Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 528
Offentligt
1381308_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Center for Fiskeri
Sagsnr:14-7140-000017/
Den 13. juni 2014
FVM 292
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om udkast til discardplan for indførelse af landingsforpligtelsen i fiskeriet efter
små pelagiske arter i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat (delegeret retsakt)
Resumé
Det Regionale Samarbejdsforum om Fiskeriforvaltningen i Nordsøen (Scheveningengrup-
pen)
1
har udarbejdet udkast til fælles henstilling om udformningen af den plan, som skal
sikre, at landsforpligtelsen for fiskeri efter små pelagiske arter i Nordsøen, Skagerrak og
Kattegat kan gennemføres i overensstemmelse med den nye grundforordning for den fæl-
les fiskeripolitik. På baggrund af en fælles henstilling fra Scheveningengruppen skal
Kommissionen udarbejde forslag om indførelsen af landingsforpligtelsen, der vedtages
som delegeret retsakt. Det forventes, at Scheveningengruppens formandskab fremsender
forslaget til Kommissionen inden den 25. juni 2014, således at Kommissionens delegere-
de retsakt foreligger, når udsmidsforbuddet træder i kraft med virkning fra den 1. januar
2015.
Baggrund
I henhold til artikel 15, stk. 1, i den nye grundforordning for den fælles fiskeripolitik
2
vil
der pr. 1. januar 2015 være en landingsforpligtigelse for en række fiskerier. Forordningen
lægger op til et udvidet regionalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte for-
valtningsmæssig interesse i geografiske områder inden for rammerne af den fælles fiske-
ripolitik. De pågældende medlemsstater kan med hjemmel i artikel 18 fremsende en fæl-
les henstilling om indholdet af en plan for gennemførelse af udsmidsforbuddet til Kom-
missionen. Kommissionen kan på baggrund af den fælles henstilling vedtage en endelig
discardplan indeholdende de elementer, som i henhold til grundforordningen kan inklude-
res i en discardplan.
Forslaget til discardplan vedtages af Kommissionen med hjemmel i grundforordningen,
særligt artikel 15, stk. 6, i overensstemmelse med artikel 18 som en delegeret retsakt,
der kan gælde op til tre år. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-
Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for
indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet
eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med simpelt flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal. Kommissionen forventer, at
1
Scheveningengruppen består af de medlemsstater, der har direkte fiskeriinteresser i Nordsøen, Skagerrak og
Kattegat. Gruppen er drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn til formulering af fælles
henstillinger på fiskeriområdet, og helt aktuelt i arbejdet med formuleringen af planer for implementeringen af
udsmidsforbuddet. Kommissionen deltager ad hoc.
2
Rådets og Europa-Parlamentets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles fiskeri-
politik, ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets for-
ordning (EF) nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381308_0002.png
2
forslaget kan vedtages som en delegeret retsakt cirka tre måneder efter den fælles hen-
stilling er modtaget officielt af Kommissionen.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærheds-
princippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Med reformen af den fælles fiskeripolitik indgår det regionale samarbejde mellem med-
lemsstaterne også som et centralt element i forbindelse med udarbejdelse af fælles hen-
stillinger/forslag inden for fiskeriforvaltningen. Scheveningengruppen er i dialog med
Kommissionen om det foreløbige udkast til fælles henstilling til Kommissionen om en
discardplan for fiskeriet efter små pelagiske arter i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat.
En discardplan skal i henhold til grundforordningen art. 15, stk. 5, indeholde følgende
elementer:
Specifikke bestemmelser for fiskeri eller arter, omfattet af udsmidsforbuddet.
Specifikke undtagelser fra udsmidsforbuddet for så vidt angår arter, som ifølge vi-
denskabelig dokumentation udviser en høj overlevelsesrate.
Bestemmelser
om særlige undtagelser (”de minimis”)
3
.
Bestemmelser om fangstdokumentation.
Hvis det er relevant, fastsættelse af bevarelsesmæssige mindstereferencestørrel-
ser.
