Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 203
Offentligt
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3286 (udenrigsanliggender) den 16. december 2013
Formanden
bød udenrigsministeren velkommen og ønskede ham tillykke med
udnævnelsen.
Udenrigsministeren
takkede for velkomsten og forelagde punkterne på rådsmødet
vedrørende udenrigsanliggender til orientering.
1. Syrien
Politisk drøftelse
JOIN (2013) 0022
Rådsmøde 3286 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 136 (side 218, senest behandlet i EUU 15/11-13)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet vil vi drøfte den seneste udvikling i Syrien. Jeg
forventer, at hovedfokus vil være på forberedelserne af Geneve II-konferencen.
Derudover forventer jeg en diskussion af OPCW og FN’s arbejde med at indsamle og
destruere Syriens kemiske våben, herunder omfanget og indholdet af et eventuelt EU-
bidrag. Endelig ventes en drøftelse af den humanitære situation.
For så vidt angår Geneve II, er det positivt, at man nu er blevet enige om at afholde
konferencen den 22. januar 2014. Der er dog fortsat en række udeståender, der skal
falde på plads. For så vidt angår mødeformatet, har FN meldt ud, at man på førstedagen
for konferencen vil indlede med et højniveaumøde med deltagelse af ministre. Den
endelige deltagerliste er endnu uafklaret. Vi forventer, at den vil blive fastlagt på et
forberedende møde den 20. december. Efter ministermødet forventes de egentlige
forhandlinger mellem de syriske delegationer at starte med deltagelse af FN. Der er ikke
på nuværende tidspunkt fastlagt en præcis tidsramme for forhandlingerne.
Både regimet og oppositionen har accepteret at komme til forhandlingsbordet, men der er
stadig store udfordringer forude. Der er ingen tvivl om, at den næste fase af
forberedelserne bliver vanskelig. Det er vigtigt at fastholde presset på det syriske regime.
Regimet må udvise villighed til at indgå i en løsning baseret på Genevekommunikeet.
Samtidig må vi fastholde dialogen med den moderate opposition. Danmark har opfordret
oppositionskoalitionen til at engagere sig konstruktivt i forberedelserne af Geneve mødet.
Det har oppositionskoalitionen bekræftet, at de vil gøre. Der er ingen nemme løsninger.
Vi skylder dog den syriske civilbefolkning at blive ved med at presse på for at sikre
tilstedeværelsen
af
begge
parter.
Rådet forventes også at drøfte OPCW og FN’s arbejde med at indsamle og destruere
Syriens kemiske våben. Sikkerhedsrådets resolution autoriserer FN’s medlemsstater til at
erhverve, kontrollere, transportere, overdrage og destruere kemiske våben, der
identificeres af fgeneraldirektøren for OPCW, i overensstemmelse med principperne i
konventionen om forbud mod kemiske våben med henblik på at sikre eliminering af
Syriens
kemiske
våbenprogram
hurtigt
og
sikkert
som
muligt.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen støtter forskellige initiativer i EU-regi for at yde finansiel og materiel støtte, så
missionen kan gennemføres inden for de aftalte frister. EU støtter missionen finansielt og
gennem analyser af kommercielle satellitbilleder udført af EU’s satellitcenter (EU
SATCEN). Rådsmødet giver EU’s udenrigsministre mulighed for at drøfte yderligere EU
støtte
til
FN-OPCW
missionen,
vel
som
den
bilaterale
støtte.
