Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 714
Offentligt
1399955_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-11734
Ref. Nihla/kirst
Den 12. september 2014
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag til forordning om ændring af bilag XVII til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier REACH for så vidt angår polycykliske aromatiske
kulbrinter og phtalater.
Komitésag
1. Resume
Forslaget har til formål at ændre begrænsningsbilaget til REACH-forordningen
(bilag XVII) for så vidt angår den prøvningsmetode, der skal anvendes ved
fastsættelse af koncentrationsgrænsen for polycykliske aromatiske kulbrinter
(PAH’er). Forslaget har endvidere til formål at ophæve to administrative
bestemmelser, hvorefter EU-Kommissionen var blevet pålagt at foretage en
fornyet vurdering af de foranstaltninger, der er fastsat i henholdsvis bilag XVII,
punkt 51 (ftalaterne DEHP, DBP og BBP), og bilag XVII, punkt 52 (ftalaterne
DINP, DIDP og DNOP) inden 16. januar 2010. EU-kommissionen har nu
foretaget denne vurdering.
Der skal stemmes om forslaget på et møde i REACH-komitéen den 23. september
2014. Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Der er tale om en
forordning, som ved ikrafttrædelsen vil være umiddelbart gældende i Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
økonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Forslaget vurderes at
have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget og agter derfor at stemme for
forslaget.
2. Baggrund
EU-Kommissionen sendte den 1. september 2014 ovennævnte forslag til
medlemsstaterne med henblik på afstemning på et møde i REACH-komitéen den
23. september 2014. Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 131, og
afstemning skal derfor ske i henhold til forskriftsprocedure med kontrol, jf. artikel
133, stk. 4, i REACH-forordningen.
Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsprocedure med kontrol som beskrevet i
artikel 5a i henhold til forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er
kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet/forordningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399955_0002.png
efter at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden
en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet/forordningen
efter at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Forslaget har to sigter. For det første ændres den prøvningsmetode, der skal
anvendes ved fastsættelse af den specifikke koncentrationsgrænse for de otte
polycykliske aromatiske kulbrinter (PAH’er), der er opregnet i kolonne 1 under
punkt 50 i bilag XVII i REACH-forordningen.
For det andet ophæves de administrative bestemmelser, der er fastsat i stk. 3 i
kolonne 2 under henholdsvis punkt 51 (ftalaterne DEHP, DBP og BBP) og punkt
52 (ftalaterne DINP, DIDP og DNOP) i bilag XVII i REACH-forordningen,
hvorefter EU-Kommissionen senest 16. januar 2010 skal revurdere de
foranstaltninger, der er fastsat i de respektive punkter, i lyset af nye videnskabelige
oplysninger om disse stoffer og deres substitutionsprodukter, samt ændrer disse
foranstaltninger tilsvarende, såfremt der er grundlag herfor.
Ad PAH’er
Begrænsningen vedrørende de otte PAH’er er overført til REACH-forordningens
bilag XVII, punkt 50, fra det tidligere begrænsningsdirektiv 76/769/EØF. Med
begrænsningen blev markedsføring og anvendelse af blødgøringsolier til
fremstilling af dæk eller dækdele forbudt, hvis de indeholder mere end 1 mg/kg
benzo[a]pyren (BaP) eller mere end 10 mg/kg af de otte opregnede PAH’er
tilsammen.
På tidspunktet for vedtagelsen af denne begrænsning fandtes der ingen
harmoniserede
prøvningsmetoder
til
at
fastsætte
den
specifikke
koncentrationsgrænse af de otte PAH’er i blødgøringsmidler. Man valgte derfor at
henvise til den analysemetode, der anvendes af olieindustrien til at fastlægge
koncentrationen af polycykliske aromatiske forbindelser (IP 346:1998), som en
indirekte metode til at fastslå overholdelse af grænserne for BaP og alle de
opregnede PAH’er tilsammen.
