Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 333
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2013-29-221-02031/Dep sagsnr: 24079Den 17. marts 2014FVM 255
REVIDERETGRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011om fødevareinformation til forbrugerne for så vidt angår definitionen af »indu-strielt fremstillede nanomaterialer« (delegeret retsakt)KOM-dokument foreligger ikkeResuméKommissionen har fremsat forslag til en delegeret forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011 om fødevareinformation til for-brugerne for så vidt angår definitionen af ”industrielt fremstillede nanomaterialer”. Opda-teringen sikrer, at definitionen er i overensstemmelse med Kommissionens generelle hen-stilling om definition af nanomaterialer og præciserer, hvad der forstås ved industrielt ogbevidst fremstillet nanomateriale. Den delegerede retsakt vurderes ikke at have konse-kvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Rådets Juridiske Tjeneste vurderer, atKommissionen ved at undtage allerede godkendte tilsætningsstoffer fra definitionen afbevidst fremstillede nanomaterialer overskrider delegationsbeføjelsen i basisretsakten.Regeringen forholder sig positivt til forslaget, men lægger afgørende vægt på, at Kom-missionen ikke overskrider sine beføjelser i forhold til vedtagelsen af den delegerede rets-akt.BaggrundKommissionen har vedtaget forslag om forordning om ændring af Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011 om fødevareinformation til forbrugerne for såvidt angår definitionen af ”industrielt fremstillede nanomaterialer”. Forslaget er modtageti dansk sprogversion 18. december 2013.Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EU) nr. 1169/2011 om fødevareinformation til forbrugerne, artikel 18, stk. 5,som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på 2 måneder. Fristen forindsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamenteteller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med simpelt flertal. Rå-det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.Forslaget forventes sat til afstemning på et kommende rådsmøde.
2NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det erderfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.Formål og indholdIfølge forordning (EU) nr. 1169/2011 om fødevareinformation til forbrugerne (mærk-ningsforordningen), skal alle fødevareingredienser, der er til stede i form af industrieltfremstillet nanomateriale, fra december 2014 være mærket med ordet ”nano” i parentesefter ingrediensens navn.Mærkningsforordningen indeholder desuden en definition af ”industrielt fremstillet nano-materiale”. I henhold til forordningens artikel 18, stk. 5, kan Kommissionen ved hjælp afdelegerede retsakter justere og tilpasse definitionen af ”industrielt fremstillet nanomate-riale” i forhold til den tekniske og videnskabelige udvikling eller til definitioner, der er op-nået enighed om på internationalt plan.Hensigten med det fremsatte forslag er at opdatere definitionen af industrielt fremstilletnanomateriale i forhold til den definition af nanomaterialer, der gives i Kommissionenshenstilling 2011/696/EU, og som afspejler den tekniske og videnskabelige udvikling tildato. Med forslaget præciseres det, at eftersom definitionen i forordningen henviser tilindustrielt fremstillede nanomaterialer omfatter den ikke naturlige eller tilfældigt opståe-de nanomaterialer i fødevarer. Herudover indeholder forslaget en præcisering af, hvadder forstås ved, at et nanomateriale er ”bevidst fremstillet”.UdtalelserEuropa Parlamentet har 12. marts 2014 afvist den delegerede retsakt, fordi forslagetundtager eksisterende industrielt fremstillet nanomateriale forekommende i alleredegodkendte tilsætningsstoffer fra at blive mærket.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af forordning (EU/EF) nr. 1169/2011 om fødevareinformationtil forbrugerne. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark, og forventes ikke atmedføre andre ændringer af lovgivningen.KonsekvenserEn vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EUog medfører ikke administrative konsekvenser for myndigheder eller erhvervslivet.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-ger:Fagligt Fælles Forbund - 3F kan støtte den foreslåede opdatering af industrielt fremstille-de nanomaterialer.Landbrug & Fødevarer kan støtte den foreslåede opdatering af definitionen af industrieltfremstillede nanomaterialer.
3
De Samvirkende Købmænd (DSK) er enig i, at definitionen af, hvilke ingredienser derskal mærkes med ”nano” i ingredienslisten, skal opdateres, så den stemmer overens medden tekniske og videnskabelige udvikling og er i overensstemmelse med definitionen,brugt i andre sammenhænge i lovgivningen, hvor det er relevant. DSK har ingen be-mærkninger til den nye definition.DI Fødevarer kvitterer for, at der med det foreliggende forslag til definition er fokuseretpå ingredienser, hvor nanomaterialet bevidst er fremstillet i nanostørrelse (industrieltfremstillede nanomaterialer). Det betyder, at ingredienser, der har været anvendt i årtier,ikke skal til at mærkes med ”nano”. Samtidig finder DI Fødevarer det positivt, at tilsæt-ningsstoffer opført på de EU lister, der er omhandlet i forordning 1333/2008 ikke betrag-tes som industrielt fremstillede nanomaterialer, og dermed er undtaget for mærkningmed nano i ingredienslisten.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen forholder sig positivt til forslaget, idet det opdaterer definitionen til den sene-ste videnskabelige udvikling og samtidig præciserer, hvordan definitionen i forhold tilmærkningsreglerne skal forstås. Regeringen vil endvidere kunne støtte, at definitionen af”bevidst fremstillede nanomaterialer” udvides til at omfatte” industrielt fremstillet nano-materiale” forekommende i allerede godkendte tilsætningsstoffer.Regeringen har noteret sig Rådets Juridiske Tjenestes vurdering af, at Kommissionenved at undtage allerede godkendte tilsætningsstoffer fra definitionen af bevidst fremstil-lede nanomaterialer overskrider delegationsbeføjelsen i basisretsakten.Regeringen agter på den baggrund at lægge afgørende vægt på, at Kommissionen ikkeoverskrider sine beføjelser i forhold til vedtagelsen af den delegerede retsakt.Generelle forventninger til andre landes holdningerPå baggrund af Rådets Juridiske Tjenestes vurdering af, at Kommissionen har overskre-det sin delegationsbeføjelse har en række medlemsstater taget forbehold for deres ende-lige stillingtagen til forslaget. Det er derfor usikkert om der vil være tilslutning til forsla-get i Rådet.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 17. januar2014.Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.