Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 645
Offentligt
1394255_0001.png
MINISTEREN
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. august 2014
2014-3220
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget har i brev af 6. august 2014 stillet mig
følgende spørgsmål (ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 386:
I hvilket omfang har regeringen arbejdet for at sikre danske havne midler til
udvikling inden for rammen af TEN-T, Det transeuropæiske transportnetværk?
Svar:
Transportministeriet har et tæt samarbejde med danske transportaktører om
TEN-T-programmet. Det gælder både Transportministeriets samarbejde med
brancheorganisationen Danske Havne, og den direkte kontakt med relevante
danske TEN-T-havne om programmet.
TEN-T er et EU-program, hvorfra danske transportaktører får tildelt betydelige
støttebeløb inden for et bredt felt af transportprojekter. Dette gælder også for
danske, maritime projekter. Mere end hvert femte projekt på EU-plan inden for
den maritime del af TEN-T-programmet – kaldet ’’Motorways of the Sea’’ – har
dansk deltagelse. Støtten er gået til rederier, havne, Søfartsstyrelsen og flere
private, maritime virksomheder.
Senest er der i juli 2014 tildelt støtte til 15 ud af 16 TEN-T projekter med dansk
deltagelse, hvoraf fem er maritime projekter. De 15 projekter kan findes her:
http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2014/EU-
støtte%20til%20danske%20transportprojekter.pdf
Alle fem projekter inden for det maritime område blev i den forbindelse god-
kendt, hvilket medfører EU-støtte til rederierne DFDS Danmark A/S, Scand-
lines Danmark A/S, Terntank A/S og Fjord Lines Danmark A/S.
Desværre var der i denne omgang ingen danske havne, der søgte midlerne.
Tidligere er der dog blevet tildelt støtte fra TEN-T-programmet til Esbjerg
Havn, Gedser Havn og senest i 2012 Aarhus Havn og Copenhagen Malmö Port.
Hertil kommer en række projekter, hvor havnene ikke er direkte støttemodta-
gere, men hvor projekterne kommer havnene til gode:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394255_0002.png
I 2009 fik Vejdirektoratet støtte til udvidelsen af motorvej E20 frem til Esbjerg
Havn; i 2013 fik Banedanmark støtte til anlæggelsen af godsspor til Esbjerg
Havn; og i 2014 har
Fjord Lines Danmark A/S fået støtte til et projekt, der
etablerer et mindre LNG-tankanlæg (flydende naturgas) i Hirtshals Havn til
brug for Fjord Lines’ to LNG-færger, som sejler mellem Danmark og Norge, og
andre LNG-skibe, som bruger havnen i Hirtshals.
Samlet set har de danske havne således haft et pænt udbytte af TEN-T-
programmet for 2007-2013.
Jeg opfordrer alle TEN-T-havne med EU-relevante projekter til at rette hen-
vendelse til Transportministeriet med henblik på at undersøge mulighederne i
den kommende EU-ansøgningsrunde, som ventes slået op primo september
2014 med forventet ansøgningsfrist ultimo februar 2015. Information om an-
søgningsrunden kan findes på Transportministeriets hjemmeside her:
http://www.trm.dk/da/temaer/eu-
puljer+på+transportområdet/transeuropæiske+transportnet/
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke