Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 546
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet
Sagsnr.: 26633
Den 23. juni 2014
FVM 298
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af forordning 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for be-
stemte stoffer i fødevarer, for så vidt angår polycykliske aromatiske hydrocar-
boner (PAH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om, at visse traditionelt røgede kød og kødprodukter
og/eller fisk og fiskeriprodukter ikke omfattes af den kommende lavere grænseværdi for
polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH) i en treårig periode. Det sker på baggrund
af, at visse medlemsstater har traditionelle røgede produkter, der ikke kan overholde
denne nye lave grænseværdi, selv om de anvender god fremstillingsmæssig praksis. Pro-
dukterne overholder de nuværende grænseværdier for PAH. De omfattede produkter kan
kun sælges på eget marked. Forslaget vurderes ikke at ændre beskyttelsesniveauet i
Danmark og i resten af EU. Der er tale om visse traditionelle produkter, som ikke sælges
på det danske marked og som overholder den nuværende grænseværdi. Beskyttelsesni-
veauet ændres således ikke i forhold til det nuværende. Forslaget forventes sat til af-
stemning 1. juli 2014. Fra dansk side kan forslaget støttes.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.
1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte foru-
renende stoffer i fødevarer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar
1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2,
stk. 3.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen ved-
tager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité
for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-
sundhed (SCoFCAH) den 1. juli 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Polycykliske aromatiske hydrocarboner
(PAH) er tjærestoffer, som dannes under røgning
af fødevarer. Stofferne er kræftfremkaldende og påvirker generne, hvorfor indtaget af
stofferne bør være så lavt som muligt.
Der blev i 2011 vedtaget grænseværdier for polycykliske aromatiske hydrocarboner
(PAH) i røget kød og kødprodukter og i røget fisk og fiskeprodukter. Grænseværdierne
blev vedtaget på et niveau på 5 mikrogram pr kg for benzo(a)pyren og 30 mikrogram for
summen af fire PAH forbindelser, men med en bestemmelse om, at med virkning fra 1.
september 2014 ville grænseværdierne blive reduceret til hhv. 2 og 12 mikrogram/kg.
Dette ville give virksomhederne en mulighed for at implementere god fremstillingsmæs-
sig praksis til reduktion af dannelse af PAH under røgningen.
Da det ikke har været muligt for alle medlemsstater at nedbringe PAH indholdet i alle
produkter, er der i Kommissionens forslag mulighed for, at disse medlemsstater kan søge
om dispensation fra den nye lavere værdi i en periode på 3 år. De omfattede produkter
er typisk små lokale specialiteter, som er røget meget kraftigt. Produkterne vil med for-
slaget kun kunne sælges på eget marked og vil stadig skulle overholde de gældende
grænseværdier på hhv. 5 og 30 mikrogram/kg. Der er tale om visse traditionelle produk-
ter, som ikke sælges på det danske marked og som overholder den nuværende grænse-
værdi. Beskyttelsesniveauet ændres således ikke i forhold til det nuværende.
I løbet af de 3 år skal de medlemsstater, som har ansøgt om dispensation fra den lavere
grænseværdi indsamle data, der skal bruges til at fastsætte endelige grænseværdiger for
navngivne produkter, som ikke kan overholde den generelle værdi.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kon-
trol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af forordning nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fast-
sættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383302_0003.png
3
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vur-
deres heller ikke at have administrative, samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige
konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet ikke at have betydning for beskyttelsesniveau-
et i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Landbrug & Fødevarer mener, at muligheden for at visse medlemsstater søger om di-
spensation til forbrug af fødevarer på eget territorium medfører, at danske producenter
ikke vil kunne konkurrere på lige vilkår på disse markeder. Landbrug & Fødevarer opfor-
drer til, at Fødevarestyrelsen tager denne vinkel op under drøftelsen af forslaget med
henblik på i højere grad at sikre en harmoniseret tilgang.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at befolkningens eksponering for polycykliske aromatiske hydrocar-
boner (PAH) begrænses af hensyn til folkesundheden.
Under hensyntagen til at man ikke nødvendigvis bør fjerne traditionelle fødevarer med en
stærkt begrænset omsætning fra lokale markeder, kan regeringen støtte forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.