Tyskland varetager opgaven med koordinering af et udkast til fælles henstilling om indfø-
relse af udsmidsforbuddet i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat for fiskeri efter små pelagi-
ske (sild, makrel, hestemakrel, blåhvilling og guldlaks). I tilknytning til udkastet til hen-
stillingen er der fremsat dansk anmodning om en vurdering fra Den Videnskabelige, Tek-
niske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) af mulige undtagelser for makrel og sild
i notfiskeriet samt sild og makrel i bundgarnsfiskeriet grundet høj overlevelse. Der er
endvidere modtaget et forslag fra Frankrig om de minimis undtagelse småskalafiskeriet,
som fisker efter makrel, sild og hestemakrel på 6 % i 2015 og 2016 og 5 % herefter.
Drøftelse af disse forslag udstår.
Endelig foreslås det, at bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser for arterne omfat-
tet af planen fjernes. Det er dog usikkert, om der opnås enighed herom.
Scheveningengruppen har nedsat en kontrolgruppe, som under dens arbejde med de pe-
lagiske fiskerier har foretaget en analyse af kontrolinstrumenter, som i givet fald kunne
anvendes for at overvåge efterlevelsen af landingsforpligtelsen, og kategoriseret disse ef-
ter effektivitet. Videre er der foretaget en risikovurdering af de pelagiske fiskerier efter
arter og flådesegmenter. Det er hensigten at foreslå de mest effektive kontrolinstrumen-
ter (elektronisk fjernovervågning og observatører) anvendt i de fiskerier, som vurderes at
3
mere fastsat grænse ikke skal fratrækkes en kvote, ligesom der ikke er krav om, at sådanne fangster skal
bringes i land, men de skal dog registreres fuldt ud. Den overordnede bestemmelse fremgår af grundforord-
ningen, mens de nærmere betingelser fastlægges i discardplanerne.
De minimis” er en begrænset undtagelsesbestemmelse, som indebærer, at visse fangster inden for en nær-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381308_0003.png
3
have den højeste risiko. Der foreligger ikke endnu et kontrolforslag. Dette er dog ikke
nødvendigt for fremsættelse af planen.
I Scheveningengruppens udkast til henstilling lægges op til, at discardplanen holdes åben
for evaluering med henblik på justeringer af utilsigtede virkninger af forslaget, ikke
mindst i lyset af de mange usikkerheder, der knytter sig til en gennemgribende omlæg-
ning af fiskeriforvaltningen. Det fremgår også specifikt, at medlemsstaterne kan frem-
lægge andre forslag til undtagelser i tilfælde af høj overlevelse. Det bemærkes i øvrigt, at
en discardplan ifølge grundforordningen alene gælder for en 3-årig periode.
En række af de gældende tekniske bestemmelser og visse kontrolbestemmelser skal æn-
dres som følge af indførelse af udsmidsforbuddet men kan ikke gennemføres via discard-
planer.
Kommissionen har i ”omnibusforslaget” fremsat ændringsforslag med det formål,
at der per 1. januar 2015 ikke er lovgivningsmæssige hindringer af teknisk karakter for
indførelse af udsmidsforbuddet.
Udtalelse
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Konsekvenser
Der er allerede forudset statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige
ved indførelse af udsmidsforbuddet, som er vedtaget i forbindelse med den nye grundfor-
ordning. Ligeledes er det forudset, at overgangen i forbindelse med indførelsen af for ud-
smidsforbuddet vil have erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for erhver-
vet. Det er vurderingen, at udsmidsforbuddet på sigt vil bidrage til en mere effektiv og
bæredygtig anvendelse af ressourcerne.
I relation til den konkrete discardplan forudses der først og fremmest øgede udgifter til
administration og i relation til kontroldelen. Der vil endvidere være erhvervsøkonomiske
konsekvenser, der især vil afhænge af, hvordan kontroldelen tilrettelægges for fiskeriet
efter små pelagiske arter i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat.
Høring
Scheveningen gruppen skal endvidere sende det foreliggende udkast til høring i Nordsø
rådgivende råd og det pelagiske rådgivende råd. De danske interesseorganisationer er
blevet orienteret gennem CFP-Dialogforum
4
.
