Notat
11. september 2014
J.nr. 10-0213979
Klik og vælg kontor
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Skatteudvalg om Kommissionens supplerende be-
grundede udtalelse nr. 2008/4992 vedrørende exitbe-
skatning af aktier ejet af personer
Europa-Kommissionen anførte i sin åbningsskrivelse af 18. marts 2010, at Danmark mu-
ligvis har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til TEUF artikel 21, 45 og 49 og artikel 28
og 31 i EØS-aftalen ved at opkræve exitskat af latente kapitalgevinster på aktier, der ejes
af enkeltpersoner, som flytter skattemæssigt hjemsted fra Danmark.
Den danske regering redegjorde i sit svar af 10. maj 2010 for de omhandlede exitskatte-
regler og virkningen heraf. Endvidere blev der redegjort for, at reglerne er fuldt forenelige
med EU-retten, da de er begrundet i hensynet til at sikre opretholdelsen af dansk beskat-
ningskompetence og at forhindre en vilkårlig omfordeling af den danske skattebase til
andre stater.
Kommissionen fastholdt i sin begrundede udtalelse af 24. januar 2013, at de pågældende
danske exitskatteregler er i strid med EU-retten.
Den danske regering afviste i sit svar af 25. marts 2013 – primært med henvisning til rege-
ringens svar på åbningsskrivelsen – rigtigheden af Kommissionens ræsonnementer.
I sin supplerende begrundede udtalelse af 11. juli 2014 fastholder Kommissionen, at de
pågældende danske exitskatteregler er i strid med EU-retten.
Kommissionen gentager med henvisning til præmis 46 og 48 i
Lasteyrie du Saillant-dommen
(C-9/02), at den danske lovgivning med baggrund i EU-Domstolens praksis efter Kom-
missionens opfattelse udgør en begrænsning af de grundlæggende frihedsrettigheder.
Kommissionen mener fortsat, at de danske exitskatteregler ikke står i rimeligt forhold til
de tilsigtede formål. Det begrundes med, at ordningen efter Kommissionens opfattelse i
strid med EU-Domstolens praksis kan indebære en forskel i behandlingen af aktionærer,
der stadig er hjemmehørende i Danmark, og den skattemæssige behandling af personer,
der er flyttet til udlandet, både hvad angår tidspunktet for opkrævningen af skatten på
kapitalgevinst og det samlede skattebeløb, der opkræves. Det er Kommissionens opfattel-
se, at EU-retten i det foreliggende tilfælde fordrer, at fraflyttede personer beskattes efter
samme realisationsprincip, som personer, der forbliver i Danmark. Enhver opkrævning
og inddrivelse af exitskatten før tidspunktet for en afståelse af aktierne udgør en forskels-
behandling og er uforholdsmæssig. Med henvisning til præmis 37 i dommen mod Dan-
[Initialer]