Notat
J.nr. 14-0062545
Den 18. februar 2014
Person og Pension
CFB/KHK
Fakta om vandrende arbejdstageres ret til børnecheck
Der redegøres i
afsnit 1
for de relevante EU-regelsæt for vandrende arbejdsta-
gere, i
afsnit 2
for regelgrundlaget samt i
afsnit 3
for antallet af modtagere og
udbetalinger hertil i perioden 2008-2012.
1. Grundlæggende EU-regler
Danmark har med sit medlemskab af EU tilsluttet sig tre grundlæggende rets-
akter, der har betydning for vandrende arbejdstageres og EU/EØS-borgeres
ret til ydelser.
Forordningen om arbejdskraftens frie bevægelighed i EU (forordning
492/11), som hører under Beskæftigelsesministeriets ressort. Forord-
ningen fastslår bl.a., at vandrende arbejdstagere har ret til samme so-
ciale fordele som danske arbejdstagere, jf. afsnit 1.1.
Forordningen om koordination af EU-landenes sociale sikringsord-
ninger (forordning 883/04), som hører under Ministeriet for Børn, Li-
gestilling, Integration og Sociale Forholds ressort. Forordningen giver
bl.a. mulighed for at eksportere ydelser og mulighed for at medregne
beskæftigelses- og bopælsperioder fra andre medlemslande, jf. afsnit
1.2.
Opholdsdirektivet, som hører under Justitsministeriets ressort, fast-
lægger betingelserne for, hvornår EU-borgere kan færdes og opholde
sig lovligt i andre medlemslande, jf. afsnit 1.3.
En kontantydelse kan i EU-rettens forstand have karakter af en
social fordel
eller
det mere snævre begreb
en social sikringsydelse.
Alle ydelserne er sociale fordele,
men kun sociale sikringsydelser er omfattet af de detaljerede koordineringsreg-
ler i forordning 883/04. Børnechecken er en social sikringsydelse.
1.1.
Sociale fordele
Arbejdskraftens frie bevægelighed (forordning 492/11) giver vandrende
EU/EØS-arbejdstagere og deres familiemedlemmer ret til samme sociale for-
dele som indenlandske (fastboende) arbejdstagere. Forordningen er en konkre-
1/8