Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 219
Offentligt
1327151_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Komitésag
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
info@trafikstyrelsen
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Journal TS10000-00063
Dato 17. januar 2014
Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens ud-
kast til forordning om den tekniske specifikation for in-
teroperabilitet for tilgængelighed i Unionens jernbanesy-
stem for bevægelseshæmmede personer og personer
med handicap (TSI PRM)
1.
Resumé
Den 29.-30. januar 2014 vil der blive afholdt møde i udvalget for
interoperabilitet på jernbaneområdet (RISC-komitéen). Her for-
ventes der fremsat en række forslag til opdaterede kommissions-
forordninger om tekniske specifikationer for interoperabilitet
(TSI’er)
i
EU’s
jernbanesystem til vedtagelse i komitéprocedure i
henhold til artikel 29 stk. 2 i interoperabilitetsdirektivet. TSI’er
er
EU-harmoniserede tekniske krav, der skal understøtte en åben og
grænseoverskridende jernbane.
De tekniske specifikationer indeholder bl.a. krav til den fysiske
indretning af infrastrukturen og togene, formidling af information,
udformning af perroner, adgangsveje, herunder broer, fodgænger-
tunneler, ramper, rullende trapper, elevatorer og rullende fortove.
Et af forslagene til kommissionsforordning er af væsentlig betyd-
ning og vedrører vedtagelse af den opdaterede tekniske specifika-
tion om tilgængelighed på jernbaneområdet (TSI PRM). TSI PRM
er med til at understøtte adgangen for bl.a. bevægelseshæmmede
til jernbanetransport.
2.
Baggrund
På RISC-komitémødet 29.-30. januar 2014 vil Kommissionen
fremsætte et forslag til opdaterede tekniske specifikationer for in-
teroperabilitet om tilgængelighed (TSI PRM). Tekniske specifikati-
oner er bl.a. krav til den fysiske indretning af infrastrukturen og
togene, formidling af information, udformning af perroner, ad-
Side 1 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS10000-00063
Dato 17. januar 2014
gangsveje, herunder broer, fodgængertunneler, ramper, rullende
trapper, elevatorer og rullende fortove.
I RISC kan medlemslandenes repræsentanter afgive deres mening
om forslaget før det endeligt vedtages af Kommissionen - forudsat
at Rådet og Europa-Parlamentet ikke modsætter sig vedtagelsen.
Forslaget vil erstatte den gældende TSI PRM (2008/164/EF).
3.
Formål og indhold
TSI PRM’s formål er at øge bevægelseshæmmedes adgang til jern-
banetransport.
Alle TSI’er skal revideres løbende, men den aktuel-
le revision af TSI PRM skal desuden ses i lyset af FN-
handicapkonventionen. Ifølge konventionen skal deltagerstaterne
identificere og eliminere hindringer for handicappedes adgang til
transport.
Kommissionen lægger op til, at konventionen for jernbanens ved-
kommende skal gennemføres via TSI PRM. Således lægges op til
en fælleseuropæisk retlig gennemførelse af en FN-konvention
fremfor en national retlig gennemførelse.
Det Europæiske Jernbaneagentur har lavet en analyse, der viser,
at den gældende TSI i praksis kun anvendes i ringe grad. Derfor
har Kommissionen fundet anledning til at foreslå tre nye tiltag:
a) Medlemslandene skal etablere en database for tilgængelig-
hed,
b)
TSI’ens anvendelsesområde skal udvides,
og
c) Medlemslandene skal udarbejde en national implemente-
ringsplan for tilgængelighed på jernbanen.
Kommissionen anser således et krav om en strategisk investe-
ringsplan for hver medlemsstat som katalysator for øget tilgænge-
lighed. Herudover foretages en
ajourføring af TSI’ens
tekniske
krav bl.a. på baggrund af den teknologiske udvikling.
a) Database for tilgængelighed
I forslaget til den nye TSI PRM lægges der op til at medlemslande-
ne hver især udarbejder en database, der viser, hvad status er for
tilgængelighed på samtlige jernbanestationer og i togtyper i den
pågældende medlemsstat.