Drøftelsen af situationen i Syrien vil som nævnt også komme ind på den humanitære
situation i og omkring Syrien, som bliver stadigt mere bekymrende. Med en fortsat
intensivering i kampene og vinterens komme er der ingen bedring i sigte. Såvel
ernærings- som sundhedssituationen er under stadig forværring, og nøden bliver stadig
mere udbredt. Internationale nødhjælpsmidler rækker ikke til at dække alle behov i
Syrien, hvor FN’s nødhjælpsappel for 2013 kun er 60 pct. finansieret. FN vurderer
samtidig, at omkring 2,5 mio. syrere opholder sig i områder uden adgang for humanitære
organisationer som følge af vedvarende kampe eller manglende tilladelser fra konfliktens
parter. På linje med andre lande bakker Danmark stærkt op om FN’s krav om respekt for
den humanitære folkeret og forbedret humanitær adgang samt FN’s appeller til
konfliktens parter om pauser i kampene, så humanitære aktører kan få adgang til
områder, og civile kan undslippe.
Danmark har siden konfliktens start givet over 460 mio. kr. i humanitær nødhjælp til
Syrien. Og vi er klar til at give endnu mere. FN udsender snart nye appeller om støtte til
indsatser i og omkring Syrien for det kommende år. Appellerne vil blive drøftet på en
international donorkonference den 15. januar 2014 i Kuwait, hvor Danmark vil være
repræsenteret ved udviklingsministeren.
Jakob Ellemann-Jensen
ønskede ministeren tillykke med posten og udtrykte forståelse
for, at nogle spørgsmål kunne kræve mere forberedelsestid, end ministeren havde haft.
Han bad ministeren uddybe, hvordan man forventede, de moderate kræfters tilbagegang
ville påvirke Geneve II-konferencen. USA havde stoppet støtten til oprørerne i
Nordsyrien, efter at den islamiske front har erobret flere baser her. Jakob Ellemann-
Jensen spurgte, om forsvarsforbeholdet ville stå i vejen for Danmarks bidrag til
våbendestruktionsprocessen. Han henviste til den uheldige situation i Adenbugten, hvor
de danske NATO-soldater ikke kan kommunikere med EU’s soldater. Jakob Ellemann-
Jensen spurgte afslutningsvis, om regeringen stadig ønsker forbeholdet afskaffet.
Nikolaj Villumsen
ønskede ministeren tillykke med posten. Han opfordrede til at gå efter
en politisk løsning på krigen, som desværre havde udviklet sig til en stedfortræderkrig,
hvor styrker fra hele regionen deltager. Nikolaj Villumsen fandt det problematisk, at så
mange islamiske soldater er kommet til Syrien gennem Tyrkiet. Han håbede ikke, at
forhandlingerne ville falde fra hinanden denne gang. Siden de sidste fredsforhandlinger
brød sammen var 70.000-100.000 mennesker døde. Nikolaj Villumsen var glad for, at
Danmark bakker op om destruktionen af masseødelæggelsesvåben, det troede han ville
fremme forhandlingsprocessen, og han undrede sig over, at Dansk Folkeparti havde
været imod det.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nikolaj Villumsen opfordrede regeringen til at øge den humanitære støtte og til at tage
flere syriske kvoteflygtninge i stedet for at de skubbes i hænderne på
menneskesmuglere, som det sker i dag.
Udenrigsministeren
takkede for velkomsten. Han delte bekymringen for, hvordan
Geneve II-konferencen vil forme sig, og deres bekymringen over hvordan de moderate
oppositionskræfter står. Konflikten bliver stadig vanskeligere, og det er vigtigt at have
fokus på balancen i den syriske opposition, hvad Danmark også hele tiden har lagt vægt
på. Det er vigtigt, at få EU med i processen, nu hvor den moderate opposition, som kan
sørge for en tilfredsstillende fremtidig udvikling, er presset. Ministeren så ingen problemer
i forbindelse med forsvarsforbeholdet, da EU’s støtte til Syrien er økonomisk og ikke
organisatorisk. Ministeren svarede Nikolaj Villumsen, at flygtningespørgsmålet er
djævelsk. De mange krige i regionen giver et massivt pres på Libanon. Han fandt det
vigtigt at fortsætte med at støtte nærområderne og forbedre forholdene for flygtninge i
Libanon.
Jakob Ellemann-Jensen
gentog sit spørgsmål om, hvorvidt det fortsat er regeringens
holdning, at forsvarsforbeholdet skal afskaffes snarest muligt.
