Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 551
Offentligt
1383470_0001.png
Virksomheder & Erhverv
J.nr. MST-1213-00050
Ref. Kigni/ur/bihol
Den 18. juni 2014
Grundnotat
Kommissionens forslag til beslutning om konklusioner vedrørende
bedst tilgængelige teknik (BAT-konklusioner) for Raffinaderier (olie og
gas) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU
direktiv om industrielle emissioner.
ledsaget af
Kommissionens forslag til beslutning om information, som
medlemsstaterne skal afgive om integrerede teknikker til styring af
visse emissioner i mineralolie- og gasraffinaderier i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU direktiv om
industrielle emissioner
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at begrænse forureningen mest muligt fra større,
forurenende virksomheder omfattet af Industrielle emissioner direktivet (IED),
ved at anvende den bedste tilgængelige teknik og at ajourføre BAT-
referencedokumentet for den bedste tilgængelige teknik for raffinaderier (olie og
gas) til brug for medlemsstaternes meddelelse af miljøgodkendelser til olie- og
gasraffinaderier.
Da forslaget indeholder mulighed for at anvende integrerede teknikker (”boble-
konceptet”)
for emissioner af NO
x
og SO
2,
er der er tilhørende forslag, der
pålægger medlemsstaterne at afgive særlige oplysninger om anvendelsen af
disse teknikker.
Der skal stemmes om forslagene den 24. juni 2014 blandt deltagerne i
Kommissionens Artikel 75 komite i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel
75. Forslaget om BAT-konklusioner vil hæve beskyttelsesniveauet i Danmark,
idet der tilføjes endnu et sæt ajourførte BAT-konklusioner til samlingen under IE-
direktivet, og fjerntransporten af SO
2
og NO
x
derved begrænses. Forslaget vil ikke
have statsfinansielle
økonomiske eller administrative
konsekvenser. Det
forventes, at de danske raffinaderier i det store og hele allerede ligger inden for
de foreslåede udledningsniveauer. Det forventes dog, at de på enkelte områder
vil skulle foretage investeringer i forhold til at leve op til de opnåelige
emissionsniveauer (BAT-AEL-s) for så vidt angår anvendelse af bedst tilgængelig
teknik. Det tilhørende forslag om supplerende indberetning har yderst begrænset
konsekvens, idet der er tale om indberetning af meget få data. Regeringen er
positiv indstillet over for forslagene, idet det vil medføre en højnet og ensartet
miljøbeskyttelse i Europa fra raffinaderier, og på de områder, hvor de danske
raffinaderier vil skulle foretage investeringer (eksempelvis lugt), ville de alligevel
skulle foretage investeringer i de kommende år. Regeringen agter derfor at støtte
forslagene og stemme for dem.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383470_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen oversendte den 27. maj 2014 ovennævnte forslag til
medlemsstaterne. Forslagene skal til afstemning den 24. juni 2014 hos deltagerne i
Kommissionens Artikel 75 komite i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel
75 (2).
Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og
Rådets direktiv nr. 75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-
direktivet).
For de anlægstyper, der anses for at være state-of-the-art, indeholder BAT-
konklusionerne angivelse af teknikker til reduktion af spildevandsmængden og
øgning af energieffektivitet i produktionsprocessen samt opnåelige værdier for
udsendelse af forurenende stoffer til luften og med spildevand.
Forslaget til beslutning om type, format og hyppighed af informationer, som
medlemsstaterne skal afgive om anvendelsen af integrerede teknikker til styring af
visse emissioner til luften (SO
2
og NO
x
) har hjemmel i Artikel 72 (2) i
Europaparlamentets og Rådets direktiv nr. 75/2010 af 24. november 2010 om
industrielle emissioner (IE-direktivet).
Disse informationer skal afgives i 2020 for årene 2017, 2018 0g 20 19 og
elektronisk.
3. Formål og indhold
I medfør af IE-direktivet stiller EU krav om, at større, forurenende virksomheder
omfattet af direktivet skal begrænse forureningen mest muligt ved at anvende den
bedste tilgængelige teknik. Med IE-direktivet er BREF-dokumenterne, især de
tilhørende BAT-konklusioner, blevet gjort mere bindende end tidligere. Et af de
væsentligste nye tiltag i IE-direktivet er således, at medlemsstaterne fremover i
forbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser eller revurderinger af godken-
delser skal anvende EU’s BAT-konklusioner,
som fastlægger rammer for, hvor
meget de forskellige virksomhedstyper må forurene. Der udarbejdes særskilte
BREF-dokumenter for de forskellige anlægstyper, der er omfattet af IE-direktivet,
dvs. branchespecifikke BAT-konklusioner.
BREF-dokumentet med tilhørende BAT-konklusioner for raffinaderier, der er
omfattet af bilag 1 til IE-direktivet under punkt 1.2, er udarbejdet i den såkaldte
”Sevilla proces”.
For hver virksomhedstype omfattet af et BREF-dokument
nedsætter Det Europæiske IPPC Bureau i Sevilla en Teknisk Arbejdsgruppe (TWG)
for at udveksle informationer om BAT i en konsensussøgende proces. En TWG
består normalt af mellem 40 og 130 europæiske eksperter fra industrien,
medlemsstaterne og grønne organisationer.
BREF-dokumentets 58 BAT-konklusioner omfatter dels generelle krav om
systemer til miljøledelse og energieffektivitet og dels nogle krav, som er specifikke
for de enkelte processer. Udledning til vandmiljøet af tungmetaller, phenoler og
benzen o.l. samt udledning til luft af ammoniak og støv er eksempler på parametre
med sådanne specifikke krav.
I og med at BAT i det tidligere BREF-dokument for raffinaderier ikke var
bindende, men kun vejledende, kan det generelt ses som en skærpelse, at der nu er
kommet BAT-konklusioner med bindende emissionsintervaller baseret på bedste
tilgængelige teknikker.
For emissioner til luften af SO
2
og NO
x
er der mulighed for at vælge at benytte
integrerede teknikker (”boble-konceptet”, BAT-konklusion
57 og 58). Boble-
konceptet betyder, at man for luftforurening kan se på en vægtet sum af
emissioner i forhold til en vægtet sum af emissionsgrænser for et raffinaderi. Det
betyder, at emissionen fra eet afkast på et raffinaderi kan være højere, blot
emissionen fra et andet afkast er tilsvarende lavere. Navnet hentyder til, at man
kan forestille sig en boble rundt om hele raffinaderiet, hvor den samlede emission
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383470_0003.png
ikke må være højere, end hvis hver enkelt emission overholdt hver enkelt
emissionsgrænse. Tankegangen minder om de danske B-værdier.
Med det supplerende forslag forpligtes medlemsstaterne til at afgive en række
informationer om brugen af boble-konceptet, første gang i 2020.
3.1 Kort præsentation af raffinaderiindustrien
BREF-dokumentet for raffinaderier omhandler alle processer vedrørende
raffinering af olie og gas.
Det omfatter dog ikke følgende aktiviteter:
Efterforskning og produktion af råolie og naturgas
Transport af råolie og naturgas
Markedsføring og distribution af færdige produkter
Jordrensning
Bio-olier er omfattet for så vidt angår håndtering og processer, der foregår i
konventionelle raffinaderienheder på et mineralolieraffinaderi, men ikke
specifikke biologiske eller biokemiske processer anvendt til produktion af dem.
I 2012 var der 655 raffinaderier i verden med en total kapacitet på ca. 4.400 milli-
oner t/år. Verdens største raffinaderiregion er Asien (25 %) fulgt af Nordamerika
og Europa (ca. 20 % hver). Ser man på lande, er USA størst, fulgt af Kina, Rusland
og Japan.
Der er i dag 2 raffinaderier i Danmark.
3.2 BAT-konklusionernes relevans for Danmark
BAT-konklusionerne har betydning for de to danske raffinaderier. De vil dog ikke
have de store problemer med at leve op til BAT-konklusionerne, men der vil dog
være behov for at opgradere på teknologi-siden. Eksempelvis i forhold til forebyg-
gelse af lugt. Det er dog et område, hvor de under alle omstændigheder vil blive
mødt med krav, og især det ene vil være udfordret.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsvurdering er ikke relevant.