Forslaget har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri). Der er indkommet følgende be-
mærkninger:
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) bemærker generelt, at indførelsen af
landingsforpligtelsen (discardforbuddet) er den mest betydelige ændring af fiskeriet siden
indførelsen af kvoter, og at dette får væsentlige konsekvenser for hvorledes man forvalter
fiskeriet, men ikke mindst for økonomien i fiskeriet. Det anføres, at det med en bestem-
Fødevareministeriet har etableret et ad hoc CFP-Dialogforum med deltagelse af blandt andet fiskerierhvervet,
NGO’er og DTU Aqua,
der skal medvirke til at forberede den praktiske implementering af den fælles fiskeripoli-
tik i regi af NaturErhvervstyrelsen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
melse i grundforordningen er sikret, at en overgang til landingsforpligtigelsen kan ske på
en fleksibel og rimelig måde.
DPPO bemærker, at når det gælder fiskeriet på pelagiske bestande, så er det helt afgø-
rende, at der ikke gøres forskel på fiskerne, selvom de kommer fra forskellige lande og
forskellige regioner. Med de foreliggende udkast til discardplaner lægges der ifølge DPPO
op til forskelsbehandling og diskrimination. DPPO minder om, at grundlæggende ændrin-
ger til EU's tekniske regler og kontrolregler, som er indeholdt i omnibusforslaget, og som
er en betingelse for, at landingsforpligtelsen kan indføres, endnu ikke er vedtaget.
DPPO finder i forhold til kontrol at det understøttes af troværdig, effektiv og ensartet kon-
trol og dokumentation. Det er derfor ifølge organisationen meget utilfredsstillende, at ar-
bejdet blandt EU-landene om supplerende fiskerikontrol knyttet til indførelsen af lan-
dingsforpligtelsen ikke sker som en integreret del af den samlede pakke. Det understre-
ges, at det på kontrolområdet er det afgørende at der i det pelagiske fiskeri er ens regler
for alle EU fiskere og at de samme regler gælder for tredjelande.
I forhold til processen henviser organisationen til, at et enstemmigt Pelagisk Rådgivende
Råd har leveret et omfattende sæt anbefalinger om indførelsen af landingsforpligtelsen i
det pelagiske fiskeri og beklager meget, at de regionale grupper af medlemslande har
valgt ikke at følge anbefalingerne. Organisationen finder ikke, at det Pelagiske Rådgiven-
de Råd er blevet inddraget tilstrækkeligt i henhold til reglerne.
Specifikt i forhold til den foreliggende plan anbefaler DPPO, at man i Scheveningen grup-
pen følger de anbefalinger, som Det Pelagiske Rådgivende råd har fremlagt.
Konkret bør der indføres undtagelser fra discardforbuddet ved høj overlevelse notfiskeriet
efter sild og makrel i lighed med den undtagelse, som gælder for norsk fiskeri. Uden und-
tagelser, som sikrer at fiskerne kan genudsætte levende og levedygtige fisk, vil dødelig-
heden for juvenile sild og makrel ifølge organisationen øges betydeligt, vel at mærke med
svære økonomiske tab for fiskeriet.
DPPO bemærker, at det er helt afgørende at EU's fiskere internt har ensartede regler,
men det gælder også at EU's regler ikke må diskriminere EU's fiskere i forhold til andre
flåder, der fisker på de samme bestande.
DPPO finder i forhold til de minimis at, hvis muligheden for anvendelsen af de minimis
reglen på baggrund af dokumentation og argumentation fra et land, anbefales, så skal al-
le fiskere have mulighed for at anvende denne de minimis undtagelse. De minimis bør
beregnes ud fra rådgivningen for den enkelte bestand og implementeres ensartet i alle
pelagiske fiskerier for den pågældende bestand. Det bør ikke beregnes som en procentdel
af målarten som foreslået i den foreliggende plan (fangster af havgalt i hestemakrelfiske-
riet). Det bemærkes, at man i forslaget fra det pelagiske rådgivende råd har anvist en
balanceret tilgang, som vil møde opbakning fra både erhverv og grønne organisationer. I
forslaget fra Det Pelagiske Rådgivende Råd undgår man denne diskrimination og respek-
terer relativ stabilitet. I forslaget fra Scheveninggruppen gør man
efter DPPO’s opfattelse
det modsatte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381308_0005.png
5
Bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelser bør i overensstemmelse med rådgivnin-
gen fra det pelagisk Rådgivende råd og hvad der er anført i andre discardplaner oprethol-
des.
