Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 369
Offentligt
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg og Transportudvalget
DatoJ. nr.
28. marts 20142011-3625
Den danske regerings besvarelse af Kommissionens begrundede
udtalelse nr.2012/2220 om gennemførelse af jernbanesikkerheds-
direktivet (direktiv 2004/49/EF med senere ændringer)
Kommissionen har i brev af 27. januar 2014 sendt en begrundet udtalelse tilDanmark.Forud for den begrundede udtalelse har Danmark d. 22. april 2013 besvaretKommissionens åbningsskrivelse af d. 22. februar 2013.Kommissionen anfører i den begrundede udtalelse, at den ikke finder, at Dan-mark lever op til sine forpligtelser på følgende punkter, der vedrører reglerneom undersøgelsesorganet (i Danmark Havarikommissionen):1.Undersøgelsens status,
direktivets artikel 20, stk. 1 om fastsættelseaf en retlig status, der sætter undersøgelseslederne i stand til at udførederes opgaver så effektivt og hurtigt som muligt og direktivets artikel20, stk. 2, om at de ansvarlige for gennemførelsen af undersøgelsenhurtigst muligt tildeles visse adgangsrettigheder.
2.Undersøgelsesorganet,
direktivets artikel 21, stk. 1, om undersøgel-sesorganets uafhængighed i forhold til organisation, retlig struktur ogbeslutningstagning.Ad 1. Undersøgelsens status
I forhold til gennemførelsen af art. 20, stk. 1, anfører Kommissionen, at de dan-ske myndigheder i åbningsskrivelsen anførte, at det efter deres opfattelse liggerimplicit i, at når man har fået tildelt en opgave, så udfører man den så hurtigtog effektivt som muligt. De danske myndigheder forklarede dog, at de havde tilhensigt at ændre lovgivningen for at tydeliggøre dette. Kommissionen gør op-mærksom på, at de endnu ikke har fået underretning om, at de planlagte æn-dringer i den pågældende lovgivning er vedtaget.Det er stadig hensigten at tydeliggøre, at undersøgelseslederne skal udføre de-res opgave så hurtigt og effektivt som muligt. Regeringen har til hensigt at ind-arbejde ændringerne i jernbaneloven, hvor regler om Havarikommissionenallerede i dag fremgår. Der arbejdes i øjeblikket på at gennemføre en gennem-
gribende revision af jernbaneloven, som udgør en hjørnesten i den dansketransportlovgivning. Dette er en kompliceret og derfor tidskrævende proces,hvilket er baggrunden for, at reglerne endnu ikke er ændret. Lovforslaget omden ny jernbanelov forventes fremsat for det danske Folketing i oktober 2014.Det er forventningen, at reviderede regler om Havarikommissionen træder ikraft 1. januar 2015.I forhold til gennemførelsen af art. 20, stk. 2, anfører Kommissionen, at de ikkefinder, at der i den danske jernbanelovs §§ 21 q og 21 r indeholder en gennem-førelse af retten til umiddelbart at registrere bevismateriale og foretage kon-trolleret fjernelse af vragdele, infrastrukturanlæg eller komponenter til under-søgelses- og analyseformål, adgangen til resultaterne af undersøgelsen ellerobduktionen af dødsofre eller adgangen til al relevant information eller doku-mentation, der findes hos infrastrukturforvalteren, de involverede jernbane-virksomheder og sikkerhedsmyndigheden. Kommissionen mener derfor ikke,at Danmark har gennemført direktivets art. 20, stk. 2, litra b), d) og g).Som den danske regering gjorde opmærksom på i svaret på Kommissionensåbningsskrivelse, er det den danske regerings vurdering, at de gældende regler ijernbanelovens § 21 q og § 21 r gennemfører artikel 20, stk. 2. Men i lyset af atKommissionen ikke er enig i dette, vil den danske regering som led i den størrerevision af jernbaneloven, der er nævnt ovenfor, arbejde med en justering afreglerne om adgangsrettighederne for de ansvarlige for gennemførelsen af un-dersøgelserne, således at det bliver endnu mere tydeligt, hvilke rettigheder Ha-varikommissionen har.Ad 2. Undersøgelsesorganet
Kommissionen anfører i den begrundede udtalelse, at de danske myndigheder ideres svar på åbningsskrivelsen har anført, at det er hensigten, at ændre lov-givningen for at fjerne enhver tvivl om, at Havarikommissionen er uafhængig,men at Kommissionen endnu ikke har fået underretning om, at den pågælden-de lovgivning er ændret.De danske myndigheder agter stadig at præcisere uafhængigheden i jernbane-loven, som anført i svaret på åbningsskrivelsen. Disse præciseringer vil ogsåindgå i det lovarbejde, der er omtalt under pkt. 1.Der gøres dog for god ordens skyld opmærksom på, at Havarikommissionenefter den gældende ordning i Danmark reelt er uafhængig, og at de foreståendepræciseringer af jernbaneloven på dette punkt ikke vil ændre materielt på det.Regeringen har sendt udkast til de bestemmelser, som den danske regering iforbindelse med det nævnte lovarbejde arbejder på skal imødekomme Kom-missionens kritik vedrørende direktivets art. 20, stk. 1 og art 21, stk. 1. Da derer tale om udkast, der endnu ikke har været i ekstern høring, tages der forbe-
Side 2/2
hold for, at høringen kan give anledning til ændringer i bestemmelserne. Derforeligger endnu ikke udkast til bestemmelser, der skal imødekomme Kommis-sionens kritik af direktivets art. 20, stk. 2, men den danske regering vil sendedisse til Kommissionen, når de foreligger.Regeringen har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overensstem-melse med det ovenfor anførte.
Side 3/3