6. Gældende ret og forslagets konsekvenser for Danmark
6.1
Gældende ret
IE-direktivet er overordnet set gennemført ved en ændring af
miljøbeskyttelsesloven i 2012, mens de detaljerede ændringer af
godkendelsesordningen, som direktivet har nødvendiggjort, er sket ved en
ændring af godkendelsesbekendtgørelsen, der trådte i kraft med virkning fra 7.
januar 2013. Myndighederne skal tage højde for BAT-konklusionen ved
miljøgodkendelse af virksomheder iht. Godkendelsesbekendtgørelsen, BEK nr.
1454 af 20/12/2012 med efterfølgende ændringer.
6.2 Forslagets konsekvenser for virksomheder
Forslaget har betydning for de to danske virksomheder, som vil være omfattet af
forslaget.
6.3 Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
De to danske raffinaderier vil skulle foretage investeringer som følge af BAT-
konklusionerne. Der er dog tale om områder (eksempelvis lugt), hvor de under alle
omstændigheder vil blive mødt af krav. Den supplerende indberetning om anven-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383470_0004.png
delse af boble-konceptet på de højst 2 virksomheder, der vælger at benytte det, vil
have ubetydelige økonomiske og administrative konsekvenser.
6.4 Statsfinansielle konsekvenser
Ingen, jf. afsnit 6.3.
6.5 Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ingen, jf. afsnit 6.3.
6.6 Beskyttelsesniveau
Miljøbeskyttelsesniveauet vil blive hævet, da visse forureninger, som f.eks. NO
x
og
partikler kan transporteres langt væk fra kilden. Når anlæg i det øvrige Europa
begrænser deres forurening som følge af BAT-konklusionerne, vil det mindske den
forurening, som transporteres over landegrænserne og tilledes vandmiljøet. Hvor
meget den langtransporterede forurening mindskes, er imidlertid umulig at opgø-
re.
7. Høring
Forslaget har været sendt til Energi- og Olieforum og de 2 danske virksomheder,
der vil blive berørt af forslaget. Energi- og Olieforum har udtrykt tilfredshed med
resultatet, især løsningen med boble-konceptet.
Rammenotatet om forslaget har d. 13.
16. juni 2014 været forelagt
miljøspecialeudvalget i skriftlig høring. Energi- og Olieforum støtter forslaget og
finder det specielt positivt, at boble-konceptet er inkluderet som BAT. Danmarks
Naturfredningsforening finder ifm. boble-konceptet, at det klart skal fremgå,
hvilke metoder der skal anvendes til emissionskontrol, hvilke anlæg inden for
raffinaderiet der kan omfattes, og om der sker en forringelse af
miljøbeskyttelsesniveauet. Der kom ikke yderligere kommentarer.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et endeligt udkast til BREF-dokument og BAT-konklusioner for raffinaderier,
dateret juli 2013, blev præsenteret for Kommissionens Artikel 13 Forum på et
møde den 20. september 2013, hvor især boble-koncept blev diskuteret.
Artikel 13 Forummet var enige om, at boble-konceptet skal give det samme eller
bedre miljøresultat som den traditionelle tilgang med emissionsgrænser for de
enkelte delprocessers afkast. Kommissionens forslag imødekommer dette.
Forslaget om den supplerende indberetning for anlæg, hvor boble-konceptet bru-
ges, har ikke været drøftet.
9. Dansk holdning
Regeringen er tilfreds med Kommissionens forslag, som vil medføre en højnet og
ensartet miljøbeskyttelse i Europa fra raffinaderier og også forbedre miljøet i
Danmark, jf. ovenfor.
Udarbejdelsen af BAT-konklusioner for raffinaderier indgår i en samlet pakke,
hvor de mest forurenende brancher med tiden stilles over for skærpede miljøkrav i
Europa, efterhånden som der udarbejdes og offentliggøres BREF-dokumenter med
tilhørende BAT-konklusioner for de respektive brancher.
Danmark deltager aktivt i processen med udarbejdelsen af BREF dokumenter.
10. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget. Det indstilles, at Folketinget
orienteres om sagen ved et grundnotat.
4