Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 733
Offentligt
1401893_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Den 23. september 2014
Sagsnr.: 25112
FVM 315
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning om forenelighed med det indre marked
efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
af visse kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med
fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en ny gruppefritagelsesforordning for fiskerisekto-
ren. Forordningen beskriver de foranstaltninger, som medlemsstaterne kan iværksætte
uden forudgående anmeldelse til Kommissionen efter TEUF artikel 108. Medlemsstaterne
skal alene give Kommissionen besked inden for 20 arbejdsdage efter støtteforanstaltnin-
gens iværksættelse. Forslaget skal erstatte den tidligere gruppefritagelsesforordning.
Formålet med revisionen er at bringe foranstaltningerne i overensstemmelse med de nye
regler for EU-støtte til fiskerisektoren - især aktiviteterne i den nye forordning om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond
1
. De støtteberettigede aktiviteter og støttesatser i forsla-
get svarer derfor til aktiviteterne Den Europæiske Hav- og Fiskerifond. Herudover indfø-
res en ny støttekategori, således at der kan ydes støtte til kompensation for skader for-
årsaget af naturkatastrofer. Endelig foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne frem-
over forpligtes til at offentliggøre individuelle støtteoplysninger på en samlet national el-
ler regional hjemmeside. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at indebære et ændret
beskyttelsesniveau i Danmark og i resten af EU. Forslaget er en komitésag, og det vil bli-
ve drøftet på møde i Det Rådgivende Udvalg for Statsstøtte den 1. oktober 2014, hvoref-
ter Kommissionen er bemyndiget til at udstede den nye forordning. Der stemmes således
ikke om forslaget. Fra dansk side kan forslaget støttes.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt et forslag til revision af den hidtidige gruppefritagelsesfor-
ordning for fiskerisektoren
2
.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 508/2014 af 15. maj 2014 om Den Europæiske Hav- og
Fiskerifond og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2328/2003, (EF) nr. 861/2006, (EF) nr. 1198/2006
og (EF) nr.791/2007 samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1255/2011.
2
KFO (EF) Nr. 736/2008 af 22. juli 2008 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte til små
og mellemstore virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskerivarer
.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401893_0002.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 108, stk. 4, og kan vedtages af Kom-
missionen efter, at det har været i høring to gange i Det Rådgivende Udvalg for Stats-
støtte. Det første møde afholdes, inden Kommissionen offentliggør et udkast til forord-
ning. Det andet møde afholdes, inden Kommissionen udsteder en forordning. Der skal
derfor ikke stemmes om forslaget.
Forslaget har første gang været behandlet på udvalgets møde den 4. juni 2014, og det
reviderede forslag forventes behandlet på udvalgets møde den 1. oktober 2014.
Nærhedsprincippet
Kommissionen redegør ikke nærmere for nærhedsprincippet.
Eftersom der er tale om en revision af allerede vedtaget EU-lovgivning, er det regerin-
gens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Endvidere er
statsstøttereglerne i henhold til TEUF artikel 108 underlagt Kommissionens enekompe-
tence under kontrol af EU-domstolen.
Formål og indhold
Gruppefritagelsesforordningen indeholder de støttekategorier, som medlemsstaterne ikke
skal anmelde forudgående til Kommissionen med en forpligtelse til at afvente godkendel-
sen, inden støtteordningen iværksættes. Medlemsstaterne skal alene give Kommissionen
besked senest 20 arbejdsdage efter støtteforanstaltningens ikrafttrædelse.
Der er fastsat et støtteloft på 1 mio. € årligt pr. støttemodtager og et øvre loft for de
støtteberettigede omkostninger på 2 mio. € pr. projekt.
Hovedformålet med Kommissionens nye forslag er at harmonisere reglerne for gruppefri-
tagelsesforordningen med de støtteberettigede aktiviteter i den nye forordning om Den
Europæiske Hav- og Fiskerifond samt med de generelle bestemmelser på statsstøtteom-
rådet. Støtteforanstaltninger, der kan gruppefritages, er som udgangspunkt forsat de ak-
tiviteter, der kan opnå støtte under Den Europæiske Hav- og Fiskerifond.
De aktiviteter under Den Europæiske Hav- og Fiskerifond , der ifølge Kommissionen, ikke
bidrager til udvikling af fiskerierhvervet er dog ikke omfattet af gruppefritagelsen. Det
gælder støtte til endeligt eller midlertidigt ophør med fiskeri, motorudskiftning, FLAG-
aktiviteter
3
, produktions- og afsætningsplaner samt oplagringsstøtte, godtgørelse for
meromkostninger i den yderste periferi, kontrol og håndhævelse, teknisk bistand på
medlemsstaternes initiativ og IMP-foranstaltninger
4
.
Gruppefritagelsesforordningen vil kunne anvendes, hvis en medlemsstat for eksempel.
