NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg og Transportudvalget
Dato
J. nr.
10. september 2014
2014-2314
Den danske regerings besvarelse af Kommissionens åbningsskrivel-
se nr. 2014/2110 om gennemførelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang
til markedet for international godskørsel
Kommissionen har ved brev af 10. juli 2014 sendt en åbningsskrivelse til Dan-
mark.
Forinden havde Kommissionen inden for rammerne af det såkaldte pilotpro-
jekt vedrørende potentielle traktatkrænkelsessager rettet henvendelse til
Transportministeriet i henholdsvis EU Pilot 5569/13 om indførelse af restrikti-
ve foranstaltninger, der gennemfører artikel 8, stk. 3, i forordning (EU) nr.
1072/2009, og sanktioner ved overtrædelse, jf. artikel 16 i forordning (EU) nr.
1072/2009, og EU Pilot 5703/13 om indførelse af foranstaltninger, der nærme-
re definerer en cabotagekørsel i forordning (EU) nr. 1072/2009, og de tilknyt-
tede sanktioner. Ved breve til Kommissionen af henholdsvis 18. november og
12. december 2013 besvarede Transportministeriet de to pilotsager.
I åbningsskrivelsen anfører Kommissionen, at Kommissionen finder, at den
danske lovgivning er i modstrid med forordning (EF) nr. 1072/2009 på følgen-
de punkter:
a)
Forpligtelsen til at forelægge relevant dokumentation øjeblikke-
ligt på det tidspunkt, hvor kontrollen af overholdelsen af cabotagereglerne fore-
tages.
b)
Bødesatserne, som transportvirksomheder pålægges ved over-
trædelse af cabotagereglerne.
c)
Cabotagekørsel bestående af flere læsse- og lossesteder.
Ad a) Forpligtelsen til at forelægge relevant dokumentation øjeblik-
keligt på det tidspunkt, hvor kontrollen af overholdelsen af cabota-
gereglerne foretages
Kommissionen finder, at den danske godskørselsbekendtgørelse, hvorved der
fremgår en pligt til at forelægge relevant dokumentation for den indgående
internationale transport og efterfølgende cabotagekørsler øjeblikkeligt på det