Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 621
Offentligt
1390564_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
11. juli 2014
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Marie Louise Skibsted
Als
Sagsnr.: 2014-0030-2362
Dok.:
1239441
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1300 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. juli 2014. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karen Hækkerup
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1300 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren under henvisning til artiklen: ”DF- Kontrolfor-
virring hos ministeren” bragt i BT den 1. juli 2014 redegøre
for, hvorfor ministeren finder, at grænsekontroller er ”det glade
vanvid”, der vil genere en masse mennesker, hvorimod storsti-
lede trafikkontroller inde i landet efter ministerens opfattelse er
noget, som lovlydige borgere ”har forståelse for”?”
Svar:
1.
Schengen-samarbejdet har to hovedformål: For det første at etablere fri
personbevægelighed over de indre grænser mellem de deltagende lande og
for det andet at styrke indsatsen mod grænseoverskridende kriminalitet og
illegal indvandring.
For at forhindre, at bortfaldet af personkontrollen mellem Schengen-
landene misbruges til kriminalitet eller illegal indvandring, rummer
Schengen-reglerne samtidig en række bestemmelser om såkaldte kompen-
serende foranstaltninger. Der er navnlig tale om bestemmelser om politi-
samarbejde, retligt samarbejde, visumregler, kontrol med de ydre grænser
og oprettelse og brug af Schengen-informationssystemet (SIS) samt visum-
informationssystemet (VIS).
Det regeringens opfattelse, at den danske deltagelse i Schengen-
samarbejdet er til gavn for Danmark og danske borgere, og at de udfor-
dringer, som samarbejdet indebærer, klart opvejes af fordelene herved.
Der henvises til Justitsministeriets besvarelse af 31. marts 2014 af spørgs-
mål nr. 372 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik.
2.
Såkaldte ”udvidede rutinekontroller”, hvor al kørende trafik lejligheds-
vist standses på et givent sted i landet med henblik på, at politiet kan kon-
trollere for overtrædelser af færdselsloven, og hvor også andre relevante
myndigheder kan være til stede med henblik på kontrol for eventuelle
overtrædelser af de pågældende myndigheders regelsæt, er et af de nye ini-
tiativer, der indgår som et led i den trafiksikkerhedspakke, som regeringen
lancerede den 23. august 2012 for at styrke færdselssikkerheden.
Politiet tilbyder relevante myndigheder at være til stede under visse udvi-
dede rutinekontroller, således at disse særmyndigheder i overensstemmelse
med de regler og bagvedliggende formål, der gælder for netop de pågæl-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dende myndigheders kontrolopgaver, kan varetage tilsyn og kontrol på de-
res respektive områder. Formålet med de udvidede rutinekontroller er dels
at sikre en effektiv retshåndhævelse, dels en hensigtsmæssig udnyttelse af
myndighedernes ressourcer.
Jeg bakker op om denne prioritering, og jeg tror også, at de personer, der
berøres af sådanne kontrolaktioner, generelt har stor forståelse for, at så-
danne aktioner gennemføres ud fra hensyn til en effektiv retshåndhævelse
og hensigtsmæssig udnyttelse af myndighedernes ressourcer.
Der henvises om udvidede rutinekontroller i øvrigt til Justitsministeriets
besvarelse af 21. marts 2013 af spørgsmål nr. 465 (Alm. del) fra Folketin-
gets Retsudvalg samt til besvarelserne af 29. april af spørgsmål nr. S 1356-
1359 fra medlem af Folketinget Simon Emil Ammitzbøll.
3