Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1285421_0001.png
1285421_0002.png
1285421_0003.png
1285421_0004.png

NOTAT

KemikalierJ.nr. MST-654-00057Ref. Sdo/kirstDen 28. september 2013

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS

EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG

Kommissionens forslag om ændring af tillæg C i bilag II til Europa-

Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til

legetøj med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling

(legetøjsdirektivet).(Flammehæmmere).

Komitésag

1. Resumé

Formålet med Kommissionens forslag er at indføre grænser for treflammehæmmere (TCEP, TCPP og TCDP) i legetøj til børn under 36 mdr. oglegetøj der er beregnet til at blive puttet i munden. Den Videnskabelige Komité forSundheds- og Miljørisici (VKSM) har vurderet, at stofferne ikke er sikre atanvende i legetøj og bør forbydes med en grænse, der ligger pådetektionsgrænsen, som er 5 mg/kg.Der skal stemmes om forslaget ved skriftlig procedure i komitéen forlegetøjssikkerhed senest den 4. oktober 2013, efter forskriftsproceduren medkontrol.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet for alle tre flammehæmmere, da derindføres en grænse for indholdet af de tre flammehæmmere i legetøj til børnunder 36 mdr. og legetøj, der er beregnet til at blive puttet i munden.Forslaget har ingen væsentlig statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-kvenser, eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Delovgivningsmæssige konsekvenser er, at forslaget skal implementeres i bekendt-gørelse nr. 13 af 2011 om sikkerhedskrav til legetøjsprodukter.Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, da de treflammehæmmere(TCEP, TCPP og TCDP) reelt forbydes i legetøj til 0-3 årige og ilegetøj, der kan kommes i munden.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.

2. Baggrund

Kommissionen afsendte den 20. september 2013 forslaget vedrørende flamme-hæmmerneTCEP, TCPP og TDCP til medlemsstaterne med henblik på skriftligafstemning senest den 4. oktober 2013.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag II, tillæg C til direktiv 2009/48/EF omlegetøj, hvor der kan fastsættes specifikke grænseværdier for kemikalier i legetøj,der er beregnet til børn under 3 år, eller i legetøj beregnet til at blive puttet imunden.Optagelsen af stoffer på bilag II, tillæg C vedtages efter forskriftsprocedu-re med kontrol i komitéen for legetøjssikkerhed, der er nedsat med hjemmel ilegetøjsdirektivets artikel 47, stk. 2.Hvis forslaget opnår kvalificeret flertal, sender Kommissionen forslaget tillegalitetskontrol hos Rådet og Europa-Parlamentet, som inden for en frist på tremåneder kan modsætte sig forslaget. Hvis dette ikke er sket ved udløbet af fristen,vedtager Kommissionen forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet ogunderretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet har fra fremsendelsen tomåneder til at udtale sig om forslaget, hvilket sker med kvalificeret flertal.

3. Formål og indhold

Legetøjsdirektivet indeholder et forbud mod stoffer, der er klassificeret somkræftfremkaldende, skadende for arveanlæggene og skadende forforplantningsevnen. Stoffet TCEP er klassificeret som kræftfremkaldende ikategori 2 og skadende for forplantningsevnen i kategori 1B. Det betyder, atgrænsen for indhold af TCEP i legetøjets tilgængelige dele på nuværende tidspunktikke må overstige en koncentration på 0,5 % (5000 mg/kg) og en koncentration på0,3 % (3000 mg/kg) fra den 1. juni 2015.Den Videnskabelige Komité for Sundheds- og Miljørisici (VKSM) blev afKommissionen bedt om at vurdere TCEP i legetøj. Denne vurdering konkluderer,at det ikke anses som sikkert, hvis børn udsættes for TCEP fra legetøj, og grænsenfor TCEP i legetøj derfor bør sættes efter detektionsgrænsen. Detektionsgrænsenfor TCEP er 5 mg/kg. Herudover konkluderer VKSM, at TCEP’s to erstatningerTCPP og TDCP strukturelt ligner TCEP så meget, at konklusionerne også gælderfor disse to stoffer.I henhold til artikel 46, stk. 2 i legetøjsdirektivet kan Kommissionen vedtagespecifikke grænseværdier for legetøj, der er beregnet til anvendelse af børn under 3år, eller i andet legetøj, der er beregnet til at blive puttet i munden. Kommissionenhar derfor besluttet, at tillæg C i bilag II til direktiv 2009/48/EF ændres således atde tre flammehæmmere TCEP, TCPP og TDCP får en grænseværdi pådetektionsgrænsen som er 5 mg/kg.Forslaget foreslås at gælde 18 måneder efter offentliggørelsen i EU-tidende.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om Kommissionenhar overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke erforeneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholdernærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.

5. Nærhedsprincippet

Ikke relevant, da der er tale om tilpasning af et gældende direktiv.

6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser

2
Der er ikke angivet en specifik grænse for indholdet af TCEP, TCPP eller TDCP iden gældende bekendtgørelse, men legetøjet må ikke udgøre en risiko for børnssundhed.Forslaget er et direktiv, og skal derfor implementeres i dansk ret, i form af enændring af bekendtgørelse nr. 13 af 10. januar 2009 om sikkerhedskrav til legetøj.

7. Konsekvenser

Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrativekonsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrativekonsekvenser for erhvervslivet. Der er i dag ikke specifikke grænser for indholdetaf de tre flammehæmmere. Legetøjsindustrien har fremført, at de ikke anvenderflammehæmmeren TCEP, og har ikke haft kommentarer til regulering af de toandre flammehæmmere. Det vurderes derfor ikke, at der vil være lagre af legetøjmed indhold af de tre flammehæmmere, som ikke kan sælges.BeskyttelsesniveauetForslaget vil samlet set højne beskyttelsesniveauet, idet der sættes en grænse forindholdet af tre flammehæmmere, som kan påvirke børns sundhed.

8. Høring

Forslaget har været forelagt medlemsstaterne i arbejdsgruppen for legetøj.Der har været udsendt et rammenotat om sagen i Miljøspecialudvalget 25. – 27.september 2013. der er indkommet følgende bemærkninger:Danmarks Naturfredningsforeningmener, det haster med at få skærpelsengennemført. Desuden bemærker DN generelt, at grænsen for det tilladeligeindhold f CMR-stoffer bør sænkes til detektionsgrænsen.Det Økologiske Rådtilslutter sig DN’s bemærkning i forhold til den konkrete sag,og tilføjer i forhold til DN’s generelle bemærkning, at sænkning til detektions-grænsen skal gælde for alt legetøj – ikke kun det, der er beregnet for de 0 – 3 årige.Dansk Industrioplyser, at man ingen bemærkninger har.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.

10. Regeringens generelle holdning

Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for farlige stoffer. Rege-ringen er derfor enig i, at grænseværdier for de tre flammehæmmere i legetøj skalopføres i legetøjsdirektivet og at grænsen skal sættes så lavt som mulig, dvs. svar-ende til detektionsgrænsen. Forbrugerne – som her er børn - bør i videst muliggrad beskyttes mod risikoen ved udsættelsen for stoffer, som kan være kræftfrem-kaldende, skadelige for arveanlæggene eller skadelige for forplantningsevnen.Regeringen er derfor positiv overfor for forslaget.Regeringen støtter forslaget, og vil stemme for det.3

11. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4