Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 291
Offentligt
1337839_0001.png
NOTAT
Kemikalier
jukof/laern/kirst
Ref. MST-653-00646
Den 19. februar 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(kosmetikforordningen)
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er 1) at tillade brugen af konserveringsmidlet
sølvcitrat/citronsyre med 0,2%; 2) at tillade brugen af UV-filteret ETH-50 på
nanoform i solbeskyttelsesprodukter med 10% samt 3) at tillade brugen af
forskellige alkylammoniumforbindelser med antibakterielt formål i specifikke
produkttyper med forskellige maksimumkoncentrationer.
Der skal stemmes om forslaget den 26. februar 2014 i den stående komité for
kosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet.
Forslaget har ingen væsentlig statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der
er heller ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Regeringen er overordnet set positivt indstillet over for forslaget, idet forslaget
ikke vurderes at forringe beskyttelsesniveauet.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 12. februar 2014 invitation til afstemning blandt
medlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 26. februar
2014.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag III, V og VI, som er henholdsvis bilag, der
begrænser brugen af konkrete ingredienser, bilag med liste over tilladte
konserveringsmidler og bilag med liste over tilladte UV-filtre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337839_0002.png
Ændring af bilagene til kosmetikforordningen vedtages efter forskriftprocedure
med kontrol (1999/468/EF art. 5a) i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkt-
er i Bruxelles.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægges det for Europa-Parlamentet
og Rådet til kontrol af, at Kommissionen har holdt sig inden for rammerne af sine
beføjelser. De kan modsætte sig forslaget inden for en frist på 3 måneder. Hvis de
ikke gør det, udsteder Kommissionen direktivet.
Opnås der ikke kvalificeret flertal ved afstemningen i komitéen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet
herom. Hvis Rådet vedtager forslaget, eller ikke træffer afgørelse inden for fristen,
kan Kommissionen vedtage forslaget. Hvis Rådet modsætter sig forslaget med
kvalificeret flertal, vedtages det ikke.
3. Formål og indhold
EU's Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF) afgav i 2009 en
udtalelse om, at brugen af
citronsyre-sølvcitrat
blandingen var sikkert at
anvende som konserveringsmiddel i kosmetiske produkter i en koncentration på
højest 0,2 % (svarende til en sølvkoncentration på 0,0024 %). VKF uddybede, at
stoffet var sikkert, når det bruges i samme maksimumkoncentration som
konserveringsmiddel og/eller virksom ingrediens i deodoranter og
antiperspiranter. Mundplejemidler og produkter til brug tæt på øjnene blev dog
udtrykkeligt undtaget fra denne vurdering.
Samtidig understregede VKF vigtigheden af at vurdere den samlede udsættelse for
sølvforbindelser, da der findes en række produkter, der kan udgøre en kilde til
udsættelse for sølv hos forbrugere.
VKF afgav i 2011 en udtalelse om, at
ETH-50 på nanoform
vurderedes sikker
som brug som UV-filter i en koncentration på op til 10 %. VKF uddybede at
vurderingen kun gælder ETH-50 kvaliteter med en gennemsnitlig partikelstørrelse
over 80 nanometer. Samtidig uddybede VKF, at nano-området er under udvikling,
og nye testmetoder kan være relevante at inddrage fremover.
I øjeblikket er ETH-50 ikke tilladt som UV-filter hverken på nanoform eller ikke
nanoform.
VKF afgav i 2009 en udtalelse om, at forbindelserne
alkyl (C16, C18, C22)
trimethylammonium chlorid
var sikkert at anvende som antibakterielle
stoffer i specifikke kosmetiske produkttyper til brug på hår og ansigt. De tre
forbindelser vurderedes sikkert i koncentrationsniveauer på mellem 0,5 % og 5,0
%.
I øjeblikket er de tre stoffer tilladt som konserveringsmiddel i alle kosmetiske
produkter med en maksimumkoncentration på 0,1 %.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337839_0003.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-
tens formål eller indhold eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om tilpasning af en gældende forordning.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark. Der vil ikke
skulle ske ændring af eksisterende nationale regler på baggrund af forslaget.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet. Danmark har kun få produktionsvirksomheder på
kosmetikområdet.
Beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.
Kommissionens forslag, og et tilhørende rammenotat om det, har været i høring i
Miljøspecialudvalget fra den 14. – 18. februar 2014. Der er ikke indkommet
bemærkninger til sagen fra organisationerne.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Andre landes holdninger til afstemningen af denne specifikke kombination af
stoffer er ukendt. Det forventes at de fleste er positivt indstillet over for ETH-50 og
alkyl (C16, C18, C22) trimethylammonium chlorid. Tre lande har tidligere
efterspurgt data vedrørende den samlede eksponering for sølvforbindelser, men
det er uklart om disse lande vil forholde sig negativt til afstemningen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske
kemiske stoffer. De konkrete stoffer giver på det foreliggende grundlag ikke
umiddelbart anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Regeringen
accepterer derfor, at forskellige alkylammoniumforbindelser tillades brugt med
antibakterielt formål i specifikke produkttyper.
Det er regeringens holdning, at det er ønskeligt ud fra et forbrugersikkerhedssyns-
punkt at have adskillige UV-filtre og konserveringsmidler at vælge mellem, da det-
te nedsætter risikoen for en ensidig udsættelse for nogle få stoffer. Ensidig udsæt-
telse for få stoffer har i nogle tilfælde vist sig at kunne udgøre et problem, fx når
der er tale om allergifremkaldende stoffer.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337839_0004.png
Regeringen støtter derfor at citronsyre-sølvcitrat optages på listen over tilladte
konserveringsmidler og at ETH-50 optages på listen over tilladte UV-filtre.
VKF har i sin udtalelse om sølvcitrat/citronsyre understreget, at der bør foretages
en vurdering af den samlede udsættelse for sølvforbindelser, da der findes en
række produkter, der kan udgøre en kilde til udsættelse for sølv hos forbrugere.
Danmark finder det vigtigt, at denne vurdering foretages af sølvcitrat/citronsyre,
og at man inddrager viden fra den igangværende vurdering under biocidregule-
ringen.
I forhold til det aspekt, at stoffet ETH-50 er et nyt stof på nanoform, bør man være
opmærksom på at følge den udvikling, der sker inden for testmetoder og testprin-
cipper på nanoområdet.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget.
4