Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1333681_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 15. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag d. 22. januar 2014
Kl. 10.30
Vær. 2-133
Nikolaj Villumsen (EL), Jakob Ellemann-Jensen (V), Pia
Adelsteen (DF) og Per Stig Møller (KF).
Statsminister Helle Thorning-Schmidt
Desuden deltog:
Pia Adelsteen fungerede som formand under hele mødet.
Punkt 1. Afrapportering fra møde i Det Europæiske Råd den 19.-20. december 2013
Det Europæiske Råd 19-20/12-13 – bilag 11 (konklusioner fra
mødet i Det Europæiske Råd 19-20/12-13)
Det Europæiske Råd 19-20/12-13 – bilag 12 (skriftlig
afrapportering fra mødet i Det Europæiske Råd 19-20/12-13)
Statsministeren
afrapporterede fra mødet i Det Europæiske Råd (DER) den 19.-20. de-
cember sidste år. Før jul havde udvalget modtaget en skriftlig afrapportering med de vig-
tigste resultater fra mødet. Som det var udvalget bekendt, var det lykkedes økonomi- og
finansministrene at nå til en aftale om en fælles afviklingsmekanisme aftenen før topmø-
det. Det betød, at det styrkede banksamarbejde ikke kom til at fylde så meget, som man
havde regnet med, og der havde været god tid til konstruktive drøftelser om især for-
svarspolitikken og ØMU-samarbejdet. Statsministeren bemærkede, at der ikke som for-
udset ville blive afholdt et møde i DER i februar. Den planlagte diskussion om energi- og
industripolitik ville formentlig blive sat på dagsordenen for topmødet i marts.
Forsvarspolitik
Statsministeren:
Lad mig starte med den fælles forsvars- og sikkerhedspolitik. Vi indled-
te med en nyttig diskussion med NATO’s generalsekretær om samarbejdet mellem EU og
NATO. Der var enighed om, at det er vigtigt, at EU og NATO arbejder sammen. Derefter
havde vi en god temadrøftelse om den fælles forsvars- og sikkerhedspolitik. Vi fokusere-
de bl.a. på, hvordan de europæiske lande kan blive bedre til at udnytte deres begrænse-
de ressourcer. Der er ikke udsigt til højere forsvarsbudgetter, så hvis vi skal styrke ind-
satsen, må vi få mere ud af de midler, vi har i dag.
Mange var også optaget af at prioritere samtænkningen af EU’s politikker og instrumen-
ter. Det er som bekendt noget, vi fra dansk side har arbejdet målrettet for at fremme. Der
var blandt stats- og regeringscheferne enighed om, at medlemsstaterne må påtage sig et
større ansvar, hvis de vil bidrage til at sikre fred og sikkerhed. Der var desuden enighed
om, at EU’s evne til at reagere hurtigt bør styrkes.
554
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 256: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/1-14
15. Europaudvalgsmøde 22/1 2014
DER vil vende tilbage til den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik i juni 2015, så vi kan
vurdere konkrete fremskridt og give yderligere retningslinjer.
Jakob Ellemann-Jensen
frygtede, at Danmark på grund af forsvarsforbeholdet ikke kun-
ne deltage i samtænkningen inden for den del af forsvars- og sikkerhedssamarbejdet,
som Danmark ellers godt kan deltage i. Han var tilhænger af samtænkning på europæisk
plan og mente, det var kedeligt, hvis Danmark kun kan være med på de dele, der ikke er
samtænkt.
Per Stig Møller
understregede vigtigheden af samtænkning, der har været en dansk
mærkesag i årevis. Han gjorde opmærksom på de bilaterale muligheder, som kunne ud-
nyttes, indtil forsvarsforbeholdet fjernes.
Statsministeren
svarede, at Danmark har sat solide fingeraftryk på samtænknings-
spørgsmålet – navnlig under det danske formandskab. Uanset hvilke forbehold Danmark
har, har alle en interesse i, at EU udnytter sin ekspertise på den internationale scene.
