Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 101
Offentligt
1302580_0001.png
MILJØstyrelsen
Miljøteknologi
GRUNDNOTAT
J. nr. MST-133- 00002//00055
san// 6. november 2013
Kommissionens forslag om opstilling af miljømærkekriterier for produktgruppen
forædlede
papirprodukter
under EU’s miljømærkeordning (Blomsten).
(Kommitésag).
Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag til EU miljømærkekriterier for produktgruppen forædlede
papirprodukter, der omfatter forædlede papirprodukter såsom konvolutter, bæreposer af mindst 90%
papir eller pap, og arkiveringsprodukter, herunder hængemapper og mapper generelt og med et papir-
eller papindhold på minimum 70%.
Kommissionen redegør ikke for påvirkningen af beskyttelsesniveauet, men det vurderes, at forslaget påvirker
beskyttelsesniveauet positivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 %
bedste del af markedet i EU.
Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.
Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.
1. Status
Forslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010
af 25. november 2009 om EU-miljømærket.
Beslutningsforslaget beskriver reviderede
miljømærkekriterier for tildeling af EU’s miljømærke til
forædlede papirprodukter. Forslaget skal til afstemning i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.
Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol
(art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006),
jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag,
udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet
forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget
inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.
2. Formål og indhold
Forslaget for miljømærkning af forædlede papirprodukter omfatter: papirprodukter såsom konvolutter
og bæreposer af mindst 90% papir eller pap, og arkiveringsprodukter, herunder hængemapper og
mapper med et papir eller papindhold på minimum 70%. Plastikindhold kan maximalt udgøre 10% og
metal (f.eks. til ringbind) kan udgøre maximalt 13%.
Produktgruppen omfatter ikke deciderede tryksager (der er omfattet af egne EU miljømærkekriterier)
såvel som papir/papemballage.
Der er tale om en ny produktgruppe, der i udstrakt grad baserer sig på to eksisterende EU
miljømærkekriterier for hhv.
”Kopi og grafisk papir” og ”Tryksager”,
og omhandler hele produktets
livscyklus.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1302580_0002.png
Miljøkrav.
Stoffer opført på REACH kandidatliste må ikke anvendes i det miljømærkede produkt.
Øvrige miljø-og sundhedsfarlige stoffer, herunder stoffer, der lever op til definitionen i REACH for
særligt problematiske stoffer, begrænses med henblik på substitution.
Kopi og grafisk papir, der indgår i produktet skal være omfattet af en licens til EU miljømærket.
Evt. brug af grafiske trykkeprocesser skal opfylde de vigtigste miljøkriterier i allerede vedtagne EU
miljømærkekriterier for tryksager. Kriterium:
2) Kemikalier og trykfarver, 3) Genanvendelighed, 4)
Emissioner, 5) Affald, 6) Energi, 7) Trykketeknik og uddannelse og 8) Brugsegnethed.
Kriterium 3. i
tryksager, der omhandler fiberpulpen erstattes af nedenstående krav til fiberpulpen for hhv. papir- og
papmasse.
Papir- og papmasse i det forædlede papirprodukt kan bestå af returpapir (genbrugspapir) og ny papir-
eller papmasse fra skovdrift.
Kravet indebærer bl.a., at indgående ny papirmasse i papiret skal være EU miljømærket og omfattet
af en gyldig skovcertificering (PEFC, FSC eller lignende), og med et indhold på minimum 50%
certificeret papir fra bæredygtig skovdrift. De resterende 50% skal være omfattet af den pågældende
skovcertificerings kontrolforanstaltninger, der sikrer lovlig skovdrift og andre relevante krav til
skovdriften.
Pap, der indgår i produktet skal opfylde de vigtigste miljøkriterier i allerede vedtagne kriterier for
miljømærket papir. Kriterium:
1. Udledninger til vand og luft, 2) Energiforbrug, 4) Kemikalier, 5)
Affaldshåndtering.
