Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1337821_0001.png
NOTAT
Kemikalier
jukof/laern/kirst
Ref. MST-653-00618
Den 19. februar 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(kosmetikforordningen)
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at begrænse den maksimalt tilladte koncentration af
propyl- og butylparaben som konserveringsmidler i kosmetiske produkter fra
0,4% til 0,14%. Formålet er desuden at forbyde brugen af disse to parabener i
produkter, der ikke skal skylles af (cremer, lotions, vådservietter mm) og som er
beregnet til at blive anvendt i bleområdet hos børn under 3 år.
Der skal stemmes om forslaget den 26. februar 2014 i den stående komité for
kosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslagets vedtagelse vil medføre, at Danmark skal ophæve sit nationale forbud
mod visse parabener i alle produkter til børn under 3 år. Da forslaget kun inde-
holder forbud mod de to parabener i en afgrænset produktkategori til børn under
3 år, og ikke som i det danske forbud i alle produkter til børn under 3 år, vil der
ske en nedsættelse af beskyttelsesniveauet for børn under 3 år. Forslaget vil mid-
lertidig også hæve beskyttelsesniveauet på væsentlige punkter, da den maksimalt
tilladte koncentration bliver begrænset i samtlige kosmetiske produkter, og der-
med opnås også en højere beskyttelse af hele befolkningen, herunder gravide.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der
vil være lovgivningsmæssige konsekvenser, da de danske nationale regler om
parabener skal ændres tilsvarende.
Regeringen er overordnet set negativt indstillet over for forslaget, idet der i for-
slaget ikke vurderes at være taget tilstrækkeligt højde for brugen af parabener i
solcreme til børn under 3 år. Dette punkt er afgørende, da børn i Danmark har
en stor udsættelse for solcreme i sommerhalvåret. Samtidig er det vigtigt, at man
trygt kan bruge solcremer til børn, da disse er nødvendige for at beskytte børn
mod solens skadelige UV-stråler.
Regeringen agter derfor at stemme imod forslaget, og vil fremadrettet arbejde
for, at risikoen for børn ved brug af solcreme med propyl- og butylparaben fort-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337821_0002.png
sat diskuteres i EU, og at koncentrationsgrænserne revurderes når denne
diskussion er tilendebragt.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 12. februar 2014 invitation til afstemning blandt
medlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 26. februar
2014.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag V, som er en liste over godkendte konser-
veringsmidler, for så vidt angår propyl- og butylparaben.
Ændring af bilagene til kosmetikforordningen vedtages efter forskriftprocedure
med kontrol (1999/468/EF art. 5a) i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkt-
er i Bruxelles.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægges det for Europa-Parlamentet
og Rådet til kontrol af, at Kommissionen har holdt sig inden for rammerne af sine
beføjelser. De kan modsætte sig forslaget inden for en frist på 3 måneder. Hvis de
ikke gør det, udsteder Kommissionen direktivet.
Opnås der ikke kvalificeret flertal ved afstemningen i komitéen, forelægger Kom-
missionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet herom.
Hvis Rådet vedtager forslaget, eller ikke træffer afgørelse inden for fristen, kan
Kommissionen vedtage forslaget. Hvis Rådet modsætter sig forslaget med kva-
lificeret flertal, vedtages det ikke.
3. Formål og indhold
EU's Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF) vedtog en udtalelse om
parabener i december 2010, efterfulgt af en præcisering i oktober 2011, som svar
på det danske forbud mod propyl- og butylparaben og deres isoformer og salte i
kosmetiske produkter til børn under 3 år. VKF har i disse udtalelser vurderet, at
propyl- og butylparaben er sikre for børn og voksne, når de anvendes i en
koncentration på 0,14% (beregnet som syre), bortset fra produkter, der ikke skylles
af, og som anvendes i bleområdet hos børn under 6 måneder. Kommissionen har
efterfølgende vurderet, at der ofte er et overlap mellem produkter til børn under 6
måneder og produkter til små børn, dvs. børn under 3 år, og børn under 6
måneder derfor kan blive eksponeret for produkter, der markedsføres til børn
under 3 år. Derfor har Kommissionen af praktiske årsager valgt at formulere
forbudselementet som omfattende produkter, der er beregnet til at blive anvendt i
bleområdet hos børn under 3 år. For at tydeliggøre denne begrænsning indeholder
forslaget et krav om, at der på produkter, der indeholder propyl- og/eller
butylparaben og som ikke skylles af og som er beregnet til at blive anvendt til børn
under 3 år, på emballagen anføres en advarsel om, at produktet ikke må anvendes i
bleregionen.