EU’s instrumenter kan bruges til at håndtere alt fra konkrete krisestyringsopgaver til lang-
sigtede udviklings- og handelssamarbejder. Jo mere man samtænker det, jo større for-
skel kan man gøre. Statsministeren fremhævede, at Danmark deltager aktivt i flere mis-
sioner – i øjeblikket er Danmark en del af 12 civile og 4 militære aktioner, og der er lø-
bende mere end 40 civile eksperter udsendt, såsom toldere, jurister og politiske rådgive-
re. Dertil kommer 40 politifolk fra Rigspolitiet.
ØMU’en
Statsministeren:
På topmødet fortsatte vi også diskussionen om en styrkelse af den
Økonomiske og Monetære Union og drøftede muligheden for reformkontrakter med tilhø-
rende solidaritetsmekanismer. Jeg skal ikke lægge skjul på, at der stadig er forskellige
holdninger blandt landene til disse spørgsmål. Der blev ikke draget håndfaste konklusio-
ner om behovet for reformkontrakter og solidaritetsmekanismer, og man kan sige, at
spørgsmålet er sendt tilbage til tegnebrættet. Der er altså fortsat behov for mere tid til at
behandle spørgsmålet. DER gav DER-formanden og kommissionsformanden til opgave
at føre arbejdet videre i tæt samarbejde med medlemslandene. Der skal afrapporteres til
DER i oktober med henblik på at nå til overordnet enighed om de to elementer. Jeg vil
ikke udelukke, at det fortsat vil være en vanskelig diskussion, for holdningerne er som
sagt delte.
Det videre arbejde med gensidigt aftalte reformkontrakter og solidaritetsmekanismer vil
foregå på basis af nogle overordnede foreløbige principper, som vi blev enige om på
topmødet. Der er lagt op til, at der skal være tale om politiske aftaler, som skal forankres
solidt i de enkelte lande. Kontrakterne skal integreres i det europæiske semester og vil
være åbne for ikkeeurolande. For så vidt angår solidaritetsmekanismerne, blev det blandt
andet fastslået, at de ikke vil indebære finansielle forpligtelser for de ikkedeltagende lan-
de. Hvorvidt Danmark skal deltage i kontrakterne, kan vi først tage stilling til, når der er
mere konkrete forslag på bordet.
555
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 256: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/1-14
15. Europaudvalgsmøde 22/1 2014
Styrket banksamarbejde
Statsministeren:
Lad mig også sige noget om det styrkede banksamarbejde som op-
følgning på min forelæggelse før jul. På topmødet bød vi aftalen om afviklingsmekanis-
men velkommen, og vi bekræftede, at der skal indgås en aftale med det nuværende Eu-
ropa-Parlament, inden det opløses. Aftalen fra Økofin afspejler på flere punkter de dan-
ske prioriteter i forhandlingerne.
Det gælder for det første princippet om, at bankerne selv og deres ejere og investorer
står først i rækken, når regningen skal betales. Det skal ikke være skatteborgerne. Sådan
er systemet også i Danmark. For det andet er der sikret lige vilkår for ikkeeurolande, hvis
de ønsker at deltage i den fælles afviklingsmekanisme med tilhørende backstop. For det
tredje er der opnået en løsning for dansk realkredit i den fælles bankafvikling.