Formålet med databasen er tosidet. Kommissionen vurderer, at
medlemsstaterne skal bruge databasen som grundlag for at udar-
bejde en national implementeringsplan for TSI’en. Desuden skal
databasen kunne tilgås af passagerer, som ønsker information om
tilgængelighed på stationer og i tog.
b) Udvidelse af anvendelsesområdet
Side 2 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS10000-00063
Dato 17. januar 2014
Efter interoperabilitetsdirektivet skal alle
TSI’ers
geografiske an-
vendelsesområde udvides
i takt med at TSI’erne opdateres.
TSI
PRM gælder i dag på det såkaldte transeuropæiske jernbanenet
(TEN-T). I Danmark omfatter det de statslige hovedstrækninger,
der forvaltes af Banedanmark og befares af DSB, samt stræknin-
gen Hjørring-Hirtshals, der forvaltes og befares af Nordjyske Jern-
baner.
Ved opdateringen udvider Kommissionen TSI PRM til at gælde på
hele det danske jernbanenet, også privatbanerne. Samtlige privat-
banestrækninger bliver omfattet: Udover Hjørring-Hirtshals er det
Frederikshavn-Skagen, der også forvaltes af Nordjyske jernbaner,
Lille Nord, Frederiksværk-, Nærum-, Gribskov og Hornbækbanen
(forvaltes af Lokalbanen), Odder- og Lemvigbanen (forvaltes af
Midtjyske Jernbaner) og Lollands-, Tølløse-, Øst- og Odsherreds-
banen (forvaltes af Regionstog).
c) En national implementeringsplan
for TSI’en
Kommissionen lægger i sit forslag op til, at medlemsstaterne selv
kan afgøre, hvilke tilgængelighedstiltag der udrulles hvornår. Der
er således ikke fastsat en dato for, hvornår samtlige stationer og
togtyper skal være tilgængelige i TSI’ens forstand i de respektive
medlemsstater.
Den nationale
implementeringsplan for TSI’en skal
ifølge forslaget
tage hånd om eliminering af de identificerede hindringer. Planerne
skal være 10-årige strategiske planer, der fornyes løbende.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Da
TSI’er behandles
efter komitologi-procedure, har Europa-
Parlamentet en periode på 3 måneder til at komme med evt. ind-
sigelser, før reglerne formelt er vedtaget.
5.
Nærhedsprincippet
TSI´en er en gennemførelsesforanstaltning (udmøntning) for en
allerede vedtagen retsakt (interoperabilitetsdirektivet). Der kan
dog stilles spørgsmål ved at anvende fælleseuropæiske tekniske
forskrifter til at gennemføre forslag, som hovedsagelig har inden-
landsk effekt.
Det foreliggende forslag vurderes ikke at udfordre nærhedsprin-
cippet yderligere, idet medlemslandene selv kan bestemme om-
fanget og udrulningstakten af implementeringsplaner.
6.
Gældende dansk ret
Forslaget har i sin nuværende udformning kun mindre lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Side 3 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS10000-00063
Dato 17. januar 2014
Kommissionens beslutning 2008/164/EF om TSI PRM bliver ophæ-
vet i forbindelse med vedtagelse af det nye forslag. TSI PRM er
gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 675 af 26. juni
2008.
Hvis forordningsforslag vedtages, skal denne bekendtgørelse op-
hæves.
7.
Konsekvenser
Ifølge en konsekvensanalyse, udarbejdet af Det Europæiske Jern-
baneagentur, har forslaget indirekte positive samfundsøkonomiske
effekter i form af øget beskæftigelse blandt bevægelseshæmmede
personer som følge af forbedret tilgængelighed til jernbanetrans-
port.
Grundlaget for agenturets konklusion er en antagelse om, at
manglende adgang til transport er den største hindring for bevæ-
gelseshæmmede personers adgang til beskæftigelse.
Der er flere forhold i udkast til TSI PRM, der endnu ikke ligger fast.
Udvidelsen af anvendelsesområdet til hele jernbanenettet kan
medføre store økonomiske konsekvenser for Danmark. Nedenfor
gennemgås konsekvenser af de tre tiltag, som Kommissionen har
foreslået.