Den ovennævnte metode er imidlertid ikke specifik for de otte PAH’er og EU-
Kommissionen blev i forbindelse med vedtagelsen af begrænsningen opfordret til
at give Den Europæiske Standardiseringsorganisation (CEN) et mandat med
henblik på udvikling af en mere specifik metode. Den nye standardmetode er
blevet vedtaget og offentliggjort af CEN som EN 16143:2013 (Olieprodukter –
Bestemmelse af indholdet af benzo[a]pyrene (BaP) og udvalgte polyaromatiske
kulbrinter (PAH) i blødgøringsolier – Procedure med dobbelt LC-rensning og
GC/MS-analyse).
Med EU-Kommissions forslag til forordning foreslås den hidtil gældende
prøvningsmetode for de otte nævnte PAH’er (IP 346:1998) erstattet af den nyligt
udviklede standard prøvningsmetode EN 16143:2013. Der foreslås i denne
forbindelse indført en overgangsperiode på atten måneder, hvor både den gamle
og den nye analysemetode kan anvendes med henblik på at fastslå, om den
pågældende begrænsning overholdes. En sådan overgangsperiode skulle give
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399955_0003.png
laboratorier mulighed for at indføre den nye analysemetode og opnå den fornødne
erfaring med, hvordan den fungerer. Den skulle også gøre det lettere at kontrollere
overholdelsen af begrænsningen for blødgøringsolier, der er markedsført, inden
ændringen træder i kraft.
Ad ftalaterne
I henhold til stk. 3 i kolonne 2 under punkterne 51og 52 i bilag XVII til REACH-
forordningen skal EU-Kommissionen senest 16. januar 2010 tage de
foranstaltninger, der er fastsat i de respektive punkter, op til fornyet vurdering i
lyset af nye videnskabelige oplysninger om disse stoffer og deres
substitutionsprodukter, og såfremt der var grundlag herfor, ændre disse
foranstaltninger tilsvarende.
For så vidt angår punkt 51 (ftalaterne DEHP, DBP og BBP) iværksatte EU-
Kommissionen den fornyede vurdering den 4. september 2009 ved at anmode Det
Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) om at gennemgå de foreliggende nye
videnskabelige oplysninger og vurdere, om der er dokumentation for at berettige
en fornyet undersøgelse af den eksisterende begrænsning. ECHA påpegede i
forbindelse med sin afgivelse af oplysninger til EU-Kommissionen i marts 2010, at
man bør overveje en vurdering af de relevante REACH-registreringsdossierer. EU-
Kommissionen bad ECHA om at fortsætte som foreslået. Imidlertid fremsendte
Danmark i april 2011 et begrænsningsforslag vedrørende tilstedeværelsen af de
nævnte ftalater i artikler til indendørs brug og artikler, der kan komme i direkte
kontakt med huden eller slimhinderne, hvori bl.a. registreringsdossiererne blev
taget op til overvejelse. EU-Kommissionen meddelte dog den 9. august 2014, at
den ikke, på baggrund af det danske forslag, ville foreslå en ændring af bilag XVII
til REACH-forordningen.
Sideløbende er de nævnte ftalater blevet optaget i bilag XIV om
godkendelsespligtige stoffer til REACH-forordningen. Herefter har ECHA pligt til
efter "solnedgangsdatoen" (21. januar 2015) at overveje, om anvendelsen af disse
ftalater i artikler udgør en risiko for menneskers sundhed eller miljøet, der ikke er
tilstrækkeligt kontrolleret. Kommissionen finder derfor ikke, at det på nuværende
tidspunkt er nødvendigt at foretage en yderligere gennemgang af begrænsningen
af disse ftalater. På denne baggrund foreslår EU-Kommissionen at lade stk. 3 i
punkt 51 udgå.
