Folketingets Europaudvalg
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dato: 10. september 2014
Sagsnr.: 26926/711965
Bedes anført i svar
Ref.: ELTE/MJ/ERIK
Notat til Folketingets Europaudvalg og Udvalget for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri om besvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr.
2014/2137 vedr. kontrol og håndhævelse af fiskerilogbogskrav for fisker-
fartøjer, der lander usorterede fangster fra industrifiskeri
Baggrund
Kommissionen (DG MARE) fremsendte inden for rammerne af pilotprojektsag nr. 3140/12/MARE
den 28. februar 2012 et brev til de danske myndigheder vedrørende Danmarks overholdelse af
Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november 2009 om oprettelse af en EF-kontrolordning
mv. (herefter: ”kontrolforordningen”).
Ved brev af 1. maj 2014 meddelte Kommissionen (DG MARE), at pilotsagen blev lukket, idet Kom-
missionen fandt, at Danmarks opfølgning på pilotsagen – på nær et enkelt punkt – var tilfredsstil-
lende.
Kommissionen har på den baggrund fremsendt åbningsskrivelse nr. 2014/2137, der blev modtaget
den 11. juli 2014 hos Danmarks Faste Repræsentation ved Den Europæiske Union. I åbningsskri-
velsen foretager Kommissionen en gennemgang af forholdene vedrørende opfyldelse af forpligtel-
serne efter kontrolforordningen til nøjagtigt at registrere og indberette alle fisk, der fanges og op-
bevares om bord på danske fartøjer, som udøver pelagisk industrielt fiskeri.
Problemstilling
Kommissionen har i åbningsskrivelsen anført, at Danmark til dato ikke har iværksat tilstrækkelige
kontrol- og håndhævelsesforanstaltninger til at afhjælpe manglende opfyldelse af de forpligtelser,
der følger af kontrolforordningen.
Kommissionen har peget på følgende:
at
Kommissionen for pelagisk industrielt fiskeri ligger inde med logbogsoplysninger om fang-
ster, hvor der er store uoverensstemmelser i registrering af blandede landinger, som hen-
holdsvis inspiceres (95 % blandede landinger af sild og brisling), og landinger, som ikke-
inspiceres (21 % blandede landinger af sild og brisling),
at
de danske myndigheder har benyttet en fremgangsmåde, der – efter Kommissionens opfat-
telse – gør det vanskeligt og upraktisk for føreren at skønne, hvilke mængder af hver art der
opbevares om bord,
at
de danske myndigheder har vedtaget en strategi, ifølge hvilken de pelagiske fangster juste-
res automatisk efter en standardfangstsammensætning, som beregnes ved hjælp af stikprø-
ver,
1
1.
2.
3.