Per Stig Møller
roste ministerens velorienterede svar og nævnte, at Salim Idris,
generalen for den frie syriske hær, som regnes for den mest demokratiske fraktion, er
flygtet til Qatar. Det er ikke et godt tegn, hvis man ønsker, at demokraterne skal kunne
stå imod islamisterne. Per Stig Møller ønskede en fælles holdning i EU og mente, at man
bør overveje en frontændring. Man må støtte de pressede demokrater alt, hvad man kan,
men der er ikke meget, der tyder på, at de kan vinde et opgør med islamisterne, når
Assad er gået. Og at bringe islamisterne til magten ville ikke nytte noget. Han overvejede,
hvad forhandlingerne i Geneve ville være værd, hvis Assad og islamisterne udebliver, og
man sidder med demokraterne, der ikke vil få indflydelse i slutfasen. Kunne man
overveje, om demokraterne og Assad kunne forhandle i retning af demokratiske reformer,
der kan give ro i landet og få samarbejde og økonomi i gang igen?
Udenrigsministeren
svarede, at der som bekendt ikke var nogen planer om en
afstemning om forsvarsforbeholdet i denne samling. Udenrigsministeren takkede Per Stig
Møller for oplysningerne, hvoraf nogle var nye for ham, og for rådene, der var kloge.
Hans bemærkninger om en eventuel strategiændring tog han til efterretning. Hvordan
man får inddraget flere parter i forhandlingerne skulle netop diskuteres på rådsmødet.
Den danske regering tænker også over, hvordan man kan få en ordentlig proces i gang.
Jakob Ellemann-Jensen
havde hidtil haft indtryk af, at regeringen, som det står i
regeringsgrundlaget, der efterhånden ikke er historiens mest valide dokument, ønskede
at komme af med nogle af forbeholdene. Var det ikke længere regeringens holdning?
Udenrigsministeren
svarede, at han også på dette punkt stod fuldstændig inde for
regeringsgrundlaget.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Libanon
Politisk drøftelse/rådskonklusioner
JOIN (2013) 0022
Rådsmøde 3286 – bilag 1 (samlenotat side 5)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 136 (side 218, senest behandlet i EUU 15/11-13)
Flygtningesituationen i Libanon blev drøftet under punkt 1.
3. Mellemøsten
Politisk drøftelse/(Evt.) rådskonklusioner
Rådsmøde 3286 – bilag 1 (samlenotat side 7)
Udvalgsmødereferat:
Rådsmøde 3254 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde
udenrigsanliggender 22/7-13)
Rådsmøde 3254 – bilag 3 (redegørelse vedr. rådsmøde udenrigsanliggender
22/7-13)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt, men besvarede spørgsmål fra udvalget.
Jakob Ellemann-Jensen
nævnte, at EU’s revisionsret havde gennemgået EU’s
milliardstøtte til Palæstina. Det fremgår, at tusindvis af palæstinensiske embedsmænd fra
Gaza har fået løn i op til seks år, hvor de pga. af uoverensstemmelserne mellem Hamas
og Fatah ikke har kunnet gå på arbejde. Mente ministeren, det var en hensigtsmæssig
måde at anvende pengene på?
Udenrigsministeren
svarede på Jakob Ellemann-Jensens – noget ledende – spørgsmål,
at det selvfølgelig ikke er tilfredsstillende. Konflikten mellem Hamas og Fatah, som har
gjort det til en stor opgave at få Palæstina til at fungere, og ministeren mente stadig, at
den eneste løsning var at udvikle de politiske institutioner og de økonomiske muligheder i
området. Det var et problem, at pengene ikke bliver brugt, som de skal, og her måtte EU
styrke kontrollen.
Jakob Ellemann-Jensen
henviste til kommissær Stefan Füles udtalelser om, at det ikke
var de palæstinensiske embedsmænds skyld, og at det derfor ikke skulle gå ud over dem.
Han understregede, at nogle af dem har fået løn i seks år uden at arbejde. Mente
ministeren, at det skulle gå ud over embedsmændene, eller skulle pengene hellere
bruges et sted, hvor man får noget ud af dem?
Per Stig Møller
mente ikke, at pengene skulle bruges på den måde, men opfordrede til,
at man støtter Mahmoud Abbas alt, hvad man kan, da det er ham, der skal forhandles
fred med.
Nikolaj Villumsen
gik ud fra, at EU ønsker at støtte Fatah frem for Hamas, hvis valgsejr
man ikke anerkender, og at det er derfor, man betaler for en dobbeltadministration, hvor
den ene halvdel ikke er effektiv. Løsningen på situationen var vel at få afholdt et valg, så
der kommer en legitim regering at forhandle fred med, mente han.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udenrigsministeren
gentog, at man ikke kan acceptere, at der bliver udbetalt løn til
embedsmænd, der i årevis ikke arbejder, men som han selv, Per Stig Møller og Nikolaj
Villumsen havde sagt, handler det om at få skabt en proces i det palæstinensiske
civilsamfund og at styrke Abbas. Som bekendt har der været problemer med at få det til
at fungere i Ramallah.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Rusland
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3286 – bilag 1 (samlenotat side 9)
Udenrigsministeren:
I forbindelse med rådsmødet forventes en arbejdsfrokost med den
russiske udenrigsminister Lavrov. Det vil være en nyttig lejlighed til at fremhæve EU’s
synspunkter vedrørende det østlige partnerskab. Frokostdrøftelsen ventes også at
omfatte situationen i Syrien og andre aktuelle konflikter. Regeringen ønsker også, at EU
benytter lejligheden til at minde Rusland om betydningen af grundlæggende værdier og
rettigheder. Samtidig vil vi lægge vægt på, at det økonomiske samarbejde mellem EU og
Rusland udvides. Vi vil på ny argumentere for, at EU og Rusland har en gensidig
interesse i, at en ny EU-Rusland-samarbejdsaftale også indeholder kapitler, der forbedrer
rammevilkårene for handel og investeringer. Synspunktet om at ville udbygge
samarbejdet med Rusland finder generelt bred opbakning i EU-kredsen. Rusland er en
væsentlig aktør, når det drejer sig om at finde løsninger i konflikter såsom Syrien og Iran.
Udviklingen i Rusland har væsentlig betydning for resten af Europa. Og Rusland er EU’s
tredjestørste samhandelspartner.
I lyset af Ruslands pres på Ukraine og andre lande i EU’s Østlige Partnerskab er EU’s
forhold til Rusland ikke optimalt for tiden. Men selv om Ukraine har valgt at lade sig
presse af Rusland til ikke at underskrive en aftale med EU, må vi respektere, at den
ukrainske regering er legitimt valgt og selv må træffe beslutninger. Ikke desto mindre
finder regeringen, at der er gode grunde til at fortsætte bestræbelserne med at udbygge
samarbejdet med Rusland. Vores hensigt med det østlige partnerskab er ikke at skabe
nye økonomiske skillelinjer i Europa. Vi ser ikke et modsætningsforhold mellem vores
associeringsaftaler med østlande og samarbejdet med Rusland. Vi har hele tiden sagt, at
der også ville være positive gevinster for Rusland, da der var udsigt til, at Ukraine ville
skrive under. Det mener vi fortsat, at der er, selv om der nu kun er udsigt til, at Moldova
og Georgien indgår aftale med EU. Samtidig med at vi søger at styrke samarbejdet med
Rusland skal vi naturligvis også gøre det klart for Rusland, at russisk pres i forhold til de
østlige partnerlande er uacceptabelt.
Nikolaj Villumsen
opfordrede udenrigsministeren til at kritisere Ruslands antihomo-
lovgivning og fængslingen af Pussy Riot-aktivisterne og Greenpeaceaktivisterne.
