Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 309
Offentligt
1342259_0001.png
1342259_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/Sagsnr.: 13-0140-000017/25112Den 5. marts 2014FVM 250
O

RIENTERENDE

N

OTAT TIL

F

OLKETINGETS

E

UROPAUDVALG

om Kommissionens udkast til EU-retningslinjer for statsstøtte i landbrugs- ogskovbrugssektoren og i landdistrikter i 2014-2020Kommissionen har fremlagt et udkast til nye retningslinjer for statsstøtte i landbrugs- ogskovbrugssektoren samt i landdistrikter. Udkastet skal erstatte de gældende rammebe-stemmelser for statsstøtte til landbrug og skovbrug for 2007-20131, som er forlænget tilden 30. juni 20142.Statsstøtte er principielt uforenelig med fællesmarkedet, jf. TEUF artikel 107, stk. 1.Samtidig anfører traktaten i artikel 107, stk. 2 og 3, en række tilfælde, hvor statsstøttekan accepteres. Det er Kommissionen, der har til opgave at føre kontrol med statsstøtteog godkende konkrete støtteordninger. Alle offentlige myndigheder, der planlægger atyde statsstøtte, skal derfor anmelde (notificere) støtteforanstaltningerne til Kommissio-nen, jf. TEUF artikel 108, stk. 3, med mindre den planlagte støtte ydes som de minimiseller er omfattet af en af de fritagelsesforordninger, som Kommissionen er bemyndiget tilat udstede efter TEUF artikel 108, stk. 4. Statsstøtte, der skal godkendes, må ikke iværk-sættes, inden Kommissionens godkendelse foreligger.Retningslinjerne er en kodificering af Kommissionens hidtidige erfaringer med behandlingog godkendelse af statsstøttenotifikationer. Der er således ikke tale om en EU-retsakt,hvorom der skal stemmes. Kommissionen er ikke forpligtet til at sende udkastet i høringhos medlemsstaterne. Kommissionen har dog valgt at lade medlemsstaterne få lejlighedtil at komme med bemærkninger på mødet i Det Rådgivende Udvalg for Statsstøtte den18.-19. november 2013, og det reviderede udkast forventes også drøftet på udvalgetsmøde den 13.-14. marts 2014, hvorefter Kommissionen forventer at offentliggøre denendelige udgave som en meddelelse.Kommissionen forventer, at de nye retningslinjer for statsstøtte i landbrugs- og skov-brugssektoren og i landdistrikter 2014-2020 træder i kraft den 1. juli 2014 med en ud-løbsdato 31. december 2020. Herefter har medlemsstaterne 6 måneder til at tilpasse ek-sisterende støtteordninger, så de bliver i overensstemmelse med de nye retningslinjer.Senest 31. august 2014 skal medlemsstaterne meddele Kommissionen skriftligt, at deaccepterer de nye rammebestemmelser, i modsat fald kan Kommissionen indlede en for-mel undersøgelsesprocedure, der kan resultere i en beslutning om, at støtten ikke længe-re må ydes.
12
EUT C 319 af 27. december 2006, s 1EUT C 339 af 20. november 2013, s. 11/2
Formålet med revisionen har overvejende været at opnå en større sammenhæng medden øvrige landbrugsreform – især den nye landdistriktsforordnings støtteforanstaltnin-ger. Dette har først og fremmest resulteret i en udvidelse af retningslinjerne med fleremuligheder for statsstøtte til skovbrug samt nye støtteforanstaltninger i landdistrikterne.Rammebestemmelserne omfatter herefter støtte inden for:1. Primærproduktion af landbrugsprodukter samt forarbejdning og markedsføring aflandbrugsprodukter, der udelukkende er finansieret udelukkende af nationale midler(Del II, kapitel 1).a) Landdistriktslignende foranstaltninger, der ikke er omfattet af et landdistriktspro-gram.b) Andre foranstaltninger, så som visse risiko- og krisestyringsforanstaltninger, støttetil husdyrsektoren og salgsfremstødsforanstaltninger.2. Skovbrug (Del II, kapitel 2)a) Foranstaltninger, der er omfattet af et landdistriktsprogram.b) Landdistriktslignende foranstaltninger, der udelukkende er finansieret af nationalemidlerc) foranstaltninger, der udelukkende er finansieret af nationale midler og med detprimære formål at bevare, forbedre eller genoprette et sundt skovøkosystem.3. Støtteforanstaltninger i landdistrikterne (Del II, kapitel 3)a) Foranstaltninger, der er omfattet af et godkendt landdistriktsprogramHerudover har Kommissionen gengivet de overordnede generelle principper, som den an-vender i forbindelse med statsstøttevurderingen af en anmeldt støtteordning (vurderingaf om fordelene ved støtten overstiger ulemperne). Kommissionen har endvidere direkte iretningslinjerne tilkendegivet, at støtte ikke kan godkendes til kriseramte virksomheder.Ligesom støtte, der er fastsat på grundlag af prisen for eller mængden af produkter påmarkedet, støtte til eksportrelaterede aktiviteter, især støtte, der er direkte knyttet til deeksporterede mængder eller støtte, der er betinget af, at der anvendes indenlandske pro-dukter frem for importerede, heller ikke vil blive godkendt.Endelig forpligtes medlemsstaterne fremover til at offentliggøre alle individuelle støtteop-lysninger over en vis tærskelværdi (henholdsvis 15.000 € for primærproducenter og200.000 € for øvrige tilskudsmodtagere) på et central elektronisk nationalt eller regionaltregister, som skal være frit tilgængelig for alle uden forudgående registrering og skal ha-ve brugervenlige søgefunktioner. Dette skal kombineres med medlemsstaternes efterføl-gende overvågning og årlige indberetning til Kommissionen. Medlemsstaternes register-skal ifølge udkastet være oprettet senest 2 år efter forordningens ikrafttræden. Er der ta-le om støtteoplysninger, som allerede er underlagt et krav om offentliggørelse efter reg-lerne i den horisontale forordning3, kan medlemsstaterne dog vælge at henvise til dennehjemmeside.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013 af 17. december 2013 om finansiering, for-valtning og overvågning af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.352/78, (EF) nr. 165/94, (EF) nr. 2799/98, (EF) nr. 814/2000, (EF) nr. 1290/2005 og (EF) nr. 485/2008.2/2