Jeg vil godt gentage, at selv om vi har rammen om en aftale, er der fortsat vigtige
spørgsmål, der skal afklares i de næste måneder. Der forhandles nu om den mellem-
statslige aftale for afviklingsfonden, og den fælles backstop diskuteres også fortsat. Her
deltager Danmark også i forhandlingerne. Endelig skal der laves en aftale med Europa-
Parlamentet. Der vil altså fortsat gå noget tid, før vi kender den endelige pakke. Derefter
vil regeringen foretage en grundig afvejning af fordele og ulemper, så vi kan tage stilling
til, om Danmark skal deltage. Jeg vil også kort nævne de kommende likviditetsregler i EU,
som ikke er en del af det styrkede banksamarbejde. Jeg rejste i marginen af topmødet
spørgsmålet om håndteringen af dansk realkredit i de kommende likviditetsregler over for
formanden for Den Europæiske Centralbank, Mario Draghi. Som udvalget er orienteret
om, har Draghi og jeg derefter haft en brevveksling om sagen. Jeg er forsigtig optimist i
min tro på, at der kan findes en god løsning for dansk realkredit i de nye likviditetsregler.
Men spillet er ikke slut endnu. Vi vil i regeringen fortsat arbejde hårdt for, at der i reglerne
tages højde for danske realkreditobligationers meget høje kvalitet. Jeg sætter derfor også
pris på det arbejde, Europaudvalget har gjort i sagen.
Nikolaj Villumsen
spurgte om, hvad den danske regering arbejder for i drøftelserne om
backstop og om en mellemstatslig aftale om afviklingsmekanismen. Derudover ville han
gerne vide, om det bekymrede statsministeren, at danske borgere – i modsætning til i
dag, hvor de ikke er forpligtede til at betale for en backstop – kan ende med at betale
regningen for krakkede banker i andre EU-lande.
Jakob Ellemann-Jensen
satte pris på regeringens og udvalgets fremragende samarbej-
de i den stresstestede realkredits navn.
Per Stig Møller
var principielt tilhænger af bankunionen, men hvis der ikke kunne findes
en løsning på realkreditsspørgsmålet, kunne Danmark formodentlig ikke deltage. Hvis
spørgsmålet blev sendt til folkeafstemning, ville det stensikkert blive et nej. Endelig ville
han gerne vide, hvilken løsning man var nået frem til med hensyn til tilsynsmekanismen.
556
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 256: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/1-14
15. Europaudvalgsmøde 22/1 2014
Pia Adelsteen
spurgte, om statsministeren vurderede, at man vil nå til enighed med Eu-
ropa-Parlamentet om afviklingsmekanismen inden europaparlamentsvalget. Og hvornår
forventede hun at regeringens vurdering af den samlede bankunionspakke ville være på
plads?
Statsministeren
svarede Nikolaj Villumsen, at regeringen arbejder for det, den hele tiden
har gjort: at ikkeurolande kan deltage på lige vilkår med eurolande. Regeringen er godt
tilfreds med den løsning, man landede på natten før topmødet, men der var stadig en del
uafklarede spørgsmål om lige vilkår for ikkeeurolande. Til Pia Adelsteen sagde hun, at
hun håbede, at Europa-Parlamentet kunne nå til enighed inden valget i maj, men at der
stadig var udeståender. Danmark vil tage stilling til den samlede pakke, men indtil den er
på bordet, arbejder regeringen på at få så bred en vifte af muligheder som muligt. Stats-
ministeren kunne dermed ikke konkret sige, hvornår den endelige vurdering vil foreligge.
Hvad angår realkreditten, understregede statsministeren, at det var vigtigt at holde
spørgsmålene om likviditetsregler og fælles afvikling adskilt. Der er stadig en udfordring
med hensyn til likviditetsreglerne, men alle danske kræfter arbejder i samme retning. Til
Per Stig Møller sagde hun, at man fra dansk side arbejder på at sikre, at en fælles afvik-
lingsinstans ikke på forhånd stiller meget store MREL-krav, altså krav til kapital og gæld,
der skal kunne nedskrives. Det lader til, at det danske arbejde på det punkt har båret
frugt, fordi resultatet i Rådets kompromis er, at danske realkreditinstitutter undtages fra
MREL-krav og dermed vil institutterne operere med deres egen model for afvikling.