Database for tilgængelighed
Kommissionen lægger op til at vedtage forslaget i en komitéproce-
dure 29.-30. januar 2014. Dette gælder dog ikke den del af
TSI’en, der vedrører databasen for tilgængelighed,
som Kommissi-
onen ønsker at vedtage på et senere tidspunkt.
Arbejdet omkring udformning og omfang af databasen er endnu
ikke færdiggjort. Det betyder, at Kommissionen ønsker en vedta-
gelse af TSI PRM, inden den endelige afklaring for databasen og
dertil hørende konsekvensanalyse, herunder en cost-benefit analy-
se, foreligger.
Kommissionen har i de seneste år foranlediget stadig flere databa-
ser/registre på jernbaneområdet uden at have en klar strategi for
deres etablering. Der er væsentlige uklarheder forbundet med da-
tabasen i dette forslag. Det er fx ikke afklaret, hvordan de to for-
skellige formål vedrørende tilgængelighedsoplysninger til bevægel-
seshæmmede personer og oplysninger, der danner grundlag for en
national implementeringsplan, kan forenes.
Det er desuden uafklaret, om Kommissionen lægger op til en nati-
onal database eller en fælles EU-database. En tilgængelighedsda-
tabase kan potentielt indebære store omkostninger for medlems-
Side 4 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS10000-00063
Dato 17. januar 2014
landene alt afhængig, hvilket formål databasen skal tjene og hvil-
ken udmøntning der vælges for denne.
Udvidelse af anvendelsesområdet og implementeringsplan
Udvidelse af anvendelsesområdet i forhold til etablering af
nye
sta-
tioner og
nye
tog kan gennemføres på statens net uden større
økonomiske konsekvenser for Danmark, idet disse allerede i dag
skal opfylde tilsvarende tekniske krav.
Forslaget i dens nuværende form vurderes at kunne medføre store
økonomiske konsekvenser i forbindelse med
opgradering
af eksi-
sterende stationer. Udgifterne bliver udløst i det tempo der foreta-
ges større ændringer på eksisterende stationer eller i den takt, der
er angivet i den nationale implementeringsplan.
Forslagets krav om tilgængelighed kan i Danmark opfyldes ved to
forskellige metoder:
a) ved at bibeholde de eksisterende perronhøjder, eller
b) ved at ensarte de eksisterende perronhøjder til 55 cm.
Ved metode a) opnås tilgængeligheden ved bl.a. at udruste tog
med lifte og ved at etablere gangtunneller og
broer på stationer.
Banedanmark og DSB har vurderet, at de samlede omkostninger
på statens net til denne løsning vil udgøre ca. kr. 513 millioner.
Heri er ikke medtaget meromkostninger til bl.a. yderligere perso-
nale i togene til betjening af liftene.
Desuden er ikke medtaget et såkaldt korrektionstillæg på op til
50%, der har til hensigt at modsvare den budgetusikkerhed, der i
projekteringsfasen er ved visse anlægsprojekter; jf. principperne i
ny anlægsbudgettering.
For så vidt de eksisterende forskellige perronhøjder bibeholdes,
skal følgende foretages for at sikre fuld tilgængelighed:
Nyetablering af perronovergange
Etablering af elevatorer på stationer, hvor der forefindes
gangtunneller og
–broer
uden elevatorer
Etablering af lifte i tog.
Ved metode b) vil der med en perronhøjde på 55 cm kunne opnås
tilgængeligheden ved adgang mellem perron og togenes lavgulvs-
sektioner bliver niveaufri. Banedanmark og DSB har vurderet, at
omkostningerne til denne løsning sammenlagt vil udgøre ca. kr. 10
milliarder. Dette er inklusiv opgradering af eksisterende stations-
bygninger, gangtunneller og forpladser, etablering af ledelinjer på
S-togsperroner mm. samt indkøb af nye tog, der matcher perron-
højden samt 50 % korrektionstillæg jf. ny anlægsbudgettering.
Side 5 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS10000-00063
Dato 17. januar 2014
For at opnå tilgængelighed vil følgende ændringer på perroner og
stationer være nødvendige:
Genstande og installationer på de berørte perroner skal
hæves/sænkes (f.eks. elevatorer, belysning, skærme mv.)