I oktober 2013 vedtog Den Stående Komité for Kosmetik et forbud mod fem
parabener: Isopropylparaben, isobutylparaben, phenylparaben, benzylparaben og
pentylparaben. De sidste to parabener, der anvendes i kosmetik, er methyl- og
ethylparaben
de er vurderet sikre i den nuværende tilladte koncentration,
hvorfor der, på det eksisterende grundlag, ikke er anledning til yderligere
regulering.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337821_0003.png
Det foreslås, at begrænsningerne finder anvendelse 6 måneder efter ikrafttrædelse
for så vidt angår nye produkter på markedet, og 12 måneder for tilbagetrækning af
eksisterende produkter fra markedet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-
tens formål eller indhold eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om tilpasning af en gældende forordning.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark. Det danske
forbud mod propyl- og butylparaben i produkter til børn under 3 år skal derfor
ophæves, bkg nr. 1217 af 11. oktober 2013, når forordningens regler træder i kraft.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Dels vil der være et år, hvor produkter
indeholdende parabenerne, kan sælges ud og dels Danmark har kun få
produktionsvirksomheder på kosmetikområdet.
Det danske forbud blev indført i marts 2011, så produkter til børn under 3 har
været fri for propyl- og butylparaben siden da, og for en række produkters
vedkommende var parabenerne allerede udfaset før denne dato på grund af
manglende forbrugerefterspørgsel.
Beskyttelsesniveauet
Børn under 3 år
I det konkrete reguleringsforslag begrænses både den maksimale koncentration,
der må anvendes, og hvilken type produkter, stofferne må anvendes i, og det
vurderes samlet, at når det drejer sig om dagligdags produkter til børn under 3 år,
er der tale om en relativt lille forskel i beskyttelsesniveauet. Dog vil der med
forslaget ske en forringelse af beskyttelsesniveauet for børn under 3 år for så vidt
angår solcremer, da det nationale forbud vil blive erstattet af en begrænsning,
således at cremer og lotions, der anvendes andre steder på kroppen end i
bleområdet, godt må indeholde 0,14 % propyl- eller butylparaben.
Voksne og børn over 3 år
Der vil med forslaget opnås et højere beskyttelsesniveau for befolkningen som
helhed, da den maksimale koncentration af de to parabener nedsættes fra 0,4 % til
0,14% for
alle kosmetiske produkter.
Hermed opnås også en højere beskyttelse af
de gravide. Fosteret er i dele af fosterperioden særligt følsom for påvirkning med
hormonforstyrrende stoffer, hvorfor en nedsættelse af koncentrationen fra 0,4% til
0,14% vil betyde en forøget beskyttelse for det ufødte barn.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337821_0004.png
8. Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.
Kommissionens forslag, og et rammenotat om det, har været i høring i
Miljøspecialudvalget 14.
18. februar 2014. Der er ikke indkommet bemærkninger
til sagen fra organisationerne.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der er en positiv holdning over for forslaget blandt medlemsstaterne, og forslaget
forventes vedtaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske
kemiske stoffer, herunder særligt de hormonforstyrrende stoffer. Regeringen
mener samtidig, at solcreme til især børn skal være sikker at anvende i de
tilstrækkelige mængder, der anbefales af myndighederne. Derfor er det
regeringens holdning, at det konkrete forslag ikke yder tilstrækkelig beskyttelse
over for børn i alderen 0-3 år.
Danmark har i ca. 10 år arbejdet for at få parabenerne på dagsorden i EU, og for at
få dem vurderet og reguleret hensigtsmæssigt. Regeringen anerkender, at det er en
stor forbedring, at brugen af de to parabener begrænses betydeligt, og at det
gælder bredt for alle kosmetiske produkter, herunder produkter til gravide.
Regeringen finder dog, at der endnu er tvivlsspørgsmål omkring hvorvidt
sikkerheden ved brug af parabener i solcreme er tilstrækkeligt dokumenteret.
Uanset den kommende regulering vil produkter med det nordiske miljømærke
Svanen fortsat ikke indeholde nogle af parabenerne. Man har som forbruger derfor
fortsat et valg, hvis man ønsker at undgå parabener.
Regeringen agter at stemme mod forslaget og afgive en erklæring, hvor regeringen
tilkendegiver at ville arbejde for at EU hurtigst muligt når til enighed om princip-
perne for risikovurdering af solcreme og samtidig opfordre til, at man herefter
revurderer sikkerheden for propyl- og butylparaben i solcreme.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget.
4