Afslutningsvist konkluderer DPPO, at foreningen ikke kan støtte udkastet til discardplan.
Danmarks Fiskeriforening har også indsendt bemærkninger og anfører generelt, at der
mindes om, at der fortsat
udestår de helt grundlæggende ændringer til EU’s tekniske reg-
ler og kontrol-regler, som er indeholdt i det såkaldte omnibusforslag, og man er bekym-
ret for tidsperspektivet, når landingsforpligtelsen skal indføres fra den 1. januar 2015.
Foreningen finder det meget beklageligt, at arbejdet blandt EU-landene om supplerende
fiskerikontrol knyttet til indførelsen af landingsforpligtelsen ikke sker som en integreret
del af den samlede pakke. Så længe dette arbejde ikke er afsluttet, vil der være usikker-
hed omkring den samlede pakke for landingsforpligtelsen, hvilket ikke er acceptabelt.
Dertil kommer, at erhvervet skal have en passende tidsramme til at indordne sig de nye
regler, som følger med discardforbuddet
Specifikt i forhold til det foreliggende udkast finder Danmarks Fiskeriforening, at bund-
garnsfiskeriet skal undtages fra discardforbuddet.
Danmarks Fiskeriforening erklærer sig enig med Danmarks Pelagiske Producentorganisa-
tion i, at der bør indføres en undtagelse fra discard-forbuddet for fiskeriet for not-fiskeriet
efter sild og makrel i lighed med den undtagelse, som gælder for norsk fiskeri.
Endelig bemærker foreningen, at hvis det muligheden for anvendelsen af de minimis reg-
len på baggrund af dokumentation og argumentation fra et land, anbefales, skal alle fi-
skere have mulighed for at anvende denne de minimis undtagelse.
Marine Ingredients bemærker generelt, at det er problematisk, at den nærmere fortolk-
ning af anvendelsen af en række helt centrale elementer af grundforordningens bestem-
melser om discardforbuddet, endnu ikke er afklaret. Foreningen finder det endvidere pro-
blematisk, at revisionen af kontrolregler og tekniske regler ikke foregår sideløbende med
udarbejdelsen og vedtagelsen af discardplanerne, da revisionen af disse forslag er en be-
tingelse for gennemførelsen af discardforbuddet og det fundament, som discardplanerne
burde hvile på.
Marine Ingredients Denmark støtter en regional tilgang til implementering af landingsfor-
pligtelsen, men de nuværende synes ikke at sikre lige vilkår for europæisk fiskeri og for-
arbejdning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, som føl-
ger af den nye grundforordning.
Regeringen vil arbejde for at få et praktisk velfungerende udsmidsforbud, og for at reg-
lerne bliver så enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive som muligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Regeringen arbejder for en harmoniseret tilgang regionalt i forhold til dokumentation og
kontrol, idet regeringen fortsat ser kameraovervågning som et godt middel til at sikre en
effektiv kontrol til overholdelse af udsmidsforbud.
Regeringen arbejder for at opnå en discardplan for det pelagiske fiskeri i Nordsøen, Ska-
gerrak og Kattegat, der opfylder målene i reformen om den fælles fiskeripolitik i EU, her-
under en anvendelsen af undtagelser, som er videnskabelig begrundet og som for så vidt
angår de minimis først anvendes, når andre muligheder er udtømte.
Man støtter fra regeringens side en fjernelse af bevarelsesmæssige mindstestørrelser for
pelagiske bestande, enten i omnibusforslaget eller i discardplanerne for pelagiske be-
stande.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at Scheveningengruppens medlemsstater kan blive enige om indholdet i
den fælles henstilling om discardplanen for fiskeriet efter små pelagiske arter i Nordsøen,
Skagerrak og Kattegat, og det vurderes derfor, at der også kan opnås tilslutning til
Kommissionens senere forslag herom.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er oversendt et orienterende notat om regionalt samarbejde indenfor den fælles fi-
skeripolitik til Folketingets Europaudvalg den 2. april 2014.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.