Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 344
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriEnhed/Kontor: FødevarestyrelsenSagsnr. Dep: 24198Den 19. marts 2014FVM 258
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag om godkendelse eller afvisning af ernærings- og sundhedsanprisnin-ger i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer (komitésag - standard-mandat)KOM-dokument foreligger ikkeResuméKommissionen fremsætter løbende forslag til godkendelse af ernærings- og sundhedsan-prisninger af fødevarer i henhold til i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer.Kommissionen fremlægger således hvert år et forholdsvis stort antal sager af samme ka-rakter. Samtidig har Folketingets Europaudvalg i sin beretning af 5. juli 2013, der trådte ikraft den 1. september 2013, åbnet for øget brug af standardmandater i komitésager. Påden baggrund vurderes det relevant at benytte den tilgang, når Kommissionen fremsæt-ter forslag om godkendelse eller afvisning ernærings- og sundhedsanprisninger af fødeva-rer. Det er regeringens generelle holdning, at anprisninger bør bygge på et solidt viden-skabeligt grundlag og dermed ikke udgør en risiko for menneskers sundhed. Anprisningerskal være forståelige og anvendelige for forbrugerne, ligesom de ikke må skabe frygt ellergive anledning til vildledning af forbrugeren. Regeringen finder det endvidere væsentligt,at anprisninger ikke er i modstrid med almindeligt anerkendte kostanbefalinger. Ligeledeser det vigtigt, at der fastsættes betingelser for anvendelse af de anprisninger, der god-kendes. Dette er med til at sikre, at forbrugerne får de relevante oplysninger og ikke bli-ver vildledt, samt at der kan føres en effektiv fødevarekontrol.BaggrundKommissionen fremsætter løbende forslag til godkendelse af ernærings- og sundhedsan-prisninger af fødevarer i henhold til i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1924/2006 (anprisningsforordningen).Forslag vedrørende godkendelse af nye ernæringsanprisninger eller ændring af alleredevedtagne ernæringsanprisninger fastsættes med hjemmel i anprisningsforordningens ar-tikel 8, stk. 2.Forslag vedrørende godkendelse eller afvisning af sundhedsanprisninger fastsættes medhjemmel i anprisningsforordningens artikel 17, stk. 3 eller artikel 18, stk. 5.Forslag om ernærings- og sundhedsanprisninger behandles i en forskriftsprocedure medkontrol i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis derer kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Euro-pa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3
2måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslut-ter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeretflertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelæggerKommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsviskvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig indenfor tidsfristen.Op til 5 gange årligt sættes forslag til afstemning på møder i Den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Der er primært tale om godkendelse eller af-visning af sundhedsanprisninger, hvor der ofte er flere forslag til afstemning på hvertmøde, således at der i gennemsnit forelægges 12 – 15 forslag årligt. Alle disse sager fo-relægges for Folketingets Europaudvalg forud for, at der afgives udtalelse i Den StåendeKomité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH).Kommissionen fremlægger således hvert år et forholdsvis stort antal sager af samme ka-rakter. Samtidig har Folketingets Europaudvalg i sin beretning af 5. juli 2013, der trådte ikraft den 1. september 2013, åbnet for øget brug af standardmandater i komitésager. Påden baggrund vurderes det relevant at benytte den tilgang, når Kommissionen fremsæt-ter forslag om godkendelse eller afvisning ernærings- og sundhedsanprisninger af føde-varer.NærhedsprincippetForslag om godkendelse eller afvisning af anprisninger er gennemførelsesbestemmelsertil en allerede vedtaget retsakt, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.Formål og indholdForslagene vedrører enten godkendelse af ernæringsanprisninger (anprisningsforordnin-gens artikel 8, stk. 2) eller godkendelse eller afvisning af sundhedsanprisninger (anpris-ningsforordningens artikel 17, stk. 3 eller artikel 18, stk. 5). Der kan ved mærkning ogmarkedsføring af fødevarer kun anvendes de ernærings- og sundhedsanprisninger, der ergodkendt, og med hjemmel i anprisningsforordningen kan der løbende vedtages eller af-vises nye anprisninger.Kommissionen fremsætter løbende forslag til godkendelse eller afvisning af sundhedsan-prisninger i overensstemmelse med anprisningsforordningen.Godkendelse af ernæringsanprisningerVed en ernæringsanprisning forstås enhver anprisning som angiver eller indikerer, at enfødevare har særlige ernæringsmæssige egenskaber på grund af et indhold af energi,næringsstoffer eller andre stoffer. For eksempel ”sukkerfri” eller ”lavtindhold af fedt”.De tilladte ernæringsanprisninger fremgår af bilaget til anprisningsforordningen. Kom-missionen kan fremsætte forslag om ændringer af bilaget efter høring af Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), hvis dette er relevant. Ændring af bilaget vedtagesefter forskriftproceduren med kontrol.