Udenrigsministeren
svarede Nikolaj Villumsen, at der er dialog mellem EU og Rusland,
og at menneskerettighedsspørgsmålet ville blive nævnt til frokostmødet med den russiske
udenrigsminister Sergej Lavrov, hvor menneskerettigheder også ville blive nævnt.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Burma/Myanmar
Politisk drøftelse/rådskonklusioner
Rådsmøde 3286 – bilag 1 (samlenotat side 12)
Udvalgsmødereferat:
Rådsmøde 3254 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde
udenrigsanliggender 22/7-13)
Rådsmøde 3254 – bilag 3 (redegørelse vedr. rådsmøde udenrigsanliggender
22/7-13)
Ministeren nævnte ikke dette punkt.
6. Det østlige partnerskab
Politisk drøftelse
JOIN (2013) 0004, KOM (2013) 0289, KOM (2013) 0290
Rådsmøde 3286 – bilag 1 (samlenotat side 15)
Det Europæiske Råd 24-25/10-13 – bilag 12 (konklusioner fra DER-mødet
24-25/10-13)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 135 (fortroligt) (side 218, senest behandlet i EUU
15/11-13 som lukket punkt) dtfo.ft.dk
Rådsmøde 3267 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af rådsmøde
udenrigsanliggender 21/10-13)
EUU alm. del (13) – bilag 75 (fortroligt) (side 105, senest behandlet i EUU
11/10-13 som lukket punkt) dtfo.ft.dk
EUU alm. del (11) – bilag 126 (fortroligt) (side 24, forhandlingsoplæg vedr.
Ukraine forelagt 7/10-11) dtfo.ft.dk
Udenrigsministeren:
På udenrigsministermødet den 16. december er der lagt op til en
drøftelse af det østlige partnerskab efter Vilniustopmødet. Det må forventes, at der også
bliver anledning til en drøftelse af situationen i Ukraine.
På topmødet samlede den største opmærksomhed sig som bekendt om associerings- og
frihandelsaftalen med Ukraine. Det var desværre ikke muligt at undertegne aftalen med
Ukraine på Vilniustopmødet. Som bekendt valgte Ukraine den 21. november at
suspendere forhandlingerne med EU om undertegnelsen af aftalen. Den ukrainske
regerings kursændring synes at være motiveret af landets vanskelige økonomiske
situation, sammenholdt med stærke russiske trusler på bl.a. handels- og energiområdet i
tilfælde af, at Ukraine indgik aftalen med EU. Den ukrainske regering vælger selv
Ukraines kurs, men jeg skal ikke lægge skjul på, at det er ærgerligt. Aftalen ville være en
vigtig drivkraft for fortsatte demokratiske reformer og modernisering af det ukrainske
samfund og landets økonomi.
Siden den 21. november har vi set massive folkelige protester i Ukraine, med flere
hundrede tusinder mennesker på gaden. Mens demonstrationerne fortrinsvis har forløbet
fredeligt, har der også været voldelige sammenstød. Jeg er meget bekymret over
episoder bl.a. den 30. november, hvor politiet er gået hårdhændet til værks over for
fredelige demonstranter, samt de seneste dages indskrænkning demonstranternes og
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
oppositionspolitikeres rettigheder. Det er meget vigtigt, at den ukrainske regering
respekterer de grundlæggende demokratiske principper om forsamlingsfrihed og retten til
at demonstrere. Demonstranterne skal selvfølgelig også udvise fredelig adfærd og
respekt for de folkevalgte institutioner. Den ukrainske regering må nu gå i dialog med
oppositionen og demonstranterne. Vi bakker fuldt ud op om Ashtons forsøg på at
facilitere en sådan dialog. Men situationen er meget labil og der er risiko for eskalation. Vi
følger udviklingen tæt.