Nikolaj Villumsen
gentog sit spørgsmål om, hvorvidt statsministeren var bekymret for,
om skatteborgerne kommer til at betale regningen ved bankkrak i andre EU-lande. Han
anså spørgsmålet for meget relevant, set i lyset af at Sverige, som et land Danmark ofte
sammenligner sig med, har valgt at stå uden for bankunionen.
Statsministeren
forstod ikke, at Nikolaj Villumsen ikke kunne se, at ideen med en bank-
union netop er at undgå, at det er skatteborgerne – som det havde været set i forbindelse
med krisen - der står først for, når banker krakker. Hun forestillede sig, at Enhedslisten
kunne være med så langt: at det er godt med et værn. Der var blevet indført nye regler for
kapitalkrav til banker, der skal være bedre polstrede fremover, der vil blive foretaget et
sundhedstjek af europæiske banker i 2014. Hele mekanismen er baseret på, at hvis en
bank krakker, er det banken selv og dens ejere og investorer, der skal betale. Dernæst
skal afviklingsfonden træde til, og først derefter vil der blive tale om et backstop, som ud-
gør en lånemulighed, der skal dækkes af den finansielle sektor.
Nikolaj Villumsen
gjorde opmærksom på, at sådan som det er indrettet i dag, står de
danske skatteborgere ikke forrest i rækken, hvis en spansk bank skulle krakke. Men hvis
Danmark går med i bankunionen, vil man indtage pladsen som backstopper. En opgørel-
se over danske bankpakker viste, at de har kostet danske skatteborgere penge, og han
var derfor bekymret for et lignende system på europæisk plan. Han tilføjede, at den sven-
ske finansminister havde udtalt, at afviklingsfondens størrelse var for lille.
557
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 256: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/1-14
15. Europaudvalgsmøde 22/1 2014
Pia Adelsteen
mente, at sagen om bankunionen måtte være afgjort på forhånd, for hun
havde ikke hørt et eneste negativt ord fra nogen af de ministre, der havde været i udval-
get for at debattere sagen.
Statsministeren
syntes, Nikolaj Villumsen tegnede et meget sort billede. Det ville klæde
Enhedslisten at nå til den erkendelse, at det system, man er ved at opbygge, udgør en
langt bedre beskyttelse af skatteborgerne end hidtil set. Hvis Pia Adelsteen havde hørt
flere ministre tale positivt om bankunionen, er det, fordi regeringen hele tiden har kæmpet
for, at den skal være med til at skabe tryghed for danske skatteborgere. Hun gentog, at
der endnu ikke var taget stilling til dansk deltagelse.
Nikolaj Villumsen
sagde, at statsministeren da godt kunne være sur over, at Enhedsli-
sten frygter en ny finanskrise. Men selv med den gældende model i Danmark koster det
skatteborgerne penge, og det kan det også komme til på europæisk plan. Han håbede, at
statsministeren ville lytte til kritikken af bankunionen og sætte sig imod den.
Statsministeren
var ikke sur, men optaget af at forhindre nye bankkriser og af, at danske
skatteborgere ikke skal betale. Hun havde noteret sig, at Enhedslisten havde en anden
holdning, men mente, at hun agerede mere hensigtsmæssigt i forhold til at forhindre en
bankkrise.
Det østlige partnerskab
Statsministeren:
Endelig optog det østlige partnerskab os også på mødet. Ukraine er en
vigtig del af EU’s østlige partnerskab, og vi holder fortsat døren åben for en aftale. Samti-
dig ser vi med meget stærk bekymring på den seneste udvikling i landet. Det er bestemt
ikke den rigtige vej at gå, hvis man vil have en aftale med EU. Fra EU’s side skal vi stå
fast på de krav, vi har stillet til en aftale. Det bekræftede vi på mødet. Vi udtrykte også
bekymring over myndighedernes behandling af demonstranterne i Kiev. Den bekymring
er bestemt ikke blevet mindre i de seneste uger. Der var enighed om vigtigheden af at få
underskrevet associerings- og frihandelsaftalerne med Georgien og Moldova hurtigt og
senest i august. Vi må ikke risikere, at anti-EU-kræfter i Moldova efter et valg forhindrer
ratifikationen af aftalen.