ønsker at give støtte til en aktivitet i regi af Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, selvom
medfinansieringen er fuldt udnyttet. Hvis der er flere støtteansøgere end forudset, har
Fiskeriets lokale aktionsgrupper (FLAG’er)
Integreret havpolitik (IMP): en EU-politik, som har til formål at fremme en koordineret og sammenhængende
beslutningstagning med henblik på at maksimere bæredygtig udvikling, økonomisk vækst og social samhørig-
hed i medlemsstaterne, navnlig Unionens kystområder, ø-områder og regioner i den yderste periferi samt mari-
time sektorer gennem sammenhængende havrelaterede politikker og relevant internationalt samarbejde.
3
4
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1401893_0003.png
medlemsstaten altså mulighed for at tilgodese alle ansøgninger – dog uden fuld medfi-
nansiering. Forordningen kan også anvendes, hvis en foranstaltning ikke er medtaget i
det nationale fiskeriudviklingsprogram, og medlemsstaten senere alligevel ønsker at støt-
te denne aktivitet.
Der kan kun ydes støtte til små og mellemstore virksomheder (SMV’er), der beskæftiger
sig med produktion, forarbejdning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter.
Herudover et det foreslået som ny (gruppefritaget) støtteforanstaltning, at der fremover
kan ydes kompensation til virksomheder – uanset størrelse – for skader forårsaget af na-
turkatastrofer (jordskælv, laviner, jordskred, oversvømmelser, tornadoer, orkaner, vul-
kanudbrud og ukontrollerede naturbrande).
Offentliggørelse
Medlemsstaterne forpligtes til at offentliggøre alle individuelle støtteoplysninger for støt-
tetildelinger på over 30.000 € på en samlet national eller regional hjemmeside, som skal
være frit tilgængelig for alle uden forudgående registrering og skal have brugervenlige
søgefunktioner. Dette skal kombineres med medlemsstaternes efterfølgende overvågning
og årlige indberetning til Kommissionen. Medlemsstaternes hjemmesider skal ifølge for-
slaget være oprettet senest 2 år efter forordningens ikrafttræden.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Konsekvenser
Ifølge forordningsforslaget bliver medlemsstaterne forpligtet til at oprette en samlet nati-
onal/regional hjemmeside, hvor støtteoplysninger skal offentliggøres. Denne del af for-
slaget må forventes at blive vedtaget, da kravet allerede er indført i de reviderede stats-
støtteregler på landbrugsområdet og på statsstøtteområdet generelt
5
. Der må således
forventes udgifter til etablering og drift af hjemmesiden. Herudover har forslaget i sig
selv ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser
for EU’s budget.
Forslaget skønnes endvidere ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekven-
ser, administrative konsekvenser for erhvervslivet eller lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, li-
gestilling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse. En vedtagelse af forslaget vurderes
således ikke at indebære et ændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri), der ikke havde bemærkninger.
KFO (EF) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i
henhold til traktatens artikel 107 og 108.
5
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er den danske regerings principielle holdning, at statsstøtte skal begrænses mest
muligt, og at det bør være Kommissionen, der vurderer medlemsstaternes
statsstøtteordninger og disses forenelighed med statsstøttereglerne.
Regeringen støtter dog Kommissionens forslag om en revideret gruppefritagelse, således
at Kommissionen kan prioritere sine ressourcer til de større tilfælde af konkurrencefor-
vridning og overlade det til medlemsstaterne at fastlægge støtteordninger, der kan spille
sammen med de øvrige støtteregler på fiskeriområdet.
Regeringen ønsker som udgangspunkt ikke en obligatorisk hjemmeside med
offentliggørelse af støtteoplysninger, da øget gennemsigtighed og mere effektiv kontrol
af statsstøttereglerne kan sikres ved mere proportionelle foranstaltninger. Såfremt den
foreslåede hjemmeside bliver en realitet, vil regeringen imidlertid arbejde for, at
Kommissionen udstikker klare rammer for medlemsstaternes tilrettelæggelse heraf,
således at der sikres en ensartet hjemmeside i samtlige medlemsstater. Regeringen
lægger generelt vægt på, at hjemmesiden bliver tilrettelagt således, at nationale regler
om skattefortrolighed og databeskyttelse respekteres. Regeringen vil arbejde for, at
hjemmesiden indrettes såldes, at den ikke medfører uproportionelle administrative
byrder for den danske fiskerisektor og uproportionelle statsfinansielle konsekvenser for
Danmark, herunder administrative byrder ved etablering og drift af hjemmesiden.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt har de andre medlemsstater udtrykt ønske om lempelser i støttebetingelserne
og højere støtteintensiteter, hvilket er blevet afvist af Kommissionen med henvisning til,
at forordningen om Den Europæiske Hav- og Fiskerifond nu er vedtaget, og det er Kom-
missionens holdning, at gruppefritagelsesforordningen som udgangspunkt kun skal om-
fatte foranstaltninger, der kunne være støtteberettigede under Den Europæiske Hav- og
Fiskerifond.
Der forventes i sidste ende en bred opbakning blandt medlemsstaterne til forslaget, da
der trods alt blot er tale om, at forordningen bringes i overensstemmelse med Den Euro-
pæiske Fiskerifond.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4/4