NOTAT
29. november 2013
Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af
indlæg i sag C-315/13, De Clercq m.fl.
Sagsnr. 2013 - 7782
1.
Fdsff
Indledning og det præjudicielle spørgsmål
En ret i Belgien, Rechtbank van eerste aanleg te Mechelen har anmodet EU-
Domstolen om at besvare et præjudicielt spørgsmål om fortolkningen af reglerne
om fri bevægelighed for tjenesteydere i TEUF artikel 56 og 57 og artikel 3, stk. 1
og 10, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/71/EF af 16. december 1996
om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser (”udsta-
tioneringsdirektivet”) Derudover indeholder spørgsmålet en henvisning til artikel
19 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006
om tjenesteydelser i det indre marked (”servicedirektivet”).
Spørgsmålet går på, hvorvidt TEUF artikel 56 og 57 og artikel 3, stk. 1 og 10, i ud-
stationeringsdirektivet alene eller læst i sammenhæng med artikel 19 i servicedirek-
tivet skal fortolkes således, at de er til hinder for en belgisk regel hvorefter den,
hos hvem eller for hvem der udføres arbejde af udstationerede arbejdstagere (mod-
tageren af en tjenesteydelse), er pålagt en forpligtelse til forud for påbegyndelse af
disse personers beskæftigelse at fremsende oplysninger til myndighederne om
identifikation af de udstationerede arbejdstagere, der ikke er i stand til at fremlæg-
ge det modtagelsesbevis, der er udstedt til deres arbejdsgiver i anledning af dennes
forudgående anmeldelse.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
Efter den belgiske lovgivning skal en virksomhed, der leverer tjenesteydelser i
Belgien, og som i den forbindelse udstationerer arbejdstagere, sende oplysninger til
de belgiske myndigheder til brug for identifikation af de udstationerede arbejdsta-
gere. Denne forhåndsanmeldelse, der skal sendes senest, når arbejdet påbegyndes,
skal indeholde følgende information:
1) Oplysninger til identifikation af arbejdstageren
2) Arbejdstagerens nationale identifikationsnummer i hjemlandet, hvis et sådant
findes
3) Begyndelsesdatoen for udstationeringen i Belgien
4) Den planlagte varighed af udstationeringen i Belgien
5) Hvilken art beskæftigelse der skal udøves under udstationeringen
6) Det sted i Belgien, hvor arbejdsydelsen skal leveres
7) Ugentlig arbejdstid
8) Arbejdsskema
9) Oplysninger til identifikation af arbejdsgiveren og dennes repræsentant, så-
fremt det er sidstnævnte, der foretager anmeldelsen om udstationeringen
10) Oplysninger til identifikation af den belgiske bruger