De fortsatte massive folkelige protester i Ukraine mod regeringens beslutning viser, at der
i store dele af den ukrainske befolkning er et ønske om at tilnærme sig europæiske
værdier og modernisering. Befolkningens massive reaktion har også gjort, at Ukraines
valg om at udsætte underskriften ikke blev den sejr, som Rusland havde håbet. Snarere
tværtimod. Vi må fastholde Ukraine på kursen mod Europa, så vidt det er muligt at få
Præsident Janukovitj til at leve op til sit mål om at fortsætte moderniseringen af Ukraine
og evt. senere at undertegne aftalen med EU. Vi kan konstatere, at den ukrainske
regering afviser, at der er indgået aftaler med Rusland om at træde ind i toldunionen med
Rusland, Hviderusland og Kasakhstan.
Fra dansk side vil fortsætte den hidtidige linje. Vi vil arbejde for, at døren for en senere
undertegnelse af aftalen med EU holdes åben, såfremt Ukraine viser vilje hertil, og der
ikke sker tilbageskridt i forhold til de områder, EU opstillede i 2012: valgområdet,
retsområdet og den generelle reformdagsorden. Regeringen vil arbejde for, at bl.a. loven
om reform af anklagemyndigheden vedtages og implementeres. Danmark og EU vil
således også fremadrettet tilskynde den ukrainske regering til at fortsætte reformerne og
finde en løsning på problemerne med selektiv justits, herunder Timosjenkosagen. Vi
ønsker et moderne Ukraine baseret på europæiske standarder for demokrati, retsvæsen
og markedsøkonomi. Det vil både være til gavn for den ukrainske befolkning og for os.
Jakob Ellemann-Jensen
bemærkede, at Janukovitj havde svært ved at finde ud af,
hvilket ben han skulle stå på, og understregede ministerens pointe om, at
samhandelsaftaler med hhv. EU og Rusland ikke udelukker hinanden. Han mente også,
at regeringen havde svært ved at finde sit ståsted. Statsministeren har ment et,
europaministeren noget andet, og kulturministeren har på sin vis også deltaget i
cirkusset. Senest har regeringen forholdt sig tavs, og Jakob Ellemann-Jensen efterlyste
en skarpere reaktion på volden. Af samlenotatet fremgår det, at regeringen ønsker, at
indgå associeringsaftalen på den betingelse, at der ikke sker tilbageskridt. Der er stor
forskel på det og på at kræve fremskridt, som man gjorde det for kort tid siden. Jakob
Ellemann-Jensen havde som alle medlemmer af Folketinget modtaget et brev fra den
ukrainske opposition, herunder den tidligere hårdtslående mand Vladimir Klitsjko, med
forslag til det omkringliggende samfunds reaktioner over for Ukraine, såsom
indrejseforbud for magthaverne, indefrysning af konti m.m. Hvad var regeringens
holdning til disse forslag? Amerikanerne truer med sanktioner, hvis voldsanvendelsen
over for demonstranterne eskalerer. Kunne man forestille sig andre sanktioner, og er
sanktioner overhovedet på tale i EU? Jakob Ellemann-Jensen ville også gerne vide, hvad
det realistiske endemål er for relationen mellem EU og Ukraine.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nikolaj Villumsen
opfordrede regeringen til at være kritisk over for Janukovitkj i EU, i
Europarådet og ved alle tænkelige lejligheder. Som valgobservatør i Ukraine havde han
kunnet se forskellen mellem det nuværende røverkapitalistiske oligarki og så et egentligt
demokrati, og han fandt krænkelserne af retsstatsprincipper og forsamlings- og
organisationsfriheden dybt problematiske.
Camilla Hersom
bad om ministerens vurdering af, hvad der kan gøres på
medlemsstatsniveau for at knytte kontakter til de progressive kræfter i Ukraine. De
ukrainske borgere, der demonstrerer svøbt i EU-flag vidner om det håb, EU giver sine
nabostater. Det var nødvendigt med kontakter på alle niveauer til de kræfter, der ønsker
en demokratisk udvikling og en tættere tilknytning til EU, påpegede hun.