Nyetablering af ledelinjer på de hævede/sænkede perroner
Nyetablering af perronovergange, hvor toghastighed er un-
der 140 km/t
Etablering af gangbroer/-tunneller og elevatorer ved togha-
stighed overstiger 140 km/t
Etablering af ramper til de hævede perroner.
Da der ikke foreligger krav om slutdato for implementering, kan de
årlige udgifter ikke beregnes. De ovennævnte beløb skal ses som
en merudgift i forhold til at optimere tilgængelighed i Danmark in-
denfor den kommende TSI PRM’s rammer på statens net.
Der er ikke foretaget en egentlig sammenligning mellem kravene i
den gældende og den kommende TSI PRM, men Banedanmark og
DSB’s
vurderinger er baseret på en undersøgelse af hvad der
mangler at blive opgraderet på statens net og tog for at kunne op-
fylde forslagets tekniske krav.
Privatbanestrækninger er ikke omfattet af den gældende TSI PRM
- med undtagelse af strækningen Hjørring-Hirtshals. Forslaget i
dens nuværende form vurderes at medføre økonomiske konse-
kvenser for privatbanestrækninger på grund af udvidelse af an-
vendelsesområdet. Det skal bemærkes, at udgifterne, ligesom på
statens net, bliver udløst i det tempo der foretages større ændrin-
ger på eksisterende stationer eller i den takt, der er angivet i den
nationale implementeringsplan.
8.
Høring
Opdatering af TSI PRM er foretaget af en arbejdsgruppe under Det
Europæiske Jernbaneagentur. Arbejdsgruppen består af Det Euro-
pæiske Jernbaneagentur, repræsentanter fra nationale sikker-
hedsmyndigheder og brancheorganisationer samt interesseorgani-
sationer (handicaporganisationer m.fl.). Trafikstyrelsen har delta-
get aktivt i arbejdsgruppen.
Forslaget til den opdaterede TSI PRM er endvidere sendt i høring i
Danske Handicaporganisationer, jernbanevirksomheder og jernba-
neinfrastrukturforvaltere, der har mulighed for at fremkomme med
bemærkninger senest onsdag den 22. januar 2014. Parterne er i
høringen alene fremkommet med bemærkninger af teknisk og
tekstnær karakter, hvilke ikke berører problemstillingerne behand-
let i nærværende notat.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 6 (7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Notat
Journal TS10000-00063
Dato 17. januar 2014
På baggrund af diskussionerne på RISC udvalgets møder i juni og
oktober 2013 er det usikkert, hvor stort et antal af medlemslande
der vil støtte forslaget i dets nuværende form.
En række beslægtede lande har hidtil udtalt sig kritisk om Kom-
missionens udspil.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens foreløbige generelle holdning, at man er posi-
tivt indstillet over for gradvist at øge tilgængeligheden til jernba-
nen.
Regeringen finder, at for så vidt medlemslandene selv kan afgøre
omfanget og takten for udrulning af de nationale implemente-
ringsplaner for opnåelse af tilgængelighed, er dette i tråd med
nærhedsprincippet. Regeringen vil være særligt opmærksom på,
at der ikke ændres ved dette princip.
For regeringen er det vigtigt, at bevægelseshæmmede personer
har adgang til oplysninger om tilgængelighed til jernbanetrans-
port. Regeringen er dog kritisk overfor etablering af den foreslåede
database, idet en EU-database med et tosidet formål bliver om-
kostningsfuld, samtidig med at den ikke er målrettet bevægelses-
hæmmede personers behov for information. Desuden vurderes
det, at der ikke er behov for en ny database for at udarbejde en
national implementeringsplan.
Regeringen vil endelig være særligt opmærksom på den foreslåede
forskudte afgørelse af TSI PRM og databasen. Regeringens hold-
ning er, at TSI PRM først tages op til afgørelse i komitéen, når ar-
bejdet med databasen er færdiggjort, således at den samlede kon-
sekvens for TSI PRM kan vurderes, før der træffes videre beslut-
ning.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Forslag til kommissionsbeslutning om vedtagelse af den gældende
TSI PRM har dog været forelagt for Folketingets Europaudvalg i
2006;jf. TRU alm. del Bilag 460.
Side 7 (7)