Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 544
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet
/
ANG
Sagsnr.:
26620
Dato:
23. juni 2014
Fvm 294
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til fastsættelse af maksimalt tilladte mængder for sødestofferne Aspartam
(E 951), Neotam (E 961) og Aspartam-acesulfamsalt (E 962) til energireducerede
smørbare frugt- og grøntsagsprodukter ved ændring af bilag II til forordning (EF) nr.
1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til fastsættelse af maksimalt tilladte mængder for tilsæt-
ningsstofferne Aspartam (E 951), Neotam (E 961) og Aspartam-acesulfamsalt (E 962) til ener-
gireducerede smørbare frugt- og grøntsagsprodukter. Der er ikke sundhedsmæssige betænke-
ligheder ved forslaget. Forslaget er i overensstemmelse med øvrige kriterier i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008 af 16. december 2008 om fødevaretil-
sætningsstoffer om, at der skal være teknologisk begrundelse for anvendelsen, og at anven-
delsen ikke må vildlede forbrugeren. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret
beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning den 1. juli 2014.
Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsendt forslag til ændring af bilag II til forordning (EF) nr. 1333/2008
om fødevaretilsætningsstoffer, som følge af en ansøgning om fastsættelse af maksimalt tilladte
mængder for sødestofferne Aspartam (E 951), Neotam (E 961) og Aspartam-acesulfamsalt (E
962) til energireducerede smørbare frugt- og grøntsagsprodukter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 10, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1333/2008 af 16. december 2008 om fødevaretilsætningsstoffer samt med
hjemmel i artikel 3, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1331/2008 af
16. december 2008 om en fælles godkendelsesprocedure for fødevaretilsætningsstoffer, føde-
vareenzymer og fødevarearomaer.
Forslaget skal behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-
resundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der
udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 1. juli 2014.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om
gennemførelsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
Formål og indhold
Ifølge forslaget ønskes Aspartam (E 951), Neotam (E 961) og Aspartam-acesulfamsalt (E 962)
godkendt til energireducerede smørbare frugt- og grøntsagsprodukter. For at kunne fremstille
energireducerede frugt- og grøntsagsprodukter er der behov for at erstatte sukker med søde-
stoffer. Aspartam (E 951), Neotam (E 961) og Aspartam-acesulfamsalt (E 962) er i forvejen
godkendt til energireduceret syltetøj og marmelade, som defineret i marmeladedirektivet
2001/113/EF, og smørbare frugt- og grøntsagsprodukter betragtes som alternative produkter
til syltetøj og marmelade.
Kommissionen finder, at anvendelsen af sødestofferne er i overensstemmelse med kriterierne
fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008 af 16. december 2008
om fødevaretilsætningsstoffer, som er:
- at de skal være sundhedsmæssigt forsvarlige,
- at der er en teknologisk begrundelse, samt
- at anvendelsen ikke vildleder forbrugerne.
Såfremt forslaget vedtages, vil godkendelsen af Aspartam (E 951), Neotam (E 961) og
Aspartam-acesulfamsalt (E 962) til energireducerede smørbare frugt- og grøntsagsprodukter
finde anvendelse 20. dagen efter offentliggørelsen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
Fødevaretilsætningsstoffer reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer.
I medfør af forordningen er der vedtaget en EU-liste over godkendte tilsætningsstoffer og de-
res anvendelsesbetingelser (bilag II). EU-listen for tilsætningsstoffer (bilag II) fandt anvendel-
se fra 1. juni 2013.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes
heller ikke at have administrative, samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Sødestofferne er allerede godkendt til marmelade og syltetøj og da de pågældende produkter
betragtes som et alternativ til marmelade og syltetøj, forventes de nye anvendelser af søde-
stofferne ikke at give anledning til et øget indtag af sødestofferne. Derfor er den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikke blevet konsulteret.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fødevarestyrelsen har ikke forelagt sagen for DTU Fødevareinstituttet.
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen.
Der er ikke indkommet bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt at sikre harmoniserede regler for til-
sætningsstoffer, der kan anvendes i fødevarer, og at godkendelsen og anvendelsen af tilsæt-
ningsstoffer sker ud fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008 af 16.
december 2008 om fødevaretilsætningsstoffer kriterier:
at anvendelsen er sundhedsmæssigt forsvarlig,
at der er et teknologisk behov for anvendelsen, samt
at anvendelsen ikke vildleder forbrugerne.
Disse kriterier vurderes at være opfyldt for de pågældende tilsætningsstoffer, og regeringen
agter på den baggrund at stemme for forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-
lemsstater.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3