Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1289026_0001.png
Notat
MST-609-00358
Kemikalier
J.nr. MST-609-0382
Ref. Lafoc/kirst
9. september 2012
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG
MILJØUDVALGET
Forslag til Kommissionens forordning om tilføjelser til bilag I til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) 689/2008 om eksport og import af farlige kemikalier
1. Resumé
Formålet med forslaget er at tilføje pesticidstoffet didecyldimethyl-ammoniumchlorid til listen
over kemikalier, der kræver anmeldelse inden eksport. Endvidere ophæves anmeldelses- og
samtykkekravet for pesticidstoffet chloropicrin, da det allerede er reguleret under forordning
428/2009 om produkter med dobbelt anvendelse (kemiske våben m.v.). Endelig konsekvensret-
tes forordningen som følge af at tre stoffer er optaget på Rotterdamkonventionen.
Der skal stemmes om sagen i REACH komitéen 11. oktober 2012 efter forskriftsproceduren
med kontrol.
Forslaget har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller lovgivningsmæssige konsekven-
ser, ej heller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget vil samlet set sænke beskyttelsesniveauet, da forordning 428/2009 om produkter
med dobbelt anvendelse (kemiske våben m.v.) - modsat PIC-forordningen - kun stiller krav om
eksporttilladelse for produkter med koncentrationer af chloroprcrin over 30%.
Regeringen er positiv indstillet over for forslaget om, at eksport af didecyldimethyl-ammoni-
umchlorid kræver anmeldelse til importlandet, men regeringen lægger afgørende vægt på, at
chloropicrin fortsat skal være på bilaget til PIC-forordning 689/2008 for produkter i koncen-
trationer under 30 %. Regeringen agter derfor at stemme mod forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har den 18. september 2013 fremsendt et udkast til ovennævnte forordning.
REACH-komitéen skal stemme om forslaget den 11. oktober 2012. Komiteen træffer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1289026_0002.png
2
afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådets afgørelse
1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.
Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet
efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke
kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter
samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal
Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller
udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede
direktivet efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22, stk. 4, i forordning (EF) nr. 689/2008 om
eksport og import af visse farlige kemikalier, hvorefter Kommissionen træffer beslutning om
at justere listen over stoffer, hvor importlandet skal orienteres før eksport finder sted eller
hvor eksport er forbudt.
Forordning 689/2008 gennemfører Rotterdam-konventionens regler om forudgående samtyk-
ke ved international handel med visse farlige kemikalier (Prior Informed Consent, PIC). Efter
Rotterdam-konventionen må stoffer, der er optaget som såkaldt PIC stof på konventionens
bilag, kun eksporteres, hvis importlandet har givet samtykke hertil. For andre kemikalier, som
et land har forbudt eller strengt reguleret, er der en forpligtelse til at orientere importlandets
myndigheder inden eksport. EU har i forordning 689/2008 indført skrappere regler, så der og-
så skal foreligge samtykke inden eksport af stoffer, som efter EU vurdering opfylder betingel-
serne i konventionen for at kunne betegnes som PIC-stof. Forslaget afspejler justeringer i
reguleringen af kemikalier, der er sket i EU og i Rotterdamkonventionen.
Forslaget indebærer konkret:
at eksport af pesticidstoffet didecyldimethyl-ammoniumchlorid kræver anmeldelse.
at stoffet chloropicrin fjernes fra forordningen, under henvisning til stoffet allerede er
reguleret under forordning 428/2009 om produkter med dobbelt anvendelse (kemiske
våben m.v.).
Azinphos-methyl og PFOS flyttes på forordningens bilag, idet de er blevet optaget på
Rotterdamkonventionen
flytningen er en konsekvensrettelse og har ingen reel betyd-
ning for eksportører.
For stoffet klorat tilføjes et ekstra CAS nr.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen har
overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.
5. Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1289026_0003.png
3
Vurdering af nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om justering af en eksisterende
forordning.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en ændring af forordning (EF) nr. 689/2008 om eksport og import af visse farlige
kemikalier, og er som sådan uden videre direkte gældende i Danmark. Der findes ingen særli-
ge danske regler på området, som vil skulle ændres.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for
staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, fordi der ikke findes danske producenter og eksportører af de stoffer, forslaget
handler om.
Beskyttelsesniveauet
Beskyttelsesniveauet påvirkes samlet set negativt, idet fjernelse af det akut giftige stof chloro-
picrin fra PIC-forordningen indebærer, at en eksportør ikke længere skal afvente samtykke fra
importlandet.
8. Høring
Forslaget har været ikke været sendt i høring. Der har været udsendt et rammenotat om sagen
i høring i Miljøspecialudvalget den 8.
9. oktober 2013. Der er indkommet følgende be-
mærkninger:
3F
er enig i regeringens indstilling om at stemme mod forslaget.
DI
oplyser, at man ingen bemærkninger har til sagen.
Det Økologiske Råd
oplyser, at man er enig i regeringens indstilling om at stemme mod for-
slaget.
LO
støtter regeringens indstilling i sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1289026_0004.png
4
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det har endnu ikke været drøftelser imellem landene. Miljøstyrelsen forventer, at der under
alle omstændigheder vil være tilslutning til optagelsen af didecyldimethyl-ammoniumchlorid
på PIC-forordningen.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark er generelt positiv over for forslaget, som følger de hidtidige principper for optagel-
se af stoffer på PIC-forordningens bilag, herunder at stoffer optages på baggrund af den gæl-
dende anvendelsesregulering i EU.
Med hensyn til fjernelsen stoffet chloropicrin stiller forordning 428/2008 kun krav om eks-
porttilladelse for koncentrationer over 30%. Det finder regeringen er en væsentlig forringelse,
da importlandet ikke længere har mulighed for at forhindre import af det akut giftige stof i la-
vere koncentrationer. Efter regeringens opfattelse bør stoffet derfor fortsat være på bilaget til
PIC-forordning 689/2008 for produkter i koncentrationer under 30%.
Regeringen agter at stemme mod vedtagelsen af forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller Miljøudvalg til
orientering.