Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 375
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Departementet
Den 31. marts 2014
FVM 259
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning om anvendelse af artikel 107 og 108 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på
de minimis-støtte
i fi-
skeri- og akvakultursektoren (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en ny forordning om de minimis-støtte til fiskeri- og
akvakultursektoren. Forslaget er en erstatning for den nuværende forordning, der udløb
den 31. december 2013. Forslaget fastholder det nuværende støtteloft på 30.000
pr.
støttemodtager over en 3-årig periode. Endvidere præciseres en række regler. Det gælder
blandt andet definition af en virksomhed samt regler for hvor meget en enkelt støttemod-
tager samlet set kan modtage efter de minimis-reglerne for fiskeri- og akvakultursektoren
og øvrige relevante de minimis-regler (kumulation). Endelig bortfalder krav om, at støtte,
der ydes som tilskud eller rentetilskud, ikke må ydes til en kriseramt virksomhed. Forsla-
get vil blive drøftet på møde i Det Rådgivende udvalg for Statsstøtte den 8. april 2014,
hvorefter Kommissionen er bemyndiget til at udstede den nye forordning. Der stemmes
således ikke om forslaget. Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for beskæftigel-
sen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse. Regeringen
kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om at anvendelse af artikel 107 og 108 i Traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde på
de minimis-støtte
i fiskeri- og akvakultursekto-
ren.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 108, stk. 4, og kan vedtages af
Kommissionen efter at det har været i høring to gange i Det Rådgivende Udvalg for
Statsstøtte. Det første møde afholdes, inden Kommissionen offentliggør et udkast til for-
ordning. Det andet møde afholdes, inden Kommissionen udsteder en forordning. Der skal
derfor ikke stemmes om forslaget.
Forslaget forventes behandlet på udvalgets møde den 8. april 2014.
Nærhedsprincippet
Kommissionen redegør ikke nærmere for nærhedsprincippet.
Eftersom der er tale om en revision af allerede vedtaget EU-lovgivning, er det regerin-
gens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Endvidere er
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
statsstøttereglerne i henhold til Traktatens artikel 108 underlagt Kommissionens ene-
kompetence under kontrol af EU-domstolen.
Formål og indhold
Den hidtidige forordning om
de minimis-støtte
ophørte den 31. december 2013. Efter en
særlig overgangsbestemmelse kan der dog fortsat ydes
de minimis-støtte
efter forordnin-
gens bestemmelser indtil den 30. juni 2014. Det forventes, at den nye forordning træder
i kraft den 1. januar 2014 og kan anvendes indtil den 31. december 2020.
Med
de minimis-støtte
forstås støttebeløb, der falder under et vist loft. Denne støtte an-
ses ikke for at være statsstøtte, og den kan derfor umiddelbart iværksættes af medlems-
staterne uden krav om anmeldelse til Kommissionen og efterfølgende forpligtelse til at
afvente Kommissionens tilladelse. Forslaget beskæftiger sig udelukkende med
de mi-
nimis-reglerne
for støtte til virksomheder, der beskæftiger sig med produktion, forarbejd-
ning og afsætning af fiske- og akvakulturvarer. Der eksisterer et lignende regelsæt om
de
minimis-støtte
i landbrugssektoren og et generelt regelsæt om
de minimis-støtte
for øvri-
ge sektorer. Dette er en konsekvens af, at fiskeri- og landbrugssektoren i forvejen er
kraftigt subsidieret, og at der derfor er behov for separate
de minimis-regler
på disse om-
råder.
Ikke-støtteberettigede aktiviteter
Der er forsat en række begrænsninger for, hvilke aktiviteter der kan modtage
de mi-
nimis-støtte:
Der kan således ikke gives de-minimis støtte, der er fastsat på grundlag af
prisen for eller mængden af produkter på markedet. Der kan heller ikke ydes støtte til
eksportrelaterede aktiviteter, især støtte, der er direkte knyttet til de eksporterede
mængder (det vil sige støtte, der minder om eksportrestitutioner). Støtten må ikke være
betinget af, at der anvendes indenlandske produkter frem for importerede. Endelig kan
der ikke ydes støtte til erhvervelse af fiskerfartøjer eller udvidelse af fiskerikapaciteten og
andre ikke-støtteberettigede operationer, der er nævnt i artikel 13 i forordningen om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond.
Loft for de minimis-støtte
Det gældende loft for, hvornår støtte anses for
de minimis-støtte
fastholdes på 30.000 €
over en periode på 3 regnskabsår.
