Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1334674_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-10620
Ref. Nihla/kirst
Den 9. februar 2014
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag til forordning om ændring af bilag XIV til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH) med henblik på optagelse af 9 nye stoffer
Komitésag
1. Resumé
Forslaget har til formål at føje 9 stoffer til REACH-forordningens bilag XIV (den
såkaldte ”godkendelsesliste”). Der fastsættes en dato for
hvert af stofferne, som er
sidste frist for, at virksomheder kan indsende en ansøgning til Kommissionen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse af stofferne. Endvidere
fastsættes en dato for hvert af stofferne, efter hvilken stoffet ikke længere må
markedsføres eller anvendes, med mindre Kommissionen har givet en god-
kendelse (solnedgangsdatoen).
Der skal stemmes om forslaget på et møde i REACH-komitéen den 20. februar
2014.
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser: Forordningen vil ved
ikrafttrædelsen være umiddelbart gældende i Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfunds-
økonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes at kunne have visse
erhvervsøkonomiske konsekvenser og ikke-væsentlige administrative
konsekvenser.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der indføres et forbud mod at
markedsføre eller anvende de pågældende farlige kemiske stoffer uden en
forudgående godkendelse.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget. De 9 stoffer, som nu foreslås
udfaset, er blandt de særligt problematiske stoffer. 8 af stofferne er kræftfrem-
kaldende, mens det sidste er reproduktionstoksisk. Det er regeringens opfattelse,
at de pågældende stoffer skal udfases hurtigst muligt, så andre, mindre farlige
stoffer i stedet anvendes.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1334674_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har den 28. januar 2014 fremsendt ovennævnte forslag til
medlemsstaterne med henblik på afstemning på et møde i REACH-komitéen den
20. februar 2014. Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 58 og
artikel 131. Afstemning skal derfor ske efter forskriftsproceduren med kontrol, jf.
artikel 133, stk. 4, i REACH-forordningen.
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i
artikel 5a i Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006, jf. art 12 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 182/2011.
Hvis der i
komitéen
opnås kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen
forordningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komitéen,
forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i
Rådet
er kvalificeret
flertal
imod
forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager
Rådet
forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler
Rådet
sig ikke inden en frist på højst
to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet, efter at Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
REACH-forordningen indeholder bestemmelser om indførelse af en godkendelses-
ordning for særligt problematiske stoffer. REACH-forordningens bilag XIV opreg-
ner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, hvis de ønskes markedsført
eller anvendt efter ”solnedgangsdatoen”.
Følgende stoffer kan i henhold til artikel 57 i REACH-forordningen optages på
bilag XIV:
Stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene (ændrer
arveanlæggene) eller reproduktionsskadende (skader forplantningen hos
mennesker) i kategori 1A eller 1B (CMR 1A eller 1B) i henhold til klassifi-
ceringsforordningen (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008.
Stoffer, der er klassificeret som persistente, bioakkumulerbare og toksiske
(PBT) eller som meget persistente og meget bioakkumulerbare (vPvB) i
henhold til REACH forordningens bilag XIII.
Stoffer, der ikke opfylder kriterierne i ovenstående punkter, men hvor der
er videnskabelig dokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger på
menneskers sundhed og miljø, og som er problematiske i samme grad som
ovennævnte stoffer.
Formålet med godkendelsesordningen er at begrænse brugen af problematiske
stoffer og at fremme substitution til mindre miljø- og sundhedsskadelige
alternativer.
I henhold til proceduren for optagelse af stoffer på bilag XIV i REACH-forordning-
en skal udvalgte stoffer indledningsvis optages på den såkaldte ”kandidatliste” til
godkendelsesordningen. Stoffer til kandidatlisten godkendes af Kemikalieagen-
turets Medlemsstatsudvalg efter forslag fra medlemslandene eller Kemikalieagen-
turet (på vegne af Kommissionen) ud fra en vurdering af den videnskabelige
dokumentation for stoffernes iboende egenskaber. Forud for en afgørelse om
optagelse af stoffer fra kandidatlisten på bilag XIV skal Kemikalieagenturet, på
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1334674_0003.png
baggrund af en udtalelse fra Medlemsstatsudvalget, fremsende anbefaling til
Kommissionen vedrørende hvilke stoffer fra kandidatlisten, der skal optages på
bilag XIV.
REACH-forordningens artikel 58 foreskriver, at for hvert stof, der opføres på bilag
XIV, skal der fastsættes en ”solnedgangsdato”, som er den dato fra hvilken
markedsføring og anvendelse af stoffet forbydes, med mindre der er tildelt en
godkendelse til anvendelsen. Virksomhedernes ansøgningsfrist skal være mindst
18 måneder før solnedsgangsdatoen.
