Europaudvalget
REFERAT
AF 19. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
21. februar 2014
Kl. 11.00
Vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Morten Bødskov (S),
Jakob Ellemann-Jensen (V), Pia Adelsteen (DF) og Mette
Bock (LA).
Undervisningsminister Christine Antorini.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3296 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 24. februar
2014
1. Effektiv og innovativ uddannelse med henblik på at investere i kvalifikationer –
som støtte til det europæiske semester 2014
Rådskonklusioner
Rådsmøde 3296 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Undervisningsministeren:
Der skal vedtages et sæt rådskonklusioner om effektiv og
innovativ uddannelse som en investering i kvalifikationer. Rådskonklusionerne skal funge-
re som uddannelsesområdets bidrag til det europæiske semester 2014. Der er behov for,
at vi hele tiden diskuterer, hvordan vi får en fokuseret fælles indsats for vækst og beskæf-
tigelse i EU. Det har vi en fælles interesse i at styrke på tværs i de europæiske lande.
Reformer af uddannelsessystemer skal være med til at indfri fælles målsætninger på ud-
dannelsesområdet om at reducere frafald og sikre, at flere får en videregående uddan-
nelse. Samtidig skal uddannelsespolitikken i højere grad sikre, at både unge og voksne
har de kompetencer, som efterspørges af arbejdsmarkedet. Udkastet til rådskonklusioner
rummer derfor de områder og tiltag, som skal prioriteres, hvis uddannelse skal kunne
skabe vækst og beskæftigelse i EU.
Medlemsstaterne opfordres til at fortsætte moderniseringen af de nationale uddannelses-
systemer for derigennem at styrke de relevante færdigheder. Det handler også om at ar-
bejde videre med at udbrede uddannelser, hvor der er en tættere kobling til arbejdsmar-
kedet i løbet af uddannelsen. Det kan f.eks. være i form af vekseluddannelsesmodellen,
som den findes i de danske erhvervsuddannelser og i en række andre EU-lande, bl.a.
Østrig. Det fylder meget i diskussionen om, hvordan man udbreder vekseluddannelse
som model for at få langt flere til at gennemføre en faglig uddannelse.
Endelig har rådskonklusionerne også fokus på at styrke underviseres it-færdigheder og
elevers adgang til it-redskaber. F.eks. skal skoler og institutioner støttes i at udvide deres
it-kapacitet, og undervisere bør opfordres til at deltage i relevant efteruddannelse, der kan
udvikle deres evner til at udnytte digitale læringsformer. Her har vi i Danmark særlig fokus
på, hvordan vi kan styrke og udvikle it-pædagogikken, ikke så meget det, at man har
660