Definition af en virksomhed
I forordningsforslaget indsættes som noget nyt bestemmelser om, hvad der forstås ved
”en enkelt virksomhed”. Ifølge EU-domstolens
praksis skal alle enheder, som faktisk eller
juridisk kontrolleres af samme enhed, betragtes som en del af én samlet virksomhed. På
den baggrund er der i forslaget fastsat en række kriterier for, hvornår to eller flere enhe-
der skal betragtes som en del af en enkelt virksomhed. Det betyder, at en fysisk eller ju-
ridisk person, der ejer flere virksomheder i fiskeri- eller akvakultursektoren, maksimalt
kan modtage
30.000 € over en 3-årig
periode.
Kumulation
Forslaget fastsætter et absolut loft på 30.000
inden for en periode på 3 regnskabsår,
hvis der modtages støtte efter både nærværende forordning og
de minimis-forordningen
for landbrugssektoren. Det betyder, at såfremt en virksomhed er aktiv både inden for fi-
skeri- og akvakultursektoren og inden for landbrugssektoren, kan der modtages
de mi-
nimis-støtte
efter begge regelsæt på op til
30.000 € over en 3-årig
periode. Tilsvarende
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fastsætter forslaget et absolut loft på 200.000
€ over en 3-årig
periode, hvis der modta-
ges støtte efter både nærværende forordning og den generelle
de minimis-forordning.
In-
den for begge lofter (30.000
og 200.000
€) kan der stadig maksimalt ydes 30.000 € i
de minimis-støtte
til den del af virksomheden, som beskæftiger sig med fiskeri-og akva-
kultur.
Støtte til kriseramte virksomheder
Endvidere er der ikke længere krav i forordningen om, at støtte, der ydes som tilskud el-
ler rentetilskud, ikke må ydes til en kriseramt virksomhed. Hermed bringes forordningen i
overensstemmelse med de allerede vedtagne
de minimis-regelsæt
for landbrugssektoren
og den generelle
de minimis-forordning.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at have
samfunds-
økonomiske konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, lige-
stilling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse.
Høring
Sagen er i høring § 5-udvalget (fiskeri).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er den danske regerings principielle holdning, at statsstøtte skal begrænses mest
muligt, og at det bør være Kommissionen, der vurderer medlemsstaternes
statsstøtteordninger og disses forenelighed med statsstøttereglerne.
Hvad angår
de minimis-ordningerne
generelt lægger man fra dansk side vægt på, at dis-
se ordninger ikke må føre til en svækkelse af hverken gennemsigtigheden eller Kommis-
sionens kompetence, herunder effektivitet og kontrolmuligheder. På den anden side er
det væsentligt at holde sig for øje, at en del af formålet med at indføre
de minimis-
ordningerne blandt andet er at sikre en administrativ forenkling, som kan bidrage til at
frigøre ressourcer i Kommissionen og i medlemsstaterne, så disse i stedet kan intensivere
bestræbelserne på at nedbringe den mest konkurrenceforvridende statsstøtte. Fra dansk
side arbejdes der for, at der opretholdes en balance mellem disse hensyn.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en bred opbakning blandt de andre medlemsstater til at fastholde både det
individuelle støtteloft på 30.000
pr. virksomhed og det nationale støtteloft på 2,5 % af
den årlige fiskeriomsætning.
Nogle medlemsstater har tidligere rejst spørgsmålet om forordningens afgrænsning i for-
hold til den generelle
de minimis-forordning.
Forarbejdningsleddet i fiskerisektoren har
altid været omfattet af samme
de minimis-forordning
som produktionsleddet, hvorimod
forarbejdningsleddet i landbrugssektoren er omfattet af den generelle
de minimis-
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forordning
og dermed støtteloftet på 200.000
€.
Kommissionen har i den sammenhæng
påpeget, at støtte til fiskerisektoren, herunder forarbejdningsleddet, bliver tilgodeset
gennem Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, hvor forarbejdningsleddet ifølge Kommissi-
onens tal er hovedstøttemodtager (ca. 500 mio.
eller 10 % af midlerne fra EHFF). Her-
udover har forarbejdningsvirksomheder modtaget ca. 275 mio.
fra nationale midler.
Ifølge Kommissionen har forarbejdningsleddet altså modtaget i alt ca. 800 mio.
i of-
fentlig støtte. Dette betyder, at hver enkelt forarbejdningsvirksomhed i gennemsnit har
modtaget mere end 200.000
€.
Til sammenligning har produktionsleddet (fiskerne) mod-
taget ca. 35.000
pr. virksomhed. På den baggrund og under henvisning til risikoen for
overkompensation af forarbejdningsleddet forventes det, at Kommissionen fastholder af-
græsningen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4/4