3
Godkendelse eller afvisning af sundhedsanprisningerVed en sundhedsanprisning forstås enhver anprisning, som fastsætter eller giver indtrykaf, at der er en sammenhæng mellem en fødevare eller en bestanddel af en fødevare ogsundhed. Som eksempler kan nævnes:”Proteinbidrager til at vedligeholde muskelmasse”(såkaldt ”artikel 13-sundhedsanprisning”) eller”Beta-glucanfra havre har vist sig at reducere kolesterolindholdet i blodet. Et højtkolesteroltal er en risikofaktor i forhold til udvikling af koronar hjertesygdom”(så-kaldt ”artikel 14-sundhedsanprisning”).Sundhedsanprisninger der specifikt henviser til børns udvikling og sundhed, For eksempel”Vitamin D er nødvendigt for barnets vækst og knogleudvikling”er også omfattet af an-prisningsforordningens artikel 14.Godkendelse af en sundhedsanprisning sker på baggrund af en konkret ansøgning fra envirksomhed. Ansøgningen sendes til den kompetente nationale myndighed, som efter athave kontrolleret ansøgningen sender ansøgningen videre til Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA). Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) skalkomme med en videnskabelig udtalelse om, hvorvidt anprisningen er tilstrækkeligt do-kumenteret. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) begrundede udtalel-se bliver forelagt Kommissionen, medlemsstaterne og ansøger. På baggrund af Den Euro-pæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs)udtalelse, relevante bestemmelser i fælles-skabslovgivningen og andre berettigede faktorer af relevans for den pågældende sagfremsætter Kommissionen forslag om henholdsvis godkendelse eller afvisning af den iansøgningen omhandlende sundhedsanprisning.Der er forskellige godkendelsesprocedurer alt efter hvilke sundhedsanprisninger, der ertale om. Følgende forslag vedrørende godkendelse eller afvisning af sundhedsanprisnin-ger vil blive behandlet i forskriftprocedure med kontrol:1)Forslag omgodkendelse eller afvisningaf sundhedsanprisninger, der omhandler enreduceret risiko for sygdom eller henviser til børns udvikling og sundhed (såkaldte"artikel 14-anprisninger").Forslag omgodkendelseaf andre sundhedsanprisninger end dem, der henviser tilen reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed (såkaldte ”artikel13-anprisninger”, hvor godkendte anprisninger optages på ”artikel 13 listen”, jf. ar-tikel 13, stk. 3). Det drejer sig om sundhedsanprisninger, der beskriver eller henvi-ser til et næringsstofs eller andet stofs betydning for vækst, udvikling og kroppensfunktioner, eller psykologiske og adfærdsmæssige funktioner, eller en slankendevirkning eller vægtkontrol eller nedsat sultfølelse eller øget mæthedsfornemmelseeller til en reduktion af kostens energiindhold.Forslag omafvisningaf sundhedsanprisninger, der er ansøgt om at få godkendelse,og hvor Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s vurdering har afvistdet videnskabelige grundlag for anprisningen, jf. artikel 13, stk. 5 (afslag på tilfø-jelse til artikel 13 listen).
2)
3)
Udtalelser
4Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 omernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og deøvrige medlemsstater.KonsekvenserForslagene vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekven-ser.Vedtagelse af forslagene vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringNotatet har været i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg. Der er ik-ke indkommet nogen bemærkninger.De konkrete forslag om nye fødevarer vil forsat blive sendt i høring på høringsportalenforud for afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoF-CAH).Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at anprisninger bør bygge på et solidt videnskabe-ligt grundlag og dermed ikke udgøre en risiko for menneskers sundhed. Desuden mågodkendte anprisninger ikke være i strid med forordningens generelle principper og be-stemmelser. Således skal anprisninger blandt andet være forståelige og anvendelige forforbrugerne, ligesom de ikke må skabe frygt og/eller give anledning til vildledning af for-brugeren.Regeringen finder det endvidere væsentligt, at anprisninger ikke er i modstrid med al-mindeligt anerkendte kostanbefalinger. Ligeledes er det vigtigt, at der fastsættes betin-gelser for anvendelse af de anprisninger, der godkendes. Dette er med til at sikre, at for-brugerne får de relevante oplysninger og ikke bliver vildledt, samt at der kan føres en ef-fektiv fødevarekontrol.Endelig finder regeringen det væsentligt, at der ikke godkendes anprisninger, herunderfastsættes betingelser for anvendelse, som kan føre til overdrevent forbrug eller på andenmåde er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt.Regeringen kan støtte afvisning af anprisninger i tilfælde hvor:Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har afgivet en negativ videnska-belig udtalelse og det derved vurderes, at anprisningen ikke bygger på et solidt vi-denskabeligt grundlag.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har afgivet en positiv videnska-belig udtalelse, men sundhedsanprisningen vurderes at være i strid med de generelleprincipper og bestemmelser i anprisningsforordningen.
5Regeringen kan støtte kan godkendelse af anprisninger i tilfælde hvor:Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har afgivet en positiv videnska-belig udtalelse og anprisningen derved vurderes at bygge på et solidt videnskabeligtgrundlag, og sundhedsanprisningen uden tvivl er i overensstemmelse med de gene-relle principper og bestemmelser i anprisningsforordningen.
Herudover vil man fra regeringens side afstå fra at stemme, når der konstateres formellefejl i proceduren vedrørende fremsættelse af forslag til afstemning, som fører til, at for-slagets konsekvenser ikke umiddelbart kan vurderes på fyldestgørende vis.Hvis der afviges fra ovenstående fremgangsmåde, vil sagerne blive forelagt efter normalprocedure.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri vil på den baggrund én gang årligt ved på-begyndelsen af det næstfølgende kalenderår orientere Folketingets Europaudvalg om,hvilke anprisninger, der i det forgangne år er blevet behandlet i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), med anførelse af dansk holdning til den en-kelte anprisning og afstemningens resultat.Generelle forventninger til andre landes holdningerPå baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der generelt at væreet kvalificeret flertal for kommende forslag om godkendelse eller afvisning af anprisningerblandt medlemsstaterne.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.