Udenrigsministeren
mente, at linjen over for Ukraine var klar; regeringen udtaler sig
kritisk i OSCE og andre sammenhænge. Ministeren vidste heller ikke, hvad Janukovitj
egentlig ville, og var ikke sikker på, at han selv vidste det. Ukraine er et meget vanskeligt
land med en stor strategisk betydning politisk og militært. Man balancerer derfor sin
politik, fordi man prioriterer at trække landet tættere på EU. At Janukovitj ikke ville
underskrive associeringsaftalen havde givet anledning til protester, og nu måtte man
fortsætte processen og give Ukraine en vedvarende mulighed for at komme tættere på.
Ministeren svarede Camilla Hersom, at han anså det for væsentligt for moderne diplomati
at have kontakt til alle samfundets grene, og at ambassaden i Kiev har daglig kontakt til
den ukrainske opposition.
Jakob Ellemann-Jensen
spurgte til balancen mellem pisk og gulerod, og om hvilke
kritiske tiltag man kunne forestille sig at foretage, når fundamentale menneskerettigheder
overtrædes. Skal EU som USA begynde at true med sanktioner? I så fald hvilke? Skal
man lokke noget mere, f.eks. med stipendier eller nemmere indrejse for ukrainske
studerende? Det syntes han selv ville være en god idé.
Per Stig Møller
mente, at EU har været fodslæbende, når man kun har stillet Ukraine en
frihandelsaftale i udsigt. Der er uenighed om det i EU, men han mente, at den danske
politik må være, at Ukraine på et tidspunkt kan blive medlem af EU. Det vil give sikkerhed
i hele Europa. Der er selvfølgelig tale om en balancegang. Der skal reageres over for
Janukovitj, men USA ønskede også, at EU foretager sig mere positivt over for landet.
Han opfordrede til, at man viser Ukraines demokratiske kræfter, at der er en stor åben
dør til EU.
Udenrigsministeren
troede ikke, det ville være klogt at true med sanktioner. Man er nødt
til at have is i maven, fordi Ukraine er så splittet et samfund. Han var enig med Per Stig
Møller i, at der skal være et langsigtet perspektiv, men det perspektiv skal udfoldes med
klogskab. Landet har haft svært ved at få demokrati og institutioner til at fungere. Med
dets beliggenhed mellem Europa og Rusland har man en enorm interesse i at få landet
faset ind i Europa på fornuftig vis.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Det vestlige Balkan
Politisk drøftelse
KOM (2013) 0700, JOIN (2013) 0007, JOIN (2013) 0008, KOM (2011) 0668, SWD
(2013) 0412, SWD (2013) 0415, SWD (2013) 0416
Rådsmøde 3286 – bilag 1 (samlenotat side 18)
Udvalgsmødereferater:
Punkt om Bosnien-Hercegovina var på dagsordenen for EUU-mødet 15/11-
13, men punktet blev ikke omtalt
EUU alm. del (12) – bilag 491 (side 1487, senest behandlet i EUU 21/6-13,
punktet blev ikke omtalt)
EUU alm. del (12) – bilag 360 (side 1053, senest behandlet i EUU 19/4-13)
EUU alm. del (12) – bilag 140 (side 548, behandlet i EUU 7/12-12)
EUU alm. del (11) – bilag 320 (side 406, forhandlingsoplæg forelagt 30/11-
11)
Ministeren nævnte ikke dette punkt.
8.
Iran sanktioner
Politisk drøftelse/status
Rådsmøde 3286 – bilag 1 (samlenotat side 21)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (11) – bilag 418 (side 601 FO, forhandlingsoplæg forelagt EUU
18/1-12)
Udenrigsministeren:
På rådsmødet på mandag er der lagt op til en drøftelse af status
for forhandlingerne om Irans atomprogram. Der vil i den forbindelse blive vedtaget
rådskonklusioner. Efter mange års manglende fremskridt har de seneste forhandlinger i
Geneve om Irans atomprogram mellem E3+3 (Frankrig, Tyskland og UK samt Kina,
Rusland og USA) og Iran, været præget af en konstruktiv og åben dialog som førte til, at
parterne d. 24. november indgik en midlertidig aftale – Joint Plan of Action. Dette er et
vigtigt første skridt, og fra flere sider fremhæves det, at EU og særligt
udenrigsrepræsentanten spillede en nøglerolle i forhandlingerne.
