Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 19 32 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2014-3640
14. juli 2014
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-48/13
Titel og kort sagsresumé
Nordea Bank
"Er artikel 49 TEUF, jf. artikel 54, (tidligere artikel 43 EF, jf. artikel 48), og
E0S-aftalens artikel 31, jf. artikel 34, til hinder for, at en medlemsstat, der
tillader et i denne stat beliggende selskab løbende at fratrække underskud
fra et fast driftssted beliggende i en anden medlemsstat, foretager fuld
genbeskatning hos selskabet af de fra det faste drifts sted hidrørende
underskud (i det omfang de ikke modsvares af senere års overskud) i
tilfælde af, at det faste driftssted ophører, i hvilken forbindelse en del af
drifts stedets virksomhed overdrages til et koncernforbundet selskab, der er
hjemmehørende i samme stat som det faste driftssted, og hvor det må
lægges til grund, at mulighederne for at anvende de pågældende underskud
er udtømt?"
Kaltoft
1. Er det i strid med EU-retten, således som denne eksempelvis udmønter
sig i EUtraktatens artikel 6 om grundlæggende rettigheder, generelt eller
særligt for en
offentlig arbejdsgiver at forskelsbehandle på grundlag af fedme på
arbejdsmarkedet? 2. Er et eventuelt EU-retligt forbud mod
forskelsbehandling på grund af fedme
direkte anvendeligt mellem en dansk borger og dennes arbejdsgiver, som er
en offentlig myndighed? 3. Såfremt Domstolen finder, at der i EU gælder et
forbud mod forskelsbehandling på grund af fedme på arbejdsmarkedet
generelt eller særligt for en offentlig arbejdsgiver, skal vurderingen af, om
der er handlet i strid med et eventuelt forbud mod forskelsbehandling på
grund af fedme, i givet fald ske i henhold til den delte bevisbyrde, således at
en effektiv gennemførelse af forbuddet i de tilfælde, hvor denne
forskelsbehandling godtgøres, kræver, at bevisbyrden pålægges
indklagede/sagsøgte arbejdsgiver, jf. præmis 18 til præamblen i Rådets
Direktiv 97/80/EF af 15. december 1997 om bevis-byrden i forbindelse
med forskelsbehandling på grundlag af køn? 4. Kan fedme betragtes som
Processkridt
Dom
Dato
17.07.14
C-
354/13
GA
17.07.14
1