Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 496
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/BRL
Dep sagsnr.: 26421
Den 6. juni 2014
FVM 287
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III, IV og V til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne an-
thraquinon, benfluralin, bentazon, bromoxynil, chlorothalonil, famoxadon,
imazamox, methylbromid, propanil, propargit og svovlsyre i eller på specifikke
produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III, IV og
V til pesticidrammeforordning nr. 396/2005 for elleve aktivstoffer i en række afgrøder og
i produkter af animalsk oprindelse. Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger af stofferne anthraquinon,
benfluralin, bentazon, bromoxynil, chlorothalonil, famoxadon, imazamox, methylbromid,
propanil og propargit på visse afgrøder. Endvidere tilføjes svovlsyre til bilag IV, som er
en liste over pesticider, hvor der ikke skal fastsættes en grænseværdi, fordi et eventuelt
restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig
risiko. Revurderingerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op,
maksimalgrænseværdier, der sættes ned og nye maksimalgrænseværdier, der etableres.
Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og de ændrede
maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. DTU
Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 12.
13. juni 2014. En vedtagelse af forslaget vurderes at
betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,
regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komité-sager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III, IV og V til forordning nr.
396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv
91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5 stk. 1 og 14, stk. 1, litra a i pesticidramme-
forordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378648_0002.png
2
Forslaget behandles i forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-
devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fo-
relægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 12.
13. juni 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Par-
lamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i
bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn
til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens
bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er
fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,
gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378648_0003.png
3
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektiv
bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og
hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II, III og V ændres med hensyn til
maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne anthraquinon, benfluralin, bentazon, brom-
oxynil, chlorothalonil, famoxadon, imazamox, propanil og propargit. For disse stoffer fo-
reslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af revurdering af stofferne.
For stoffet methylbromid foreslås, at der ikke sættes en maksimalgrænseværdi, da stof-
fet vanskeligt kan måles og dermed kvantificeres af kontrollaboratorierne. Restindhold
efter brug af methylbromid kontrolleres i stedet ved kontrol af maksimalgrænseværdien
for bromid, der dannes i afgrøderne ved reaktion med methylbromid.
Endvidere foreslås bilag IV ændret med hensyn til pesticidet svovlsyre. Dette pesticid fo-
reslås tilføjet til bilag IV, som er en liste over pesticider, der ikke skal fastsættes en
grænseværdi for, fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at have en sundheds-
mæssig risiko.
Ved revurderingen sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen, hvis der hver-
ken er en relevant godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex Alimentarius-
grænseværdi. Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektions-
grænsen, overføres til bilag V.
For stofferne bentazon, bromoxynil, famoxadon og imazamox foreslås endvidere ændring
af restdefinitionen. Restdefinition angiver, hvilke stoffer der skal analyseres for ved kon-
trol i forhold til grænseværdien.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-
ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi) og hvilke maksimalgrænseværdier,
der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-
grænseværdien sættes op) samt hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378648_0004.png
4
Grænseværdier, der ændres som følge af revurdering af stofferne:
For anthraquinon sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til, hvad
man teknisk kan måle.
For benfluralin sættes maksimalgrænseværdien ned for havesalat, ærter med og uden
bælg, solsikkefrø.
For benfluralin sættes ny maksimalgrænseværdi for radiser.
For bentazon sættes maksimalgrænseværdien ned for hele undergruppen urter, ærter
med og uden bælg og linser.
For bentazon sættes ny maksimalgrænseværdi for kartofler, hvidløg, skalotteløg, kapaløg
(perleløg), bønner uden bælg fra undergruppen bælgfrugter (friske), porer, bønner fra
hovedgruppen bælgfrugter (tørrede), ærter (tørrede), hørfrø, jordnødder, for hele
hovedgruppen korn undtagen afgrøderne boghvede og andet. Endvidere for fedt, nyre,
spiseligt slagte-biprodukt fra svin, kvæg, får, geder, hest (inkl. æsler, muldyr og
muldæsel) og andre husdyr (kaniner og kænguruer).
For bromoxynil sættes maksimalgrænseværdien ned for spiseligt slagte-biprodukt fra
svin og fjerkræ.
For bromoxynil sættes maksimalgrænseværdien op for lever og nyre fra svin, fedt, lever,
nyre og spiseligt slagte-biprodukt fra kvæg, får, geder, hest (inkl. æsler, muldyr og
muldæsel) og andre husdyr (kaniner og kænguruer).
For bromoxynil sættes ny maksimalgrænseværdi for forårsløg, sukkermajs, for hele
hovedgruppen korn undtagen afgrøderne boghvede, majs, hirse og andet.
For chlorothalonil sættes maksimalgrænseværdien ned for jordbær, tranebær (tyttebær),
solbær, ribs (røde, hvide), stikkelsbær (krydsninger med andre Ribesorter), papaja,
kartofler, gulerødder, hvidløg, løg, skalotteløg, peberfrugter (chilipeber), okra og andet i
undergruppen solanacea. For meloner, broccoli, blomkål og andet i undergruppen
blomsterkål, hovedkål, langskulpet vinterkarse, portulak, hele undergruppen af urter
undtagen blade af selleri og persille, bladselleri, porer, dyrkede svampe, linser, lupiner,
andet i hovedgruppen bælgfrugter (tørrede), sukkerroer (roden) samt for lever, nyre og
spiseligt slagte-biprodukter fra fjerkræ.
For chlorothalonil sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen af kernefrugter,
bananer, peberrod, pastinak, persillerod, haverod, majroer, tomater, auberginer,
agurker, bønner uden bælg i undergruppen bælgfrugter (friske), ærter med og uden
skræl i undergruppen bælgfrugter (friske), bønner i hovedgruppen bælgfrugter (tørrede),
byg, havre, humle (tørret) samt for alle produkter, undtagen lever og andet, fra kvæg,
får, geder, heste, andre husdyr (kaniner og kænguruer). Endvidere for hele
undergruppen mælk.
For chlorothalonil sættes ny maksimalgrænseværdi for courgetter og andet i
undergruppen cucurbitae med spiselig skræl samt for linser.
For famoxadon sættes maksimalgrænseværdien ned for peberfrugter (chilipeber), orka
og andet i undergruppen solanacea samt for havre.
For famoxadon sættes maksimalgrænseværdien op for tomater, auberginer og melon.
For famoxadon sættes ny maksimalgrænseværdi for kartofler, byg, rug, hvede (spelt og
triticale), for alle produkter undtaget andet for svin, kvæg, får, geder, heste og andre
husdyr (kaniner og kænguruer) samt for hele undergruppen mælk.
For imazamox sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til, hvad
man teknisk kan måle.
For propanil sættes maksimalgrænseværdien ned for ris.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378648_0005.png
5
For propargit sættes maksimalgrænseværdien ned for figner, alle afgrøder i
undergruppen solanacea, bønner i hovedgruppen bælgfrugter (tørrede), jordnødder,
bomuldsfrø, majs, te, humle tørret og for alle produkter af svin, kvæg, får, geder, heste,
fjerkræ og andre husdyr (kaniner og kænguruer) samt for hele undergruppen mælk.
Endvidere for hele undergruppen fugleæg.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med
kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke
vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-
onseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbej-
des i Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk deltagelse, mål-
rettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinati-
onseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en
egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og
indtag af pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vur-
dering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffek-
ter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give an-
ledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378648_0006.png
6
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,
at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA) har foretaget en risikovurdering af de pågældende grænseværdier. Landbrug og Fø-
devarer henholder sig til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurderin-
ger og har ikke yderligere bemærkninger til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-
ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget lig-
ger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.