Når det gælder indholdet af virksomhedernes eventuelle ansøgning om
godkendelse, stilles der bl.a. krav om, at virksomheden skal godtgøre, at stoffet
kan anvendes sikkert og krav om, at ansøgningen skal indeholde en vurdering af,
om der er egnede alternativer (substitutionsmuligheder). Virksomheden skal
betale et gebyr i forbindelse med ansøgningen om en godkendelse.
Efter offentlig høring og behandling i Det europæiske Kemikalieagenturs (ECHA)
risikovurderingsudvalg og socioøkonomiske udvalg tager Kommissionen beslut-
ning om en eventuel godkendelse samt eventuelle betingelser efter forskriftspro-
ceduren i henhold til artikel 133, stk. 3. Godkendelsen kan kun gives tidsbegræn-
set.
Forslaget
Forslaget vedrører en ændring af REACH-forordningens
bilag XIV (”godken-
delseslisten”).
Kommissionen foreslår, at følgende 9 stoffer føjes til bilag XIV som
stof nr. 23 til 31:
Formaldehyd, oligomere reaktionsprodukter med anilin (teknisk MDA)
Arsensyre
Bis(2-methoxyethyl)ether (diglym)
1,2-dichlorethan (DCE)
2,2’-dichlor-4,4’-methylendianilin
(MOCA)
Dichromtris(chromat)
Strontiumchromat
Kaliumhydroxyoctaoxodizinkatdichromat
Pentazinkchromatoctaydroxid
Samtidig fastsættes en dato for hvert af stofferne, som er sidst frist for, at
virksomheder kan indsende en ansøgning til Kommissionen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse af stofferne. Endvidere fastsættes en dato
for hvert af stofferne, efter hvilken stoffet ikke længere må markedsføres eller
anvendes, med mindre Kommissionen har givet en godkendelse
(solnedgangsdatoen).
Den af Det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) fremsatte anbefaling om
optagelse af stoffer på bilag XIV omfattede 10 stoffer. I sit forslag til forordning har
Kommissionen imidlertid ikke medtaget stoffet N,N-dimethylacetamid (DMAC).
Kommissionens begrundelse for ikke at medtage stoffet er, at DMAC har de
samme iboende egenskaber som stoffet N-methyl-2-pyrrolidon (NMP). Stoffet
NMP er for øjeblikket omfattet af en begrænsningsprocedure i overensstemmelse
med artikel 69 i REACH-forordningen. I betragtning af lighederne mellem de to
stoffer for så vidt angår iboende egenskaber og industrielle anvendelsesformål og
for at sikre en ensartet fremgangsmåde, finder Kommissionen det hensigtsmæssigt
at udsætte afgørelsen om optagelse af DMAC i bilag XIV, indtil ECHA afgiver
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1334674_0004.png
udtalelser om NMP til Kommissionen fra Udvalget for Risikovurdering (RAC) og
Udvalget for Socioøkonomisk Analyse (SEAC) i henhold til REACH-forordningens
artikel 72.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse med hensyn til, om Kommissionen har over-
skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet er foreneligt med
basisretsaktens formål eller indhold og om det overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om et forslag til en forordning, som ved ikrafttrædelsen vil være
umiddelbart gældende i Danmark.
Visse af de omhandlede stoffer er tillige omfattet af særregulering:
Beskæftigelsesministeriet
Bekendtgørelse nr. 908 af 27. september 2005 om foranstaltninger til
forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialer med
senere ændringer.
Bekendtgørelse nr. 507 af 17. maj 2011 om grænseværdier for stoffer og
materialer med senere ændringer.
Erhvervs- og vækstministeriet
Bekendtgørelse nr. 1246 af 11. december 2009 om Meddelelser fra
Søfartsstyrelsen A, teknisk forskrift om arbejdsmiljø i skibe.
Miljøministeriet
Bekendtgørelse nr. 75 af 30. januar 1992 om grænseværdier for udledning af
visse farlige stoffer til vandløb, søer og havet (Liste 1-stoffer) med senere
ændringer.
Bekendtgørelse nr. 210 af 3. marts 2010 om visse virksomheders afgivelse af
miljøoplysninger.
Bekendtgørelse nr. 1022 af 25. august 2010 om miljøkvalitetskrav for
vandområder og krav til udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller
havet.
De for Beskæftigelsesministeriet og Erhvervs- og vækstministeriet opregnede
bekendtgørelser gennemfører EU-direktiver på arbejdsmiljøområdet i dansk ret.
Ligeledes gennemfører de under Miljøministeriet opregnede bekendtgørelser EU-
direktiver på miljøområdet i dansk ret.