Jakob Ellemann-Jensen
sagde, at den seneste melding var, at to mennesker var blevet
dræbt under sammenstød i Ukraine. Han anerkendte, at regeringens retorik i forhold til
situationen i Ukraine var blevet skærpet, men kunne der ikke gøres noget mere håndgri-
beligt som f.eks. at styrke samarbejdet med civilsamfundet, indefryse konti, lave indrejse-
forbud eller lignende? Det handlede om at gøre det klart, at man ikke vil acceptere en
håndhændet behandling af demonstranterne og samtidig signalere, at døren til EU stadig
står åben.
558
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 256: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/1-14
15. Europaudvalgsmøde 22/1 2014
Per Stig Møller
mente, det var vigtigt at gøre det klart over for Ukraine, at EU stadig øn-
sker at bevæge sig i retning af en associeringsaftale. Ellers falder Ukraine tilbage i hæn-
derne på russerne. Det var ikke nok at sende at sende Catherine Ashton og Guido Ve-
sterwelle til Ukraine. Det kunne tværtimod give bagslag, for
Sergej Lavrov brugte deres
tilstedeværelse til at agitere for,
at det ikke er ukrainerne selv, der styrer situationen. Der
måtte være noget, man kunne gøre. Per Stig Møller anbefalede, at Danmark tog teten og
lavede en handlingsplan for brug af EU’s soft power – det vil sige tilbud om stipendier,
medier etc. – for dermed at styrke det vestvendte i en situation, hvor Ukraine står på vip-
pen. Udenrigsministeriet havde en vis ekspertise i at udvikle handlingsplaner og i at få EU
med på vognen. Man vidste ikke, hvad Janukovitj kunne finde på, og hvis Ukraine be-
gyndte at nærme sig russerne igen, ville det være en geopolitisk skidt udvikling for Euro-
pa.
Statsministeren
henviste til udenrigsministermødet den 20. januar, hvor man slog fast,
at den seneste eskalering af situationen i Ukraine var dybt bekymrende, og at man ville
opfordre alle aktører til at søge fredelige løsninger. Tre personer var bekræftet døde, og
de love, som det ukrainske parlament vedtog den 16. januar, vakte uro. Hun var enig i, at
det gælder om at gøre det klart for Ukraine, at EU ikke ser mildt på situationen, men sam-
tidig ikke smække døren til en frihandels- og associeringsaftale i. Det vil svække håbet
hos den ukrainske opposition, som EU-kredsen har holdt møde med, og som Danmark
har taget nogle skridt til at støtte. Der var givet klar besked om EU’s holdning via Catheri-
ne Ashton, og situationen ville blive drøftet på udenrigsministermødet den 10. februar.
EU er i sine drøftelser om situationen ikke nået dertil, hvor man drøfter f.eks. indefrysning
af midler eller indrejseforbud, som nævnt af Jakob Ellemann-Jensen, men statsministeren
kunne ikke udelukke, at en yderligere eskalering vil medføre sanktioner.
Hun syntes godt om Per Stig Møllers ideer til handling, men mente, at Danmark allerede
har gjort en del: Via naboskabsbistanden støtter Danmark reformer og retsvæsen, udvik-
ling af frie og pluralistiske medier, styrkelse af det ukrainske civilsamfund og af ngo’ernes
rolle. Den danske støtte bliver kanaliseret ud til ngo’erne via FN’s udviklingsprogram, og
Danmark har opfordret UNDP til at gøre en ekstra indsats for at facilitere en dialog mel-
lem den ukrainske regering og civilsamfundet.