For så vidt angår punkt 52 (ftalaterne DINP, DIDP og DNOP) iværksatte EU-
Kommissionen den 4. september 2009 den fornyede vurdering ved at anmode
ECHA om at gennemgå de foreliggende nye videnskabelige oplysninger og
vurdere, om der var dokumentation for at berettige en fornyet undersøgelse af den
eksisterende begrænsning. De foreliggende oplysninger blev efterfølgende
suppleret med oplysninger fra de registreringsdossierer, der var modtaget ved
registreringsfristen for 2010. ECHA forelagde sit udkast til vurderingsrapport for
Udvalget for Risikovurdering (RAC). RAC vedtog sin udtalelse i marts 2013, og den
endelige ECHA-vurderingsrapport blev fremsendt til EU-Kommissionen i august
2013. På grundlag af ECHA’s rapport besluttede EU-Kommissionen ikke at
fremsætte ændringsforslag til bestemmelserne i punkt 52 og at betragte den
fornyede vurdering i henhold til stk. 3 i dette punkt som afsluttet. På denne
baggrund foreslår EU-Kommissionen at lade stk. 3 i punkt 52 udgå.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399955_0004.png
forud for den endelige vedtagelse, om det mener, at EU-Kommissionen har
overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, at udkastet ikke er
foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold eller ikke overholder
nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er tale om et forslag til en forordning, som ved ikrafttrædelsen vil være
umiddelbart gældende i Danmark. Forslaget vil ikke kræve supplerende dansk
lovgivning eller at eksisterende lovgivning ophæves.
7. Konsekvenser
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Efter det for Miljøstyrelsen oplyste, er den foreslåede prøvningsmetode EN
16143:2013 dyrere at anvende end den tidligere prøvningsmetode IP 346:1998 (et
groft estimat er sat til faktor 20). Heroverfor står, at prøvningsmetoden IP
346:1998 er meget billig at udføre, da den er meget simpel. Hertil kommer, at alle
analyselaboratorier vil kunne udføre prøvningsmetoden EN16143:2013
rutinemæssigt. Hvis industrien fører egenkontrol i egne laboratorier, vil det kunne
være omkostningsfyldt for dem at skifte metode.
Efter Miljøstyrelsens oplysninger anvendes der ikke i Danmark blødgøringsolier til
fremstilling af dæk eller dækdele.
Sammenfattende vurderes forslaget derfor ikke at have væsentlige økonomiske
eller erhvervsadministrative konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for staten, regionerne eller kommunerne, da det ikke pålægger
myndighederne opgaver eller pligter.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet, da det
hverken medfører en skærpelse eller svækkelse af eksisterende danske
miljøbeskyttelsesregler.
8. Høring
EU-Kommissionen har foretaget en uformel høring af medlemsstater og
repræsentanter for relevant parter for så vidt angår sammenhængen mellem
resultaterne af den tidligere analysemetode og gaskromatografiske
analysemetoder, der følger samme princip som den nye analysemetode, med
henblik på at måle individuelle kræftfremkaldende PAH’er. Erhvervsdrivende har
anført, at udskiftningen af analysemetode ikke forventes at have indvirkning på
blødgøringsoliers overholdelse af begrænsningen. Den nye analysemetode anses
imidlertid for at være mere kompleks og dyrere at anvende end den tidligere.
Selve forslaget, og et rammenotat om
Miljøspecialudvalget 7. – 10. september 2014.
sagen,
har
været
i
høring
i
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399955_0005.png
Dansk Byggeri
oplyser, at man ikke har bemærkninger til sager.
Der er ikke kommet yderligere bemærkninger fra organisationerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt at være en positiv holdning til forslaget blandt de øvrige
medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser EU-Kommissionens forslag velkommet. Regeringen støtter
forslaget, fordi den nyudviklede test vil være mere relevant at bruge på PAH’erne
end den gældende løsning, og det vil give en bedre viden om deres indhold. Fsva
ftalaterne har Kommissionen været pålagt at undersøge dem nærmere. Regeringen
anerkender, at det har Kommissionen gjort og er enig i, at den nu overflødige tekst
i bilaget bør slettes.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget. Det vurderes, at sagen er
væsentlig, og forelægges Folketinget til orientering.
5