Regeringen hilser aftalen velkommen. Det er vigtigt at understrege, at der er tale om en
midlertidig aftale. Men hvis den gennemføres som aftalt, er der tale om et vigtigt
diplomatisk gennembrud, der detaljeret og grundigt adresserer det internationale
samfunds berettigede bekymringer over det iranske atomprogram. Overordnet skal den
midlertidige aftale sikre, at Iran ikke fortsætter udviklingen af et militært atomprogram
mod suspension af enkelte delelementer af USA og EU’s sanktioner, mens selve
sanktionsregimet opretholdes. Aftalen vil sikre, at det iranske atomprogram standses og
på visse områder rulles tilbage. Dette sker bl.a. ved, at Iran med aftalen har forpligtet sig
til at stoppe berigningen af uran over 5 pct. over de næste 6 måneder. Desuden har de
forpligtet sig til at neutralisere de uranlagre, der er beriget op til 20 pct. Et andet centralt
element er aftalens monitoreringsmekanisme, der forestås af IAEA. IAEA får hermed en
helt afgørende rolle i forhold til at verificere, at der sker reel efterlevelse fra iransk side.
Aftalen omfatter endvidere etablering af en fælles kommission, der skal overvåge
implementeringen af aftalen og dermed sikre den gensidige overholdelse af aftalen.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er i udgangspunktet tale om en aftale af 6 måneders varighed. Hensigten er, at den
skal muliggøre yderligere forhandlinger, der skal lede frem mod en endelig og omfattende
aftale om Irans atomprogram indenfor et år. I EU pågår der et arbejde med at forberede
de juridiske tekster til brug for udmøntning af den indgåede aftale. Det er forhåbningen, at
aftalen kan sættes i værk i januar 2014, når de nødvendige betingelser er opfyldt fra
iransk side. Fra EU’s side vil man bl.a. suspendere sanktioner for eksport af
petrokemikalier, import af guld og ædelmetaller samt sanktioner for associerede
serviceydelser herunder forsikring og transport. EU vil også suspendere de relevante
sanktioner på olierelateret transport og forsikring i forbindelse med tredjelandes import af
iransk olie og hæve beløbegrænsen for, hvornår der skal indhentes tilladelse til
pengeoverførsler relateret til ikkesanktioneret handel bl.a. med fødevarer, medicin og
landbrugsprodukter.
Fra dansk side vil vi arbejde for vedtagelse af de nødvendige retsakter, når de
nødvendige betingelser er opfyldt fra iransk side. Indgåelsen af den midlertidige aftale er
et vigtigt gennembrud, men regeringen vil fortsat bedømme Iran ud fra de konkrete
handlinger og resultater.
Nikolaj Villumsen
kaldte aftalen et vigtigt skridt, og understregede, at situationen ikke
må udvikle sig til en regional storkrig, men skal løses politisk.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Den Centralafrikanske Republik
Politisk drøftelse/(Evt.) rådskonklusioner
Rådsmøde 3286 – bilag 1 (samlenotat side 25)
Ministeren nævnte ikke dette punkt.
10. Eventuelt
Nikolaj Villumsen
var bekymret over situationen i Aserbajdsjan efter de store problemer
ved det nyligt afholdte valg og opfordrede til, at man har fokus på det.
Udenrigsministeren
tog Nikolaj Villumsens opfordring til at have fokus på situationen i
Aserbajdsjan til efterretning.
11. Siden sidst
Ministeren nævnte ikke dette punkt.
12