Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 279
Offentligt
1335469_0001.png
1335469_0002.png
1335469_0003.png
1335469_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/Kemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2014-29-221-02103/Dep sagsnr: 24727Den 17. februar 2014FVM 245
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning396/2005 vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticiderne Appelsinolie,Phlebiopsis gigantea, gibberellinsyre, Paecilomyces fumosoroseus FE 9901,Spodoptera littoralis nucleopolyhedrovirus, Spodoptera exigua nuclear poly-hedrosis virus, Bacillus firmus I-1582, s-abscisinsyre, L-ascorbinsyre, natrium-sølvthiosulfat og Helicoverpa armigera nucleopolyhedrovirus i eller på specifik-ke produkter (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler ændringer i bilag III og IV til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 396/2005 (pesticid rammeforordningen) vedrørende maksimal-grænseværdier for elleve pesticider. Forslaget indebærer, at pesticiderne Appelsinolie,Phlebiopsis gigantea, gibberellinsyre, Paecilomyces fumosoroseus FE 9901, Spodopteralittoralis nucleopolyhedrovirus, Spodoptera exigua nuclear polyhedrosis virus, Bacillusfirmus I-1582, s-abscisinsyre, L-ascorbinsyre, natriumsølvthiosulfat og Helicoverpaarmigera nucleopolyhedrovirus tilføjes til bilag IV, som er en liste over pesticider, hvorder ikke skal fastsættes en grænseværdi, fordi et eventuelt restindhold efter anvendelseaf pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko. Ændringerne er fore-taget på baggrund af en vurdering fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA). Der er gennemført risikovurderinger for pesticiderne, og ændringerne vurderesat være sundhedsmæssigt acceptable, også hvad angår kombinationseffekter. Forslagetforventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) den 24.–25. februar 2014. En vedtagelse af forslaget vurderes atbetyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget.Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag III og IV til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdierfor pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og omændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
2Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fo-relægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtagerforslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådetog Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 24.–25. februar 2014.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det erderfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-pet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1107/2009). Maksimalgrænseværdier erfastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede medhensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sund-hedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have ensundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningensbilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,opføres på bilag V.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikkemaksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke erfastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticidikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføreseller ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
3anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for eneffektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest iafgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelsei EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer afmaksimalgrænseværdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag III og IV ændres med hensyn til pesti-ciderne appelsinolie,Phlebiopsis gigantea,gibberellinsyre,Paecilomyces fumosoroseusFE9901,Spodoptera littoralisnucleopolyhedrovirus,Spodoptera exiguanuclear polyhedrosisvirus,Bacillus firmus I-1582, s-abscisinsyre, L-ascorbinsyre, natriumsølvthiosulfat og He-licoverpa armigera nucleopolyhedrovirus.Disse pesticider foreslås tilføjet til bilag IV, somer en liste over pesticider, der ikke skal fastsættes en grænseværdi for, fordi restindholdaf pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren medkontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil væredirekte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-sekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at de fore-slåede ændringer er sundhedsmæssigt acceptable, også hvad angår kombinationseffek-ter.
4
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-niveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-ger:Landbrug & Fødevarer bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-SA) har foretaget en risikovurdering af de pågældende grænseværdier. Landbrug & Fø-devarer henholder sig til den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurderin-ger og har ikke yderligere bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsættemaksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af dedanske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at væresundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.For alle pesticiderne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget lig-ger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere forbehandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andremedlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der atvære kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.