørgelsesydelse, fx sygedagpenge,og herefter får efterbetalt ydelsen, modregnes i sin kontanthjælp i en periode.Der er således også undtagelser fra denne hovedregel. Som eksempel kan detnævnes, at der i forbindelse med kontanthjælpsreformen var flertal i Folketingetfor, at der fremover skal ses bort fra formue i form af erstatning ved kritisk sygdompå op til 150.000 kr., ligesom unge, der tager en Særligt tilrettelagt ungdomsud-dannelse (STU), kan modtage kontanthjælp uafhængig af, om de har formue ellerej.Jeg har bedt mine embedsmænd om at undersøge problemstillingen, så områdetbliver fuldt belyst, herunder de økonomiske konsekvenser.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen