Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 627
Offentligt
1390603_0001.png
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
Bagsværd, den 14. juli 2014
Jeppe Kofod
Christel Schaldemose
Ole Christensen
Morten Helveg Petersen
Bendt Bendtsen
Margrete Auken
Rina Ronja Kari
Morten Messerschmidt
Rikke Karlsson
Anders Primdahl Vistisen
Jørn Dohrmann
Ulla Tørnæs
Jens Rohde
Skal det virkelig være nat med europæiske nattog?
Kære Bendt Bendtsen,
Rådet for Bæredygtig Trafik har med beklagelse erfaret, at der er planer om at nedlægge nattoget,
der udgår fra København med Basel, Køln/Amsterdam og Prag (over Berlin) som destinationer, fra
køreplansskiftet i december. Nattoget indgår i et større samlet system af europæiske
nattogsforbindelser.
Det forekommer os, at en sådan disposition vil stride mod EU's overordnede målsætninger på
transportområdet, idet etableringen af velfungerende, grænseoverskridende transportnet længe
været EU's politik, og en udvikling i denne retning har i en årrække været i gang inden for
rammerne af det transeuropæiske transportnetværk (TEN-T). Der har samtidig været et stigende
fokus på transportens skadelige virkninger på miljø og klima og behovet for at nedbringe CO2-
udledningerne fra transportaktiviteterne i EU. Det har ført til vedtagelsen af en række
målsætninger og hensigtserklæringer og også til konkrete tiltag og foranstaltninger.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I en hvidbog om bæredygtig transport i EU hedder det fx: "With growing freight and passenger
transport, pollution and congestion risk is aggravating. The European Commission is working
towards a form of mobility that is sustainable, energy-efficient and respectful of the environment.
Our aim is to disconnect mobility from its adverse effects. This means, above all, promoting
co-
modality,
i.e. optimally combining various modes of transport within the same transport chain,
which is the solution for the future in the case of freight.
Technical innovation
and a shift towards
the
least polluting
and most
energy efficient modes of transport
— especially in the case of long
distance and urban travel — will also contribute to a more sustainable mobility."
(http://ec.europa.eu/transport/themes/sustainable/index_en.htm).
Men kursen mod bæredygtig transport præges samtidig af tilbageslag, forhalinger, direkte
benspænd og manglende vilje til at indse problemernes alvor og handle derefter. Og stærke
lobbyinteresser er som bekendt på spil inden for den motoriserede trafik, bilindustrien og
flyindustrien.
Man må imidlertid gå ud fra, at mange parlamentarikere, EU-valgte såvel som nationale, og også
Kommissionen, indser det rimelige og positive i en omlægning af transporten i mere klima- og
miljøvenlig retning og følgelig aktivt engagerer sig i udbygningen af den kollektive trafik, ikke
mindst den skinnebårne trafik, i EU og på tværs af EU's indre grænser.
Det kan desuden tilføjes, at det med en fast Femern-forbindelse vel også er hensigten at udbygge
de internationale passagertogforbindelser, herunder nattog. En nedlæggelse af
nattogsforbindelsen fra Danmark, som der nu er planer om, vil imidlertid modvirke intentionen om
udbygning af den internationale togtrafik, da mange i så fald vil fravælge toget og i stedet benytte
sig af andre og mindre miljøvenlige transportformer som bil og fly.
Et muligt stop for nattogstrafikken fra Danmark må helt klart vække bekymring, men nattogets
ophør bør ikke kun betragtes som en enkeltstående indskrænkning af togtrafikken på tværs af
grænserne. Det er en del af et større mønster. Det er nemlig generelt et problem, at der mange
steder i Europa sker forringelser af de internationale togforbindelser som følge af
konkurrenceudsættelsen. Vi er nemlig vidne til, hvordan tidligere samarbejder på tværs af
landegrænserne nu udvikler sig til indbyrdes konkurrence, hvor de enkelte landes jernbaner
bevidst modarbejder, at andre landes jernbaneselskaber kører tog i konkurrence med dem. Og
med den konsekvens, at det mange steder stort set er umuligt at købe billetter hos det nationale
togselskab til udlandsforbindelser. Man skal således, som passager, købe billetter flere steder, hvis
man vil rejse med toget til udlandet.
Det er samtidig et problem, at grænseoverskridende jernbanetrafik for det meste anses som "fri
trafik", der skal kunne køre uden tilskud, hvilket ofte ikke er muligt. Der bør derfor i EU-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammenhæng arbejdes for, at også grænseoverskridende trafik kan køres som "social
servicetrafik" (hvis denne benævnelse stadig kan anvendes) på kontrakt med de enkelte landes
trafikkøbere. Sådan som det f.eks. er tilfældet med Øresundstogene.