Særligt i forhold til kriterium 3. (fiberpulpen) gælder for pap et ekstra krav til, således at ny papmasse
skal være omfattet af en gyldig skovcertificering (PEFC, FSC eller lignende) med et indhold på
minimum 70% certificeret papmasse fra bæredygtig skovdrift. De resterende 30% skal være omfattet
af den pågældende skovcertificerings kontrolforanstaltninger, der sikrer lovlig skovdrift og andre
relevante krav til skovdriften.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge allerede
udmøntet EU reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regeringen,
at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser
for Danmark.
5. Konsekvenser for Danmark
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervelse af miljømærket (licens) indebærer betaling af et gebyr i forbindelse med licensansøgning
og for anvendelsen af miljømærket. Disse gebyrer fremgår af Miljømærkning Danmarks hjemmeside,
og omfatter et ansøgningsgebyr på op til 9.000 kr. og et årligt gebyr på op til 11.250 kr. Der er flere
rabatmuligheder, bl.a. for SMV’er og mikrovirksomheder. Jævnfør EU's miljømærkeforordning bør
gebyret være tilstrækkeligt til dække omkostningerne til driften af EU miljømærkeordningen, herunder
udgifterne i processen med ansøgning, kontrol og tilsyn.
Herudover må forventes udgifter for ansøger, der ligger forud for erhvervelsen af licensen til f.eks.
laboratorietest og dokumentation af miljømærkekrav. Miljømærkeordningen er frivillig og kræver
opfyldelse af miljømærkekriterier, der er skrappere end lovgivningen. Det kan foranledige ændringer i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1302580_0003.png
produktion og/eller produktet (f.eks. effektivt energiforbrug, færre kemikalier og bedre kvalitet).
Ændringer, hvis administrative konsekvenser, der ikke er foretaget en opgørelse af, men som
forventes opvejet af f.eks. lavere omkostninger til energi- og ressourceforbrug, og en højere
konkurrencefordel. Miljømærket kan dermed også betragtes som et markedsføringsinstrument som
licenshaveren betaler for at benytte.
Beskyttelsesniveauet
Kommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet
positivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bedste del af
markedet i EU.
6. Høring
Forslaget har været forelagt Danmarks miljømærkenævn og miljøspecialudvalget. Der er ikke kommet
kommentarer i miljøspecialudvalget.
7. Forhandlingssituationen
De vigtigste diskussioner i arbejdet med miljømærkekriterierne har været afgrænsningen af
produktgruppen og kravet, der omfatter bæredygtig skovdrift for ny papirmasse.
Flere lande, herunder Danmark har lagt vægt på, at ny papirmasse skal være omfattet af et krav om
minimum på 70% indhold fra certificeret skovbrug (PEFC, FSC og lignende ordninger).
Kravet er delvist opfyldt, men gælder kun papirmasse til produktionen af papmateriale. Papir, der
indgår i produktet skal til gengæld være omfattet af en gyldig miljømærkelicens til produktgruppen
kopi og grafisk papir. Her er mindstekravet til certificeret indhold til gengæld kun 50%.
Kommissionen har argumenteret med, at der ikke kan kræves et indhold på minimum 70%
papirmasse fra certificeret skovbrug, når EU miljømærkekriterierne for papir kun har et krav om
minimum 50%.
8. Regeringens holdning
Forslaget forventes vedtaget. Regeringen vil i forhandlingerne lægge vægt på, at alt ny pap- og
papirmasse i det forædlede papirprodukt skal være omfattet af en certificeringsordning, der sikrer
bæredygtig skovdrift, og med et krav, der sikrer at ny pap- eller papirmasse, indeholder minimum 70%
pap- eller papirmassen fra certificeret skovdrift.
Regeringen vil derfor arbejde for, at kravet om at indgående papir i produktet skal være omfattet af en
gyldig miljømærkelicens, men at kravet til ny papirmasse hæves fra et indhold af minimum 50% fra
certificeret skovbrug til 70% certificeret skovbrug.
Regeringen vil samtidig arbejde for, at revisionen af miljømærkekriterier for kopi og grafisk papir bliver
igangsat med henblik på at hæve kravet om certificeret skovdrift fra 50% til 70%.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.