Artikel 2, stk. 4, litra a, i REACH-forordningen bestemmer, at forordningen ikke
berører anvendelsen af EU’s arbejdsmiljø-
og miljølovgivning.
Forslaget vurderes derfor ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, dog skal
Arbejdstilsynet for 8 af stofferne ændre i bestemmelserne om særregulering af
kræftfremkaldende stoffer i kræftbekendtgørelsen i overensstemmelse med
forordningen, når denne er trådt i kraft.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1334674_0005.png
7. Konsekvenser
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget kan få visse økonomiske og ikke-væsentlige administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Med optagelsen af stofferne på bilag XIV stilles der krav om, at såfremt
producenter, importører eller downstream brugere fortsat ønsker at markedsføre
eller anvende stoffet efter solnedgangsdatoen, skal de fremsende en ansøgning om
godkendelse hertil, samt betale et gebyr for ansøgningen. Der vil endvidere kunne
blive tale om omkostninger i forbindelse med udvikling af alternativer, hvis der
ikke søges om godkendelse eller en sådan ikke opnås.
Ifølge Miljøstyrelsens oplysninger er der enkelte danske virksomheder, der
markedsfører eller anvender visse af de omhandlede stoffer i mængder mellem 0,5
og 1,5 tons pr. år.
Der er ingen danske registranter, dvs. ingen danske virksomheder producerer eller
importerer de omhandlede stoffer i mængder på mere end eller lig med 1 ton om
året. Miljøstyrelsen er ikke bekendt med, om der måtte være danske virksomheder,
der importerer de omhandlede stoffer fra lande uden for EU i mængder under 1
ton, og som i givet fald ville skulle søge om en godkendelse.
Danske virksomheder, der køber stofferne fra andre EU-lande, eller køber varer,
der indeholder de pågældende stoffer, kan få en indirekte omkostningsstigning
som konsekvens af, at de køber fra andre producenter eller importører i EU, som
vælger at søge godkendelse.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for staten, regionerne eller kommunerne.
Beskyttelsesniveau
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der indføres forbud mod
markedsføring og anvendelse af en række sundhedsfarlige stoffer i EU, medmindre
der på forhånd er givet en godkendelse til en specifik anvendelse. Der kan ikke
gives en godkendelse, hvis der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes egnede, mindre farlige alternativer. Hvis der gives en godkendelse, skal det
sikres, at stoffet bruges sikkert.
8. Høring
Den 20. juni 2012 offentliggjorde ECHA et udkast til anbefaling om optagelse af de
omhandlede stoffer på bilag XIV på sin hjemmeside og opfordrede alle
interessenter at fremkomme med bemærkninger. Høringsperioden udløb 19.
september 2012. ECHA har analyseret de indkomne høringssvar og har udarbejdet
svar til disse, som er offentliggjort på agenturets hjemmeside.
Sagen har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 5.
7. februar 2014.
Der er indkommet følgende bemærkninger fra organisationerne:
DI
og
Dansk Byggeri
har ingen bemærkninger til optagelsen af de ni stoffer på
bilag XIV.
3F
og
LO
støtter forslaget.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1334674_0006.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er fremsat af Kommissionen
efter anbefaling af ECHA’s
Medlemsstatskomité. Der forventes derfor generelt at være en positiv holdning til
forslaget blandt de øvrige medlemsstater. Enkelte medlemsstater kan dog have
forbehold over for optag af enkelte stoffer eller over for deadlines for indsendelse
af ansøgninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment, og er positivt indstillet
over for forslaget. Regeringen ønsker at begrænse anvendelse af de særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,
eller hvor der findes alternativer.
Formålet med godkendelsesordningen er at udfase brugen af de særligt
problematiske stoffer, eller, hvor der er gode grunde til det og hvor der kan
demonstreres sikker brug, at give en tidsbegrænset godkendelse. Regeringen
støtter dette mål, og at det sker hurtigst muligt, dog under hensyntagen til, at
virksomhederne skal have en rimelig frist til at ansøge om en godkendelse.
For så vidt angår stoffet DMAC, som ikke er medtaget i Kommissionens forslag til
forordning, anerkender regeringen Kommissionens synspunkt om at vente med at
optage stoffet på bilag XIV. Regeringen er af den holdning, at stoffer med samme
iboende farlige egenskaber og industrielle anvendelsesformål som udgangspunkt
bør optages på bilag XIV på samme tidspunkt, og at det derfor er rimeligt at
afvente, at ECHA anbefaler lignende stoffer til optagelse på bilaget.
Regeringen agter at stemme for forslaget
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget, og forelægges herved til
orientering.
6