Selvfølgelig kan man indvende, at det ikke er parlamentarikernes og EU's problem, at
togselskaberne vælger at droppe grænseoverskridende nattogsforbindelser i EU. I vil kunne
anføre, at togselskaberne og operatørerne i overensstemmelse med det indre markeds logik må
disponere deres ressourcer og tilrettelægge deres udbud af afgange på skinnerne og betjening af
destinationer etc. efter det markedsbestemte vilkår og indholdet af de aftaler og kontrakter, der
måtte være indgået på nationalt niveau med ministerier og offentlige myndigheder mv. At
efterspørgselstilpasningen kort sagt må være det afgørende element.
Men det er for nemt bare at overlade det til togselskaberne i EU-landene at agere og servicere
togbrugerne på de bestående rammevilkår og så ellers lejlighedsvis hylde intentionerne om en
"grønnere og mere bæredygtig transport" og regne med, at den hellige grav er velforvaret.
For når der findes grundlæggende traktatfæstede og EU-lovgivnings-forankrede politikker
erklæringer og målsætninger om udbygning af grænseoverskridende transportinfrastrukturer og
fremme af europæisk mobilitet, passager- og godsstrømme etc. etc., så må man også i EU-regi, og
fra EU-Parlamentets side, følge med i de konkrete udviklinger på transportområdet, i dette
tilfælde togtrafikken på tværs af grænserne i EU. Og have opmærksomheden henledt på, om
målsætninger efterleves i praksis og sikre, at der ikke sker tilbageskridt eller søsættes tiltag mv.,
der direkte modarbejder de intentioner, der er udtrykt i de overordnede målsætninger og
erklæringer.
I Rådet for Bæredygtig Trafik blev vi opmærksomme på problemet med bevarelsen af europæiske
nattogsforbindelser efter modtagelsen af en e-mail fra Jonas Ryberg (17.06.2014), som bl.a.
skriver:
Hallo,
Firstly I hope it is OK if I write in English. My name is Jonas Ryberg, living in Sweden, and I am one
of several people and organisations engaged in campaigns to support and promote passenger rail.
Especially medium- and long-distance services which today are being reduced across Europe. I have
for example been engaged in the attempts to save the Stockholm-Malmö night train which have
seen some success.
However, one of the most problematic cuts to passenger rail in the near future involves Denmark.
As you might be aware of Deutsche Bahn are proposing to cancel the København - Amsterdam /
Basel / Prague night train from December 2014. This is a vital link for Scandinavia to the continent
and cancelling it would make it more or less impossible to travel by train to Brussels or Paris.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Selvfølgelig er der, som Jonas Ryberg også er inde på, behov for en indsats på græsrodsniveau for
at øge opmærksomheden omkring dette presserende problem inden for den
grænseoverskridende kollektive trafik. Og omtale i medierne. Men togbetjeningen om natten,
opretholdelsen af transporten på skinner i sovevogne, liggevogne m.m. fra København til centrale
europæiske storbyer, bør efter vores opfattelse så sandelig også have de folkevalgtes og EU-
parlamentarikernes bevågenhed. Det er faktisk således - som det fremgår af en kommentar af Kurt
Hultgren, Resenärsforum i Sverige (http://resenarsforum.se/popup.asp?id=592) - at European
Passengers' Federation (EPF) agter at gå videre med nattogssagen over for Kommissionen (den
relevante kommissær) og Parlamentet. Dette initiativ er med til at understrege problemets
europæiske rækkevidde og relevans.
Vi beder dig derfor om en tilkendegivelse af din holdning til bevarelsen af nattoget og mulige
initiativer i denne forbindelse. Hvordan ser du som dansk EU-parlamentariker på
nattogsproblematikken og udsigten til, at nattogsforbindelser til og fra København forsvinder helt,
sådan som der lægges op til det fra togoperatørernes side? Hvad er din holdning til nattoget og
dets eksistensberettigelse? Og hvordan rimer nedlæggelsesplanerne sammen med
læbebekendelserne til grænseoverskridende mobilitet på bæredygtige vilkår i Europa, øget
fossilfrihed og grønnere transportløsninger og opretholdelse af attraktive alternativer til bil og fly,
når man begiver sig på rejse ud i Europa? Er det en sag, der, set i din optik, bør gøres noget ved,
og, i bekræftende fald, hvad agter du som EU-parlamentariker at foretage dig i denne sag? Er det,
kort sagt, OK at lade togselskaberne sløjfe nattogsforbindelserne ud i Europa?
Med venlig hilsen
Leif Kajberg, næstformand
4