Jakob Ellemann-Jensen
var enig i, at det handler om at finde en balance mellem pisk
og gulerod. Statsministeren havde sagt, at sanktioner over for Ukraine muligvis ville blive
drøftet på det kommende møde blandt EU’s udenrigsministre, og han anbefalede at tage
et dansk initiativ til et fælles EU-felttog – både på sanktions- og motivationssiden.
Per Stig Møller
var med på, at regeringen prioriterede en omfattende dansk indsats i
området. Danmark var, så vidt han huskede, det første land til at støtte Viktor Yushchen-
ko, som, da hans efterfølger indtog præsidentposten, bittert havde konstateret, at EU ikke
havde været hurtig nok til at yde støtte. Danmark har altså en vis troværdighed hos den
ukrainske opposition. Han mente, det ville blive svært at få f.eks. Tyskland med i en EU-
handlingsplan, fordi tyskerne vil være forsigtige med at genere russerne.
559
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 256: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 22/1-14
15. Europaudvalgsmøde 22/1 2014
Men det var oplagt for et land som Danmark at udarbejde en soft power-handlingsplan for
EU grundet de mange års erfaringer og gode kontakter i landet. Det handler ikke om at
videreføre den danske plan, men om at prøve at få EU samlet om en indsats i Ukraine,
der vil styrke den civile opposition på sigt. Per Stig Møller var enig med statsministeren i,
at Ukraine ikke skal stå foran en lukket dør, og frygtede, at landet kunne ende med at
blive en slags Hviderusland.
Statsministeren
forstod medlemmernes frustrationer i forbindelse med Ukraine, men
gjorde opmærksom på, at det var vigtigt at finde den rette balancegang. Hun gentog, at
eventuelle sanktioner ville blive diskuteret på mødet den 10. februar. Statsministeren
sagde til Per Stig Møller, at hun ikke kunne genkende, at der skulle være uenighed om
Ukrainespørgsmålet EU-landene imellem. Selv havde hun på topmødet foreslået, at EU
skulle insistere på, at Ukraine overholder fundamentale rettigheder, og det havde været
meget enkelt at få med i konklusionerne. Grundlæggende har EU-landene altså haft
samme holdning hele vejen, og det gjaldt også på topmødet i Vilnius. EU har holdt sine
krav og tilbud til Ukraine i hævd hele vejen igennem, og man har strakt sig langt for at
imødekomme landets bekymringer – også via den økonomiske støtte på 520 mio. euro i
EU-udviklingsbistand i 2013. Man diskuterer nu, om der skal andre ting til, end at uden-
rigsministrene og udenrigsrepræsentant Catherine Ashton tager afstand.
Per Stig Møller
var glad for, at der var en fælles EU-indstilling til Ukraine, og at Ukraine
stadig udgjorde en prioritet for den danske regering. Han opfordrede til, at Danmark tager
teten. Det vil tage tid at påvirke situationen i landet, men man kunne lige så godt sætte
noget i gang.
Statsministeren
mente også, at Danmark har ført en klar linje hele vejen igennem, og at
man bør fortsætte med at presse på. Hun ville tage Per Stig Møllers råd med sig.
Diverse
Per Stig Møller
nævnte, at Syrien åbenbart ikke havde været på dagsordenen på top-
mødet, men forhørte sig om, hvorvidt statsministeren havde en fornemmelse af, hvordan
de andre EU-landes statschefer stiller sig i forhold til konflikten i Syrien.
Statsministeren
svarede, at DER på dets sidste møde anerkendte FN’s annoncering af
Genève II-konferencen om Syrien. Den kan være medvirkende til at starte en proces, der
kan munde ud i en løsning baseret på Genèvekommunikeet. Hun håbede, at det i det
mindste ville lykkes at sikre, at bistanden udefra kan komme ind i Syrien, der har hårdt
brug for den.
Mødet sluttede kl. 11.15.
560